Veggkonstruksjoner!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.719
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

I mitt kommende lytterom er veggene bygd opp av LECA ISO35 lecablokker!

Spiller det noen rolle akustisk om man:

a) Limer gips plater rett på veggene med flislim/mørtel

eller
b) Lekter ut med ca 2,5 cm, å skrur gipsplatene i lektene.

Løsning b) er veldig praktisk mtp skjult elektrisk anlegg.

Mvh
OMF

R

Roysen

Gjest
Litt nysgjerrig - hva gjør at du foretrekker gips fremfor sponplater? Ser for meg at b kan være best da du også har mulighet til å legge in glava mellom lektene som jo demper noe.

Mvh
Roysen

K

Khanate

Gjest
Om veggene er ettergivende eller ei må jo ha betydning. Forskjellen på en stum og fjærende vegg er jo i teorien 180grader på reflektert lyd. Veggens masse, interne demping og egenfrekvens påvirker naturligvis det hele. Teoretisk tilnærming, igjen, fra min side. Men du har sikkert en formening om forskjellen på et rom bygd med lettvegger og et rom med betongvegger.

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Siden dette skal bli et dedikert rom hadde jeg lagt MYE arbeid i veggene. Når det kommer til å gjøre absorbsjon under 150hz er det vanskelig å få til med løse tiltak som absorbenter/bassfeller. Bygger du veggene riktig kan du bruke dem til å jevne ut og dempe etterklangen i bassområdet ved at bassen beveger dem og mister energi prosessen. Jeg kan ikke forklare disse prinsippene, men google er din venn.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.719
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Valget falt på løsnign B - og veggen e blir lektet ut med 25 mm og 13 mm gipsplater!

Er det en risiko for at dette virker som en kjempeabsorbent og dreper all bass ved en gitt frekvens..? I så fall kan jeg slå opp noen ekstra lekter innimellom..?

Med det blir jo realtivt stivt da med 60 cm mellom stenderne..?

Mvh
OMF

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Hei!

Valget falt på løsnign B - og veggen e blir lektet ut med 25 mm og 13 mm gipsplater!

Er det en risiko for at dette virker som en kjempeabsorbent og dreper all bass ved en gitt frekvens..? I så fall kan jeg slå opp noen ekstra lekter innimellom..?

Med det blir jo realtivt stivt da med 60 cm mellom stenderne..?

Mvh
OMF
Så heldig tror jeg ikke du er. Rommet kommer nok til å ha mye etterklang når gipsplatene er kommet opp.

Jeg ser ikke bort fra at du kan få til en del bassabsorbsjon hvis du isolerer bak gipsplatene og legger inn litt lufting på strategiske steder.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.957
Torget vurderinger
3
Tror kanskje jeg hadde gått for 48mm lekter rett og slett for å få plass til dypere veggbokser for elanlegget.
det er ikke lett å få inn ledninger og stikk i grunne bokser for ikke å snakke om brytere.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Kanskje du kan lekte skjevt på endeveggene?
Med mindre paralelle flater og mindre stående bølger som resultat.

Bare forslag..

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Poenget er at veggene ikke må bli for stive. Langs veggene finner vi trykksonen som vil trykke veggen inn og utover. Om man tuner veggene riktig med passende avstand til stenderne og dempemateriale på baksiden + luft kan man ta ut en god del av energien i bassen.

Ethan Winer forklarer her: Build a Better Bass Trap
Formel her: http://www.soundonsound.com/sos/aug98/articles/practicalacoustic.html

Jeg tror også Floyd Tool tar opp temaet i Master handbook of acoustics og Geddes gjør det samme i sin Home Theater bok.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Vil helt klart anbefale gipsplater med hull i.

10cm "lekter", 10 cm akustikkplater ved førsterefleksjoner bak de hullede gipsplatene. 5cm akustikkplater bakover til du har nådd 90 grader på lytteposisjon.
Så henger du opp enkle akustikkplater i en liten firkant ved diskantrefleksjon på sidene av høyttalerne(førsterefleksjon) utenpå gipsen.
Skal du ta den helt ut, så limer du veggene etterpå med en diskantabsorberende gardin.

Topp Bunn