Vegghengt TV-bord med innebygd snacks

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • zaibz

    Medlem
    Ble medlem
    25.02.2010
    Innlegg
    15
    Antall liker
    21
    Hei,

    Først vil jeg kjapt kartlegge hendelsesforløpet som satte i gang tankeprosessen for det nye møblementet:
    Fruen satt ned foten og beordret høyttalerne ut av stuen. Hun var lei store klosser og så videre - dere har kanskje hørt denne historien før?
    Jeg adlød.

    Da jeg senere prøvde å lure inn mindre høyttalere - ble også disse beordret vekk.
    Jeg adlød.

    Nå var gode råd dyre, jeg rådførte meg med andre som har vært i lignende situasjon.
    Jeg begynte å utforske lydplanker og slikt, men ble ikke helt overbevist.

    Så dukket behovet for nytt TV-bord opp, som lyn fra klar himmel. Jeg ble fortalt at det gamle tv-bordet ikke passet inn i stuen. Da begynte hjulene i toppen å snurre.
    Påfølgende natt våknet jeg og hadde drømt ut en plan:

    TV-bord med høyttalere, hvitt med svart front, bygget med materiale og innmat jeg hadde liggende i garasjen.
    Jeg sto umiddelbart opp og begynte å tegne skisse.

    Det ble godkjent på morgenparten under tvil av øvrige medlemmer av husstanden(hovedsakelig en meget trøtt frue). Slik startet det det hele.



    Skroget er laget i MDF, samt noe kryssfiner.
    Det er montert inn to stk Volt10v2 fra diysoundgroup
    https://www.diysoundgroup.com/volt-10-v2.html
    Seas L26ROY - for bass
    SEAS The Art Of Sound Perfection
    PWR-ICE 125 - forsterker til sub.
    https://www.minidsp.com/products/plate-amplifiers/pwr-ice125

    Diverse terminaler, kabler, dørhengsler, magnetisk push-button (for åpning av front) og høyttalerstoff ble funnet fram. Det eneste jeg måtte handle inn til dette prosjektet var maling fra biltema og lakksprøyten deres.

    Bilder forklarer mer en ord, og flere av bildene har påskrevne ord. Kan det bli bedre?
    1.jpg


    2.jpg


    3.jpg


    4.jpg


    5.jpg


    6.jpg


    7.jpg


    8.jpg


    9.jpg


    10.jpg


    11.jpg


    12.jpg


    Nå skal jeg kjøpe ny TV, den gamle sliteren fra 2012 er for liten.
    Ny tv skal henges på vegg, kabler føres bak veggen og inn i TV-bordet.

    Både jeg og fruen er fornøyd med det nye møbelet. Vi synes det tar seg bra ut og at stuen har fått seg et løft - ikke minst lydmessig.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hei,


    Fruen satt ned foten og beordret høyttalerne ut av stuen. Hun var lei store klosser og så videre - dere har kanskje hørt denne historien før?
    Jeg adlød.
    joa, jeg har hørt historien før, men jeg har aldri skjønt hvorfor noen har klart å vikle seg inn i et samliv der den ene parten bestemmer hundre prosent hvordan stua skal være og den andre må adlyde.
    men du er flink med hendene dine, det skal du ha.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kult! Som en slags nedskalert, moderne DIY JBL Paragon. ;D

    Ser bra utført ut.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.822
    Antall liker
    38.492
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hei,


    Fruen satt ned foten og beordret høyttalerne ut av stuen. Hun var lei store klosser og så videre - dere har kanskje hørt denne historien før?
    Jeg adlød.
    joa, jeg har hørt historien før, men jeg har aldri skjønt hvorfor noen har klart å vikle seg inn i et samliv der den ene parten bestemmer hundre prosent hvordan stua skal være og den andre må adlyde.
    men du er flink med hendene dine, det skal du ha.
    Ja begriper det rett og slett ikke,og det er mange av dem :(

    mvh
     

    zaibz

    Medlem
    Ble medlem
    25.02.2010
    Innlegg
    15
    Antall liker
    21
    Hei,


    Fruen satt ned foten og beordret høyttalerne ut av stuen. Hun var lei store klosser og så videre - dere har kanskje hørt denne historien før?
    Jeg adlød.
    joa, jeg har hørt historien før, men jeg har aldri skjønt hvorfor noen har klart å vikle seg inn i et samliv der den ene parten bestemmer hundre prosent hvordan stua skal være og den andre må adlyde.
    men du er flink med hendene dine, det skal du ha.

    Dette med kontroll av stuen er ikke helt skjevfordelt, jeg har på lik linje også mulighet å legge ned full veto.
    På et mer generelt grunnlag finnes det helt sikkert andre aspekter ved ethvert samliv som gjør at det er verdt å vikle seg inn i :)

    Takk, jeg har alltid likt å lage ting med hendene. Det var også artig å forske på lakkering for første gang.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hei,


    Fruen satt ned foten og beordret høyttalerne ut av stuen. Hun var lei store klosser og så videre - dere har kanskje hørt denne historien før?
    Jeg adlød.
    joa, jeg har hørt historien før, men jeg har aldri skjønt hvorfor noen har klart å vikle seg inn i et samliv der den ene parten bestemmer hundre prosent hvordan stua skal være og den andre må adlyde.
    men du er flink med hendene dine, det skal du ha.
    Ja begriper det rett og slett ikke,og det er mange av dem :(

    mvh
    Kanskje dere skulle starte en egen tråd for å diskutere dette? Tror det har vært oppe tidligere også, og det vil sikkert få opp temperaturen litt. Personlig syns jeg kanskje ikke det er helt passende å diskutere det her hvor noen viser fram noe de har lagd selv.

    Noen: se hva jeg har lagd, og det låter til og med bedre enn det jeg hadde før.
    HFS: *tømmer et glass med esel-urin i ansiktet på trådstarter*.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hei,


    Fruen satt ned foten og beordret høyttalerne ut av stuen. Hun var lei store klosser og så videre - dere har kanskje hørt denne historien før?
    Jeg adlød.
    joa, jeg har hørt historien før, men jeg har aldri skjønt hvorfor noen har klart å vikle seg inn i et samliv der den ene parten bestemmer hundre prosent hvordan stua skal være og den andre må adlyde.
    men du er flink med hendene dine, det skal du ha.
    Ja begriper det rett og slett ikke,og det er mange av dem :(

    mvh
    Kanskje dere skulle starte en egen tråd for å diskutere dette? Tror det har vært oppe tidligere også, og det vil sikkert få opp temperaturen litt. Personlig syns jeg kanskje ikke det er helt passende å diskutere det her hvor noen viser fram noe de har lagd selv.

    Noen: se hva jeg har lagd, og det låter til og med bedre enn det jeg hadde før.
    HFS: *tømmer et glass med esel-urin i ansiktet på trådstarter*.

    hvorfor skal vi starte en tråd for å diskutere dette?
    trådstarter har replisert vedr. stuemøblering og takket for at han fikk skryt for det gode arbeidet.
    her er intet mer å diskutere eller jazze seg opp for.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja begriper det rett og slett ikke,og det er mange av dem :(

    mvh
    Kanskje dere skulle starte en egen tråd for å diskutere dette? Tror det har vært oppe tidligere også, og det vil sikkert få opp temperaturen litt. Personlig syns jeg kanskje ikke det er helt passende å diskutere det her hvor noen viser fram noe de har lagd selv.

    Noen: se hva jeg har lagd, og det låter til og med bedre enn det jeg hadde før.
    HFS: *tømmer et glass med esel-urin i ansiktet på trådstarter*.

    hvorfor skal vi starte en tråd for å diskutere dette?
    trådstarter har replisert vedr. stuemøblering og takket for at han fikk skryt for det gode arbeidet.
    her er intet mer å diskutere eller jazze seg opp for.
    Folk er forskjellige, sånn er det bare.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Pent arbeid:) Burde gi bra tvlyd det der.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.822
    Antall liker
    38.492
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ja begriper det rett og slett ikke,og det er mange av dem :(

    mvh
    Kanskje dere skulle starte en egen tråd for å diskutere dette? Tror det har vært oppe tidligere også, og det vil sikkert få opp temperaturen litt. Personlig syns jeg kanskje ikke det er helt passende å diskutere det her hvor noen viser fram noe de har lagd selv.

    Noen: se hva jeg har lagd, og det låter til og med bedre enn det jeg hadde før.
    HFS: *tømmer et glass med esel-urin i ansiktet på trådstarter*.

    hvorfor skal vi starte en tråd for å diskutere dette?
    trådstarter har replisert vedr. stuemøblering og takket for at han fikk skryt for det gode arbeidet.
    her er intet mer å diskutere eller jazze seg opp for.
    Ja meget pent utført :)

    mvh
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    426
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Stilig! Hvordan har du koblet dette? Delefilter etc?Hva med diskant? Pent utført👍
     

    zaibz

    Medlem
    Ble medlem
    25.02.2010
    Innlegg
    15
    Antall liker
    21
    Stilig! Hvordan har du koblet dette? Delefilter etc?Hva med diskant? Pent utført??????
    Hei,
    Volt-10 er en 10" coaxial høyttaler hvor diskanten er skrudd fast på baksiden av wooferen og spiller rett gjennom. Dette er et kit hvor alt er planlagt og alle deler til delefilter og elementer følger med - til og med frontbaffelen.
    Delefilteret er montert inne i kabinettet. Du kan sikkert lese mer om Volt10 om du trykker på linken i første post.
    volt_10_v2b.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når man først har kommet til den beslutning om å ikke ha synlige høyttalere i stua (uansett årsak og av hvem) så synes jeg du har lagd en god løsning og et meget pent og funksjonelt møbel:)
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    835
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har heldigvis en kone som «respekterer» stereoanlegget/hjemmekinoen min.

    Men når en først må endre oppsettet sitt, så er dette et veldig respektabelt resultat.
    Det er vel nok av menn som må nøye seg med en lydplanke for at «interiørarkitekten» i hjemme skal bli fornøyd.
    At det er selvlaget er noe det står respekt av, det er ikke alle som vil begi seg ut på et sånt prosjekt.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Kjent problematikk, løyst på ein veldig god måte:)
     

    zaibz

    Medlem
    Ble medlem
    25.02.2010
    Innlegg
    15
    Antall liker
    21
    Takk for fine ord alle sammen :)

    Dette ble skikkelig fint. Inspirert av denne? https://lemus-home.dk/products/lemus-home-1500

    Hva skal du drive dette med i tillegg til Hypex på bassen?
    Det var en snerten sak jeg ikke har sett før, samtidig ser jeg fort at man kan trekke noen paralleller!

    Det står en Marantz NR1510 inne i tvbenken i tillegg til plateforsterkeren til miniDSP som driver bassen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn