Høyttalere Vegghengt høyttalere til Naim Atom

Duckand85

Medlem
Ble medlem
09.04.2020
Innlegg
6
Antall liker
1
Hei der, audiofile venner.

Min kone og jeg er på jakt etter vegghengt høyttalere til vår Naim Atom forsterker. Kom over Lyd og Bilde sin test fra om lag et år tilbake
https://www.lydogbilde.no/test/hoyttalere/7-par-vegghoyttalere , og fant flere der fra produsenter vi kjenner greit til. Vi er usikre på matchingen, og lurer på om noen har erfaringer eller tips som kan passe? Det kjekkeste hadde vært om Elac WS 1665 var en god match, men er åpen for alternativ.

Har dessverre ikke anledning å gå for innfelte høyttalere.

Prisklasse: 10000-40000

Med ønske om god påske.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Besøk forskjellige butikker, spesielt platesjapper. Legg merke til hva de bruker. Hvis det låter godt, så er du på sporet av noe lovende. Stol aldri på at ht som er beregnet til å låte best på stativer kan fungere på vegg, det blir som å kaste perler for svin. En forsterker med mulighet til å justere diskant/bass/balanse er også et godt redskap.

Generelt så er ikke bassport bak ønskelig, og som alltid gjelder fysikkens lover: små, nette og "usynlige" kasser med lavt volum betyr lite/mindre god bass.

Til sist noen name dropping: Canton, PSB, Guru og Neat. Skal du stange mot 40k-grensen, så har sikkert feks Sonus Faber noe som både er vakre og vellydende.

Lykke til! :)
 
Sist redigert:

Duckand85

Medlem
Ble medlem
09.04.2020
Innlegg
6
Antall liker
1
Besøk forskjellige butikker, spesielt platesjapper. Legg merke til hva de bruker. Hvis det låter godt, så er du på sporet av noe lovende. Stol aldri på at ht som er beregnet til å låte best på stativer kan fungere på vegg, det blir som å kaste perler for svin. En forsterker med mulighet til å justere diskant/bass/balanse er også et godt redskap.

Generelt så er ikke bassport bak ønskelig, og som alltid gjelder fysikkens lover: små, nette og "usynlige" kasser med lavt volum betyr lite/mindre god bass.

Til sist noen name dropping: Canton, PSB, Guru og Neat. Skal du stange mot 40k-grensen, så har sikkert feks Sonus Faber noe som både er vakre og vellydende.

Lykke til! :)
Takk for tips. Har våre preferanser, og gode erfaringer med focal, som er en super match. Har dessverre ikke noen egnede on wall høyttalere. Vi har tenkt å kjøpe høyttalere som er ment å henge på veggen.😊
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
System Audio har jo noen veldig anvendelige, men jeg er redd forsterkeren din er litt i minste laget for å få skikkelig liv i dem.
https://system-audio.com/da/product/sa-legend-7/

Klipsch har den rake motsats, der er det eksplosiv moro hele veien, men disse kunne behøve sub til hjelp i bunn (ja, det kan vel egentlig de fleste on-wall høyttalere...). Her har Naim plenty med krefter, dessuten synes jeg faktisk Naim og Klipsch spiller utrolig gøyalt i sammen.
https://www.klipsch.com/custom-install/on-wall/reference-premiere-designer-on-wall

Vil ellers tro at Audiovector QR Wall passer rent lydmessig fint med Naim. https://oslohificenter.no/hoyttalere/bak-surround/audiovector-qr-wall

En noe annen vei, kan være å finne lukkede høyttalere fra proff-markedet, som f.eks. Yamaha IF2208, men denne er vel ikke akkurat vakker om den henger i en veggbrakett i stua...
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
focal chora sourround er et alternativ. spørs om disse spiller noe bass, så her trenger du sikkert en sub.

Dali har en del fine vegg høytalerere.

sonus faber har flere.
 

Duckand85

Medlem
Ble medlem
09.04.2020
Innlegg
6
Antall liker
1
Takk for flere gode tips, alle sammen. Hvilke SA-høyttalere var det du tenkte på? Jeg ser jo de har et par aktive som du har lenket til, men det var sikkert ikke de du hadde i tankene? Noen som har erfaringer med Lyngdorf FR-1? Ser det ligger et par ute på finn akkurat nå.
 
M

medlem215396

Gjest
Hadde Neat Iota til Unitiqute og hengte dem tett inntil vegg med B-tech veggbraketter. Fungerte veldig fint. Samme med Focal Aria 906, en kjempematch, men ikke akkurat vegghengt. Bruker Atom med Iota (pga størrelsen) på hytta uten braketter og det fungerer også veldig fint. Har prøvd den rimelige on wall fra Audiovector, men var litt kjedelig i min smak.

Dersom du liker Focalsounden, hva med å kontakte Multirom i Oslo til uka og be om råd? De har mye forskjellig i Focalsortimentet.

Vh
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Hørte Lyngdorf FR1 vegghøytaler hos min svigersønn, ble overrasket og imponert over lyden fra disse, koster litt over 12000 for paret. Flott lydbilde og klangkarakter. Ville gått å hørt på disse visst du har anledning.

Mvh
 

Duckand85

Medlem
Ble medlem
09.04.2020
Innlegg
6
Antall liker
1
Takk for tips. Har handlet hos AVprosjekt på Sandnes før, og har tatt kontakt med ham. Har et par gamle Focal Chorus 836 som jeg henter opp fra kjelleren en sjelden gang, og det er veldig gøy.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Takk for flere gode tips, alle sammen. Hvilke SA-høyttalere var det du tenkte på? Jeg ser jo de har et par aktive som du har lenket til, men det var sikkert ikke de du hadde i tankene? Noen som har erfaringer med Lyngdorf FR-1? Ser det ligger et par ute på finn akkurat nå.
Går ut fra at det er meg du spør, men jeg har faktisk ikke lenket til de aktive...? De finnes i både aktiv og passiv utgave, slik det ser ut for meg, har jeg linket til den passive.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Takk for flere gode tips, alle sammen. Hvilke SA-høyttalere var det du tenkte på? Jeg ser jo de har et par aktive som du har lenket til, men det var sikkert ikke de du hadde i tankene? Noen som har erfaringer med Lyngdorf FR-1? Ser det ligger et par ute på finn akkurat nå.
Går ut fra at det er meg du spør, men jeg har faktisk ikke lenket til de aktive...? De finnes i både aktiv og passiv utgave, slik det ser ut for meg, har jeg linket til den passive.
Ikke dumt forslag Håkon.. Jeg snakket med Ole Withøft for en stund tilbake og han nevnte at Naim faktisk er en av hans favoritt forsterkere på f. Eks pandion 2.

Så tror at Naim og SA kan være en god kombinasjon :)
 

Duckand85

Medlem
Ble medlem
09.04.2020
Innlegg
6
Antall liker
1
Beklager Håkon, du har helt rett. Tror jeg må ha fått treff på de aktive når jeg googlet forhandler/pris, og dermed forvekslet. Var vel også inne på tanken å kjøpe de aktive, før vi landet på Naimen. Takk for korrigeringen:)

Takk for flere gode tips, alle sammen. Hvilke SA-høyttalere var det du tenkte på? Jeg ser jo de har et par aktive som du har lenket til, men det var sikkert ikke de du hadde i tankene? Noen som har erfaringer med Lyngdorf FR-1? Ser det ligger et par ute på finn akkurat nå.
Går ut fra at det er meg du spør, men jeg har faktisk ikke lenket til de aktive...? De finnes i både aktiv og passiv utgave, slik det ser ut for meg, har jeg linket til den passive.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Duckand85: Forsterkeren din er liten, som Håkon Rognlien sier her oppe. Og Naim kan være tricky å få til av den grunn. Dessuten er de ganske så "relentless" i lyden, og "køler på" HELE tida, Da kan det nok bli litt for mye med horn. På høyttalerfronten, tenk LITEN, men RAFFINERT og LETTDREVEN. Hvis du hadde hatt en ekstra stor effekt på: Sonus Faber Cremona Auditor Elipsa. Men som, situasjonen tydeligvis er: PMC Wafer 1 bør være knall:cool: PMC ER relativt krevende på forsterkeri (8 ohm, 87dB) , men Naimen din er raffinert nok for oppgaven, skulle jeg tro. Du får iallefall ut akkurat det du forer en av disse engelskmennene med. Lite hint: BBC Cymru bruker flere par Wafers i Cardiff..

Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!

Og Nordic Sound Design fører Neat Acoustics. Det er omtrent en defaultmatch med Naim. Gutta i Yorkshire bruker Naim-elektronikk i lyttereommet sitt. Prøv i størrelsesorden Neat Iota, så skal du se at Atom våkner..Den er ellers et absolutt utmerket hjerte for et aktivt -gjerne proffbasert- system, og dersom den brukes sånn, blir også utvalget brukbare høyttalere mindre begrenset. Det betyr dog IKKE automatisk at høyttaleren plutselig bør stå på gulvet. Tilsvarende prisa søyler har nemlig oftest store kvalitative kompromisser kontra monitorer som er bygget ordentlig, med en høyere kvalitet på de anvendte deler. Gode ting innen Hi-Fi (sett bort fra forsterkere) har alltid kommet i små, kompakt bygde pakker. Spesielt høyttalere:cool: Og svært få andre er bedre på monitorer enn britiske produsenter.
 
Sist redigert:

Duckand85

Medlem
Ble medlem
09.04.2020
Innlegg
6
Antall liker
1
Hjertelig takk for gode råd. Jeg skal komme tilbake til tråden når vi har bestemt oss, og fått det i hus. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Duckand85: Gjør det. Sjekk ut PMC og Neat, du...der finner du garantert det du leiter etter. Mitt valg? Wafer 1. Hvorfor? Fordi PMC er så bånn ærlige. Fordi de takler alt du måtte gi dem å jobbe med, uten maskering eller farging. Sålenge partnerne er gode nok. De viser hva du har, hva du får og hva musikere og teknikere vil formidle. Studiomerke for musikkelskeren, rett og slett..Hvis du vil oppgradere kablingen en dag, se Chord Company sin "Chord For Naim" serie... De kan for eksempel lage høyttalerkabler med forbedret utgave av de pluggene Naim har brukt i Atom for tilkobling av høyttalerne. Inntil da, bruk de som Naim sendte med:cool: Aktive høyttalere skal du koble på "PRE OUT", via RCAene der. Eneste aberet da er at den utgangen ikke ligger på XLRer istedet- det er proffstandarden. Det er imidlertid ikke helt vanlig for Naim å være den som har tilpassa seg resten av verden. De bruker tross alt enda sitt varemerke: De låsbare DIN-pluggene, så det å få RCAer på kritiske steder er nok max der:cool: Synergi er de dog verdensmestere på, sammen med Linn, Rega, Exposure og Audiolab. Det er i det hele tatt et kjærkomment britisk trekk innen Hi-Fi at produsentene legger såpass mye i å få systemer til låte som nettopp systemer. Det gjør match og andre valg så mye lettere, og lærer også brukeren mer om HVA som FAKTISK er et merkes ekte styrker og svakheter. Det betyr igjen ikke at disse fem ikke funker med andre merker...så langt derifra. Det gjør de. Du må bare vite å kombinere riktig. Merkene hjelper den som virkelig forstår hva de sier..
 
Sist redigert:

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Innlegg
285
Antall liker
58
Sted
Grimstad
Jeg synes System Audio og Naim er en kjempekombo Dynamikk og lyttegleder i bøtter og spann:) Har hatt aura 60 og har nå explorer. Synes nap 155xs med sine beskjedne 60w driver explorer godt, men vet ikke hvordan det vil bli med legend og atom.
 
Topp Bunn