Veggboks med helst 4 uttak av hifi kvalitet

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Hei
I mitt nye hifi rom som bygges for tiden blir det installert egen kurs med PR 6 solid core kabel fra sikringsboks til vegg. Jeg trenger en vegg boks med helst 4 uttak (kan leve med 2) av hifi kvalitet. Typisk Furutech eller lignende. Kan ikke se at Furutech har slik veggboks. Er det noen andre typer av god kvalitet som kan anbefales?
På forhånd takk for alle innspill.

Mvh

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Billa skrev:
Hei
I mitt nye hifi rom som bygges for tiden blir det installert egen kurs med PR 6 solid core kabel fra sikringsboks til vegg. Jeg trenger en vegg boks med helst 4 uttak (kan leve med 2) av hifi kvalitet. Typisk Furutech eller lignende. Kan ikke se at Furutech har slik veggboks. Er det noen andre typer av god kvalitet som kan anbefales?

Mvh
Her er fra Furutech, riktignok enkel plugg. Oyaide har også.
https://www.thecableco.com/prodListing.php?cat=85&man=&sort=4a2&st=all

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Hei
Har sett den der men er jeg blind???? Finner ingen som tar mere enn en kabel.....Vil ha muligheten til å koble apparat rett i veggen i tillegg til gjennom eksternt filter.

Mvh

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
222
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Billa skrev:
Hei

Mvh
Hva mener du med veggbox

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Veggboks eller kontakt eller hva man kaller boksen på veggen man stikker støpselet i....

Othor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
0
Det kalles stikkontakt eller på engelsk: Schuko Wall socket.
Tror det skal bli vanskelig å finne en "high end" stikkontakt med flere uttak. Noe av det som gjør kontaktene bedre må vel være skjermingen. (tror jeg iallefall)

Hvorfor ikke bare montere 4 veggbokser innfelt i veggen med 3-4 cm avstand og så montere 4 enkle stikkontakter i dem.
Det må vel være beste løsning. Dyrest også kanskje. :)

Mvh.
Ove

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Det koste flæsk ja. Er det tillatt / mulig å montere en High end kontakt og en standard 4 stk veggkontakt ved siden av hverandre? Så kan jeg bruke standard til kringlyd og high end til hifi. Benytter strømfilter til hifi.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Er utstyret CE-godkjent og montert av montør fra et godkjent registrert installasjonsfirma er det helt ok, det. Om det ser bra ut må du vurdere selv. Jeg ville kanskje bare valgt Elko sin plus-serie eller kanskje Berker, men det er nå meg. Lykke til hvertfall.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Hvor får jeg kjøpt Elko eller Berker??? Kan stikke innom Elfa i Oslo. Er disse skjermet og er det skjermen som avgjør kvalitetsforskjellen?

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
222
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Billa skrev:
Hvor får jeg kjøpt Elko eller Berker??? Kan stikke innom Elfa i Oslo. Er disse skjermet og er det skjermen som avgjør kvalitetsforskjellen?
Hvist du skal koble solid 6 kvadrat solid core rett i en stikkkontakt bør det være påveggstype.Eventuelt kan du sjøte til PR2,5 å koble med denne.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
F.eks. Elko eller Berker er ikke audiograde, men vanlig høykvalitetsinstallasjonsmateriell. Skaffes av installatører rundt omkring. Elko heter også Gelia på Clas Ohlson m.fl., men jeg vet ikke om de har plus-serien.

R

RoDa

Gjest
Kontakt meg Billa, Norwesco har også 4-veis. Atpåtil med utbyttbar internkabling 8)

Eller så får du sette opp flere Artic Decor
http://www.schneider-electric.no/produkter/products.asp?GroupString=|10854|&ID=100945&BrandID=5209
Disse er innfelte og jeg tror du kommer til å slite med 6kvmm PR i K-rør...... ;D

Nei, kjør på en god gammeldags 4-veis med jord. Ring meg du. ;)

Mvh
Rolf

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Hei
Jeg har faktisk bestemt meg og handlet.
Endte med en singel Furutech stikkontakt sak med Rodium belegg (ca 1150 NOK) samt en standard firveis på veggen med jord fra Elfa. Kobler 6 mm2 EKKJ med skjerm rett fra sikringsskapet (egen kurs) direkte til Furutech stikket og derifra direkte til 4 veiskontaken. Hifi delen av anlegget får da strøm fra Furutech stikket via LMC fat med Furutech og et nettfilter. Surround delen får nøye seg med standard firveis stikkontakt montert etter high end stikkontaken til Furutech.

Monteres neste uke. (om bare den jævla spikerpistolen lar meg bli ferdig med den nye himlingen i løpet av helga, en uke forsinket pga av feil på denne)

L

lark

Gjest
Billa skrev:
Kobler 6 mm2 EKKJ med skjerm rett fra sikringsskapet (egen kurs) direkte til Furutech stikket og derifra direkte til 4 veiskontaken.
Konstant spenning på pinnene i Furutech stikket??? Gled deg til du får kontroll av det elektriske anlegget ditt ;D ;D

R

RoDa

Gjest
lark skrev:
Billa skrev:
Kobler 6 mm2 EKKJ med skjerm rett fra sikringsskapet (egen kurs) direkte til Furutech stikket og derifra direkte til 4 veiskontaken.
Konstant spenning på pinnene i Furutech stikket??? Gled deg til du får kontroll av det elektriske anlegget ditt ;D ;D
Hva mener du lark?
Pinner på stikk? Støpselet har pinner. ;)
Eller mener du at Furutech ikke er CE-godkjent?

Er det denne billa?

R

L

lark

Gjest
RoDa skrev:
Hva mener du lark?
Beklager :-[ Blandet sammen støpsel og stikk

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
lark skrev:
Billa skrev:
Hva mener du lark?

Er det denne billa?

R
Det er denne ja. Bygger himling nå. Håper å kunne begynne å bære ned anlegget neste helg.. :D :D :D

Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
1
Trådstarter...:

Kan du forklare hva du oppnår av fordeler ved å bruke furutech kontaker til 10 ganger prisen av elko?

Og hvorfor du bruker 6mm2 pr og ikke pn, kontra 2,5mm2 som er vanlig på 16a kurs? 8)

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
222
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
lark skrev:
Billa skrev:
Hvorfor det ?

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
222
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
FredrikJakobsen skrev:
Trådstarter...:

Kan du forklare hva du oppnår av fordeler ved å bruke furutech kontaker til 10 ganger prisen av elko?

Og hvorfor du bruker 6mm2 pr og ikke pn, kontra 2,5mm2 som er vanlig på 16a kurs? 8)
6mm2 pr er sjermet det er ikke pn.Men jeg hadde nok brukt pr6 til en koblingsboks i nærheten for så å koble med pr 2,5 spesielt hvist det er innfelte stikk.Pr6 krever god plass der den skal kobles da den i korte lengder er svært stiv.Fordelen med hifi kontakter er nok matrialet den er laget av.elko bruker noe blikk mikmakk som passer best til ovner ol.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
FredrikJakobsen skrev:
Trådstarter...:

Furutech gir bedre lyd enkelt og greit. Det har jeg testet på mange kabler og det er hørbar forskjell mellom Furutech og standard stikk og kontakter.
Når det gjelder 6 mm2 kabel kontra 2,5 eller 4 så er jeg ikke sikker på om det har veldig store fordeler. Siden jeg nå satte inn egen kurs og dedikert kabel gjorde jeg det slik. kan det bli dårligere med stort kvadrat???

Resultatet: Vel jeg har nå fått anlegget på plass og kan sammenligne lyden ved bruk av dedikert Furutech stikk + egen kurs mot et vanlig stikk som står ved siden av. Furutech + egen kurs gir bedre lyd. Først og fremst noe mere trykk og klarhet i lyden. Forskjellen er tydelig, men mindre enn jeg hadde håpet på.
Oppsettet er nytt og evaluering har akkurat startet.
Kommer tilbake med mere info senere.

Topp Bunn