Vegg til vegg teppe, hva setter man høytalerne på?

NC

Medlem
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
0
Hei
På loftstua er jeg i ferd med å innrede hjemmekino. Det er vegg til vegg teppe på gulvet. Mine gulvstående Klipch er utstyrt med relativt billige spikes. Bør man ha noe underlag mellom høytalere og teppe? Har selv tenkt på tjukke granittfliser 2,5 - 3 cm evt. tilsvarende i tre?

K

kbwh

Gjest
Spikes er jo nettop laget for å kople høyttalere til gulvet gjennom slike tepper.

H

hobby

Gjest
Har selv vegg til vegg teppe og kjører spikesene rett i teppet.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
Valentino skrev:
Spikes er jo nettop laget for å kople høyttalere til gulvet gjennom slike tepper.
Hvis man ikke synes at elementene lager nok lyd, så kan man jo ved hjelp av spikes omgjøre hele gulvet til en "membran"...ditt valg. ;)

B

brand-x

Gjest
Audiophile-arve !

jeg gir meg ende over :)...... spikes lager krypbass der gulvet er flytende eller tilhører en overetasje... de gjør faktisk det samme på betong...

Trådstarter !

må du bruke spiksen så legg noe mellom dem og gulvet, vegg til veggteppet gjør nesten betongheller eller granittheller flytende hvis du har areal større enn ht-kassen... spikes hadde en teori om å konsentrere energien ved å øke marktrykket på spissen som dermed ble enorm.. så ble det slengt på teorien om presisjonen ..
ta med att negativt sett øker spikes også kasse-resonansen til htèn + skaper andre ukontrollerende resonanser med kobling til gulv og resten av inventaret som ikke er akustisk dempet.....

hold deg til ditt eget forslag så sparer du deg for problemer som er ment godt og sparer penger som du kan bruke til nye cdèr i stedet...

mvh
Kjell P.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
teori og praksis fungerer sjelden med hverandre. kjøp inn litt av hvert og prøv selv.

de beste jeg har prøvd, langt bedre enn alt annet er creabase. koster 1000kr for 4 stk som de gledelig er verdt. har isolert høytalerne enda mer fra gulvet med en ikea slakterbenk mellom gulv og underkant av cerabase med stor suksess.

McLaren

B

brand-x

Gjest
Mclaren !

Teori er tro....... tro er overbevisning... realiteter handler heldigvis om hva som egentlig er tilfelle.... ;)

så nok en gang Trådstarter tenk litt rasjonelt uten å blande inn anbefalinger... er det sannsynlig att harde materialer nøytraliserer energi uansett utforming ? til formålet som her er utgangspunkt.... mulig noen sitter på løsningen til nye motorfester, hjul og støtdempere.... her kan også kruttet være funnet opp på nytt.....hva vet jeg....

mvh
Kjell P... :)

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
med andre ord, så er konklusjonen at du burde skaffe deg litt forskjellige ting og tang og sette under høytalerne. som oftest etter egen erfaring følger også effekten av føttene med prisen.

Ingen her kan med sikkerhet si hva som ER best for deg og teori og praksis stemmer ikke alltid overens.

McLaren

NC

Medlem
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
0
Takker for svar. Ser også av andre tråder at temaet demping ofte engasjerer. Skal forsøke litt forskjellig, og rapportere om jeg hører noen forskjell.

Topp Bunn