Vedlikehold av platespiller.

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Ut i fra trådene som er registrert her i vinylavdelingen virker det som om det er mange som er nokså ferske på feltet, inkludert meg selv. Ser at det er massevis av "hvilken platespiller/riaa" tråder, men har ennå ikke funnet en god tråd om vedlikehold av spiller/pu osv. (korriger meg gjerne dersom jeg ikke har lett godt nok).

Tenkte kanskje at flere enn meg kunne ha interesse av en tråd med innspill på hva som er nødvendig vedlikehold av vinyl-utstyret. Råd tas imot med takk!

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Moderne platespillere, og egentlig også eldre, trenger ikke vedlikehold, eldre spillere kan trenge en service men det er en annen prat.
Om du har en liten pickup børste så du børster pickuppen, med børsten BAK nålen og da fører du børsten fremover da holder du den fri for støv. Plater børstes av for støv før avspilling selvfølgelig. Kontroller stifttrykket av og til, vet aldrig om noen roter med kontravekten.
Den beste investeringen du kan gjøre om du kjøper brukte plater f.eks., er en platevasker, da fjerner du masse støy fra platene og med det masse støv og dritt som pickuppen da ikke trenger grave opp.
Om du spiller mye vinyl kan det være en ide og holde øye med antall timer pickuppen har spilt, mange har en tendens til å tro det er evighetsmaskiner.

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Moderne platespillere, og egentlig også eldre, trenger ikke vedlikehold, eldre spillere kan trenge en service men det er en annen prat.
Om du har en liten pickup børste så du børster pickuppen, med børsten BAK nålen og da fører du børsten fremover da holder du den fri for støv. Plater børstes av for støv før avspilling selvfølgelig. Kontroller stifttrykket av og til, vet aldrig om noen roter med kontravekten.
Den beste investeringen du kan gjøre om du kjøper brukte plater f.eks., er en platevasker, da fjerner du masse støy fra platene og med det masse støv og dritt som pickuppen da ikke trenger grave opp.
Om du spiller mye vinyl kan det være en ide og holde øye med antall timer pickuppen har spilt, mange har en tendens til å tro det er evighetsmaskiner.
Vil bare understreke det niels her sier. Jeg hadde en Dual CS 5000 i oppsettet mitt i 30 år uten at jeg rørte den annet enn for å skifte PU, rense stift og bytte rem. Den virker perfekt ennå, og dattera mi skal nå overta denne.

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Takker for svar. Har kikket litt på spin-clean selv. Har jo ikke en voldsom samling foreløpig (kanskje 100 plater), så da burde det kanskje fungere med en manuell løsning?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.853
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Jeg har en Spin-Clean. For orienterings skyld så har jeg ikke testet andre løsninger, men hørt og sett resultat fra et par andre platevaskere (dog ikke UL-vaskere som jeg mener kanskje er den optimale løsningen).
Men, tilbake til Spin-Clean. Flere dømmer den nordogned, mens andre igjen er mer positive. Jeg tilhører sistnevnte gruppe - og synes den gjør en ok jobb.

Jeg har vasket ca. 200 plater totalt. Alt fra plater som i utgangspunktet har vært rene og pene, til plater som har vært fulle av støv, fett og "møkk".

Noen av de "rene" platene har jeg spilt før og etter en runde i Spin-Clean - og her har resultatet vært noe varierende. Noen plater har blitt mer eller mindre helt støyfrie, mens andre fortsatt har hatt noe småknitring. Etter nok en runde, har noen av disse blitt helt bra, mens noen igjen ikke har blitt 100%.

Noen av de ordentlig "møkkete" platene har også blitt helt rene og støyfrie etter kun én runde, mens andre igjen ikke har blitt det.

Min rutine har hovedsaklig vært: Børsting først, så vask (3 - 4 runder hver vei), så avtørk med de medfølgende tørkekluter (en for grovtørk og den andre til fintørring).
Blanding har vært destillert vann og 3 korker rensevæske. Avhengig av hvor "møkkete" platene har vært, så har jeg vasket fra 10 - 30 på en blanding - og jeg har vært nøye med å rense velourputene.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Kjender ikke til Spin-Clean, men de absolutt bedste maskiner er VPI og Nitty Gritty (forhandles av Mono og AudioArt). Big Dipper hadde Okki Nokki men jeg vet ikke om de fortsatt har den, ser det er Spin-Clean det går i.
Jeg har vasket noen plater med litt Zalo, og det kan jo gjøre de penere, men det er lett å få våt label osv.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.510
Torget vurderinger
4
Dette er den beste investeringen jeg har gjort når det gjelder analog/vinyl. Det beste med den er at den er super enkel å bruke og at den fungerer.
Hadde jeg hadde hatt en spiller på f.eks Rega RP3 nivå og en grei riaa og hatt den erfaringen jeg har nå med vaskeren, så hadde jeg utsatt alle oppgraderings planer på spiller/pu/riaa osv til jeg hadde spart opp til denne. Jeg syntes i utgangspunktet den var for dyr så jeg utsatte kjøpet (for) lenge. (16500)

audio desk.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.647
Torget vurderinger
24
Hvem selger disse, Minutten? Har akkurat brutt selvpålagt sølibat og kjøpt 1.400 LP'er som kanskje fortjener en vask. Min gode gamle maskin har gått heden.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.510
Torget vurderinger
4
Det er bare å kjøpe, jeg bruker den nesten hver gang jeg spiller plater nå. Tar 6-11 minutter fra start til ferdig tørket plate.

Audio Aktøren AudioDesk Systeme Vinyl Cleaner

Edit: er vist flere som selger disse nå.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.647
Torget vurderinger
24
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.510
Torget vurderinger
4
Jeg har sett disse men jeg hadde ikke hatt ork å bruke den nesten daglig, eller plass. Skulle jeg ha vasket et stor antall plater på en gang så ser jeg poenget, men jeg vasker nå platene når de er nye, eller når jeg skal spille en som ikke har blitt vasket før.

Ser at denne er dyr på en liten samling plater, men mange bruker jo det dobbelte og mer på en pu!

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Sluket:
Du kan jo få låne min i en periode?

beslag.JPG

Det er en VPI klone, med litt utvidede funksjoner....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.647
Torget vurderinger
24
Periode... som i en 3-4.000 Lp's??? Var det den du bygde selv for en tid tilbake?

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Oi, såpass?
3-4.000 stk vil vel bety en relativt laaang periode!
Jeg trodde først og fremst du snakket om de ny-innkjøpte 1400 - det kan jo bli drygt nok det.
Ikke for det- den vasker begge sider på ca to-tre minutter, så da blir det jo et spørsmål om en liten akkord for deg sjøl?

Her er forresten et oppdatert bilde, med vaskebørsten på plass:

VPIklone.JPG

Ja, det er den jeg bygde for en tid tilbake.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.647
Torget vurderinger
24
Den ser virkelig bra og gjennomført ut, regner med at den fungerer aldeles utmerket også! Du som bor såpass nærme kan jo ta noen turer og kjøre vaskeøkter..:rolleyes:

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Det skulle jeg gjerne gjort! :)
Men da får jeg nok drøye littegranne.
Med en kone som nettopp er utskrevet fra hjerteavdelingen på Ahus, finner jeg det klokeligst å holde meg i heimen en liten stund.
Men du kan gjerne svinge bortom med et lass i stedet, så har jeg litt å pusle med et par dager....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.647
Torget vurderinger
24
HJERTElig takk for tilbudet, men du får vel få være i fred og pleie sjefen, hils forresten og ønske god bedring og god helg til dere begge!

Apropos, min søster gjorde samme løypa før jul, kuttet røyken og startet forsiktig trening og er nå symptomfri og i sitt livs form! Det er i motbakke det går oppover.

BTW, hva snakker vi om av kostnad/tidsforbruk dersom jeg skulle finne på å stæla konseptet på den vaskeren?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mer enn det koster å kjøpe en Okki Nokki. ;) (4000,-)

Vaskeren til Scrooge er et nydelig eksempel på fantastisk og imponerende DIY-håndverk. Kudos!

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
HJERTElig takk for tilbudet, men du får vel få være i fred og pleie sjefen, hils forresten og ønske god bedring og god helg til dere begge!

Apropos, min søster gjorde samme løypa før jul, kuttet røyken og startet forsiktig trening og er nå symptomfri og i sitt livs form! Det er i motbakke det går oppover.

BTW, hva snakker vi om av kostnad/tidsforbruk dersom jeg skulle finne på å stæla konseptet på den vaskeren?
Takker for det Sluket, hun setter nok pris på at jeg er går rundt som en liten Florence Nightingale! Dog uten skjørt og fletter - det skulle tatt seg ut! ;)
Og jada, hilsen skal overbringes! :)
Røyken er forlengst kastet, men flimmer og hjertesvikt havner kanskje i en litt "sær" kategori?
Men det gjør som sagt ingenting om jeg pusler litt med andre ting innimellom, så tilbudet står ved lag.
--
Kostnaden er ikke rare greiene - tror jeg landet på et par frognertiere, totalt sett. Det dyreste var faktisk bitene jeg kjøpte fra VPI, resten består stort sett av noe "rusk og rask" jeg hadde liggende, inklusive en gammel Hoover støvsuger.

Tidsforbruket derimot? Tjah.. et par-trehundre timer vil jeg tro?
Det finnes jo ingen "oppskrift" på slikt, så da gjelder det jo å "tenke sjæl" på hvordan ting kan løses. Og sånt tar jo tid, myye tid...

Skulle jeg finne på å gå på et nytt prosjekt i samme gate, så ville jeg nok tenkt i retning av en ultralydvasker. Den vil bli endel dyrere, bråker kanskje litt mer, og bruker lengre tid.
Men, i mitt hode er nok en ultralydvasker den beste løsningen!

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Mer enn det koster å kjøpe en Okki Nokki. ;) (4000,-)

Vaskeren til Scrooge er et nydelig eksempel på fantastisk og imponerende DIY-håndverk. Kudos!
Ja, om du regner inn arbeidstimene så! ;)

Ellers så må jeg bare bukke og takke for rosende ord, Dazed! Setter pris på en slik hyggelig kommentar!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.647
Torget vurderinger
24
Kanskje vi skulle blåse liv i skissene mine fra noen år tilbake, en singel LP ultralydvasker, ULV, og en som tar 10-20 stk. samtidig, den da omtalte STOREULV (c) Sluket...
og lage noen stykker?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.510
Torget vurderinger
4
NB! Største ulempen jeg har funnet med denne er at den kun tar 12' dvs ikke 10' eller 7'.

Dette er den beste investeringen jeg har gjort når det gjelder analog/vinyl. Det beste med den er at den er super enkel å bruke og at den fungerer.
Hadde jeg hadde hatt en spiller på f.eks Rega RP3 nivå og en grei riaa og hatt den erfaringen jeg har nå med vaskeren, så hadde jeg utsatt alle oppgraderings planer på spiller/pu/riaa osv til jeg hadde spart opp til denne. Jeg syntes i utgangspunktet den var for dyr så jeg utsatte kjøpet (for) lenge. (16500)

Vis vedlegget 184636

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.853
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Kanskje vi skulle blåse liv i skissene mine fra noen år tilbake, en singel LP ultralydvasker, ULV, og en som tar 10-20 stk. samtidig, den da omtalte STOREULV (c) Sluket...
og lage noen stykker?
Om noen "gadd" å ta seg bryet med å lage 5 - 10 stk, så tror jeg de hadde blitt solgt på relativt kort tid. De fleste (alle?) antakeligvis på forhånd.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
og lage noen stykker?
Om noen "gadd" å ta seg bryet med å lage 5 - 10 stk, så tror jeg de hadde blitt solgt på relativt kort tid. De fleste (alle?) antakeligvis på forhånd.
Tar en jeg slukomania!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Hva venter dere på? Sett meg på lista og start produksjonen! Hmmm..kanskje en ide å få vite ca.pris først - og et bilde av prototypen...?

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Tror pengene i nærmeste fremtid må gå til plater. En vasker i 4-5k klassen må nok vente. Er det grei å gå for spin-clean, og heller vente med den store vaskeinvesteringen, eller er det bedre å heller utsette hele vaskeprosjektet til budsjettet tillater noe bedre?

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
og lage noen stykker?
Spennende. En serieproduksjon går man vel ikke av veien for?
Skisser er interessante, så....

V

vredensgnag

Gjest

Vis vedlegget 184636
Din anbefaling underskrives med påholden penn og ettertrykk.
Dette er et suverent hifi-tweak, som virker. I USA kan det virke som om de har et problem i forhold til strømstyrken, siden de har hatt en del reklamasjoner. Men min har vasket (bank i bordet) innpå tusen plater uten så mye som en liten hikke. Gull verdt.

Kjøpte min på Torggata Bad, det var det en viss synkronisitet i.
Liker ikke tanken på å skulle ultralydvaske mange plater i slengen - sonden i disse er avpasset til en plate, som får tiltenkt effekt i det antall minutter man setter den til, og så får man ferdig tørket LP noen minutter etter. Perfekt.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Vi har i dag bestemt oss for å bygge en USC-renser selv. Totalpris 2500 kr. Den skal ta 10 plater i slengen. Dette er et godt alternativ til de relativt stive prisene som fremkommer her.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Sluket: AudioDesk importeres av Terje Nilsen - Audioaktøren sjøl-. Du bør definitivt se på Nitty Gritty også..
Kristofferb: Nålebørste, platebørste, pickupmal, reimer..det er et greit vedlikeholdssett som jeg sjøl bruker på min Rega..Pass ellers på setupen..Og jeg håper du er fornøyd!

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Men i nøden spiser fanden fluer........ angående vask av vinyl...
Kjøpte Dire Straits Alchemy live på ebay, og det knitrert verre enn St.Hans bålet på Flekkerøya.
I tillegg var det nok litt flueskitt som gjorde "hakk i plata".
Egentlig trodde æ at det var den berømte pusekatten i den gamle sekken.
Så denne måtte vaskes som et forsøk i hvert fall, og jeg har ikke noen fancy maskin til sånt arbeid.
Jeg nettopp funnet frem min gamle samling LP'er og de fleste er bra holdt, og trenger ikke.
Så å investere i platevasker gidder jeg ikke......selv om noen nyere bruktkjøp hadde nok hatt godt av det.
Vel, kort fortalt, jeg gjorde det litt enkelt. Sprayet vinylen med Jif Universalspray, som er meget god til å løse opp det meste med......inklusive akryl-maling!!
Bearbeidet med velourbørste fra det glade 80 tallet, begge sider, lot plate hvile på en rengjort keramisk koketopp.
Skylte så med vann, lett lunket, passet bare hele tiden på å holde meg unna labelen. (Den ble ikke våt)
Blåste tørt med trykkluft, fintørket med mykt papir, lufttørket resten.
Legger plata på tallerken, spennende........ måtte sjekke om linjevelgeren sto på phono, det var jo totalt stilt!
Har nye plater som knitrer mye mer.
Trodde ikke en enkel vask kunne utgjøre en slik forskjell, plata ble jo brukende og vel så det.
Selvfølgelig egner ikke metoden seg for vask av mange plater, det går for seint til det.....
Men har stusset på hvorfor ingen snakker om skylling etter rens, alt man vasker skyller man jo i mer eller mindre grad etter såpa?
Noen med negative erfaringer?

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Tror pengene i nærmeste fremtid må gå til plater. En vasker i 4-5k klassen må nok vente. Er det grei å gå for spin-clean, og heller vente med den store vaskeinvesteringen, eller er det bedre å heller utsette hele vaskeprosjektet til budsjettet tillater noe bedre?
Vurderer selv en Spin clean eller Knosti manuell platevasker - sånn til å begynne med.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Men i nøden spiser fanden fluer........ angående vask av vinyl...
Kjøpte Dire Straits Alchemy live på ebay, og det knitrert verre enn St.Hans bålet på Flekkerøya.
I tillegg var det nok litt flueskitt som gjorde "hakk i plata".
Egentlig trodde æ at det var den berømte pusekatten i den gamle sekken.
Så denne måtte vaskes som et forsøk i hvert fall, og jeg har ikke noen fancy maskin til sånt arbeid.
Jeg nettopp funnet frem min gamle samling LP'er og de fleste er bra holdt, og trenger ikke.
Så å investere i platevasker gidder jeg ikke......selv om noen nyere bruktkjøp hadde nok hatt godt av det.
Vel, kort fortalt, jeg gjorde det litt enkelt. Sprayet vinylen med Jif Universalspray, som er meget god til å løse opp det meste med......inklusive akryl-maling!!
Bearbeidet med velourbørste fra det glade 80 tallet, begge sider, lot plate hvile på en rengjort keramisk koketopp.
Skylte så med vann, lett lunket, passet bare hele tiden på å holde meg unna labelen. (Den ble ikke våt)
Blåste tørt med trykkluft, fintørket med mykt papir, lufttørket resten.
Legger plata på tallerken, spennende........ måtte sjekke om linjevelgeren sto på phono, det var jo totalt stilt!
Har nye plater som knitrer mye mer.
Trodde ikke en enkel vask kunne utgjøre en slik forskjell, plata ble jo brukende og vel så det.
Selvfølgelig egner ikke metoden seg for vask av mange plater, det går for seint til det.....
Men har stusset på hvorfor ingen snakker om skylling etter rens, alt man vasker skyller man jo i mer eller mindre grad etter såpa?
Noen med negative erfaringer?
Ja, du har oppdaget det også....
Ja, jeg kjøpte en sånn Extatic platebørste (Hunt), den skulle ifølge tester være den beste. Det viser seg at, ja, manmerker at de mange hårene graver seg ned i rillerne, men når man skal dra av børste får man masse små riper på platen. Derfor bruker jeg nå bare en klut av mikrofiber til å tørke av plater før avspilling.
Vask ja, jeg har en dråpe Zalo i lunkent vann, har så mye vann i baljen det knappt går opp til etiketten, mens jeg dreier platen for hånd "vasker" jeg den med en mikroklut, skyller av og tørker. Må dog tørke med noe annet enn mikrofiber fr det er kolossalt hva pickuppen graver opp av mikrofiber rester på første avspilling. Skal bruke papir og konas hårtørker fra nå av.
Platen er ellers ren, og ikke statisk etterpå.

Torggata Bad? Er det Big Dipper?
Jeg skal ogå ha usc vasker, den minutten linker til ser lekker ut.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Har du ei lita samling, kan du glatt forsvare en Spin Clean. Bortsett fra at de velourpadsene kan "kryssripe" plata.
For å si det med en gang: Jeg ville ALDRI brukt Jif Uni. Og har du gjort det, er det ultraviktig å fjerne alle spor av Jif og vann!!! Men jeg foretrekker en mer skånsom platebehandling, og kommer til å gå for en væskebasert Nitty Gritty halvautomat med innebygd støvsuger- de har overbevist meg for lenge siden. Og er greie mht ekstra deler, medfølgende deler, væsker osv..

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Har du ei lita samling, kan du glatt forsvare en Spin Clean. Bortsett fra at de velourpadsene kan "kryssripe" plata.
For å si det med en gang: Jeg ville ALDRI brukt Jif Uni. Og har du gjort det, er det ultraviktig å fjerne alle spor av Jif og vann!!! Men jeg foretrekker en mer skånsom platebehandling, og kommer til å gå for en væskebasert Nitty Gritty halvautomat med innebygd støvsuger- de har overbevist meg for lenge siden. Og er greie mht ekstra deler, medfølgende deler, væsker osv..
Spor av vann? JIF må seff skyldes bort, og til det bruker vi vann. Den renseveske som benyttes i hvilken som helst "trylleformel" som følger med platevaskere eller som folk lager selv inneholder anselige mengder vann, og dette skylles ikke bort....... ei heller det som ikke er vann..inklusive den dråpen med Zalo som folk tilsetter. Det viktige er jo skiten som er oppløst, og vaskemiddelet må skylles bort.

Topp Bunn