VdH Frog VS. Lyra Helicon?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
VdH Frog VS. Lyra Helicon.

Begynner å planlegge hva jeg skal gjøre når jeg har "slitt ut" Grado PUen min.

Klør litt i fingrene når det gjelder disse PUene.
Noen inputs?

Alternativt kan jeg velge et billigere alternativ, nemlig VdH retipping av min Grado Reference "The reference"!

Pro/cons?

;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.334
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvordan er det med RIAAen din, kan du forandre loading på den, eller er den fast innstilt på 47Kohm for mm- puer? Mcer trives sjelden så godt med det.
mvh

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg kan endre loads på den.
Akkurat nå kan jeg velge mellom 200 Ohm 1 KOhm og 47KOhm.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.334
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Frogen har jeg hørt i 2 forskjellige oppsett. En veldig god pu, detaljert, livlig og naturlig. Helicon tør jeg ikke si noe om, har bare hatt en Clavis.
mvh

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Hvis du vurderer andre vil jeg sterkt anbefale denne:

mvh,
OS

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Joda, har tenkt tanken, men ligger ikke denne i et litt annet prisleie?
Hvilke kvaliteter har denne sett i forhold til de som jeg har nevnt?
Grunnen til at VdH er nevnt er at jeg har hørt noen VdH puer før, og likte det jeg hørte.
Jeg har funnet Frog til en pris som gjør at denne faller inn i vurderingen.
;-)

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Joda, har tenkt tanken, men ligger ikke denne i et litt annet prisleie?
Hvilke kvaliteter har denne sett i forhold til de som jeg har nevnt?
Grunnen til at VdH er nevnt er at jeg har hørt noen VdH puer før, og likte det jeg hørte.
Jeg har funnet Frog til en pris som gjør at denne faller inn i vurderingen.
;-)
Benz har ganske gunstige innbytteordninger. I USA får du $1200 avslag på kjøp av Benz LP ved å levere inn din gamle pickup uansett merke og modell! Dvs. du kan kjøpe en 200 kroners pickup og sende denne inn når du kjøper Benz LP og du får $1200 i avslag. Eller enda bedre, du kan sende inn en av dine gamle ødelagte pickuper og få samme avslaget! Jeg har nevnt dette til noen av de Norske distributørene og de har ikke hørt om det men jeg tipper at hvis du ringer dem og presenterer dette for dem så får du et tilsvarende prisavslag.

Sjekk prisene på websiden nedenfor så ser du hva jeg mener. Legg spesielt merke til det som står med rødt: "any brand or model of cartridge working or non working qualifies!"

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=BENZMCLP

mvh,
OS

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.096
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
No 1, retipping anbefales ikke med mindre hele nålarmen blir byttet, Benz og VdH "retippinger" hvor de bare kutter av nålarmen og limer på en ny yttre del skulle vært forbudt, det blir jo hverken fugl eller fisk.

Vedr Frog verses Helikon med "K", så synes jeg det avgjørende må være hva det skal brukes sammen med.

Jeg har en Helkon SL og en VdH Grashopper Black Beauty som jeg bruker nå om dagen og må bare si at det er to veldig bra pickup'er som begge trives godt i SME serie V, vedr direkte sammenligning mellom disse to er Lyra'en litt mere klar og dynamisk i spillestilen, mens VdH'en oppleveres jeg som noe mere tilbakelent i spillestilen, VdH'en er en meget behagelig pickup som har det aller meste.

VdH pickup'ene generelt opplever jeg som noe mere vanskelige og ha med og gjøre ved bruk av luftbårne armer pga veldig lavt stifttrykk........ vanskelig og få de til og spore ordentlig.

Hvis man trekker Benz'en som er omtalt inn i bildet så har man tilsammen 3 vidt forskjellige lydsiganturer, hvor Helikon representerer den klare, rene og dynamiske spillestilen og VdH er mitt i mellom og Benz ligger helt  motsatt for Lyra med en varm rund lyd som ikke nødvendighvis er u-dynamisk i seg selv, men som fort blir oppfattet slik etter at man har lyttet til Lyra'en.

Egentlig er dette et deilig luksusproblem................... skulle jeg anbefale noe, så glem alle 3 nevnte alternativer og kjøp den nye Lyra Skala, den overkjører alle disse 3 så det plystrer etter  ;)  Lyra Skala er Lyra Titan "i" i "billig" utgave, men lyden er fremdeles klasser bedre enn konkurentene i samme prisklasse............ (dette selvfølgelig utfra min smak og preferanser).

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
OS, blir ikke det tilbudet man får i utlandet litt forbigått av de prisene norske leverandører opererer med på Benz? Tross alt er Benz mye dyrere i USA enn i Norge.

Jeg er selv Benz-tilhenger, men bør du ikke FallenA, gjøre som Rudi anbefaler, søke en god match og foretrukken lydsignatur? Det er veldig stor forskjell på pickuper mht lydsignatur (større enn cd-spillere våger jeg påstå). Benz og Lyra f.eks (og kanskje særlig Helikon) ligger veldig langt fra hverandre. VdH har jeg vel i hovedsak hørt i ukjente oppsett.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Match, og foretrukket lydsignatur betyr selvfølgelig alt ;-)
Samtidig så betyr oppløsning, og sporingsegenskaper ganske mye.
Det som er litt sært med PUer, er jo at en stort sett må lese seg, samt lytte til erfaringer gjort av andre.
PUer blir jo ikke akkurat sendt hjem på "lån" ;-)
Jeg har hørt VdH før (en av de "billige") Likte klarheten, og lydsignaturen meget godt. Denne spillte i en Mørch DP6 arm. (drivverk husker jeg ikke helt, men jeg tror det var en Sota).
Når det kommer til Lyra, har jeg hatt gleden av å lytte til naboens oppsett. Han spiller med en FR64, og Dorian PU. Drivverket er en Oracle Alexandria.
Dette spiller meget oppløst, og dynamisk.

VdH har vel vært litt i fra første stund en slags drømme PU for meg, og nå har Frog materialisert seg til en "relativt" billig penge, noe som gjør den ganske aktuell. (Uten at jeg kan si noe om matchen).
VdH Frogen kostet opp i mot 26K når den var på markedet.

Når det kommer til armer, og matching har jeg Mørch UP4 med både rødt, og gult armrør, samt en Micro Seiki MA 505 MKIII.Dette gjør meg egentlig ganske fleksibel.

Retippingen hos VdH (dersom det er aktuellt) inbefatter skifte av alle foringer, skifte til ny nålearm, og ny diamant.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
OS, blir ikke det tilbudet man får i utlandet litt forbigått av de prisene norske leverandører opererer med på Benz? Tross alt er Benz mye dyrere i USA enn i Norge.

Jeg er selv Benz-tilhenger, men bør du ikke FallenA, gjøre som Rudi anbefaler, søke en god match og foretrukken lydsignatur? Det er veldig stor forskjell på pickuper mht lydsignatur (større enn cd-spillere våger jeg påstå). Benz og Lyra f.eks (og kanskje særlig Helikon) ligger veldig langt fra hverandre. VdH har jeg vel i hovedsak hørt i ukjente oppsett.
Jo men vi bør få tilsvarende %-avslag ved innbytte. Jeg tror veil. pris på LP er kr. 30.000 i Norge. Det er ihvertfall det Hi-Fi Guiden skriver på sine websider. Det burde gi en pris på ca. kr. 22.500 ved innbytte.

mvh,
OS

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Har hørt noen VdH opp igjennom. Colibri (mener jeg å huske) spilte forrykende vakkert i Simon York S7. Erfaringene er bare positive, men det har som nevnt vært i ukjente oppsett.

Argoen jeg hadde er beste pickup jeg har hatt i forhold til pris.

Ellers støtter jeg deg angående sporing - det er superviktig synes jeg (rett og slett hater dårlig sporing).

T

tjn

Gjest
Jeg har både Frog, Helikon og LP`en i "samlingen" min og har en oppfatning av hva jeg liker med disse PU`ene. Da Rudi er inne på det som gjelder ang. lyd signaturen til disse så trenger jeg ikke gjøre annet enn å si meg hjertens enig i hans betraktninger, det eneste er at jeg har en luftbåren arm og har aldri hatt noe problem med sporing eller annet med Frog`en. Selv om disse er i forskjellige prisklasser så liker faktisk jeg begge de som trådstarter vurderer før Benz`en, jeg synes de presenterer musikken på en mer naturtro og livligere måte enn LP`en, de er rett og slett mer engasjerende, Helikonen med en klarhet og dynamikk som du må opp i Lyra sortementet for å matche. LP`en synes jeg blir litt treig i forhold, men den har til gjengjeld ett stor og flott lydbilde med en 3D som er referanseklasse. Men som andre er inne på; matching og hva slags lyd du liker er avgjørende. Men etter de siste ukers lyttesesjoner med ny Titan "i" så hadde jeg vurdert å spare bare litt mer penger og trø til med denne; du vil "høre" lyset; Du kommer til lydhimmelen med denne! Eller som Rudi er inne på, en Skala....Uansett så har du et luksusproblem og kommer sikkert ikke til å bli skuffet uansett hva du finner på.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.334
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Holder på å spille inn min Urushi Sky Blue. Har følelsen at det ikke helt har "løsnet" ennå, har vel ikke klokket mer enn godt og vel 20 timer på den.
Med det forbeholdet, kan den anbefales på det sterkeste.
Detaljer i lange baner, dypere bass enn jeg har vært vant til, mellomtonen som på alle koetsuer, den kan i grunn bare beskrives som "riktig".
mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Ja, MBL er gode saker. Jeg hørte forresten MBL sammen med SATI sin platespiller og noen relativt rimelige, små rørforsterkere en gang (de mindre MBL-høyttalerene), det også spilte fint. Veldig luftig og vektløst. Anbefales.

T

tjn

Gjest
Et nytt innspill.....

"...Like other Lyras I've reviewed, the Skala is an outstanding tracker, and its generous 0.5mV output will drive almost all low-output MC phono preamplifiers with ease. All Lyra cartridges are built by Yoshinori Mishima to an outstanding level of quality, and the Skala is no exception...adds a plush, enriching, velvety smoothness to the Helikon's presentation without diminishing in any way its speedy transient attack, finely detailed textures, three-dimensional spatial presentation, and tonal neutrality." - Michael Fremer, Stereophile, March 2007 ...[more]

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.096
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Et nytt innspill.....

"...Like other Lyras I've reviewed, the Skala is an outstanding tracker, and its generous 0.5mV output will drive almost all low-output MC phono preamplifiers with ease. All Lyra cartridges are built by Yoshinori Mishima to an outstanding level of quality, and the Skala is no exception...adds a plush, enriching, velvety smoothness to the Helikon's presentation without diminishing in any way its speedy transient attack, finely detailed textures, three-dimensional spatial presentation, and tonal neutrality." - Michael Fremer, Stereophile, March 2007 ...[more]

Ahhhhhhhhhh endlelig kom testen altså i Mars nummeret av Stereophile, jeg som trodde den skulle bli trykket i Januar nummeret eller senest i Februar nummeret............... vel, vel den kom til slutt ;D

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Spennende.....
Gleder meg til Marsnummeret dumper ned i postkassen.
Forhåpentligvisi morgen da ;-)
Prismessig ligger nok dennelitt over det jeg hadde tenkt å bruke, men vi får se.....
Tilbudet på Frog er nemlig rimelig fristende :)

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Meget god link, *slurp* meget god cognac

Topp Bunn