Diverse Vasking av sot etter brann ?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Vi ( avkommet ) hadde en kjiip opplevelse da bilen hans tok fyr.

Det vi "lærte" var at bilbrann produserer masse svart og feit røyk som fester seg til det aller meste.

Vi lærte også at det er nesten bortkastet å bruke pulverapparat for å slukke, det er skum eller CO2 som gjelder!

Nå har vi kommet i "redde det som reddes kan" fasen og vasker klær og utstyr for å bli kvitt sur brannlukt og feit sot. Det meste har gått overaskende greit med et par meget gjenstridige unntak. Et par vanntette plast/gummi eller "noe sånt" vanntette poser som inneholdt førstehjelpsutstyr er meget misfarget av sot og denne soten sitter noe "grønnjævlig" godt fast. Er det noen her som har gode råd om hva som kan gjøres for å bli kvitt sot som har "bitt seg fast"? Det var dashbordet i bilen som brant så dette er sot etter ledningsisolasjon, plast og annet slikt som er laget av olje.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.968
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vann og avispapir? Det er ihvertfall trikset for å rengjøre vindu i vedovner :) Vann+sot= lut.

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
368
Sted
Moss
Jif kjøkken-spray. Sprut på og vent i fem minutter. Tørk av med fuktig klut; skyll ofte. Jeg kan ikke garantere at det funker på sot, men denne metoden gjorde underverker med de tilnærmet brune tak-ess-platene i himlingene heime hos meg. Egentlig skulle vi bare gni av det verste før maling, men vi slapp å male :)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.991
Det kan også hende at plasten/gummien har reagert med branngassen. Da er løpet kjørt.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.988
Torget vurderinger
1
Prøv å få tak i Orion 56 avretting. Har sett svært gode resultater på hjelmer til brannøvelse med denne.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.940
Torget vurderinger
1
Generell regel hvis bilen begynner å brenne, er å redd det som kan reddes og la den brenne.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.991
Sikker på at det har sluttet å brenne i bilen, Spiralis? Kunne jo blusse opp igjen, vet du. :rolleyes:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Jeg var vel ikke konsis nok. Bilen "brant opp", Dvs. den er totalhavarert selv om det ikke ble så veldig mye skade. Dashbord og elektrisk nett er helt ødelagt og da blir reparasjonskostnaden himmelstormende høy! For øvrig er det mest røyk/sot skader på bilen. Motorrommet er helt uskadd.

Det vi driver med er å berge det han hadde av personlig utstyr inne i bilen, klær, sko og div. ting og tang. Det som er "hinsides" er et par solbriller, en jaktradio og et par truger som er skadet men som kanskje kan fikses med en smule arbeid. Klær har vi berget med vasking, lufting og ny vask. Litt usikker på fjellstøvlene om jeg klarer å få renset dem inni?? Har støvsuget dem og har fått ut det aller meste av slukkepulver og sot. Det var ikke så mye egentlig. Litt usikker på om de tåler å skylles med såpevann inni. Skal høre med Dagestad om de har gode råd.

Det som gjenstår er to pakker med "first aid kit" som var pakket i "plast/gummi poser som var rullet igjen i toppen for å gjøre dem vanntette. Innholdet er OK men posene har tydelige merker etter å ha vært i brann. Mer svarte enn røde. Får begynne med å legge dem i bløt i vann med såpe av noe slag.

For øvrig til de av dere som ikke har vært med på en bilbrann. Første bud er å komme seg ut faen så fort!!! Dette sprer seg ufattelig fort. Veldig mye inventar i en bil er tydeligvis veldig brennbart! Det neste man skal huske på er å sette bilen i fri!! Så kommer punktet om IKKE å lukke dørene!! Første da kan man vurdere om det går an å berge ting ut av bilen. Det utvikles mye, veldig mye, svart og giftig røyk! Er det elektrisk brann inne i dashbordet kan man greit gi f..n i å slukke med pulverapparat. Plasten i dashbordet smelter og legger seg som et "beskyttende lag" over brannen slik at pulveret ikke kommer til, skum eller helst CO2 synes å være det som gjelder her. Pulver kan brukes på bensinbrann i motorrommet.

Når ledningsnettet brenner kortsluttes ganske mange kretser og man vil oppleve at sentrallåsen låser dørene om de er lukket!! Har man sotete ruter er det ofte en film på glasset og dette er et "Helvete" å få knust!! Så for alt i verden ikke lukk dører før alle er ute av bilen! Bilen vil prøve å starte når startkretsen kortsluttes og står bilen i gir vil den bevege seg, hvilket ikke er veldig gunstig! Hornet vil sånn småningom begynne å holde konsert slik at hele nabolaget blir varslet, så det behøver man ikke tenke på! Vi lærte ganske mye vi ikke hadde tenkt på før..... men som sagt, bilen i fri, og få folk ut for temperaturen i bilen stiger fort.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.991
En av våre jobbiler brant for ett par år siden. Hi-Ace kassevogn, uten noe som helst innredning baki. Fy fillern hvor utbrent den bilen ble, ufattelig at "ingenting" kan brenne så godt.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.870
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hadde elektrisk brann i dashbordet på min bil. Fikk plutselig masse hvit røyk ut av dashbordet. Skrudde av tenninga, og da stoppa røyken. Bilen funka som normalt, til jeg kom hjem og oppdaga at jeg fikk ikke skrudd av hovedlysene og noen flere ting. Dette valgte forsikringsselskapet å reparere - det kosta rundt 60.000 å fikse, og jeg var uten bil i to mndr. De måtte spesialbestille nytt ledningsnett som ble håndlaga i Tyskland.

Funker som normalt, bortsett fra at bryteren til setebarmen på passasjersetet aktiverer varmen i førersetet og vise versa...

Johan-Kr

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.991
Jeg var vel ikke konsis nok. Bilen "brant opp", Dvs. den er totalhavarert selv om det ikke ble så veldig mye skade. Dashbord og elektrisk nett er helt ødelagt og da blir reparasjonskostnaden himmelstormende høy! For øvrig er det mest røyk/sot skader på bilen. Motorrommet er helt uskadd.

Det vi driver med er å berge det han hadde av personlig utstyr inne i bilen, klær, sko og div. ting og tang. Det som er "hinsides" er et par solbriller, en jaktradio og et par truger som er skadet men som kanskje kan fikses med en smule arbeid. Klær har vi berget med vasking, lufting og ny vask. Litt usikker på fjellstøvlene om jeg klarer å få renset dem inni?? Har støvsuget dem og har fått ut det aller meste av slukkepulver og sot. Det var ikke så mye egentlig. Litt usikker på om de tåler å skylles med såpevann inni. Skal høre med Dagestad om de har gode råd.

Det som gjenstår er to pakker med "first aid kit" som var pakket i "plast/gummi poser som var rullet igjen i toppen for å gjøre dem vanntette. Innholdet er OK men posene har tydelige merker etter å ha vært i brann. Mer svarte enn røde. Får begynne med å legge dem i bløt i vann med såpe av noe slag.

............
Syntes du skrev "bilbrann" Må jo ha vært en buss med så mye som ble ødelagt. :D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0

............
Ikke så langt fra sannheten. GMC Yukon, Dvs Chevrolet Suburban laget i Canada. Krever lastebil sertifikat! Svær og vulgær som kun amerikanere kan lage dem.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.991
Godt slikt brenner opp. Trodde avkommet hadde fått litt oppdragelse og kjøpt britisk SUV.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.345
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

............
Synes det høres ut som en helt grei beredskapspakning for perifere strøk, jeg. Det er lange avstander i dét området.

B

Sist redigert:

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Kan eddik fjerne sot/lukt,ikkje prøvd men det funker jo mot det meste?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Skal prøve eddik, ikke noe å tape på å prøve. Eddik kan jo brukes til det mest utrolige, et virkelig "luriumstoff".

@ Pinky, man gjør så godt man kan men barn er og forblir en kilde til bekymringer!! :p

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
368
Sted
Moss
Kvit eddik blanda med bakepulver skal visstnok være effektivt.

Sist redigert:
Topp Bunn