Alt til hus og bolig Vask av hus før maling...?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.141
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
Et kjapt lite spørsmål eller to.
De aller fleste som skal male huset sitt, kjører gjerne på med husvask og høytrykkspyler - og det er vel gjerne greit, så lenge husveggen før tørke NOK før man tar til med selve malejobben.
Snakket dog med en byggmester i går, og han mente at å vaske veggen med salmiakk og vann holder lenge, og at man helst bør unngå bruk av høytrykkspyler - av den enkle grunn at treverket sprenges hvis man gjør dette.
Så blir spørsmålet: Skal jeg sette inn veggen med salmiakk og vann, og deretter spyle av med hageslangen, eller bør jeg gå grundigere til verks - dvs med husvask og høytrykkspyler? Og hvis jeg går for salmiakk og vann, bør jeg da også gå over med kost på veggen, før jeg spyler av?

mvh
Proffen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.563
Torget vurderinger
24
Husvask på pumpekanne, blandet ihht. beskrivelsen på kanna, ev. noe tøffere dersom huset er spesielt skittent. La middelet virke lenge nok, uten å tørke inn. Ettermiddag/kveld er en fin tid.

Så kan du bruke høyttrykk, dette fungerer langt bedre enn vanlig hageslange. Trikset er å bruke størst vannmengde, og holde nok avstand! Dette lærer du fort, vitsen er å bruke MYE vann, og passe trykk. Så skal du se møkka renner av uten skader eller andre problemer....

Men husk, MYE vann, også på vinduene og andre flater som er berørt.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.425
Salmiakk på pumpekanne og hageslange har fungert i alle år for meg. Svartsoppen renner av.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.649
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg bruker kraftverk og stiv vaskekost. Vask så det skummer og skyll godt. Sprut på soppmiddel i to omganger uten å skylle. La det tørke. Mal i vei.

D

DL

Gjest
God gammeldags klorin utblandet i vann på sprøytekanne, og spylemunnstykke på hageslangen, funker som en drøm.

DL

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hvis du bruker kraftvask bør du unngå vinduene. Det har mange fått smertelig erfare. Matte vinduer er ikke like flott å se ut av.
Selv bruker jeg mild kraftvask på pumpekanne og skurekost og det fungerer som en drøm.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.563
Torget vurderinger
24
Hvis du bruker kraftvask bør du unngå vinduene. Det har mange fått smertelig erfare. Matte vinduer er ikke like flott å se ut av.
Selv bruker jeg mild kraftvask på pumpekanne og skurekost og det fungerer som en drøm.
Det er fordi de IKKE er rause nok med kaldt vann! Jeg har enorme vindusflater, og ingen problem med matthet.

C

Cyber

Gjest
Malte i fjor.

1. Fukte vegg.
2. Kraftvask på overkommelig område. Vente 15 minutter. Skrubbe godt med kost, natt og dag forskjell med kost hos meg. Skrape det som trengs.
3. Høyttrykkspyler på litt avstand.
4. Når alt er ferdig behandlet jeg huset med sopp-middel.
5. Visir på avflassede områder.
6. 2 strøk maling. Meget fornøyd. En utrolig arbeid.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Du mener Kraftwerk?

Jeg bruker kraftverk og stiv vaskekost. Vask så det skummer og skyll godt. Sprut på soppmiddel i to omganger uten å skylle. La det tørke. Mal i vei.

hifibjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
8
Sted
Østlandet
Følg blandings instruksen på kraftvasken. Det gjorde ikke jeg som resulterte i nedmattet farge på huset = husmaling i år også! Det er bare å benytte høytrykk, men hold avstand :)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Det beste er at det er fuktig eller regner når vasken gjøres. Avgjørende at det går maks en måned før maling, helst mye kortere. Det blir fort veldig matt etter maling hvis det går for lenge. Av samme årsak bruker man husvask de årene man ikke maler

Topp Bunn