Varmtlydende pickup med meget god oppløsning og luftighet og renhet.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Hvilke pickupprodusenter lager slike pickuper . Jeg er ikke så opptatt av mikrodetaljer men den musikalske helheten -spessiellt magien i mellomtonen . Tenker først og fremst på MM Pickuper .Det er selve lydsignaturen jeg er ute etter altså. Ortofon sies å ha en lys og kald signatur -stemmer dette med alle deres pickuper. Erling.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.712
Antall liker
11.164
Torget vurderinger
2
Hvilke pickupprodusenter lager slike pickuper . Jeg er ikke så opptatt av mikrodetaljer men den musikalske helheten -spessiellt magien i mellomtonen . Tenker først og fremst på MM Pickuper .Det er selve lydsignaturen jeg er ute etter altså. Ortofon sies å ha en lys og kald signatur -stemmer dette med alle deres pickuper. Erling.
Dette med lyd fra p.u. er enormt komplekst, de kan ende med å låte lyst i ett oppsett og mørkere i et annet, dette er så ekstremt lettpåvirkelige enheter, at det er vanskelig å være bombastisk.
Det sagt, generelt er noen tunet mer mot det mørke, mens andre er mer mot det lyse, Ortofon har hele spekteret, men jeg har ikke den oversikten, tror nok Gunnar Brekke har en del mer ideer omkring det.

Du sier ikke hvilken platespiller / arm / RIAA du har, dette vil påvirke resultatet mye. Ei heller nevnes budsjett, hvilket jeg tror ville være en fordel, før vi kommer helt på viddene her :)
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Hei. Har selv en ortofon cadenza black, den er av den stramme typen. Cadenza Bronze sies å være mere tilgivende og med en varmere lydsignatur.
Men hverken Black eller Bronze er billige. Synd zet er så vanskelig å selv teste ulike pickuper selv.
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Hei. Har selv en ortofon cadenza black, den er av den stramme typen. Cadenza Bronze sies å være mere tilgivende og med en varmere lydsignatur.
Men hverken Black eller Bronze er billige. Synd zet er så vanskelig å selv teste ulike pickuper selv.
Forresten, glemte at jeg også bruker en nagaoka mp 500. Det er en mm pickup, og sammenlignet med ortofon black som jeg hadde før fremstår den både varmere og med bedre oppløsning, men også dyrere.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Noen som vet hvilken av disse nålene fra Ortofon OM 20 -30 -40 som har varmest lydsignatur i utgangspunktet. Disse kan brukes direkte på en TM7 Pickup T4P . Fikk lånt en OM20 med for bratt vinkel på nålefanen -kanskje ødelagt -ble en del skurring ved avspilling pga feil sporingsvinkel antakelig. En helt ny OM20 vil vel spille mye bedre antar jeg.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.976
Antall liker
20.028
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Et par ting:
Forstår ikke, hvorfor du sirkler rundt om Ortofon hele tiden.
Der er så mange pickupper, også mm´s, der har en "varmere" lydsignatur, som du jo efterlyser, f.eks. Grado.
Og til lydsignatur: Dette ligger til største delen i pickuppen, og ikke i nålen. Det du opnår ved at opgradere fra 20 til 30 ell. 40 er
en mere nøyagtig aftastning af rillerne og bedre sporingsegenskaber.... langt mere end endring på lydsignatur :)
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Et par ting:
Forstår ikke, hvorfor du sirkler rundt om Ortofon hele tiden.
Der er så mange pickupper, også mm´s, der har en "varmere" lydsignatur, som du jo efterlyser, f.eks. Grado.
Og til lydsignatur: Dette ligger til største delen i pickuppen, og ikke i nålen. Det du opnår ved at opgradere fra 20 til 30 ell. 40 er
en mere nøyagtig aftastning af rillerne og bedre sporingsegenskaber.... langt mere end endring på lydsignatur :)
Nagaoka! Om det skal være moving magnet. Min nagaoka mp 500 danket ut ortofon 2 m black på alle paranetre, i tillegg med " varmere" lyd.😁
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.976
Antall liker
20.028
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Nagaoka! Om det skal være moving magnet. Min nagaoka mp 500 danket ut ortofon 2 m black på alle paranetre, i tillegg med " varmere" lyd.😁
Nu er MP500 jo "normalt" prissat i den høye ende. Du behøver ikke at gå lengere end til MP200 for at nå "pent" op med varm lyd.
Nu jeg husker det, var Hvalross´s problem nok T4P, som jo innskrenker muligheterne en del, men stadig finnes det bedre/varmere lydende
pickupper end Ortofon.... også med T4P-fatning :)
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Nu er MP500 jo "normalt" prissat i den høye ende. Du behøver ikke at gå lengere end til MP200 for at nå "pent" op med varm lyd.
Nu jeg husker det, var Hvalross´s problem nok T4P, som jo innskrenker muligheterne en del, men stadig finnes det bedre/varmere lydende
pickupper end Ortofon.... også med T4P-fatning :)
Akkurat 😁.
Men prisen 2 m bkack versus nagaoka mp 500 fikk jeg igjen i glede. 👍Vi får kose oss.😬
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Ikke jeg heller. Men spiller nå med en ortofon cadenza black. Som noen har sagt ..., så mye lys og mye varme... Cadenza Black har ikke noe å hjelpe med i det henseende. Akk o ve🧐
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.976
Antall liker
20.028
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ikke jeg heller. Men spiller nå med en ortofon cadenza black. Som noen har sagt ..., så mye lys og mye varme... Cadenza Black har ikke noe å hjelpe med i det henseende. Akk o ve🧐
Cadenza Black er ganske rimelig. Flagskibet af deres "billigere" serie.
Forstår ikke folk, som mener, at Cadenza Bronze skulle lyde "varmere". Har forsøgt nogle gange, men fy faxxx........ den lyder skrekkeligt.
Til gengeld gleder jeg mig til at modtage min Audiomods Series 6 arm. Da skal den monteres med min nye Kiseki Blackheart NS.
En af mine kammerater har fått låne den (Kiseki´en). Han har veldig mye bedre ører enn jeg, og han var helt oppe i skyerne.
Iflg. ham ver dette det bedste, han noensinde hadde hørt på sit setup, og som han sa´....... på en skala fra 1-12 fikk den 13.
Puha..... jeg gleder mig 😁
 
Sist redigert:

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Måtte velge blindt. Bronze eller Black. Det kokte ner til at jeg ville selv tilføre varme, ikke pickupen.
Har ikke angret.👍
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.712
Antall liker
11.164
Torget vurderinger
2
Har du råd er Benz sine (aller) dyreste verd å sjekke. Har du ekstremt god riaa med myke garn, er audio notr io ll aktuell. Har du svært gode armlener, bør Kiseki privat. Iallfall om du har 400 ohm på riaa.
Gjetter du tenker på Audio Note IQ2 (IO er mc). Og litt undrende over at du foreslår RIAA med mye gain (garn...?? :) ), ettersom IQ-pick up'ene har ganske så kraftig signalstyrke.
Men samma det; Audio Note IQ har kraft og dynamikk i bøtter og spann, selv om jeg synes prisen har blitt nokså slem etter hvert.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.976
Antall liker
20.028
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har du råd er Benz sine (aller) dyreste verd å sjekke. Har du ekstremt god riaa med myke garn, er audio notr io ll aktuell. Har du svært gode armlener, bør Kiseki privat. Iallfall om du har 400 ohm på riaa.
Tror kaskje at Arve har fått brennvin til frokost, eller så er det dér Nynorsk bare SÅ vanskeligt 😁 😁 😁
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.116
Antall liker
7.742
Sted
Oslo
Jeg har alltid opplevd Ortofon Rohman og Bronze serien som "varme" i lyden, Benz Ebony har jeg også alltid funnet av de romantisk lydende....... ellers finnes det jo noen AT33 og OC9 varianter som heller mot det varme. Det finnes vel et par moddede Denon 103 varianter også som heller mot det varme........ og mange SPU varianter.
Og de du nevner er jo glitrende mm pickuper?
Valg av riaa har også mye å si.
Selv opplever jeg at orto's 2m black gir fin "varme" spilt gjennom min Consonance 40 rør riaa.
Nå er forsåvidt hele mitt oppsett rør basert
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.976
Antall liker
20.028
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Tenker.... om alle leste #1 & #7, så blev det vel en del færre av disse ikke serligt relevante postene :LOL: :LOL: :LOL:
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Så hvis mesteparten av lydsignaturen ligger i selve pickupen på min TM7 så vil nok en ny stylus 20 -30 tilføre mere oppløsning ,renhet ,detaljer og luftighet antar jeg pga.en naken elliptisk nål kontra en bonded som står i TM7 idag . Denne pickupen er litt over 30 år gammel og det forundrer meg at den spiller så bra enda. Ser at Stereofil as i Oslo selger hele pickupen OMP20 med stylus 20 i - kr.2.800 . Men jeg vil gjerne beholde lydsignaturen i TM7 Pickupen -mesteparten iallefall. Den er ikke lys og kald .
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Det bleplutselig så stille her etter mitt siste innlegg. Ingen som har noe å tilføre.😲
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Høgoutput.. da kan en også nevne Benz Ebony H
 

Dig_it_all

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.09.2007
Innlegg
91
Antall liker
15
Hvilke pickupprodusenter lager slike pickuper . Jeg er ikke så opptatt av mikrodetaljer men den musikalske helheten -spessiellt magien i mellomtonen . Tenker først og fremst på MM Pickuper .Det er selve lydsignaturen jeg er ute etter altså. Ortofon sies å ha en lys og kald signatur -stemmer dette med alle deres pickuper. Erling.
Nagaoka : elektroniskbureau.no eller stereofil.no Hvorfor ikke Nagaoka MP110 ? Ligger massevis av innlegg på YouTube om disse. Check it out !

Dig_it_all
 
Sist redigert:
Topp Bunn