Varmepumpe.

C

Cyber

Gjest
Har kontakter i bransjen, fikk beskjeden - ikke kjøp Panasonic. Punktum.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Dette er jo bare tull! Vi var tre- fire naboer som kjøpte samme Panasonic varmepumpe. Jeg er ike heime nå, og får ikke sjekka type, men det er en såkalt nordisk utgave, og var toppmdellen til Panasonic for to år siden. Vi kjøpte den til såkalt "messepris" etter ei boligmesse, og betalte kr. 18000,- for den, ferdig montert.

Som sagt, den har fungert upåklagelig hos oss. Det samme sier naboene. Jeg har kjøpt og montert et overbygg til utedelen, oe jeg tror både beskytter utedelen og forlenger livstida på denne. Service hvert anna år, tror jeg også forlenger levetida på varmepumpene.

Den gir god lunk i huset, også ved utetemperaturer ned mot minus 10 - 15 grader. Det skal mye til før det blir kaldere i Bodø, men vi har gjerne en stri østavind sammen med minusgradene, så de effektive minusene, kryper nok betydelig lengere nedover skalaen!

mvh. VilhelmW
 

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
256
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Det er bare tøys også. Hvordan i alle dager kan Panasonic ha over 40% markedsantall i Norge og har hatt det i flere år hvis det er bare tull og møkk? Nestemann er ikke på 20% engang. Hadde de vært så ræva så hadde de forsvunnet og tapt markedsandelen for lenge siden.

Men tilbake til Coop kjøperen. Såvidt meg bekjent har ikke Coop NE modellen, men CE modellen. Det er billigpumpa til Panasonic og den ville jeg kanskje styrt unna. NE modellen er hakket over og en meget bra pumpe. HE er flaggskipet og helt toppers.

JKE modellen er dessuten en utgått modell, de heter nå LKE og er endel bedre.

Men, om du får NE9JKE til den prisen så er det et bra kjøp, tross alt.

Bare pass på å spør om alt, de er flinke til å finne tillegg etter at du har betalt på Coop. Og hvem har ansvaret hvis noe skjer? Coop eller montøren? De skylder garantert på hverandre og du sitter kanskje med skjegget i postkassa. En ting er å springe rundt å selge/montere opp pumpene, noe helt annet er kunnskapen om hva som faktisk skjer inni de og hva man skal gjøre ved feil og spørsmål, samt å sjekke at den fungerer som den skal.
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Panasonic hadde en serie for 5-6 år siden som hadde dårlige lager på viften på innedelen, jeg skiftet på min og den har fungert utmerket etter det, det jeg derimot ikke forstår er hypen rundt inneklimaet og den fine varmefordeling, varmen kommer uansett fra ett punkt i huset.
 

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
256
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Julenissen skrev:
Panasonic hadde en serie for 5-6 år siden som hadde dårlige lager på viften på innedelen, jeg skiftet på min og den har fungert utmerket etter det, det jeg derimot ikke forstår er hypen rundt inneklimaet og den fine varmefordeling, varmen kommer uansett fra ett punkt i huset.
i

Det har du helt rett i, og det kostet ikke forbrukeren en krone, de dekket alt fra Panasonic. Og nå følger de andre merkene pent etter de også, er ikke bare Panasonic som har dette problemet.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Noen med økonomisk gangsyn som kan sette opp en kalkyle over 10år med et gjennomsnittlig strømforbruk på 16200 kwh pr. år?
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Julenissen skrev:
Panasonic hadde en serie for 5-6 år siden som hadde dårlige lager på viften på innedelen, jeg skiftet på min og den har fungert utmerket etter det, det jeg derimot ikke forstår er hypen rundt inneklimaet og den fine varmefordeling, varmen kommer uansett fra ett punkt i huset.
Det kan du godt si, men lufta blir "pressa" temmelig mange meter ut fra innedelen av varmepumpa - på en heilt anna måte enn fra panelovner og vifteovner av normal størrelse. Og man får en følelse av rein luft, ikke denne tørre, "svidde" innelufta som er typisk for panelovner.

Vi lar varmepumpa stå på automatic, slik at den lar luftstrømmen bli styrt både til under- og overetasjene. NB: Det er viktig for maks. effekt at filterene gjøres rein med jevne mellomrom. Jeg bør ta filterene en gang i uka ( hver fredag hos oss ), men må innrømme at av og til går det nok to uker.

mvh. VilhelmW
 
S

Supertramp

Gjest
Ang Coop og Panasonic.
Tilbudet nå er slik at Coop sender melding til Panasonic Norge ved kjøp.
De tar kontakt med en av sine autoriserte montører som igjen
kontakter kjøper og avtaler dag for montering.

Det vil jo da være mildt sagt underlig om disse pumpene ikke
er original Panasonic. På hjemmesiden til Panasonic står maskinen
omtalt som en 2010 modell; akkurat samme type betegnelse.
 

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
256
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Supertramp skrev:
Ang Coop og Panasonic.
Tilbudet nå er slik at Coop sender melding til Panasonic Norge ved kjøp.
De tar kontakt med en av sine autoriserte montører som igjen
kontakter kjøper og avtaler dag for montering.

Det vil jo da være mildt sagt underlig om disse pumpene ikke
er original Panasonic. På hjemmesiden til Panasonic står maskinen
omtalt som en 2010 modell; akkurat samme type betegnelse.
Ikke dermed sagt at de kan dette, hvem som helst kan ta et serftifiseringskurs i dette. Det er egentlig en vits hele sertifikatet, du lærer ikke en puck om annet enn å skru det sammen uten lekkasje og kanskje du lærer å bruke en vakum pumpe sånn nogenlunde. Og etter en halv dag eller så, så sitter du med et bevis på at dette kan du!

De er nok originale Panasonic pumper, de aller fleste COOP butikker kjøper sine pumper av EcoConsult. Det er bare det at JKE allerede er "gammel" og det er nesten bare Coop somhar den nå. LKE er bygd opp med en helt annen software som begrenser effekten ved +7 og er beder når kulda setter inn.

Vil anbefale dere å gå opp et hakk eller 2, dere får en pumpe dere blir mer fornøyd med.
 
S

Supertramp

Gjest
Kan du da forklare en novise som meg hvorfor Panasonic Norge ikke har NE9LKE nevnt på hjemmesiden?

http://www.panasonic.no/html/no_NO/1185599/module/general/compare/productsCategory.html

cybervision: jeg har også kontakter i bransjen og har fått klar beskjed: kjøp Panasonic, Mitsubishi eller Toshiba.....

Det er på mange måter en større og oversiktelig jungel innen varmepumpebransjen enn HiFi bransjen... :)

Nå blir det Panasonic NE9JKE på meg uansett. Fra mandag av koster den kr.13.490,- på OBS! inkl. montering.
Det er "bang for bucks" ifølge mine veldig pålitelige kilder, men man kan alltids finne både bedre og dyrere pumper.

ps! en annen tilbyder og montør skulle ha kr 18.400 for NE9JKE, ferdig montert............

edit edit edit: nei, død & snyte, så feil kan man ta!
OBS! pumpa er en CE9JKE og den må IKKE kjøpes ifølge sikre kilder.
NE9JKE, eller helst NE9LKE er en helt annen pumpe og kan anbefales!
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.938
Antall liker
600
Det var stor forskjell på Sound Power og Sound Pressure for denne Panasonic. Er det A-vektingen som gjør det? Skulle ikke være stor forskjell ellers????

Sound pressure Level****
Indoor
Heating, Hi / Lo / Slo (dB(A)) 40 / 27 / 24

Sound power Level
Indoor
Heating, Hi (dB) 56
 
S

Supertramp

Gjest
Barbaresco skrev:
Det var stor forskjell på Sound Power og Sound Pressure for denne Panasonic. Er det A-vektingen som gjør det? Skulle ikke være stor forskjell ellers????

Sound pressure Level****
Indoor
Heating, Hi / Lo / Slo (dB(A)) 40 / 27 / 24

Sound power Level
Indoor
Heating, Hi (dB) 56
Det samme gjelder toppmodellene, f.eks HE9JKE
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Sanyo er nå desverre historie... Panasonic har kjøpt opp avdelinga dems vistnok :(. Sanyo er noe av det mest driftsikre jeg har vært borti i min kariere. De fleste er dog bra, men Sanyo var noe jeg virkelig kunne gå god for, selv om flest veldger Daikin og Mitsubishi.
 
S

Supertramp

Gjest
el_mariachi skrev:
Der kan jeg "spare" kr.3000,- per år.

MEN, den ga ikke pris på pumpe, strømforbruk pumpe, service og vedlikehold samt levetid.
Nettopp - og det regnestykke går nok aldri i pluss.
Men komforten og tryggheten* har en verdi. Slik har jeg måttet vurdere det for å ha god samvittighet :)

* med dette menes at varmepumper vel til dags dato aldri har forårsaket brann.....
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.684
Antall liker
35.656
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Barbaresco skrev:
Det var stor forskjell på Sound Power og Sound Pressure for denne Panasonic. Er det A-vektingen som gjør det? Skulle ikke være stor forskjell ellers????

Sound pressure Level****
Indoor
Heating, Hi / Lo / Slo (dB(A)) 40 / 27 / 24

Sound power Level
Indoor
Heating, Hi (dB) 56
Dette er to forskjellige ting med ulik referanse. Omtrent som å måle størrelsen av en person i kilogram og centimeter, og så forundres over at det er fler centimeter enn kilogram. ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power
 
J

J.J

Gjest
Ludo skrev:
Hva får man for rundt 15K egentlig?
Dette ?? Googlet varmepumpe..... ;D

Edit: legger til litt...

Og det er ihvertfall et av mine momenter om jeg skal ha inn varmepumpe, at jeg kan få det litt kjøligere når jeg har behov for det ..... kanskje på dem verste sommer nettene ... og dem er det ikke mange av ... men jeg sliter ihvertfall med søvn da ...
 
N

nb

Gjest
En kompis av meg i energibransjen sier at en del som kjøper varmepumpe for å spare kronasje på strømregningen faktisk ikke gjør det. Selvsagt går strømforbruket ned isolert sett, men det blir etter sigende ofte kompensert med høyere inneklima og litt kjøling om sommeren, og da er angivelig mange like langt rent økonomisk. Men de har jo fått et mer behaglig innetilvære på veien, og det er jo også verdt noe.
 

a.cosworth

Medlem
Ble medlem
25.06.2010
Innlegg
18
Antall liker
1
Ingen som har vurdert Aermec altså, det burde gjerne blitt tatt med i vurderingene rundtom. :)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.938
Antall liker
600
Asbjørn skrev:
Barbaresco skrev:
Det var stor forskjell på Sound Power og Sound Pressure for denne Panasonic. Er det A-vektingen som gjør det? Skulle ikke være stor forskjell ellers????

Sound pressure Level****
Indoor
Heating, Hi / Lo / Slo (dB(A)) 40 / 27 / 24

Sound power Level
Indoor
Heating, Hi (dB) 56
Dette er to forskjellige ting med ulik referanse. Omtrent som å måle størrelsen av en person i kilogram og centimeter, og så forundres over at det er fler centimeter enn kilogram. ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power
Ja, jeg vet at det er ulike størrelser, men referansene er valgt så de ikke skal være så ulike i luft under normale forhold.
 

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
256
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
a.cosworth skrev:
Ingen som har vurdert Aermec altså, det burde gjerne blitt tatt med i vurderingene rundtom. :)
Klinger ikke godt nok den, i manges ører. Det er en Sharp pumpe, den heter egentlig Aermec/Sharp. Og den er mistenkelig lik IVT sin modell, både utvendig og innvendig.

Aermec har vært på markedet lenge de, og det er en helt grei varmepumpe. Dessuten er det Italiensk faktisk, blir ikke laget i Malaysia/Singapore/Kina/Japan eller hvor nå de andre lages.

De skryter ikke av så høy COP heller, og godt er det. Kanskje de sier sannheten på dette med COP, hvem vet.

Kan anbefale Aermec, stillegående innedeler og driftssikre maskiner det.
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
656
Antall liker
319
Torget vurderinger
11
Hvordan er det med disse luft/luft varmepumpene hvis det blir ett lite strømbrudd? Starter de opp igjen automatisk?
Hvis ikke så bør man vel ha en eller annen form for "backup" hvis man reiser bort på vinteren. Kjipt å komme hjem med isbiter i rørene....
 

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
256
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
janghell skrev:
Hvordan er det med disse luft/luft varmepumpene hvis det blir ett lite strømbrudd? Starter de opp igjen automatisk?
Hvis ikke så bør man vel ha en eller annen form for "backup" hvis man reiser bort på vinteren. Kjipt å komme hjem med isbiter i rørene....
Såvidt meg bekjent så starter all merkene opp igjen der de sto før strømbruddet. Vet ikke om noen som ikke gjør det.

Altså, står en pumpe i HEAT og 22 grader når strømmen blir borte, så starter den der igjen når strømmen er tilbake igjen.
 

Rektor

Medlem
Ble medlem
19.08.2010
Innlegg
11
Antall liker
0
Har en Toshiba RAS- 13 Polar og betalte 23000.- inkl montering for 2 år siden. Har vært kjempefornøyd og den holder 209kvm varmt selv ned mot 15-20 grader. Dere må ikke kjøpe en med for lite kapasitet, det vil føre til at den går på fullt store deler av tiden og det øker slitasjen.

Even
 
S

Supertramp

Gjest
Rektor skrev:
Har en Toshiba RAS- 13 Polar og betalte 23000.- inkl montering for 2 år siden. Har vært kjempefornøyd og den holder 209kvm varmt selv ned mot 15-20 grader. Dere må ikke kjøpe en med for lite kapasitet, det vil føre til at den går på fullt store deler av tiden og det øker slitasjen.

Even
Mye riktig her ja. Og Toshiba er vel varmepumpens high end merke.

Men hvor mange etasjer har du i huset? Og står da pumpa i underetasjen?
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
1 år med varmepumpe og vedfyring kontra parafin og panelovner.

Veggen skrev:
Kaster meg på den Roffe.
Jeg liker i prinsippet varmepumper, har til og med jobbet med denslags en gang i tiden.
Men, de luft-luft variantene jeg har sett er for stygge og bråker for meget. Desverre.
He, he, artig gjensyn.
Kort tid etter dette innlegget ble skrevet flyttet jeg inn i et hus fra 1986 på 240 m2 over 3 etasjer. Hele huset ble varmet opp av elektriske varmekabler i kjellergulvet. Etter å ha fått strømregningen for januar ble det klart at noe måtte gjøres.
Etter å ha trålet markedet landet jeg på en Mitsubishi kirigamine 6,6 kW. Denne holder hele huset varmt og jeg supplerer kun med ved på de aller kaldeste dagene for å slippe å kjøre den på max pga støy.
Installert i en trappegang der den synes og høres minimalt så er det akseptabelt.
Strømregningen ble halvert, godt fornøyd så langt. Det eneste jeg savner er programmerbar nattsenkingsfunsjon.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.532
Antall liker
6.948
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
janghell skrev:
Hvordan er det med disse luft/luft varmepumpene hvis det blir ett lite strømbrudd? Starter de opp igjen automatisk?
Hvis ikke så bør man vel ha en eller annen form for "backup" hvis man reiser bort på vinteren. Kjipt å komme hjem med isbiter i rørene....
Det var en del hytteeiere som fikk seg en overraskelse med å bruke varmepumper til frostsikring sist vinter. I tilfeller der en får en ekstrem kuldeperiode, og pumpa da ikke leverer nok effekt til å holde temperaturen oppe, så kan en ende opp med vannskader osv. I de tilfellene der pumpa får en feil og stopper kan en også få problemer.

En bør derfor supplere med å ha en termostatstyrt varmeovn som backup i alle rom med vannrør, gjerne stilt inn slik at varmeovnen slår inn ved 4-5 grader - dvs kun dersom varmepumpa har stoppet, eller ikke kan levere nok effekt.

Johan-Kr
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.938
Antall liker
600
1 år med varmepumpe og vedfyring kontra parafin og panelovner.

Veggen skrev:
Veggen skrev:
Kaster meg på den Roffe.
Jeg liker i prinsippet varmepumper, har til og med jobbet med denslags en gang i tiden.
Men, de luft-luft variantene jeg har sett er for stygge og bråker for meget. Desverre.
He, he, artig gjensyn.
Kort tid etter dette innlegget ble skrevet flyttet jeg inn i et hus fra 1986 på 240 m2 over 3 etasjer. Hele huset ble varmet opp av elektriske varmekabler i kjellergulvet. Etter å ha fått strømregningen for januar ble det klart at noe måtte gjøres.
Etter å ha trålet markedet landet jeg på en Mitsubishi kirigamine 6,6 kW. Denne holder hele huset varmt og jeg supplerer kun med ved på de aller kaldeste dagene for å slippe å kjøre den på max pga støy.
Installert i en trappegang der den synes og høres minimalt så er det akseptabelt.
Strømregningen ble halvert, godt fornøyd så langt. Det eneste jeg savner er programmerbar nattsenkingsfunsjon.
Det er et liknende hus jeg er på vei inn i, og jakter derfor på reelle erfaringer. Derfor dette maset om hvor mye de bråker. Jeg har hatt Daiseikai Polar, og syntes den var i slekt med Widerøes Flyveselskap når propellen gikk for fullt. Andre merker bråker vel de også på fullt.

Men er det noen som har sammenliknet med ørene sine, eller med lydmåleren sin?
 
S

Supertramp

Gjest
1 år med varmepumpe og vedfyring kontra parafin og panelovner.

Veggen skrev:
Det eneste jeg savner er programmerbar nattsenkingsfunsjon.
Er ikke det standard på alle pumper i dag?
 
S

Supertramp

Gjest
Ludo skrev:
Da er Panasonic HE9LKE bestillt :)
Fornuftig valg.

Selv nøyde jeg meg med NE9LKE.

Fikk forresten tips om at man bør vurdere om man vil aktivisere e-ion Plus filtreringen.
Denne typen filtrering skaper visst en slags "hinne" på vegger og bilder i området pumpa står, selv om luften visstnok blir renere........
 
C

Cyber

Gjest
Tja, jeg har kontakter i bransjen og eneste tips fra servicemontører er : Ikke kjøp Panasonic. Og det er ment som et hyggelig tips, ikke nedrakking.

Mitsubishi og Fujitsu Siemens er meget gode produkter.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.938
Antall liker
600
Å, heksesot! Det er et festlig stoff. Små partikler som klistrer seg til underlaget pga elektrostatikk. Fordelen er at de blir vekk fra luften. Et annet moment er at ione-generatorer også genererer ozon, som har visse kreftfremkallende egenskaper. Er det noen eksperter her?

Jeg heller mer og mer til en Mitsubishi Kirigamine, skal ha befaring i kveld med montør, men det er hans favoritt.
 
S

Supertramp

Gjest
cybervision_ skrev:
Tja, jeg har kontakter i bransjen og eneste tips fra servicemontører er : Ikke kjøp Panasonic. Og det er ment som et hyggelig tips, ikke nedrakking.

Mitsubishi og Fujitsu Siemens er meget gode produkter.
Jeg tar ditt råd til etterretning. Har kun bestilt befaring fra Panasonic (kommer i kveld) og skal sjekke Midt-i-bushen pumpene også.
 
S

Supertramp

Gjest
cyber: hva mener du om Mitsubishi FD-Heat Kirigamine 6,3 ? (MSZ-FD25VA)
 
J

J.J

Gjest
cybervision_ :

HVORFOR skal en ikke kjøpe Panasonic ?? Hva er det dine kontakter sier ??
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Jeg har nå god erfaring med Panasonic og er ikke alene om det.
Kanskje Cybers kontakter pusher litt andre merker?
 

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
256
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Prøvde en Kirigamine FD35 i dag, og kan vel ikke si at det var noen revolusjon egentlig. Bekreftet bare det jeg har ment lenge, de er veldig like alle sammen.
Tungvint å komme til koblingsbrettet i innedelen i forhold til andre modeller, generelt litt mer knotete i forhold til sevice og den biten.
Den er langt ifra stillegående på full guffe, ikke noe bedre eller verre enn andre akkurat der.
Innedelen er stor og pumpa bruker noen hundre mer watt på full guffe kontra feks HE9LKE.

Oppsummering: En veldig ok pumpe, men ingen grunn til å si at den er så mye bedre enn feks HE9LKE. Jeg vil kalle det hipp som happ.

Angående Fujitsu er jeg ikke helt enig med cyber der. Jeg syns utedelene på de pumpene skrangler og bråker noe aldeles, de virker rett og slett dårlig skrudd sammen. Der er de endel verre enn andre merker.
 
Topp Bunn