Varmepumpe.

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
304
Antall liker
24
Hei!
Isolering mellom bjelkelagene er planlagt, veggene er hulstensmur, eller hva de nå heter når det er to paralelle mursteinsvegger i veggen, så der er jeg redd for råte, eller å flytte duggpungtet innover i veggen.
Radiator er vel den enkleste måten å få flyttet varmen fra dette rundt i huset uten å rive ned for mye. Det er og meningen å bruke varmepumpen til å varme opp varmtvannet.
Hvordan en deler driftsutgifter på en fornuftig måte håpet jeg noen her kanskje hadde erfaring med.
en måte å gjøre det på er kanskje at en eier varmepumpen og fakturer de andre for energiuttaket?
Men hva gjør en hvis hele må skiftes ut?
Mvh Knut
 
C

Cyber

Gjest
Har selv et hus som er uten panelovner, men har mange gulv med varmekabler og huset baserer seg på oppvarming via disse. Jeg supplerer med vedovn, men er ikke varmekabler en ganske dyr måte å varme et stort hus på?

Jeg har vurderer å sette inn en varmepumpe i midtre etasje, i stua for å supplere. Jeg har balansert ventilasjon så varmen vil spre seg ganske bra skulle jeg tro, men er det mye å hente på å skru ned varmekablene og sette inn en varmepumpe?
 

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
256
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
Har selv et hus som er uten panelovner, men har mange gulv med varmekabler og huset baserer seg på oppvarming via disse. Jeg supplerer med vedovn, men er ikke varmekabler en ganske dyr måte å varme et stort hus på?

Jeg har vurderer å sette inn en varmepumpe i midtre etasje, i stua for å supplere. Jeg har balansert ventilasjon så varmen vil spre seg ganske bra skulle jeg tro, men er det mye å hente på å skru ned varmekablene og sette inn en varmepumpe?
Umiddelbart vil jeg nok tro at du kan spare ganske mye, ja. Varmekabler er deilig, ingen tvil om det. Men er det økonomisk? Ikke noe spesielt.
Har du el.batteri på ventilasjonsanlegget også, eller bare gjenvinning?
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Millmaker skrev:
cybervision_ skrev:
Har selv et hus som er uten panelovner, men har mange gulv med varmekabler og huset baserer seg på oppvarming via disse. Jeg supplerer med vedovn, men er ikke varmekabler en ganske dyr måte å varme et stort hus på?

Jeg har vurderer å sette inn en varmepumpe i midtre etasje, i stua for å supplere. Jeg har balansert ventilasjon så varmen vil spre seg ganske bra skulle jeg tro, men er det mye å hente på å skru ned varmekablene og sette inn en varmepumpe?
Umiddelbart vil jeg nok tro at du kan spare ganske mye, ja. Varmekabler er deilig, ingen tvil om det. Men er det økonomisk? Ikke noe spesielt.
Har du el.batteri på ventilasjonsanlegget også, eller bare gjenvinning?
Er mye å hente på å senke temp ved bruk av varrmekabler og bruk av nattsenking.
 
C

Cyber

Gjest
Millmaker skrev:
cybervision_ skrev:
Har selv et hus som er uten panelovner, men har mange gulv med varmekabler og huset baserer seg på oppvarming via disse. Jeg supplerer med vedovn, men er ikke varmekabler en ganske dyr måte å varme et stort hus på?

Jeg har vurderer å sette inn en varmepumpe i midtre etasje, i stua for å supplere. Jeg har balansert ventilasjon så varmen vil spre seg ganske bra skulle jeg tro, men er det mye å hente på å skru ned varmekablene og sette inn en varmepumpe?
Umiddelbart vil jeg nok tro at du kan spare ganske mye, ja. Varmekabler er deilig, ingen tvil om det. Men er det økonomisk? Ikke noe spesielt.
Har du el.batteri på ventilasjonsanlegget også, eller bare gjenvinning?
Det er nesten mer enn jeg vet, men det er en termostat-sak på ventilasjonsenheten som står på 12 grader som kan justeres trinnløst opp til noen og tyve grader.

Julenissen: Ja, tviler ikke på det, men er jo et arbeid å løpe inn i 10 rom og justere opp og ned tempen hver kveld og morgen. Det finnes systemer for det, men det koster jo kjapt 15 000 eller mer.
 

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
304
Antall liker
24
Millmaker skrev:
Hvis hele hva må skiftes ut?
Hele varmepumpen. Litt hypotetisk.

cybervision_ skrev:
Har selv et hus som er uten panelovner, men har mange gulv med varmekabler og huset baserer seg på oppvarming via disse. Jeg supplerer med vedovn, men er ikke varmekabler en ganske dyr måte å varme et stort hus på?

Jeg har vurderer å sette inn en varmepumpe i midtre etasje, i stua for å supplere. Jeg har balansert ventilasjon så varmen vil spre seg ganske bra skulle jeg tro, men er det mye å hente på å skru ned varmekablene og sette inn en varmepumpe?
Her ikke den balanserte ventilasjonen en varmevekslerboks du kan bytte ut med en varmepumpeboks?

Mvh Knut
 
C

Cyber

Gjest
Knutn skrev:
Millmaker skrev:
Hvis hele hva må skiftes ut?
Hele varmepumpen. Litt hypotetisk.

cybervision_ skrev:
Har selv et hus som er uten panelovner, men har mange gulv med varmekabler og huset baserer seg på oppvarming via disse. Jeg supplerer med vedovn, men er ikke varmekabler en ganske dyr måte å varme et stort hus på?

Jeg har vurderer å sette inn en varmepumpe i midtre etasje, i stua for å supplere. Jeg har balansert ventilasjon så varmen vil spre seg ganske bra skulle jeg tro, men er det mye å hente på å skru ned varmekablene og sette inn en varmepumpe?
Her ikke den balanserte ventilasjonen en varmevekslerboks du kan bytte ut med en varmepumpeboks?

Mvh Knut
Skal ta og forske litt på det.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.957
Antall liker
28.060
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har hatt en Mitsubishi Kirigamine 6,3 i nøyaktig ett år nå



og er så langt kjempefornøyd, den er montert 4 meter unna lytteposisjon, blåser "rett" i høyre
øre, men jeg hører ikke noe til den. Den står og surrer tyst på laveste viftehastighet, og varmer lett opp hele 1 etg.

Vår tidligere bassist har jobbet mange år i bransjen, og har erfaring med Panasonic, Toshiba, Mitsubishi
med flere, så jeg fikk en gjennomgang for halvannet år siden.

Valgte 6,3 ut i fra hans vurderinger, om motorstørrelse kontra støy mm, og har ikke angret på det.
Vi hadde noen riktig kalde dager sist vinter, og fikk da også etterprøvd at at pumpa produserer godt med varme
også ned til -27 (som var den kaldeste natten jeg registrerte)

Vennlig hilsen

Morten
 

Vedlegg

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Ned til -27?! det er jo helt vilt. Men sikker på at Mitsubishi da ikke har en backupløsning som slår inn når det blir så kaldt da ? De fleste pumpene jeg har vært borti begynner å miste effekt ved -15, så veldig drastisk ved -20.. etter dette er det rimelig døfødt for mange pumper iallefall.

Men ser at Toshiba har laget nok en testvinner, en modell hvor utedelen er litt større enn de foregående modellene, tror jeg skal ta inn en slik pumpe til test i huset mitt :). Men Mitsubishi virker knall det og. Daikin har jeg mange kollegaer som har også, de er strålende fornøyd... går litt imot strømmen jeg ;).
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.998
Antall liker
724
cybervision_ skrev:
Har selv et hus som er uten panelovner, men har mange gulv med varmekabler og huset baserer seg på oppvarming via disse. Jeg supplerer med vedovn, men er ikke varmekabler en ganske dyr måte å varme et stort hus på?

Jeg har vurderer å sette inn en varmepumpe i midtre etasje, i stua for å supplere. Jeg har balansert ventilasjon så varmen vil spre seg ganske bra skulle jeg tro, men er det mye å hente på å skru ned varmekablene og sette inn en varmepumpe?
Ingenting gir bedre varme enn varme i gulvet og såfremt du har god isolasjon under kablene er det ikke dyrere enn andre måter å fyre huset med strøm på. Hvis du vil senke kostnadene så er varmepumpe en god måte men det kan bli litt kluss med reguleringen av varmekablene hvis du ikke har gulvføler til varmekablene. Hvis det mangler, er det en ide å montere effektregulatorer på gulvvarmen.
Nattsenking på gulvvarme er bortkasta, gulvvarme er for tregt å regulere.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
cybervision_ skrev:
Har selv et hus som er uten panelovner, men har mange gulv med varmekabler og huset baserer seg på oppvarming via disse. Jeg supplerer med vedovn, men er ikke varmekabler en ganske dyr måte å varme et stort hus på?

Jeg har vurderer å sette inn en varmepumpe i midtre etasje, i stua for å supplere. Jeg har balansert ventilasjon så varmen vil spre seg ganske bra skulle jeg tro, men er det mye å hente på å skru ned varmekablene og sette inn en varmepumpe?
Ingenting gir bedre varme enn varme i gulvet og såfremt du har god isolasjon under kablene er det ikke dyrere enn andre måter å fyre huset med strøm på. Hvis du vil senke kostnadene så er varmepumpe en god måte men det kan bli litt kluss med reguleringen av varmekablene hvis du ikke har gulvføler til varmekablene. Hvis det mangler, er det en ide å montere effektregulatorer på gulvvarmen.
Nattsenking på gulvvarme er bortkasta, gulvvarme er for tregt å regulere.
Unngå el varmekabler i rom en oppholder seg mye, f.eks soverom. Pga strålingsfaren.

Vannvarmekabler er mye heller å foretrekke!
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
At det er borkastet å nattsenke varmekabel stemmer ikke,bruker du en moderne termostat så kompenserer den for tregheten, har testet dette ut på 2 bad for en kompis, trengte 3-6 dager før den var innjustert, senker 7 timer om natta, på 1 time på morran, av hele arbeidsdagen, fungerer helt fint med flislagt bad
 

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
256
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Brukte endel timer i November på å skru på en slik Nilan VPL sak, skuffende greier. Nå er det riktignok noe galt med akkurat denne modellen, men når den går er det fremdeles skuffende.

For det første er det ingen gjenvinner på den, kun varmepumpe delen pluss et elektrisk varmebatteri. Varmebatteriet er for lite i tillegg, og det er på 3.0 kw. Det er anbefalt minst 6.0 kw på denne VPL25, og den har du bruk for i minusgradene.

På toppen av det, så har leverandøren/montøren av denne pumpa klart å lage en forrigling som gjør at varmebatteriet mister signal/strøm når varmepumpa stopper/avrimer. Helt fantastisk. Det vil da si at man får ren uteluft inn i rommene selv om det er minus 20 eller mer.

Det er visst byttet kompressor på den flere ganger også, og litt undersøkelse viser at det er vel ikke den eneste med kompressorhavari.

Har kontaktet Nilan i Danmark for å få underlag med elektrisk skjema over systemet, men hører ikke en dritt. Og norske forhandlere bare rister på hodet, virker ikke som de skjønner hva jeg spør om og etterlyser.

Kompetansen utover at den starter og går er liten virker det som.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Kabeldragern skrev:
Unngå el varmekabler i rom en oppholder seg mye, f.eks soverom. Pga strålingsfaren.

Vannvarmekabler er mye heller å foretrekke!
Varmekabler som benyttes i dag er skjermede 2-ledere som stråler like lite som PR- kabel. Dette problemet forsvant for 15-20 år siden. Ellers er varmerør en god ide, men kostbart og med større tap enn el.varme. Betydningen av dette har selvfølgelig også med energikilden å gjøre. Når det gjelder nattsenk har det større effekt på dagens lavtbyggende godt isolerte konstruksjoner. Om det gir økonomisk effekt vet jeg ikke.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.627
Antall liker
4.276
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Lagga skrev:
Har hatt en Mitsubishi Kirigamine 6,3 i nøyaktig ett år nå



og er så langt kjempefornøyd, den er montert 4 meter unna lytteposisjon, blåser "rett" i høyre
øre, men jeg hører ikke noe til den. Den står og surrer tyst på laveste viftehastighet, og varmer lett opp hele 1 etg.

Vår tidligere bassist har jobbet mange år i bransjen, og har erfaring med Panasonic, Toshiba, Mitsubishi
med flere, så jeg fikk en gjennomgang for halvannet år siden.

Valgte 6,3 ut i fra hans vurderinger, om motorstørrelse kontra støy mm, og har ikke angret på det.
Vi hadde noen riktig kalde dager sist vinter, og fikk da også etterprøvd at at pumpa produserer godt med varme
også ned til -27 (som var den kaldeste natten jeg registrerte)

Vennlig hilsen

Morten

Kan bare skrive under på hva du sier! Har samme pumpe, og den surret og gikk ned til ca -30 sist vinter! Den står og blåser luft inn i 2 etasje, over trappeoppgangen. Den fører på denne måten også litt varme ned i gangen. Huset er på 90kvm pr etasje. Fyrer i tillegg med ved i sokkeletasjen, og pumpa fordeler varmen fra ovnen pent ut i hele etasjen over. Superstille og effektiv varmepumpe!

M
 

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
304
Antall liker
24
Millmaker skrev:
Brukte endel timer i November på å skru på en slik Nilan VPL sak, skuffende greier. Nå er det riktignok noe galt med akkurat denne modellen, men når den går er det fremdeles skuffende.

For det første er det ingen gjenvinner på den, kun varmepumpe delen pluss et elektrisk varmebatteri. Varmebatteriet er for lite i tillegg, og det er på 3.0 kw. Det er anbefalt minst 6.0 kw på denne VPL25, og den har du bruk for i minusgradene.

På toppen av det, så har leverandøren/montøren av denne pumpa klart å lage en forrigling som gjør at varmebatteriet mister signal/strøm når varmepumpa stopper/avrimer. Helt fantastisk. Det vil da si at man får ren uteluft inn i rommene selv om det er minus 20 eller mer.

Det er visst byttet kompressor på den flere ganger også, og litt undersøkelse viser at det er vel ikke den eneste med kompressorhavari.

Har kontaktet Nilan i Danmark for å få underlag med elektrisk skjema over systemet, men hører ikke en dritt. Og norske forhandlere bare rister på hodet, virker ikke som de skjønner hva jeg spør om og etterlyser.

Kompetansen utover at den starter og går er liten virker det som.
Det var mest ment som et eksempel på at det finnes noe en kan bytte ut varmevekslerne med. Det er rart de ikke monterer eller tilbyr varmepumper i stedet for varmeveksler i balanserte lufteanlegg.
Det finnes andre fabrikater, men som du sier,det er veldig lite kunnskap i bransjen på dette, og svært få som forhandler det.

Mvh Knut
 
N

nb

Gjest
Uansett hvor kaldt det blir faller vel ikke virkningsgraden under 1, dvs at det alltid vil komme varm luft ut av en varmepumpe.

En kompis av meg jobber på driftssentralen til Statnett (så om noen lurer på om det er 50Hz på nettet når dere spiller plater er det bare å ringe). Han sier de ser det ganske tydlig på nettlasten i Osloområdet når det blir så kalt at varmepumpene ikke lengre gir ekstravarme utover den effekten de fores med siden en stor andel av villaer har installert slike pumper.

Vurderer en selv, men får se etter en vinter om jeg skal smelle opp en. Har sentralfyr og moderne peis som gir 10KW om jeg fyrer hardt (og så langt gratis ved) så skal ikke slite med å holde det varmt.
 
O

Ole I

Gjest
Uffda - http://www.dinside.no/886286/urimelig-hoy-andel-skader-paa-varmepumper

Eller; det er vel som forventet. Når antall installasjoner øker så kraftig (jfr. kulda i fjor), så må man regne med økning i antall reparasjoner. Jo flere osv...

"Bosch Termoteknik, som også står for IVT-varmepumpene, topper skadestatistikken i en rekke kategorier. Bare i fjor ble det for eksempel meldt inn mer enn 600 skader på modellen IVT 490, og 650 skader på IVT Greenline."

Javel - og hvor mange er solgt/montert? Tallet 600 sier meg ingenting.....
Tabellen i linken fra Sverige (2010) viser at nærmest alle Toshiba modellene er "på bunnen" (les: på toppen, minst feil). Det kan ikke være tilfeldig..
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Jeg pleier å si at med et hus, to biler og en båt, så har jeg ingen fritidsproblemer. Med en luft/vann varmepumpe i tillegg har problemet blitt enda "mindre". Det krever at "maskinisten" er til stede daglig. Hadde jeg ikke vert i stand til å fikse de fleste problemer selv, så ser jeg ikke helt hvordan det skulle la seg gjøre.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Min Daikin luft-til-luft gikk i 9 år før jeg trengte å gjøre noe annet enn å støvsuge filtrene i de to inneenhetene ca en gang i året. I fjor vinter var det så sprengkaldt at uteenheten iset ned såpass hardt at det førte til en liten lekkasje på et rør, så da måtte servicemannen tilkalles. Riktignok trengte han to forsøk før han var kommet til bunns i saken, men da monterte han også en varmekabel for å hindre gjentagelse, så nå går den forhåpentligvis i minst like mange år igjen før jeg behøver å gjøre noe mer.
 
R

Roysen

Gjest
Hva er markedets mest støysvake varmepumpe? Den må selvsagt også gjøre en god jobb for å varme opp kåken. For å kunne gjøre nytten sin må den monteres på samme vegg som stereoen er satt opp langs i stuen. Noen forslag?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.874
Torget vurderinger
23
Glem det. Finnes ikke.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Ikke med Roysens krav, garantert ikke!

Jeg har min i etasjen under, varm luft stiger opp gjennom trappeåpningen, men det er likevel godt hørbar viftestøy selv om den er kjøpt for å være støysvak. I samme etasje går det ikke, da må den slåes av for lyttesesjoner.
 
O

Ole I

Gjest
Tja, jeg synes ikke det er mye støy av en Mitsubishi Kirigamine. Men et sus er det jo. Men "viftestøy", nei det vil jeg ikke kalle det. Uteenheten, ja - men ikke på inneenheten.
 
R

Roysen

Gjest
Mener å huske at Cappuccino hadde en Daikin som han hadde i lytterommet. Ble benyttet til varming om vinteren og kjøling om sommeren.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.874
Torget vurderinger
23
Dersom du bare er litt i nærheten av like hysterisk syk som meg så orker du ikke å ha sånt noe i lytterommet, med mindre rommet er 100 m2 og beistet monteres langt vekk bak hyller og delevegger. Luft i bevegelse blir det desverre støy av, nesten ubetinget.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har den ene inneenheten oppunder taket på veggen bak høyre høyttaler. Bråker ikke så mye, og en ganske behagelig lydkarakter, men hvis det skal finlyttes kan den nok slås av med det samme, ja. Jeg målte nettopp 47 dB(C) og 36 dB(A) stående ved sweetspot hos meg med håndholdt TES 1350A pekende rett mot varmepumpa i normal drift 3 meter unna. Da anslår jeg at vifta gikk på ca halv fart.

http://forbrukerportalen.no/filearchive/FR_Varmepumpekorrigert.pdf
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.088
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Audiophile-Arve skrev:
Varmepumpa kan ein sjølvsagt slå av når det lyttast. Dersom det vert kaldt, er det råd å kjøpe eigna forsterkarar som kompensasjon.
Akkurat. Jeg har varmepumpe i stuen, 2 meter fra dagens lytteposisjon, og det bråker. Den må slås av når jeg skal lytte skikkelig. I det nye lytterommet skal det ikke være varmepumpe, der skal jeg ha større klasse A effektforsterkere. Jakten på disse begynner nå.
 

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
304
Antall liker
24
Prøver igjen, med noe sånt som dette :

http://www.sundthus.dk/genvex-ge-energy-2/

kan du ha varmepumpeboksen stående i kjelleren og et rør opp til stua for luften som blir pumpet inn. Du trenger avsug et sted og. Men jeg tror dette kan gjøres nesten uhørlig. :)
Dette er selvsagt noe helt annet enn vanlige varmepumper med en utedel og en innedel. Jeg vet ikke om denne kan kjøle, men noen av de kan det.

Mvh Knut
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Ole I skrev:
Tja, jeg synes ikke det er mye støy av en Mitsubishi Kirigamine. Men et sus er det jo. Men "viftestøy", nei det vil jeg ikke kalle det. Uteenheten, ja - men ikke på inneenheten.
Det er en slik jeg har, og da er bare spørsmålet hva som er mye og lite. Jeg aksepterer den for den holder meg varm.
 
O

Ole I

Gjest
Barbaresco skrev:
Ole I skrev:
Tja, jeg synes ikke det er mye støy av en Mitsubishi Kirigamine. Men et sus er det jo. Men "viftestøy", nei det vil jeg ikke kalle det. Uteenheten, ja - men ikke på inneenheten.
Det er en slik jeg har, og da er bare spørsmålet hva som er mye og lite. Jeg aksepterer den for den holder meg varm.
Min er strategisk plassert ved spisestuen - lengst vekk fra stuekinoen og HiFi- rommet :)

Og ja, den er jo kjøpt og montert for å varme, men på mest mulig stillegående måte (innenfor mitt budsjett).
 
C

Cappuccino

Gjest
Roysen skrev:
Mener å huske at Cappuccino hadde en Daikin som han hadde i lytterommet. Ble benyttet til varming om vinteren og kjøling om sommeren.
Det stemmer. Jeg er utrolig godt fornøyd med den. Som noen nevnte så behøver den ikke alltid å stå på. (Selv om den er veldig stillegående og knapt høres). Men ofte trengs ikke mer enn et par minutter før det føles ut som om luften er helt "ny". For meg i et nokså lukket rom er den et must, og ikke minst til kino-bruk med flere mennesker værende i rommet over lengre tid.
 

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
256
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Gled dere til høsten folkens, da kommer en av importørene i Norge med nye modeller. En av modellene er noe helt nytt med vannvittige specs. Stikkord: INGEN AVRIMING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Innlegg
228
Antall liker
10
Jeg har kjøpt en v/v CTC Ecoheat V3.

Jeg sliter litt med å plassere uteføler.

Den skal ikke være:

-under tak
-soltsatt
-være i nærheten av vindu og ventilasjon

Vet ikke helt hvordan jeg skal beskytte den mot sol, samtidig som den skal ikke skal ha vindbeskyttelse?!


EDIT: "Anslutning av uteføler
Beste plassering av uteføleren er på husets nordvestre- eller nordside for at den ikke skal utsettes for solen.
Er det risiko for at solens stråler kan komme til, må den beskyttes for dette.
For at den skal føle på de fleste værforholdene, er plasseringen i hovedvindretningen viktig.
Føleren plasseres i ca. 2 / 3 høyde av fasaden, nære et hjørne, men ikke under takutspring eller noen annen form
for vindbeskyttelse, heller ikke over ventilasjonskanaler, dører eller vinduer, der den kan utsettes for noe
annet enn den virkelige utetemperaturen."
 

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
304
Antall liker
24
Den så veldig fin ut, skal du bore etter varme?

Det virker veldig riktig å måle utetemperatur for å regulere varmen inne, jeg trodde disse måtte ha en vindmåler i tillegg. Jeg har ikke noe godt forslag til plassering av uteføleren. Kan du ikke bare sette den på nordsiden av huset?
Hvis sola skinner på den vil den jo tro det er varmere enn det egentlig er og begynne å kjøle, men vil det være så ofte ???

Mvh Knut
 

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Innlegg
151
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
Millmaker skrev:
Gled dere til høsten folkens, da kommer en av importørene i Norge med nye modeller. En av modellene er noe helt nytt med vannvittige specs. Stikkord: INGEN AVRIMING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Interessant! Hvis det er luft/luft er jeg spent på hvordan de har løst det! Hvilken produsent?
 
Topp Bunn