Varebil -ønsker innspill

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Partner/Berlingo og Kangoo/Kubistar finnes med 1.9L D -noen som har kjørt disse? noe sier meg at de er døvere enn 1.4L B.

Prøvde en 2.0SDI i en VW Caddy for et par uker siden, og den var ganske dau...

mclaren122

Medlem
Ble medlem
24.04.2008
Antall liker
0
ok. her er mine tips. har vert jobba som mekaniker og lært litt.
fransk er dritt generelt..gjelder å skru på og kvalitat. litt unntatt på dei mega enkle modelene. som ofte er boxbilenen.
tyske,..ja massed banrnesykdommer.
ford...det er masse dårligt på nye..
så faktisk eldre forder er anbefalt..ja då kommer misshold inn og rust...

uff for eit slitt å finne gode velholdte biler innen transport...
men! posten sine er daykjørt og vedlikeholdt stort sett.
gå for det du.

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Vet ikke helt hvor stor bil du trenger, men Toyota Yaris Verso, som nok er noe mindre enn de andre kan være ett alternativ. Det kommer ann på hvilket bruksområde du har. Det er sinnsykt dårlig plass til beina i pasasjersetet, og dersom du er veldig stor er den vel generelt trang! Den fåes med 1.3 bensin og 1.4 diesel. Fordelene med den er jo selvfølgelig driftsikkerhet og lave driftskostneder, som det ofte er med Toyotaer, og at den holder seg sikkert bedre i pris enn div franske biler!
:) :)

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
bjornh skrev:
Partner/Berlingo og Kangoo/Kubistar finnes med 1.9L D -noen som har kjørt disse? noe sier meg at de er døvere enn 1.4L B.

Berlingo med 1.9 D 75kh er det jeg har nå, og har hatt de siste 5 årene.

Går som ei knekt høne. Forbikjøringer gjøres med livet som innsats og gassen har 2 innstillinger - AV og PÅ. Ingen problem med å ha den PÅ hele veien fra Oslo til Jessheim, og fortsatt oppleve at folk kjører forbi. Lydisoleringen er svært dårlig, og bilen er relativt stiv. Setene har et slags søkk i seg, så man får ikke noe støtte i korsryggen. Mao sitter man som en krok, og den er lite egnet for noe annet enn småturer. Bremsene foran måtte jeg bytte etter 80 000km.

Yaris hadde jeg hos forrige arbeidsgiver - litt mer personbil-følelse fordi man sitter lavt og den er ganske myk. 1.3 motoren virket en god del sprekere enn Berlingoen. Ble mishandlet i 3år uten et eneste problem. Var faktisk ganske fornøyd med den. Gjerrig på drivstoff var den også, selv om jeg ikke betalte det selv. Nå får jeg nye Expert Teepee, selv om jeg egentlig ikke trenger varebil lenger. Men den skal være god å kjøre, bra lydisolert, bedre seter og 120hk turbomotor gjør den litt sprekere. Men den er en naturligvis dyrere. Den gamle Experten er ikke spesielt mye å skryte av.

Prøvde Connect her om dagen også. Bedre enn Berlingo, men setene virket litt harde (kan være fordi de var helt nye). Sitter veldig høyt, og har god oversikt - men jeg liker ikke å sitte så høyt, det blir veldig varebil-følelse av det. Virket ellers ganske grei. Var TDi men turboen slår ikke inn før etter 2000rpm, og da kommer den plutselig. Så det blir ofte litt rykk og napp i første gir, men fra 2. og oppover går det ganske flytende.

Mitt tips er å prøvekjøre Yaris og Connect.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
597
Torget vurderinger
2
Nu ser æ at trådstarter bor i Tromsø og der som i Harstad e vel ikkje samme forholdene som i Oslo mht fart,e ikkje akkurat noe autostrada her i nord,så det stille vel litt andre krav tel motorstørrelse ::) Ang en som sier at fransk er dritt å skrue på og dritt på kvalitet,veit han ka han snakke om,nevnte æ ikkje at Partneren va den billigste bilen Leaseplan noen gang har hatt for posten ??? Ka har vedkommende vært borti av fransk? Noe gammelt sært som Citroen CX f.eks ? Selv de bilene e ikkje noe problem når du kan triksan. Nyere franske e ikkje sær,alle bilmerker har sine lite gjennomtenkte konstruksjoner mht reparasjoner,har jobba 15år med Peugeot hovedsaklig,skrudd mye MB også+ alle fremmendmerker som vi kaller bruktbilene våres.Alle bilmerker har sine idiotiske ting.Skal ta et lite eksempel;Volvo 240 som skal være så enkel å skrue på;skift varmeapp.motor:ut med dashbord og del hele varmeapp.kasse,dvs mange timer jobb. Gjør det på de aller fleste Peugeot og den ligger lett tilgjengelig,tar noen minutter.Man skal ikkje generalisere og si at det er dritt førr at det e det merket og det e bra førr at det e det merket,alle har sine svakheter og styrker.Forøvrig hadde æ en innbyttetakst på en Connect og den virka som en fornuftig konstruert bil den og,dog noe gammeldags med bladfjærer :eek: bak.Treng ikkje å gjøre noe det da men..Blei kanskje litt off topic det her innlegget men måtte legge det ut førr at du ikkje skal være redd førr å kjøpe fransk,har erfaring med Partneren og som sagt,Citroen e det samme men Renault e noe annet.Sikkert bra den og men kjenne ikkje tel den.Ps! kjøpe du en HDI får du chip eller du kan få den omprogrammert...får vel rundt 115hk da..
mvh Filip

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
F.E. skrev:
Nu ser æ at trådstarter bor i Tromsø og der som i Harstad e vel ikkje samme forholdene som i Oslo mht fart,e ikkje akkurat noe autostrada her i nord,så det stille vel litt andre krav tel motorstørrelse ::)
Både ja og nei.

Det er ikke så ekstremt her i Oslo heller. Det er E6 som har 100km/t grense enkelte steder, og det klarer Berlingoen - du må bare tyne den i oppoverbakker (Finne riktig gir -> bånn gass) for å holde deg der. Flere steder klarer jeg maks 105km/t, og da er det bare å legge seg i høyrefeltet sammen med lastebilene for å ikke irritere livet av de som vil ligge i 110-120.

Det er like ille å ikke kunne kjøre forbi traktorer etc uten å måtte planlegge forbikjøringen. I enkelte scenarior er det direkte trafikkfarlig å ha en bil som ikke klarer 0-100 på bedre enn 25sec. Men folk må selvfølgelig kjøpe hvem bil de vil, det er bare en anbefaling. Jeg kommer ikke til å kjøre rundt i noe slikt igjen hvis jeg ikke må....

S

svk

Gjest
[/quote]

den må sparkes igang, 105hk diesel funker greit...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.280
Sted
Østfold
Om du skal ha varebil på grønne skilter er det en ting som er verdt å tenke over.

Praksisen med skillevegg er (eller var i hvertfall) spesifisert ut i fra varerommets lengde. Det gjør at en del av de minste modellene har skilleveggen så langt frem at selv normalt lange personer får sin ergonomi ødelagt. Det betyr at man ikke uten videre får en god bil å kjøre selv om bilen i utgangspunktet er fornuftig konstruert. Noen merker har "lomme" i skilleveggen for seteryggen, ellers er det ganske safe om man velger bort de aller minste bilene. Berlingo/partner fungerer bra til personer opp til ca 185cm (litt individuelle forskjeller mellom folk så klart).

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
svk skrev:
den må sparkes igang, 105hk diesel funker greit...
[/quote]
SDI er (vis jeg huser riktig) en sugemottor. Gå heller for en turbodiesel med chip og masse deilig bunndrag og dreiemoment :D Utrolig behagelig å slippe å gire ned i oppoverbakker. Dro selv et tungt seilfly fra Kjeller (ved Lillestrøm) til Starmoen (ved Elverum) med en Mitsubishi Galant turbodiesel. La bilen i 5. gir ved Kjeller og tregte ikke å gire ned en eneste gang på turen. Bilen klarte også å akselere opp bakken etter Minnesund i 100 km/t ;)

mclaren122

Medlem
Ble medlem
24.04.2008
Antall liker
0
partner er ikkje ein galen bil.
som du seier har alle sine svakheter. tenkte berre på prisen på holdet. der eg holder til er det ikkje dei billigaste å holde.
men det som har mest å seie er om dei er godt holdt. då kan det gå bra med tid til noko går gale uansett merke.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
F.E. skrev:
Nu ser æ at trådstarter bor i Tromsø og der som i Harstad e vel ikkje samme forholdene som i Oslo mht fart,e ikkje akkurat noe autostrada her i nord,så det stille vel litt andre krav tel motorstørrelse ::) Ang en som sier at fransk er dritt å skrue på og dritt på kvalitet,veit han ka han snakke om,nevnte æ ikkje at Partneren va den billigste bilen Leaseplan noen gang har hatt for posten ??? Ka har vedkommende vært borti av fransk? Noe gammelt sært som Citroen CX f.eks ? Selv de bilene e ikkje noe problem når du kan triksan. Nyere franske e ikkje sær,alle bilmerker har sine lite gjennomtenkte konstruksjoner mht reparasjoner,har jobba 15år med Peugeot hovedsaklig,skrudd mye MB også+ alle fremmendmerker som vi kaller bruktbilene våres.Alle bilmerker har sine idiotiske ting.Skal ta et lite eksempel;Volvo 240 som skal være så enkel å skrue på;skift varmeapp.motor:ut med dashbord og del hele varmeapp.kasse,dvs mange timer jobb. Gjør det på de aller fleste Peugeot og den ligger lett tilgjengelig,tar noen minutter.Man skal ikkje generalisere og si at det er dritt førr at det e det merket og det e bra førr at det e det merket,alle har sine svakheter og styrker.Forøvrig hadde æ en innbyttetakst på en Connect og den virka som en fornuftig konstruert bil den og,dog noe gammeldags med bladfjærer :eek: bak.Treng ikkje å gjøre noe det da men..Blei kanskje litt off topic det her innlegget men måtte legge det ut førr at du ikkje skal være redd førr å kjøpe fransk,har erfaring med Partneren og som sagt,Citroen e det samme men Renault e noe annet.Sikkert bra den og men kjenne ikkje tel den.Ps! kjøpe du en HDI får du chip eller du kan få den omprogrammert...får vel rundt 115hk da..
mvh Filip
Peugot er en dritt bil!, som håndtverker så finne det ikke noe som er så irriterende som å må inn på verksted å skifte seteputen 3 ganger før bilen er gått 50tusen, uansett om Salminen tar det på garanti.Vi fikk nettop skiftet hjulager på Connecten for andre gang, bilen er akkurat bikket 77 tusen

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
597
Torget vurderinger
2
Tja,ka skal æ si,alle blir dessverre ikkje fornøyd.Syns det hørtes rart ut;Skifta seteputa 3 ganger,tenke du på varmesetedelen eller puta eller seteramma? Har ikkje vært noe stort problem på disse bilene men har gått noen fjærer på yrkesbiler ja. Lener du deg inn over førerstol førr å hente noe på passasjersida med kne ned i puta så takler ikkje verken varmedelen eller fjærene det ::)

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Husk at dette kommer fra en person som i utgangspunktet ha stor sans for franske biler.Handler ikke om å gjøre alle fornøyd, dette er vår erfaring med flere Peugoter(partner og expert)i firmaet(og det blir ikke kjøpt flere),Sete på Experten, stoppinga på yttersiden mot døren. Som sagt er man avhenig av bilen i jobb så er det jævlig irriterende at den må på verksted ofte, nytter ikke med lånebil når man har fler hundre artikler i bilen, dermed så blir det japansk heretter!

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
597
Torget vurderinger
2
Javel,lykke til :) Har jo litt å si korsen setet e oppbygd mht sidestøtte,NULL sidestøtte og det vil ikkje skje...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Kjør Japansk. Kjedelig, men veldig forutsigbart økonomisk. Gjør hva en bil skal gjøre, frakte deg fra A til B. Franskmenn har aldri skjønt elektronikk, selv om de er happy med å dytte det inn i bilene sine. "Verdensmestere" faktisk, sigh!!

Hilsen en som har både japansk (toyota) :) og fransk (citroen) :p i kosten.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
597
Torget vurderinger
2
Julenissen skrev:
F.E. skrev:
Javel,lykke til :) Har jo litt å si korsen setet e oppbygd mht sidestøtte,NULL sidestøtte og det vil ikkje skje...
Hæ?
Lagt merke til at det faktisk e sidestøtte i setene? Når du da hiv dæ inn i arbeidsklær X antall ganger per dag slit det faktisk,prøv det heime i sofan vess du har en med noe lignende ???  Og til opplysning Eros, så ligg japanske biler etter mht elektonikk,dem bruke forrige generasjon som andre har testa ut,seff blir det høyere driftsikkerhet av sånt  ::) Vi flasha styreenheter allerede i 96...EDIT men ka e kvalitet;at det e kalkulert med at clutch og dempere holder maks 100000km? Det e også forutsigbart..

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
En brukt Audi S6 Vare skulle være perfekt for nordlige forhold og innefor busjettet, men ser dog at kjøregleden vil bli alt for stor sammenlignet med andre tidligere anbefalte biler ;)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
597
Torget vurderinger
2
John_Harald skrev:
En brukt Audi S6 Vare skulle være perfekt for nordlige forhold og innefor busjettet, men ser dog at kjøregleden vil bli alt for stor sammenlignet med andre tidligere anbefalte biler ;)
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D skål

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
John_Harald skrev:
En brukt Audi S6 Vare skulle være perfekt for nordlige forhold og innefor busjettet,
Erru gæren? Å eie og kjøre bil skal helst være så kjedelig at man heller tar bussen i stedet.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
takk for elektronikk-opplysningen :p :p :p At ting fungerere er langt viktigere enn å være "the new hot skiiiit" :-X
Lar bare regningene tale sitt tydelige språk. Sitter med en Rav 4 og en Xsara, begge 2001-modeller, og gått ca 125.000 hver. Begge kjøres ca. 25-30000 km hvert år i vårt eie.
Du må gjerne argumentere imot. Kjøreglede, gammal teknolog osv. for meg er en bil et middel til å komme seg fra A til B. Komfort er viktig, uten at jeg må føle meg som Niki Lauda på veien. Vil tro at en gjennomsnitlig varebil havner i denne kategorien.
På tre år har Toyota kostet oss ca 23000.- i verkstedutgifter, stort sett generelle servicer, skiftet bremseklosser for to dager siden. Xsara har på samme tid kostet ca 50000.- (SIC!!!) Elektroniske duppeditter bare må gå, det er en leveregel på den bilen. Skjønner egentlig ikke hva som er så stor stas med å betale såpass mye ekstra. For meg er det noen ekstra killer-singler i året. Gjett hva jeg prioriterer. ::)

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
F.E. skrev:
Julenissen skrev:
F.E. skrev:
Hæ?
Lagt merke til at det faktisk e sidestøtte i setene? Når du da hiv dæ inn i arbeidsklær X antall ganger per dag slit det faktisk,prøv det heime i sofan vess du har en med noe lignende ??? Og til opplysning Eros, så ligg japanske biler etter mht elektonikk,dem bruke forrige generasjon som andre har testa ut,seff blir det høyere driftsikkerhet av sånt ::) Vi flasha styreenheter allerede i 96...EDIT men ka e kvalitet;at det e kalkulert med at clutch og dempere holder maks 100000km? Det e også forutsigbart..
Stort sett så blir bilene langkjørt, men du mener altså at det skal gå 3 seteputer på la oss si 60000km?Hvorofr skjer det ikke på de andre ikkefranske bilene?At japanske biler er 2 generasjon det bryr meg svært lite så lenge det fungerer.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
F.E. skrev:
John_Harald skrev:
ADVARSEL: Audi S6 er som vinyl, sterkt vanedannende ;D ;D ;D

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
597
Torget vurderinger
2
Julenissen skrev:
F.E. skrev:
Julenissen skrev:
F.E. skrev:
Hæ?
Lagt merke til at det faktisk e sidestøtte i setene? Når du da hiv dæ inn i arbeidsklær X antall ganger per dag slit det faktisk,prøv det heime i sofan vess du har en med noe lignende ???  Og til opplysning Eros, så ligg japanske biler etter mht elektonikk,dem bruke forrige generasjon som andre har testa ut,seff blir det høyere driftsikkerhet av sånt  ::) Vi flasha styreenheter allerede i 96...EDIT men ka e kvalitet;at det e kalkulert med at clutch og dempere holder maks 100000km? Det e også forutsigbart..
Stort sett så blir bilene langkjørt, men du mener altså at det skal gå 3 seteputer på la oss si 60000km?Hvorofr skjer det ikke på de andre ikkefranske bilene?At japanske biler er 2 generasjon det bryr meg svært lite så lenge det fungerer.
Sa ikkje det,men det e forskjell på å sitte i en stol og sitte på en benk,ikkje sant? Mulig æ blir oppfatta som innhabil her men e ærlig,har en 605 og en 406,førstnevnte har gått snart 400000km og har kosta mæ under 15000kr på 11år. Selfølgelig,æ e mekaniker og fikse alt som skal til men likevel,har stort sett skifta stort sett bremseskiver og klosser+endeledd.Har ennu ikkje vært skifta støtdempere  :eek: Selvsagt,de e slitne men likevel,føle ikkje æ har de store uforutsigbare utgiftene.MEN det e faktisk noe som hete mandagsbila og vi har hatt noen,den verste va vel en Subaru Outback,blei skikkelig tapsprosjekt førr selgeran...

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
597
Torget vurderinger
2
John_Harald skrev:
F.E. skrev:
John_Harald skrev:
ADVARSEL: Audi S6 er som vinyl, sterkt vanedannende  ;D ;D ;D
;D ;D ...og som vakuumrør EDIT Sorry,nu blei det her vel O.T.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
F.E. skrev:
Selfølgelig,æ e mekaniker og fikse alt som skal til men likevel,har stort sett skifta bremseskiver og klosser+endeledd.............................................................
Ja, ja svaret ga seg selv, eller sjøl som jeg sier i trøndelag. Selvsagt er de fleste av norges befolkning notorisk opptatte av og skru, og holde bilen på veien på egen hånd. ::)
Ære være de som har interessen, eller har det som jobb, men det gjelder de færreste av oss. Eller er jeg helt på tyttebærtur nå??

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
597
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
F.E. skrev:
Selfølgelig,æ e mekaniker og fikse alt som skal til men likevel,har stort sett skifta bremseskiver og klosser+endeledd.............................................................
Ja, ja svaret ga seg selv, eller sjøl som jeg sier i trøndelag. Selvsagt er de fleste av norges befolkning notorisk opptatte av og skru, og holde bilen på veien på egen hånd. ::)
Ære være de som har interessen, eller har det som jobb, men det gjelder de færreste av oss. Eller er jeg helt på tyttebærtur nå??
Nu e du på tyttebærtur delvis ;D Skrue ikkje meir enn æ må,har det som jobb,va hobby førr 15år sia,nu e god lyd min hobby ;)

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
F.E. skrev:
Julenissen skrev:
F.E. skrev:
Julenissen skrev:
F.E. skrev:
Hæ?
Lagt merke til at det faktisk e sidestøtte i setene? Når du da hiv dæ inn i arbeidsklær X antall ganger per dag slit det faktisk,prøv det heime i sofan vess du har en med noe lignende ??? Og til opplysning Eros, så ligg japanske biler etter mht elektonikk,dem bruke forrige generasjon som andre har testa ut,seff blir det høyere driftsikkerhet av sånt ::) Vi flasha styreenheter allerede i 96...EDIT men ka e kvalitet;at det e kalkulert med at clutch og dempere holder maks 100000km? Det e også forutsigbart..
Sa ikkje det,men det e forskjell på å sitte i en stol og sitte på en benk,ikkje sant? Mulig æ blir oppfatta som innhabil her men e ærlig,har en 605 og en 406,førstnevnte har gått snart 400000km og har kosta mæ under 15000kr på 11år. Selfølgelig,æ e mekaniker og fikse alt som skal til men likevel,har stort sett skifta stort sett bremseskiver og klosser+endeledd.Har ennu ikkje vært skifta støtdempere :eek: Selvsagt,de e slitne men likevel,føle ikkje æ har de store uforutsigbare utgiftene.MEN det e faktisk noe som hete mandagsbila og vi har hatt noen,den verste va vel en Subaru Outback,blei skikkelig tapsprosjekt førr selgeran...
Trebenken er det i Experten.Greit at det finnes Mandagsbiler men franskemennene har mandag hele året.
Hvis du kjører 400000 tusen uten å skifte støtdempere så er du en slørvball!

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
597
Torget vurderinger
2
OK,æ har sagt nok i denne tråden ::)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Tror dere blåser rødt hele gjengen ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Jeg lurer litt på om det er noen her som er kjent med 1.7l turbodieselen som sitter i Opel Combo, vel å merke den på 75 HK som ofte sitter i 2003 modeller.

Topp Bunn