Varebil -ønsker innspill

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Jeg ser etter en varebil, brukt og i prisklasse omkring 69-119 tusen. Det jeg ser etter er en bil med litt utstyr, dieselmotor, sidevindu på skyvedør på høyreside, gjerne med varmeseter, dieselvarmer AC men det er ikke det viktigste. Rust er noe jeg ikke er interessert i. Størrelsen kan være fra Opel Combo-VW Caddy, Ford Connect, og liknende.

Men, så er det dette med det tekniske. Hvilke feil som plager bestemte modeller og års-serier mm.

Kom gjerne med tips.

Mvh. Bjørn

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.280
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Naturlig å ha Renault Kangoo og Citroën Berlingopå listen også, vil jeg tro. Vet lite om driftssikkerhet og rustbestandighet på slikt.
Du kjenner ikke noen som server Postens biler der nord i paris?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg er IKKE noen ekspert på varebiler, men via en kamerat som driver eget firma har jeg fått høre mange forbannelser over Mercedes Vito. Kanskje du bør styre unna denne i alle fall..? Det gikk visst på både rust og motorhavari.

(Lykke til med sjappa forresten. Til sommeren skal jeg til Vannøya, og da kan det være at jeg slenger innom for en aldri så liten kikk.)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Vito ryktes det mye stygt om ja.

Citroën, Peugeot og Renault er med på lista ja. Helst DCI/HDI på disse.

Skal man til Vannøya, må man forbi her.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.778
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Posten driver og bytter ut alle Renault Kangooene sine. Markedet er metta (189 stykker på finn.no), så de går grisebillig for tida. 2004-modell for 29000,-

Disse er stort sett 1.4 bensin, men en 1.4 bensin bruker veldig lite, den også. Nå for tida, så har bensin billigere pumpepris enn diesel, og årsavgiften er billigere, i tillegg...

http://www.finn.no/finn/car/used/re...&searchKey=SEARCH_ID_CAR_USED&userid=0&sort=2

Johan-Kr

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Sannelig. Det var et godt innspill. Keep'em coming. :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Biler som er brukt av bakerier skal du styre unna. De ferske brødene damper og disse bilene blir plaget med rust i varerrommet. Posten sine Kangooer har gjerne gått lite og selges grisebillig. ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Fukt kan føre til skader ja.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.611
Sted
Holmestrand
Jeg kjører en Ford Connect som jobbebil. Det er hva myndighetene synes det er naturlig at en datakonsulent med enkeltmannsforetak skal kjøre.

Har jobbmessig null bruk for varebil, men til alt annet er den helt fantastisk. Ski, sykler, hund, flytting, materialer, søppel etc.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
bjornh skrev:
Jeg ser etter en varebil, brukt og i prisklasse omkring 69-119 tusen. Det jeg ser etter er en bil med litt utstyr, dieselmotor, sidevindu på skyvedør på høyreside, gjerne med varmeseter, dieselvarmer AC men det er ikke det viktigste. Rust er noe jeg ikke er interessert i. Størrelsen kan være fra Opel Combo-VW Caddy, Ford Connect, og liknende.

Men, så er det dette med det tekniske. Hvilke feil som plager bestemte modeller og års-serier mm.

Kom gjerne med tips.

Mvh. Bjørn
Ford Connect, har det vært feil på dieselvaremeren, hjulager,div stag i forstillinga, alle kom før 50 tusen km,peuget, har det vært masse feil på(selv om jeg vet at det er andre som ikke har vært plaget med de),Hiace funker som f..., men kan være rust på og er dårlig komfort.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Problemet med Hi-Ace er at de er litt dyre, dersom man ønsker en rimelig ny en. Av den sorten ønsker man helst 4x4 i en by som Tromsø. Kjørt mye av den sorten, og det er mye støy.

Visste ikke at Connecten var plaget, men har hørt om personer som har vært veldig plaget med Peugeot partneren sin. Småfeil, pluss at Peugeot har priser på delene sine i "Mercedesklassen".

Apropos Mercedes: noen som kjenner til Vaneo? -halvpen bil i alle fall.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.280
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har vært svært mye klatt med personbilutgaven av Vaneo har jeg latt meg fortelle.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.282
Sted
Østfold
Har inntrykk av at montører/servicefolk som bruker bilene daglig ønsker seg Connect i den størrelsesklassen. Det skal være en veldig god bil kjøremessig og komfortmessig, samt at den er noe større enn berlingo, caddy osv. På andreplass er vel Caddy og Berlingo/Partner (er i hvertfall mitt inntrykk). Personlig foretrekker jeg Berlingo/Partner av de to på grunn av HDI-motoren. TDCI-motoren i Connect og HDI-ene er forresten et resultat av et samarbeid.

Forstillingsservice har vært typiske feil på stort sett alle sammen, men jeg har hørt at Connect også der skal ha tatt et skritt i riktig retning. Ford gjorde ett eller annet de senere årene med Focus i 1998 og Mondeo i 2001 som visstnok skal ha slått heldig ut. Et tips kan være å spørre et uavhengig verksted om slikt (type mekonomen og liknende).

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.611
Sted
Holmestrand
Min connect er en 2006, og den har gått uten problemer av noe slag. Helt grei å kjøre. Varme i frontruta er gull! Ellers måtte jeg gå en runde med selgeren når jeg skulle ha ABS, airbag og antispinn. "Det er ingen som kjøper det." .Jeg har kjørt ca 55.000 km, så jeg regner med at barnesykdommene burde ha vist seg nå.

Jeg har en 75 hk TDCI. Kjører mye på motorvei, og kunne nok ha ønsket litt mere krefter, men det funker.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Alle disse har fordeler og bakdeler, service på forstillingen på Connect koster ikke all verden. Forøvrig er det svært mange biler av nyere modell som har bevegelige deler i hjuloppheng på listen over deler som skiftes ved service og og dette dekkes ofte av fabrikkanten.

N

nb

Gjest
Pappa har en Partner, forsåvidt et helt ok arbeidsverktøy, men det føles litt som å kjøre en traktor, samt at den er seriøst undermotorisert, men de finnes sikkert med større motor. Det er diesel og firehjulstrekk.

Jeg vet ikke årsmodell, men den har vært feilfri så vidt jeg vet og den lokale forhandleren har også hatt lite trøbbel med de han har solgt.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Litt frustrerende med Connect, at modellene er såpass ulikt utstyrt.

Når det gjlder mototr, er HDI/TDCI ikke så sumt. Jeg har prøvd VW sin 2.0SDI i Caddy, og det var ikke akkurat en opplevelse....

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Men den Opel Combo som du nevner i første innlegget til Bjørn er ikke så dum. Har en slik jobb bil på arbeid. Har kjørt den endel - og den er fin å kjøre. Hvordan Opel er disse dager angående rust aner jeg ikke. De var ikke bra på dette tidligere.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.611
Sted
Holmestrand
Tror ikke OPel er verre enn andre på rust i dag. Opel endte som en god nr 2 da jeg kjøpte Connecten. Utslagsgivende ble til slutt "følelsen".

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Har prøvd den 1.3TDCI motoren på 75Hk på Opel Combo- kvikk sak faktisk.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
597
Torget vurderinger
2
Posten-Peugeot Partner 1,4bensin har vært de billigste bilene noensinne for Leaseplan. Sjøl ville æ gått for diesel da,men selfølgelig vil jo det bli en annen pris.Hvis du skal ha firehjulstrekk bør du ha HDI,blir førr sløvt med sugedieselen.(men se opp førr ublu prisa på alle Dangel-deler på denne bilen[Dangel e dem som bygge disse om til 4x4]) Citroen og Peugeot er like biler,Renault er annerledes..Og som med alle firmabiler,de blir behandlet veldig forskjellig.MB Vaneo er en bil hvor alt som har med motor og gir å gjøre er tungvindt å holde på med,den e basert på A-klasse og drivverk må ned førr det meste som må gjøres,det koste :p Ville gått førr en Partner 2hjulstrekk førr å sikre et rimelig problemfritt og gunstig bilhold  ;) Ps! Rust er ikkje et problem,Peugeot har hatt el.forsinket karroseri siden 405 kom i 88..
mvh Filip

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Har selv hatt en Kangoo express, god og rimelig bil. Veldig god på vinterføre med tanke på fremkommelighet. Eneste minuset jeg kan tenke meg er at hjullager må byttes ganske jevnlig, ikke noen stor utgift men uansett. I tilegg synes jeg at fronten på Kangoon er helt sjef hva design angår.
Mvh. Svein

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Eller legg i "litt" til og kjøp en MB R-klasse, varebil. Tror nok denne sprenger budsjettet

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.280
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
bjørnh driver jo haiendbutikk, så R-klasse passer ytmerkt! ;D For å være helt ærlig tror jeg en slik bil ville sende kundene de gale signaler.
Men en slik VW Touran som maestro viser er kanskje innenfor budsjett på grønt?

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Valentino skrev:
bjørnh driver jo haiendbutikk, så R-klasse passer ytmerkt! ;D For å være helt ærlig tror jeg en slik bil ville sende kundene de gale signaler.
Men en slik VW Touran som maestro viser er kanskje innenfor budsjett på grønt?
For å være helt ærlig (Er du ikke alltid det?) vet om mange miljøer hvor en MB R-klasse vil sende ut de riktige signalene, særlig for de pengesterke. Dette må være den ultimale varebilen, når man ser bort i fra den høye prisen. En bedre måte å frakte varer og personer, skal man lete lenge etter. Ser at det ligger en tilsalgs på finn.no for kr 450000,- Dette er selvfølgelig langt over trådstartes budsjett.

Det man også vil møte med en slik bil, dessverre er misunnelse og janteloven...

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
597
Torget vurderinger
2
Milenko skrev:
Har selv hatt en Kangoo express, god og rimelig bil. Veldig god på vinterføre med tanke på fremkommelighet. Eneste minuset jeg kan tenke meg er at hjullager må byttes ganske jevnlig, ikke noen stor utgift men uansett. I tilegg synes jeg at fronten på Kangoon er helt sjef hva design angår.
Mvh. Svein
Hm,vi hadde dette problemet på en Partner,løsningen fra teknisk var å montere godsledning fra karroseri til hjulspindel :eek: pussige greier ::) Årsak skal visst nok være statisk el...
mvh Filip

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg skal ikke skryte på meg noe særlig kunnskap om bil..

Men jeg er faktisk blitt glad i min Partner. Berlingo er vel samme greia? En ting jeg ville hatt annerledes er bakdøra. Min er sidehengslet, midtstolpen og de svarte kantene i rutene dekker alt for mye av sikten i innvendig speil. Jeg ville heller hatt topphengslet dør på grunn av dette.

Ellers er det veldig god plass baki der.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.611
Sted
Holmestrand
Men sidehengslet er en gudegave når du skal inn med en pall!
På den annen side har du ikke tak.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Absolutt. For min egen del er ikke det noe viktig poeng. Å se bilen bak i speilet, derimot...

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.280
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
For ikke å snakke om når Faustina skal være ren og pen og tørr helt til start!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Luksus å sitte under tak og skifte også. Å prøve å stå oppreist inne i bilen med lycra rundt anklene er, vel, en prøvelse....

J

Jurassic

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Absolutt. For min egen del er ikke det noe viktig poeng. Å se bilen bak i speilet, derimot...
Litt off topic det her men jeg mener at det omtrent burde vært forbud mot innvendig speil på biler i Norge. Tanken er god, at man skal få bedre oversikt bakover. Men når enkelte konsekvent rygger etter det innvendige speilet samt ser seg bakover i ny og ne mens de gir gass i revers...... Det er så langt fra trafikksikkert man kan komme. Jeg har registrert at det er veldig utbredt at folk ikke klarer å rygge etter de utvendige speilene men det burde jo vært obligatorisk å kunne ved en evt førerprøve.

Jeg hadde ikke sett på det som et stort savn om bilen hadde dårlig sikt i det innvendige speilet.

Men for all del, husk speilene!

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Har ikke hatt innvendig speil i bilen siden jeg bytta frontrute og har aldri savnet det heller.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Noen som kjenner til forbruket på 1,4L bensinerne som er å finne i Cangoo, Partner m.fl.?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.282
Sted
Østfold
1,4 må jages så sinnssykt for å over hodet klare fartsgrensene, men forbruket er nok ikke bedre enn HDI 90hkr. Jeg klarer jo fint å kjøre Sharan (15-1600kg) med gammeldags diesel 115hk på ca 0,54 i snitt. Vi har en Focus 1,8TDCI 115hk også, den har jeg kjørt fra Oslo og hjem på under 0,4.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
La oss se litt på Renault Cangoo (uten at jeg har bestemt meg i det hele tatt) -men 1.4L på 75Hk vs. DCI på 70Hk oppelves det vel ikke så enorme forskjeller på i effekt? Noen som har kjørt begge?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.282
Sted
Østfold
Jeg har ikke kjørt noen av dem, men generelt så pleier mellomregisteret på en diesel (commonrail) å være 3 ganger så heftig som på en bensinmotor med tilvarende effekt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Min Partner er en '97 modell 1,4 bensin, og bruker snaue 0,7. Jeg vil tro at det har skjedd en ting eller to siden da. Og nei, det er ikke noen racerbil.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
597
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Jeg har ikke kjørt noen av dem, men generelt så pleier mellomregisteret på en diesel (commonrail) å være 3 ganger så heftig som på en bensinmotor med tilvarende effekt.
Ja,dreiemoment er i en helt annen klasse. Det vil du virkelig merke med last i bilen.Men kjøre du mye med tom bil og i byen er 1,4bensin helt greit :)
mvh Filip

Topp Bunn