Vannskadet stereo og forsikring:(

amj_ciron

Medlem
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Heisann folkens. Lurer på hva dere synes hadde vært rimelig i en sak som denne.

Er en stereofrelst kar som bygger en del kreasjoner selv samt har relativt dyr elektronikk.
Vi kjøpte hus for et halvt år siden(off topic, men med et KONGE lytterom:). Huset er over kjeller samt 1. etasje. Vi flyttet inn i kjelleren mens jeg pusset opp 1. Vi har såvidt begynnt å flytte opp da vi en kveld kommer hjem til 20cm vann i kjelleren. Samtlige høyttalerkabinett, stort sett uten finnish blir skadet samt DEQX'n min til et par og tredve lapper blir gjennomvåt.

Et firma som jobbet i gata har tatt ansvar så vi får ikke noe bråk der. Men innbo-takstmannen er det litt verre med. Deqx'n fungerer fortsatt, selvom den har vært full av vann i 12 timer. Jeg mener jo at senskader kan komme, errosjon, osv, samt at jeg av prinsipp ikke vil ha en så dyr sak når den er vannskadet!
Jeg mener også jeg nesten bør få igjen på kabinettene etter hva det hadde kostet å få tilsvarende lagd hos en snekker.
Takstmannen sier at fungerer den så fungerer den, samt at han tviler på jeg får noe annet en kostpris på mdf'n.

Synes dere jeg er urimelig?
En annen ting er at det gjør meg forbanna at en ikke får for tort å svie når noen er direkte skyld i skaden og dette gjør at vi må leve på 110m2 mindre i 4 mnd samt masse mas og fjas.
Får finne frem hodetelefonene;)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.830
Torget vurderinger
4
Halla Anders,

Ta kontakt med produsenten og be om deres uttalelse vedr. evt. skader. Sannsynligvis vil de si at den KAN være like god, forutsatt at den gjennomgår full service på autorisert verksted, evt. hos dem.
Hadde du ikke en Ayre også ?

Når det gjelder kabinettene må det vel være naturlig å sammenligne med resten av leiligheten; - dere får vel ikke dekket maling og beskjed om å sette i gang selv ? Vil jo tro forsikringsselskapet dekker arbeidet ved reparasjoene også? Slik må det jo være for inventar også selvom det er du selv som har stått for jobben.

Tror dessverre ikke du får noe for tort og svie, selv om det ville vært rimelig. Men du kan jo prøve deg med at de må dekke kjellerens andel av bokostnadene den tiden raparasjonene tar (lånekostnader, husleie etc / totale m2 X 110m2). Det er jo urimelig at dere skal betale for noe dere ikke har tilgang til å benytte pga. dette.

...i forhold til dette er jo min fartsbot på 4900 bare småtteri....

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.015
Torget vurderinger
1
Jeg har jobbet i andre "enden" av systemet i forsikringsbransjen, så jeg kan forklare litt rundt hva som skjer i skadesaneringsbransjen.

Firmaer som Polygon og ISS skadeservice får inn alt mulig slags innbo, løsøre og elektronikk. Fra skader som pulverskader (brannslukningsutstyr ol.), brannskader og vannskader (sånn grovt inndelt).

Pulverskader er som regel det enkleste å gjøre noe med: elektronikk åpnes og rengjøres, dvs. tørkes, blåses og børstes av forholdsvis kyndig personell. Utstyr blir som regel like rent som da det ble pakket ut av emballasjen da det var nytt. Vannskader er det littegranne værre med, det avhenger nemlig av hvor lenge det har stått under vann (kloakk, slukkevann etter brann osv.) -prosessen er som regel den samme, der alt rengjøres og tørkes. Utstyret testes og måles, og dersom det er luktproblemer (slik som etter brann) vil det ozonbehandles (oppvarming i eget rom til normalt 30-35 grader og bruk av ozongass) -ozon tar livet av det meste som rører på seg.

Dersom det er lagd av f.eks. trevirke og materialer som ikke tåler vann (slik som MDF) og har blitt påført vannmerker, slått seg, sprukket ol. så kasseres det normalt, med mindre kunden ønsker det tilbake eller dette påviselig er påført tidligere (at gjenstanden var slik fra før). Ved brann er det normalt at det er sot er problemet. Dette kan føre til to ting: at kloridinnholdet i soten fører til korrosjon, og/eller misfarging av overflater (dette er vanlig på plastmaterialer, spesielt PC'er osv. -aluminium kan være vanskelig å rengjøre, siden misfarging kan oppstå) og ikke minst lukt. Dette kan normalt rengjøres, og luktbehandles. Vaskemidlene som benyttes (f.eks. Supercleaner, elektronikkrens mm.) fjerner fett og luktpartikler og i tillegg brukes oppvarming og ozon (gass) for å fjerne luktinntrengning i alle slags gjenstander.

Først far, så gud (so far, so good). Så er det dette med hva takstmannen mener, hva du mener og hva skadebegrenseren mener. Dersom gjenstanden (f.eks. forsterkeren) ikke fungerer som før, er det åpenbart at du skal få erstattet den. Dersom den er misfarget, eller skadet under berging (estetiske skader) kan du kreve det samme, eller i det minste kreve avkorting (noe du kan få tilbud om). Som nevnt om høytalere, så vil de normalt ha fått skader i kabinettet ved vannskader. Noen ganger kanskje mindre skader på deler av kabinettet (gjerne i nerkant der kabinettet har vært i kontakt med gulvet) -eller at de er påført skader når bergingsmannskaper har sugd opp vann, slukket brann osv. Dette vil det være naturlig å kassere (dvs. at du får det erstattet) -og du får utbetalt en erstatningssum etter at det er gjort en prisvurdering.

Etter en brann hender det at skadesanerere tross rengjøring og ozonbehandling ikke har klart å fjerne lukten helt. Det vil være rimelig å la dem prøve på nytt, og da forsøker de gjerne med ozonbehandling igjen. Dersom lukta da ikke forsvinner, vil det være naturlig at du får dette erstattet.

Men så var det dette med hva takstmannen mener, og du mener. Stå på kravet, dersom det påføres "varige mén" på ting pga. skaden (i enkelte tilfeller av skadebegrenserene) -vær imidlertid obs på at det i din forsikringskontrakt, der det legges frem en verdivurdering av gjenstander ut fra alder. Det står gjerne at forsikringsselskapet erstatter gjenstander ut fra den stand de var i, slik som TV-apparater. Er TV'n 15 år gammel kan du ikke vente å få 15 000 for den selv om den kostet det i utgangspunktet. Likevel, er det vanlig at selskapet tilgodeser dette ut fra en verdivurdering som ikke virker urimelig. Spør hva de takserer det til i så fall. Det samme kan gjelde høytalere og forsterkere. Eller klær. Dersom de forsøker seg på noe slikt, gjelder det å ikke la dem kjøre over deg, men gjøre dem oppmerksom på hva tilsvarende utstyr koster. Uavhengige takstmenn kan kobles inn, og Hifi-butikker som driver bruktsalg kan også gi prisvurderinger.

Vær også obs på at forsikringsselskapene gjerne forlanger sær-forsikring av gjenstander (f.eks. forsterkere) som har en verdi på over 100 000- kr. Dersom de gjør forsøk på å redusere et stereo-anlegg til "én enkelt" gjenstand er det viktig å gjøre dem oppmerksom på at dette gjelder enkeltkomponenter. Takstmenn kan være vanskelige personer, og er det spesielle gjenstander det dreier seg om, er det bare å gjøre takstmannen, din saksbehandler i forsikringsselskapet og arbeidslederen for skadebegrenserne oppmerksomme på at du er nøye og at bestemte ting har prioritet. Du kan også forlange at produsenter/salgsrepresentanter med autoriserte verksteder foretar ettersyn.

Mvh. Bjørn

Hvis du vil ta en prat er det bare å sende en PM.

amj_ciron

Medlem
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Takker for svar begge to.
Masse god og nyttig info

D ser det ut som om ISS skal ta til seg DEQX'n og vurdere om den har tapt seg noe, samt høyttalerkabinett får jeg igjen materialpris og 200kr timen i stipulert arbeidstid. Det kan jeg jo leve med. Har også kontaktet DEQX for å få en "ekspert-vurdering".

Helt tydelig at forsikringsselskapene tar seg god tid til å vurdere billigste utvei.
Tort å svie får en bare ved tapt inntekt, altså om en har utleie. Det er ikke noe å hente på egen bruk.

Forøvrig ikke noe ayre her Terje:) Har noe muse og vincent, men dette stod høyere sammen med en haug elementer. Bot på 5 lapper er jo og kjiipern. Store forskjellen er jo at du var kløna selv;)

Blir spennende juletid!

Topp Bunn