Van Morrison

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Kjøpte for en tid tilbake albumet "Into the Music" for en billig penge på platekompaniet.

Har ikke blitt fortrolig med dette albumet. For meg lite engasjerende og kjedelig album.

Dette er det eneste albumet jeg har hørt av mannen. Synes derimot han har gjort mange gode gjesteopptredener med andre artister.

Ser at mange med ganske lik musikksmak som meg liker mannen, men denne plata er absolutt ikke noe for meg.

Derav følger mitt spørsmål:
Er dette albumet representativt for Van Morrison?

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Hmm, skal det ikke være "Into the mystic" ?!

Prøv om ikke "Astral weeks" er bedre. Evt. "Hard nose on the higway". Disse er litt forskjellige fra hverandre.
Men det beste Van the Man gjorde var uten tvil isammen med THEM! Dette er "soul" på sitt absolutt beste :)

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Siden vi har ekspertise her, hva heter låtene han fremførte live på BBC prime i det fete programmet som gikk rundt 23.00 på fredagskvelden før?? (har ikke kanalen lenger)

Tror programmet het "Live with "et eller annet")

Her fremførte han noen sanger som var utrolig bra husker jeg. Har ikke klart å finne ut hva disse het...

John Egil

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Hmm, skal det ikke være "Into the mystic" ?!

Prøv om ikke "Astral weeks" er bedre. Evt. "Hard nose on the higway". Disse er litt forskjellige fra hverandre.
Men det beste Van the Man gjorde var uten tvil isammen med THEM! Dette er "soul" på sitt absolutt beste :)
Takk for tipset.

Det skal uansett være "Into the music", fra 1979.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Takk for tipset.

Det skal uansett være "Into the music", fra 1979.
Ok. Hukommelsen min spiller meg ofte puss :)

Vil absolutt anbefale tidlige innspillinger av Van.
Mot slutten av 70 tallet ble det litt tannløst synes jeg.

BBC sessionen har jeg ikke sett :-(

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
"Into the mystic" er en sang på platen Moondance. Dette er en absolutt "Må ha" plate for Van fan's :)
Åpningsmellodien "And it stoned me" er som balsam for sjelen! :)

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Minnet returnerer litt og programmet het vel noe som "Live with Jules Holland", eller no...

Kult program hvor alle måtte fremføre live... På godt og vondt :)

Ikke no å utsette på Van the Man husker jeg, men klarte aldrig å få med meg tittelen på låtene han fremførte. Rørte sjela husker jeg..

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Det er svært få, om noen, som kan røre sjela mi som VAn the man kan gjøre. hans versjon av "I putt a spell on you" er simpelten klasser bedre en f.eks Creedence versjonen.
"Richard Corey" må vi ha med. "And it stoned me" er allerede nevnt....Nei, nå må jeg stoppe ellers blir jeg sittende å remse opp i hele natt hehe. (Faen som jeg savner anlegget mitt nå) :-(

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Van the Man er pensum !

Sitter på et Bootleg som heter....."If You Don't Like It, Go Fuck Yourself", .....det sier vel det meste....
Så ham live i Liverpool 04.....utrolig bra driv han har live...
8)

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Ja må innrømme at mannen ga utrykk av å være fjellstøpt når han fremførte live. Helt rått! Men har hørt endel av pensumet hans og finner ikke den låta som traff meg...

Men den som venter på noe godt.. :)

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Astral weeks - første albumet han ga ut? syns jeg er meget bra!

Dette bør du sjekke ut. Lyden er heller ikke så halvgæærn, men plata klarer seg godt uten topp lydkvalitet. :)

Jan Terje

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Han spillte inn ett knippe låter før "Astral weeks". Disse ble gitt ut under navnet "New york sessions" (Eller var det New Yersey?..Uansett var det oppi der ett sted :) )

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
Perlene hans er litt spredt rundt omkring. LPen "St. Dominic's Preview" har "Redwood tree" (første melodien jeg hørte av mannen etter at han gikk solo, den gikk rett hjem), "Philosopher's Stone" har "Wonderful Remark" med et groove og en oppbygning fra det rolige til et skikkelig drive som bare må oppleves, T.B. Sheets har "Brown Eyed Girl", osv. For ikke å forglemme bootleg'en "Van the Man".
Husker forresten første gang jeg var i London og lurte fælt på om jeg ville få tak i denne boot'en, ettersom jeg ofte hadde sett den avertert ønsket i Record Collector. Da jeg spurte etter den i den første og beste bruktsjappa jeg kom til, bøyde ekspeditøren seg ned bak disken og kom opp med: "You mean this one?".
Fyren har jo gitt ut en del, og det er ikke gjort i en fei å få med seg alle godbitene. Dem er det mange av, hvis du først har sansen for ham, da. Men det er nok litt sånn at enten liker du det eller så gjør du ikke.

Og så er det jo hele Them-katalogen, skikkelig bra, min favoritt er "Here Comes the Night".

Moondance, T.B.Sheets, Astral Weeks, St. Dominic's Preview, His Band and Street Choir er klassikerne der det meste er bra.

mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg må lett rødmende innrømme at jeg var godt voksen, da jeg kjøpte mine første med Van M.
Jeg har mange nå og de to jeg har good feeling for (mange andre er jo bra)
er jo som flere her har nevnt Astral Weeks (god lyd er det også imo)
Videre vil jeg nevne "Too Long in Exile"

Mvh.KW

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.476
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Minnet returnerer litt og programmet het vel noe som "Live with Jules Holland", eller no...
Programmet het "Later with Jools Holland", gikk i mange år - "de fleste" har vært innom der...

Kjøpte for en tid tilbake albumet "Into the Music" for en billig penge på platekompaniet.
Har ikke blitt fortrolig med dette albumet. For meg lite engasjerende og kjedelig album.
"Into the music" er et meget bra album, men tror det trenger litt tid å vokse seg inn i deg....

Van the Man er, som en annen nevnte; pensum, og IMHO alt for mangslungen til at det kan plukkes ut ett "representativt" album.

Katalogen hans er spennende å utforske om du er fersk på mannen!
Selv er jeg veldig svak for bl.a.
Common One,
Beautiful Vision,
Irish Heartbeat,
Too long in exile,
What's wrong with this picture

Mvh

Lagga

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Into the music er et klassisk Van Morrison-album, og et svært kritikerrost et.
Det er også representativt på mange måter, selv om mannen har gjort små variasjoner over temaene sine gjennom en utrolig lang karriere. En karriere med svært få feilskjær...om noen.

At dette ikke funker for deg kan bety at du rett og slett ikke liker Van Morrison :D

Eller at du må gi det tid...han har en back-katalog av en annen verden, og nesten alt er på Nice Price...gullgruve!! Ta f.eks Inarticulate Speech of the Heart..oh la la. ;)

O.

Dette er det eneste albumet jeg har hørt av mannen. Synes derimot han har gjort mange gode gjesteopptredener med andre artister.

Ser at mange med ganske lik musikksmak som meg liker mannen, men denne plata er absolutt ikke noe for meg.

Derav følger mitt spørsmål:

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Ok.... en oppklarende sak om Van The Man.....

Han har en skive som heter......into the music.....

Men han har også en låt som heter into the mystic....
og den er på følgende skiver.......
- Moondance
- Into the Mystic
- It's Too Late to Stop Now
- Dusty and Sweets McGee
- Moondance/Astral Weeks/His Band & The Street Choir

Mvh,

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.979
Torget vurderinger
10
Jeg har alle albumene til Van M. Nydelig musikk, men ikke spesielt gode opptak dessverre. Det låt mye bedre i Sandefjord i sommer! Har noen spm til andre kjennere av VM:

Hva slags annen musikk liker dere som liker VM?

Finnes det CD perler som ikke står hos de vanlige platebutikkene på nettet (cdon, platekompaniet etc)?

Har noen fått tak i DVDer (har en fra Scotland i forbindelse med et miljøarrangement hvor han spiller tre sanger)?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
At dette ikke funker for deg kan bety at du rett og slett ikke liker Van Morrison :D

Eller at du må gi det tid...
Dette var et godt, konkret svar. ;)

Sitter med misstanken om at dette ikke helt er musikken for meg. Mange plater/ artister vokser som kjent med tiden, men pleier å ha en viss fornemmelse når disse platene dukker opp.

Denne gangen kom ikke den følelsen.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
I aim to please :D

Slik er det noen ganger, har selv samme forhold til Beatles...det går bare ikke. Nytter ikke. Ikke nå, ikke for 20 år siden. Hører jeg Paul får jeg utslett, blir kvalm og...ja. Say no more.

O.

Dette var et godt, konkret svar.  ;)

Sitter med misstanken om at dette ikke helt er musikken for meg. Mange plater/ artister vokser som kjent med tiden, men pleier å ha en viss fornemmelse når disse platene dukker opp.

Denne gangen kom ikke den følelsen.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.798
Torget vurderinger
49
Van Morrison spiller det jeg kaller "soul music" det er all musikk som rører ved skjela .
Into The Mystic er en av mine alltime favoritt låter ,som ganske riktig er på plata Moondance .
Er enig i at det er ganske dårlig lyd på platene ,litt for tynnt etter min smak ,men når musikken er så bra hører du liksom forbi det .
Vil foruten platene som er nevnt anbefale "The Story Of Them featuring Van Morrison . Them var gruppa han spillte i før han gikk solo .

http://www.vintagerock.com/them.html

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
Jeg ser at jeg ovenfor ble litt for fort revet med og egentlig ikke svarte på spørsmålet ditt.

Van Morrison har jo sin egen svært spesielle form for musikk og uttrykksform. Til tider mye repetisjon og mye bøying og en stemme som til tider kan høres litt klemt eller presset ut, spør du meg.

Into the Music vil jeg som også andre har gjort, karakterisere som et av de mer krevende albumene hans, samtidig veldig typisk for ham, men også lite egnet til å begynne med.
Synd hvis det gjør at du mister lysten til å høre mer.

Nå kjenner ikke jeg musikksmaken din men:
Han har gjort mer "catchy" ting med gruppa Them, som er kvalitet så det holder. Og som soloartist er The Inarticulate Speech of the Heart veldig melodiøs. Er du i rette stemningen for det, vil jeg også tro at du vil få mye ut av Astral Weeks. Men glem det som har med vers og refreng og sånt å gjøre, - bare slipp taket og la deg flyte med.

Lykke til!

mvh

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Into The Music er etter mitt øre noe av det beste han har gjort - livsglede og overskudd!

O

om.s

Gjest
Det snakkes mye, nesten for mye, om hans tidligste utgivelser, mannen har da gitt en del perler midtveis og i den senere tid også, noen favoritter er bl.a; Inarticulate speech of..- poetic champions compose, avalon sunset, hymns to the silence, the healing game..m.fl

Mannen hadde en liten negativ "dipp" for noen år siden men med de to siste skivene er vi tilbake på sporet.....
Forresten veldig mye med humøret man er på som avgjør hva som blir spillt av VM...

mvh

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Van Morrison - Pay The Devil.........I salg fra 06.03.06

8)

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
409
Torget vurderinger
11
Du må lytte på "Hymn to the silence" ," Live at the Grand "..., A Night in San Fransisco" , "A poetic Champion Compose", og endel/fleste andre album er veldig god musikk og med god lydkvalitet. Synes at platene har god lydkvalitet og dette er musikk med sjel. Noe av det nyeste fra Van the Man har jeg ikke hørt så masse på fordi det har ikke samme sjela og kvaliteten som det som ble laga på 60-70 og 80-90-tallet , men smaken er som baken. Har vært på konsert med Van Morrison 5-6 ganger , og konserten på Sentrum Scene(tror det var der) tidlig på nitti-tallet er noe av det mest fantastiske jeg har vært med på(av konserter , kanskje Zappa i Skedsmohallen i 86-87?var noe i nærheten). Masse folk på scenen og mye av musikken var henta fra " A Night In San Fransisco"

O

om.s

Gjest
Plukket frem "No Guru, no Method, no teacher" igjen, denne falt inn igjen direkt som en av mannens fem beste skiver imho.

Dere som liker den litt roligere Van Morrison bør absolutt høre på denne om dere ikke allerede har gjort det....

mvh

Topp Bunn