- Ble medlem
- 28.11.2002
- Antall liker
- 397
Har planer om å gå til innkjøp av denne, men hvilken innspilling bør jeg gå for?
Tenker da først å fremst på lydkvalitet.
Tenker da først å fremst på lydkvalitet.
|
Har denne syklusen med Levine og Metropolitan på DVD. Storartede greier på 8 DVD'er. Synes nå opera er greiest med bilde jeg da ;D Er nok ikke ekspert nok til å uttale meg om noen av de andre innspillingeneGrace skrev:Vidar P har allerede greit satt tingene på plass;- dette er spørsmål som ikke enkelt besvares innen rammen av et generelt forum, hvor det forventes lidenskapsløse klare og entydige svar,- altså gitt at man her legger til grunn, og aksepterer det aktuelle musikkverks helt unike posisjon.
Velvillig pragmatisk skal nå allikevel spørsmålstilleren få en anbefaling av meg:- Marek Janowski (BMG/RCA) i spissen for Staatskapelle Dresden;- en veldig flott studioinnspilling,- klar og skarp digital lyd;- dette er faktisk en Ring-syklus jeg selv gjerne lytter til;- Janowkis interpretasjon er uten manérer,- effektiv og uselvisk,- men slett ikke uinteressant;- solister av klasse!
Kan også nevne et annet fint studioprosjekt:- James Levine (DG) leder Metropolitan i en Ringtravers med mange gode kvaliteter;- også her helt fin moderne lyd;- interpretativt er Levine mer "tydelig",- en mer opulent afære enn ovnestående anbefaling.
Skal herren ha buksevann?Valentino skrev:Jeg undrer meg på om en slik plate gir meg all den Wagner jeg trenger. Tannhäuser-preludiet synes jeg er flott, nemlig. Det meste annet er et slit, jeg tror snart det må taktiske atomvåpen til for å knekke koden.
Den har jeg og gitt! Må se til å få tatt av plasten en dag.....Geir_O skrev:Har denne syklusen med Levine og Metropolitan på DVD. Storartede greier på 8 DVD'er.
Wagner-opera gjør seg aller best live, det er audiovisuell musikk ;DValentino skrev:Det gjør jeg. Orkestral Wagner synes å gå greit. Et av problemene med Wagner (for meg) er lengden og dynamikken. Det blir hodetelefoner eller alene hjemme lenge for å få det til.
For å klargjøre: Jeg hører at Wagneropera er flott musikk, jeg får bare ikke til å digge det. Men jeg skal ikke gi meg. Wotan og Brünnhilde skal få bryn(j)e seg ordentlig på Valentino før dommens dag.![]()
Eller en tur på operaen i Bjørvika neste vår. Ryktet sier at de setter opp Tannhäuser i regi av Stefan Herheim. Han satte Bayreuth på hodet med sin Parsifal forrige sommer. Men det gjelder å sitte klar når billettene legges ut...Valentino skrev:Jeg undrer meg på om en slik plate gir meg all den Wagner jeg trenger. Tannhäuser-preludiet synes jeg er flott, nemlig. Det meste annet er et slit, jeg tror snart det må taktiske atomvåpen til for å knekke koden.
De lange transportetappene i Wagners musikk er uforståelige, om man ikke skjønner at de er der for å gi tid til hva han ordnet til på scenen.The basis for Herheim's interpretation is his musicality. Right from the instrumental prelude, where the actors are mutely playing out Herzeleide's death, the action on stage corresponds deeply with the musical flow often with great emotional impact.
Sett TV'en mellom høyttalerne og kobl opp - så er det ren nytelse. PCM stereo, eller DTS.Valentino skrev:På biblioteket i Hamar har den Boulezringen du viser, vg. Så da har jeg et prosjekt...
Fire må det være, disse er lagt opp som dyp horn-kvartett med to i Bb og to i F. Den deilige store mørke lyden denne instrumenteringen lager er bare fantastisk.vredensgnag skrev:Når jeg skal på Tannhäuser i operaen regner jeg med å se flere av disse i graven - om ikke skal det ropes SKANDALE!