Valgets kval. Euphonia MS5 eller B&W 802d

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg liker også 802D. Jeg elsker dem, få å si det sånn...
Men, med fare for å ta feil, selvsagt, I don't think they'll work here...

mvh
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Imperial skrev:
Jeg liker også 802D. Jeg elsker dem, få å si det sånn...
Men, med fare for å ta feil, selvsagt, I don't think they'll work here...

mvh
Jeg er imponert når du faktisk vet hvor stort rom trådstarter har og om høytalerne han vurderer passer der. (og dette er ikke sarkastisk, bare så det ikke misforstås).
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Herregud det er mye sulling i en tråd for en stakkar som skal kjøpe seg høyttaler :eek:

Ms5:En bra og engasjerende høyttaler,som ikke er for krevende ved komponent matching.
Synes bassen kan virke litt rund og ikke av det dypeste slaget i forhold til noen andre ht i pris klassen.
forholdsvis luftig diskant.


B&W 802D: En høyttaler med stort potensiale,men litt mere krevende å matche....
Har hørt denne på Integrert forstekere på 150-200w (Classe-Krell) og det fungerer helt fint,
selv om det gjærne vil ha litt ekstra krefter.Bra seperasjon i lyd bildet,med et vell av detaljer,
bassen oppleves som stram og forholdsvis dyptgående.


Ang rom så har jeg hørt disse i forskjellige størrelser,ja ja....25 kvadrat +++
er jo best,men med en innsatts med plassering,underlag på høyttalerene og akustikk produkter,
så skal det en del til for at det blir total kræsj selv i ett lite rom.

Good luck :)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg kjenner ikke eksakt disse modellene, men har selv vært eier av BW803 og Dali MS4. Hvilken som er best er vanskelig å si, de tildels svært forskjellige.
Min erfaring er at B&W Nautilus-serien har et enormt potensiale, men kan være veldig krevende både mtp forsterkere og ikke minst plassering. Men når man har fått dem til, spiller de aldeles nydelig, spesielt på akustisk musikk.
Dalien er langt lettere å ha med å gjøre. Den er langt mindre kresen på plasserin, jeg mener flere kan ha glede av denne samtidig da den spiller påfallende likt selv om man flytter seg en del utenfor sweetspot. Den spiller også bass selv om man har litt begrenset med krefter, det gjør ikke Nautilus, i alle fall i langt mindre grad.

Jeg føler Dali sitter litt lengre inne å velge for Hi-endere, kanskje litt ufortjent lav status siden det er å betrakte som et EMV/private label, under Hi-Fi klubben. Men både Eufonia og Helicon-høyttalerne er utvilsom veldig gode allround-høyttalere.

I et optimalt rom, og med kompromissløs elektronikk føler jeg at Nautilus-serien har et større potensiale enn Daliene. Det sagt byttet jeg selv fra Nautilus 803 til Dali MS4 og ble langt mer fornøyd med resultatet. Men dette har vist seg å skyldes akustikk/rom, der Daliene som nevnt er langt mer tilgivende.

Jeg ville forsøkt alt for å få til et hjemlån. Hvordan disse høyttalerne vil oppføre seg i et såpass stort rom som ditt tror jeg det er få som har erfaring med.

Lykke til med valget!
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
John_Harald skrev:
Kjenner Euphonia MS5 & B&W 802D svært godt, som mange andre her!

Har absolutt ikke noe grunnlag å anbefale den ene eller den andre høyttaleren, fordi jeg ikke aner noe verdens ting om hva du liker.. Vi kan ikke tippe hvilken musikk du liker, hvilken av musikkens egenskaper som er viktigst for deg og hvordan du prioriterer disse. Det vil også være lattelig å anbefale deg noe som helst uten å vite hvordan lytterommet ditt er, hvilken effekktforsterker, forforsterker, kabler og kilde du skal benytte. Hvorfor begrenser du høyttalerutvalget kun disse to? For meg fremstår de som svært forskjellig, det finnes svært mye annet bra å velge mellom! Håper du skjønner at jeg velger å ikke utale meg før du gir oss en omfattende utredning om dine preferanser ;)
Det hjelper lite om du kjenner elektronikken, høytalerne eller hvordan rommet ser ut. Eieren er nødt til å høre utstyret selv i sin egen stue. Jeg begriper ikke
hvorfor han spør andre om dette !
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
OMF skrev:
Nå skjønner jeg på ingen måte hva du vil oppnå Imperial....

Et rom på 8 x 10 meter er jo for himmeriket å regne når det kommer til lytterom. Det er på 80m2, og skulle gi rikelig med muligheter for å plassere høytalere vekk fra sidevegger osv.

De stående bølgene som oppstår som følge av disse romdimmensjonene er også så langt nede i frekvens at de er mer eller mindre uproblematiske vil jeg tro - spesiellt i et så stort rom.

Så jeg vil vel si 100% det motsatte av det du sier, og gratulere trådstarter med et flott lytterom som vil gi gode forhold for gode gulvstående høytalere som han ser på. Jeg vil tro trådstarter har bedre forutsetninger mtp lytterommet enn det 95% av resten her på sentralen har!

Mvh
OMF
Ja, en så stor stue er en drøm for oss hifi-etusiaster. Man får større autoritet i musikken og metningspunktet økes. Om rommet er kvadratiske kan dette brytes opp med halvvegg eller hylleseksjoner e.l. Det som kanskje kan bli en utfordring er de store flatene. Etterklangen kan med så store flater bli noe overdrevet viss en ikke har muligheter for ekstra demping.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
;D og det er derfor jeg anbefaler Beite å søke proff akkustisk hjelp og få rommet evaluert, å ikke bare sette
inn ett par med høyttalere og håpe på det beste!

Jeg skal elaborere litt.

1. Effektkravet er ganske heftig i slike store rom med da 89db og 3-4 ohms høyttalere (vi snakker 1.5 til 3kw etter Michaelsons skjema..)
2. Vanlige plasseringsmodeller som vi med våre mer normale lytterom kommer til å anbefale, vil skape problemer i ett 8x10m rom..
3. ::) Jeg ser på ting litt annerledes... men jeg tror jeg har ett par poeng og!

mvh
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Imperial skrev:
;D og det er derfor jeg anbefaler Beite å søke proff akkustisk hjelp og få rommet evaluert, å ikke bare sette
inn ett par med høyttalere og håpe på det beste!

mvh
Men jeg kan med min beste vilje ikke skjønne hvorfor du for 3 gang i din debatthistorie skal fraråde noen å bruke et rom i dette tilfellet!

Jeg vil jo anta at nesten alle her på sentralen har værre problemer på papiret. Jeg vil jo tro at mange har et rom som en eller annen vei er innenfor 1,25 av dobbel takhøyde som 4,8 meter. Eller at noen som har en vegg som er 6 meter - har et annet mål som er innenfor 4,8m - 7,5m.

Her er jo i tillegg rommet enormt - noe som gjør at de sammenfallende romnodene havner langt ned i frekvens.

Hvorfor er dette værre en det meste annet her på sentralen....?

Til trådstarter...hvorfor har du pekt deg ut de to høytalerne...? Det finnes jo mye fint på bruktbørsen - og det er jo et seg ment med knallhard konkurranse - hva med modeller som:
Response
AP Avanti
KEF
Revel

Alt i beste mening! ;D
OMF
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.684
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
1. Effektkravet er ganske heftig i slike store rom med da 89db og 3-4 ohms høyttalere (vi snakker 1.5 til 3kw etter Michaelsons skjema..)
? Link? Takker!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
OMF skrev:
Imperial skrev:
;D og det er derfor jeg anbefaler Beite å søke proff akkustisk hjelp og få rommet evaluert, å ikke bare sette
inn ett par med høyttalere og håpe på det beste!

mvh
Men jeg kan med min beste vilje ikke skjønne hvorfor du for 3 gang i din debatthistorie skal fraråde noen å bruke et rom i dette tilfellet!
Nei nei og atter nei, jeg har IKKE sagt at rommet er ubrukelig!!!
Jeg sier at jeg tror de valgte modeller kommer til å bli brysome å integrere!

Dette rommet er så stort at JEG personlig hadde sett på Linesource typer! Store linjekilder! Noen høye saker med mye mindre db fall pr lyttedistanse, dette gjør at man kan bruke mye mindre amper og alikevell komme imål...
Men ... som sagt, dette er bare min vinkel. Den behøver ikke å være den beste!

mvh
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Imperial skrev:
1. Effektkravet er ganske heftig i slike store rom med da 89db og 3-4 ohms høyttalere (vi snakker 1.5 til 3kw etter Michaelsons skjema..)
Dette er jo bare missvisende svada og reklameprat:
Her bruker man peakverdier på symfoniorkester, og RMS verdier på forsterkere.
Roomgain er utelatt.
Og så kan jo folk flest spørre seg da om 115dB er så veldig spennende!

Du kan jo ikke seriøst mene at man trenger forsterkere på 1500-3000W får å spille musikke i et rom på 80m2..? Ikke mye å velge i da...må i så fall være en brokoblet Krell MRA....hvis man skal opp i 3000W.

Men for all del - en god amp er sikkert ingen ulempe - slik som for ale "store"høytalere!

Mvh
OMF
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.489
Antall liker
35.336
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Beite skrev:
Men da ser jeg ikke helt problemet... Hvis folk bor i Stavanger området er dere mer enn velkomne til en lyttekveld hos meg når oppsettet er komplett.
En oppgave jeg sier ja takk til!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Nå hadde det vært veldig interessant for Beite å ta en samtale med Duelund_Support om hjelp til å få bygd ett par med
Holton HPA-nxV1200 700w monoblokker.
Da kan han få seg, etter D_S sitt utsagn en kraftkar til å drive noe slikt som ett par med 802D i sitt store rom for en "kjøpbar" sum med
penger...
(Det var visst en 802D eier i Danmark som har KW750 og som nå tester en Holton opp mot denne, D_S sier sikkert snart resultatet av dette i Nemo tråden.)
Det er ett ampkrav inni bildet her synes jeg, og det er liksom, helst over 500w pr kanal, mener jeg.


mvh
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Imperial skrev:
Nå hadde det vært veldig interessant for Beite å ta en samtale med Duelund_Support om hjelp til å få bygd ett par med
Holton HPA-nxV1200 700w monoblokker.
Da kan han få seg, etter D_S sitt utsagn en kraftkar til å drive noe slikt som ett par med 802D i sitt store rom for en "kjøpbar" sum med
penger...
Det er ett ampkrav inni bildet her synes jeg, og det er liksom, helst over 500w pr kanal, mener jeg.

Dette var min siste post i denne tråd. :)

mvh
Du har lykkes med å få fram budskapet. Du må lage det selv for å være "verdig" til å få det til. Går du på HK, drar kredittkortet og ber de kjøre de hjem til deg, så vil resultatet bli "uverdig" lyd uansett. Har jeg sett tegningen riktig?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Tegningen er at hvordan får man pengene til å strekke til når krava blir litt dyre plutselig...
Da synes jeg det er på sin plass å poengtere muligheter, som prismessig lønner seg.
802D kan nå 110db Peak og 105-6db vedvarende og de låter bra ved de nivåene også. Da trenger mann
7-900w i 4 ohm, ca. Dette er ved 3meter, flytter man seg bakover en meter, synker Peak med 3-4db.. Eller man må doble
dette effektkravet. Og dette... koster gryn!
Det er forventet i dette prisen av også akkustiske treatments og møblering vettu. Det kan bli litt det og!

;D

Sånn, siste post, og basta!

Edit: :-[ Og brødhuet... det er altså meg, oppdaget akkurat at Beite har skaffet seg MC501 amper ...
Ok... da skal jeg lukke brødhølet... ;)
Kan jo nevne at B&W sin R&D avdeling voicet 802D med Straight Wire høyttalerkabler... og at 4 oms tapsa på MC501 skal visstnok
være best. Noen har også prøvd 2 ohms tapsa med bra rusultat også.


mvh
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Imperial skrev:
Tegningen er at hvordan får man pengene til å strekke til når krava blir litt dyre plutselig...
Da synes jeg det er på sin plass å poengtere muligheter, som prismessig lønner seg.
802D kan nå 110db Peak og 105-6db vedvarende og de låter bra ved de nivåene også. Da trenger mann
7-900w i 4 ohm, ca. Dette er ved 3meter, flytter man seg bakover en meter, synker Peak med 3-4db.. Eller man må doble
dette effektkravet. Og dette... koster gryn!
Det er forventet i dette prisen av også akkustiske treatments og møblering vettu. Det kan bli litt det og!


mvh
Hvem i alle dager er det som spiller 106dB vedvarende.....??

Og når du regner på disse tallene dine...regner du da med roomgain, at det faktisk er 2 høytalere, og er du 100% sikker på at i et lukket rom, at du må doble effekten for å oppretholde SPL når du dobler avstanden til høytaleren, men trolig halverer den til bakvegg...?

Mener du helt seriøst at man skal ha en forsterker på 700-900 W for å drive disse høytalerne. Altså DP 5.52, DP A1, ARC VT 100/200 og lignende faktisk ikke vil greier å spille høyt nok....?

Mvh
OMF
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Beite gir de 1000watt i 4 ohm å gresse med. Da trenger de kanskje ikke å skifte... Beite?
Vi snakker Peak Tall, ikke kontinuerlig effekt...

Doh! Jeg posta igjen!

mvh
 
Topp Bunn