12.4.1 Salg av øl på valgdager
Det følger av lov av 1. mars 1985 nr 3 Om stortingsvalg, fylkestingsvalg og kommunestyrevalg § 93 at reglene for salg og skjenking av alkoholholdig drikk på søn- og helligdager også gjelder for dager for stortingsvalg, fylkestingsvalg og kommunestyrevalg. Reglene er forskjellige for de forskjellige alkoholtypene. Det følger av alkoholloven § 3-7 første ledd, sammenholdt med åpningstidsloven, at dispensasjon fra åpningstidslovens bestemmelse om søndagslukkede butikker gir adgang til ølsalg på søndager og valgdager dersom kommunen ikke uttrykkelig har forbudt det.
Departementet foreslår i høringsnotatet at valgloven § 93 oppheves. Reglene for salg av øl på valgdager vil på denne måten ikke lenger være knyttet til reglene for søndagssalg av øl, noe som innebærer at det i motsetning til i dag som hovedregel blir adgang til å selge øl på valgdagen.
Høringsinstansene er enige i at det er behov for forenkling av dagens system for regulering av ølsalg på valgdager. Kommunal- og arbeidsdepartementetuttaler:
«Kommunal- og arbeidsdepartementet er enig i at regelverket om salg av alkoholholdige drikker på valgdagen er unødig komplisert, bl.a. fordi det er spredt på tre forskjellige lover. Erfaringsmessig oppstår spørsmål om hva som er gjeldende rett i forbindelse med hvert valg og Kommunal- og arbeidsdepartementet mottar forholdsvis mange telefonhenvendelser om dette både fra valgstyrene i kommunene og fra forhandlere. Vi ser det derfor som en stor fordel om reglene om salg på valgdagen i sin helhet kan tas inn i alkoholloven slik at valgloven § 93 blir overflødig og kan oppheves.»
Når det gjelder prinsippet om at salg av øl på valgdagen som hovedregel skal være tillatt, er det fremkommet en del synspunkter fra høringsinstansene. Dagligvareforbundet er enig i dette, men er i tråd med sine merknader til kapittel 12.3 uenig i at kommunene skal ha mulighet til å forby slikt salg.
Det er forholdsvis få kommuner som har uttalt seg om salg av øl på valgdagen, men av disse går mindretallet inn for departementets løsning.
Flertallet av kommuneneønsker et absolutt forbud mot salg av øl på valgdager, en del av disse mener det samme må gjelde salg av øl på søndager.
Avholdsfolkets Landsråd mener det bør være et generelt forbud mot salg av alle alkoholholdige drikker på valgdager og folkeavstemninger fordi dette er viktige dager for vårt demokrati og dager hvor edruskap er av særdeles stor betydning. Arbeidernes Edruskapsforbund går også inn for forbud.
Kommunal- og arbeidsdepartementet uttaler at den foreslåtte regelen sannsynligvis vil medføre den samme utbredelse av omsetning av øl på valgdagen som tidligere, men mener en hovedregel om tillatt salg vil gi et signal om liberalisering, særlig fordi det ikke foreslås felles regel for valgdager og søndager. Videre uttales:
«I Ot.prp.nr 79 (1993-94) om lov om folkeavstemning og i Ot.prp.nr 30 (1994-95) om endringer i valgloven har departementet lagt vekt på at valghandlingen er en alvorlig og viktig handling som bør omsluttes av ro og verdighet og at det er viktig å unngå forstyrrelser i valglokalet. Lovforbud som i utgangspunktet forbyr salg av alle alkoholholdige drikker på valgdagen blir av mange sett på som regler som bidrar til realiseringen av dette prinsippet. Selv om et forbud mot salg av øl på valgdagen skulle ha liten alkoholpolitisk betydning, ser avdelingen ikke bort fra at et forbud gir signaler om at valghandlingen er en viktig demokratisk handling og således er med på å skape respekt for valget. Kommunal- og arbeidsdepartementet ser ikke bort fra at en endring som oppfattes som en liberalisering, kan gi et uheldig signal når det gjelder målsettingen om å opprettholde verdigheten rundt og respekten for valghandlingen.»
Sosial- og helsedepartementetvil bemerke at det er behov for endringer i dagens regelverk for salg av øl på valgdager, som er unødig komplisert.
Det følger direkte av alkoholloven § 3-4 tredje ledd at salg fra A/S Vinmonopolets utsalgssteder ikke skal finne sted på valgdager. Valgloven § 93 er derfor overflødig hva angår salg av brennevin, vin og sterkøl. Etter departementets oppfatning kan valgloven § 93 med fordel oppheves slik at alkohollovens bestemmelser også regulerer salget av øl på slike dager. Slik regulering kan foretas enten ved å lovfeste et absolutt forbud mot salg slik det er gjort for Vinmonopolets varer, ved motsatt å la salg av øl som hovedregel være tillatt men med adgang for kommunen til å forby det, eller ved å la salg av øl som hovedregel være forbudt men med adgang for kommunen til å tillate det.
Hovedregelen i dag er at salg av alkohol skal være forbudt på valgdager. Det er derimot tillatt å skjenke øl og vin på valgdagen, en ordning departementet ikke ser grunn til å endre. Det vil neppe ha stor alkoholpolitisk betydning om det også gis adgang til å selge øl i butikkene.
Departementet legger imidlertid vekt på uttalelsene fra de av høringsinstansene som er betenkt over forslagets uheldige signaleffekt, og vil derfor ikke opprettholde forslaget om at salg av øl på valgdager som hovedregel skal være tillatt. Flertallet av høringsinstansene ønsker lovfestet et absolutt forbud mot salg av øl på valgdager, og departementet er enig i at dette må anses best i samsvar med ønsket om å sikre verdighet rundt valghandlingen.
Departementet foreslår at valgloven § 93 oppheves, og at det i alkoholloven § 3-7 inntas en regel om at salg av øl på valgdager og dager for folkeavstemning er forbudt.