J
Jurassic
Gjest
Sv: Valg av strømopplegg i huset
Dokumentasjon er alt innenfor elektro, alt skal dokumenteres og det stilles sterkere krav for hvert år om at dokumentasjonen skal holdes vann.
I min bransje tar montører først en kontroll hvor de kvitterer på at alt er ok, så er det evt andre montører som tar enda en kontroll hvis en er avhengig av andre yrkesgrupper også, så er det punch team som sjekker, nye montører som retter opp evt feil og så er det commissioning som sørger for å teste og overlevere anlegget til kunde.
Med det siste innlegget ditt, prøver du å antyde at jeg ikke vet hva jeg holder på med eller klarer å gjøre en jobb skikkelig?
Du er sikkert en bedre PR gutt enn meg. Forøvrig er jeg sjeleglad for at jeg har lagt PR på hylla.McLaren skrev:Jurassic skrev:Nå er jeg ikke noen bygnigselektriker så jeg har ikke noen eurotester i firmabilen eller noen firmabil for den sags skyld så du er nok mer oppdatert der enn meg. Men jeg har et gr. L fagbrev samt gyldig FSL kurs.McLaren skrev:En elektriker uten NEK er jeg skeptisk til. En elektriker som står fast på FEB 91 hadde jeg ikke sluppet inn i huset mitt tror jeg. det har vært endel endringer samt det har kommet en ny nek med mye endringer på.Jurassic skrev:Forøvrig anser jeg meg selv som ganske kompetent innen elektro så da er det vel ikke synsing fra min side heller? Noen NEK har jeg ikke brukt de siste 6 årene og her jeg er nå har jeg ikke noen NEK for handa heller så jeg får ikke slått opp på de paragrafene det henvises til, noe jeg beklager.
Tør jeg spørre deg om du bruker på moment nøkler på alle automater, koblingstykker og slike produkter?
Hvordan er sluttkontroll prosedyrene dine? Har du Eurotesteren til Elit for hånd i bilen så du passer på at kontiniutetsmålinger, RCD, IKmin og isolasjonsmåling?
Alle disse målingene samt samsmvars erklæringer skal sendes til kund etter at en jobb er utført?
Om du gjør dette så er vi like oppdaterte, men gjør du ikke dette, kikk på del 6 i nek 400 og oppdater deg litt der. Mulig du er flink jeg sier ikke noe på det, men man skal ikke ha flere forskjellige jordpotensialer i ett bygg/hus/rom. står svart på hvitt. berøringspenninger kan fort fremtre.
McLaren
Men nå finnes det ganske avanserte anlegg hvor det er ulike jordpotensialer så det er vel aldri noen regel uten unntak.
Forøvrig har jeg tillegskompetanse utover å være elektriker men jeg ønsker ikke å flagge med utdanning for å oppnå integritet her på forumet.
Jeg er da liderlig også service elektriker og samtlige jobber som blir utført blir grundig dokumentert med eurotester. samtlige ansatte hos oss har dette i bilene sine.
nå finnes det spesielle el anlegg for spesielle formål her i landet som går under andre paragrafer i NEK hvor et er beskrevet hvaslags bruk det er snakk om, men ett hifi oppsett i en norsk stue går ikke under disse rettnigslinjene slik jeg og sikkert flere andre her inne ser det.
Tar du ikke sluttkontroller når du er ute hos kunder altså???
McLaren
Dokumentasjon er alt innenfor elektro, alt skal dokumenteres og det stilles sterkere krav for hvert år om at dokumentasjonen skal holdes vann.
I min bransje tar montører først en kontroll hvor de kvitterer på at alt er ok, så er det evt andre montører som tar enda en kontroll hvis en er avhengig av andre yrkesgrupper også, så er det punch team som sjekker, nye montører som retter opp evt feil og så er det commissioning som sørger for å teste og overlevere anlegget til kunde.
Med det siste innlegget ditt, prøver du å antyde at jeg ikke vet hva jeg holder på med eller klarer å gjøre en jobb skikkelig?