Valg av strømopplegg i huset

erikk

Medlem
Ble medlem
15.05.2007
Antall liker
0
Jeg driver nå å pusser opp huset. Skal i den forbindelse innstallere egen kurs til HiFi'en.
Jeg trenger imidlertid hjelp. Hvilke sikring/sikringsholder skal brukes i sikringsskapet? Og hvor får jeg tak i disse.
Hvilke kabel skal brukes fra sikringsskapet til veggpunktet ? Og hvor får jeg tak i disse.
Videre; er det spesiellt stikkontakter som anbefales?

Aktuelle steder å få tak i ting er primært på nettet eller sydligere deler av Telemark.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Sv: Valg av strømopplegg i huset

Spør elktrikeren som kommer for å sette det opp.
16A c bør holde lenge, også er det bare å følge reglene for tverrsnitt etc.

pk

J

Jurassic

Gjest

erikk skrev:
Jeg driver nå å pusser opp huset. Skal i den forbindelse innstallere egen kurs til HiFi'en.
Jeg trenger imidlertid hjelp. Hvilke sikring/sikringsholder skal brukes i sikringsskapet? Og hvor får jeg tak i disse.
Hvilke kabel skal brukes fra sikringsskapet til veggpunktet ? Og hvor får jeg tak i disse.
Videre; er det spesiellt stikkontakter som anbefales?

Aktuelle steder å få tak i ting er primært på nettet eller sydligere deler av Telemark.
De selger alt du trenger på Solar i Skien og der kan du betale med kort.
Hvilke sikringer som blir brukt er litt avhengig i hvor man har best avtale med elektrogrossisten.
Når du mangler grunnleggende kunnskap så fraråder jeg deg på det sterkeste å surre med strømmen selv.

Hilsen en som er pensjonert elektriker om 14 dager

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
3

pks skrev:
Spør elktrikeren som kommer for å sette det opp.
16A c bør holde lenge, også er det bare å følge reglene for tverrsnitt etc.

pk

;D

"Strøm er strøm sier han da, rister på hodet og legger uskjermet 1 1/2 kvadrat, slurver litt med jordinga og fakturerer deg herfra til bloksberg. " ;D

Neida, det finnes mange dyktige håndverkere der ute, men de fleste hører nok under de som i kabeldebattene har kalt seg "objektivister ".

erikk

Medlem
Ble medlem
15.05.2007
Antall liker
0

Jeg er på jakt etter HiFi løsninger. :D ;D :D Ikke standard kabler og sikringer.

Joda det blir nok 16A, og elektrikeren skal nok få lov til å koble skapet, og jeg har kjøpt det meste jeg trenger på Otra på Herøya.

Det er HiFi guddisen jeg er på jakt etter. "Riktige" løsninger for god lyd.
Og...
Jeg ønsker forslag på teknologi. Ikke diskusjon om slike ting er noe vits i, om det er hørbart osv.
Det er nok av slikt her inne på beslektede tråder.

J

Jurassic

Gjest

Ølflex er tingen når det gjelder kabel, seriøst godt skjermet kabel til industriell bruk, den stråler det ikke mye ut av den for å si det sånn. Supra har også en 2,5mm kabel som er ordentlig skjermet til en gunstig pris.

Såkalte hifisikringer ble testet i High Fidelity ble testet for et par måneder siden med godt resultat, tror holder og sikring kostet ca 600 danske men husker ikke fabrikat eller merke sånn på sparket men noen andre har det sikkert friskt i hukommelsen.

Hvis du vil ta den litt ut, hva med å gå med 16 kvadrat til et lite sikringsskap i nærheten av anlegget og gå ut derfra med 2,5 eller 4 mm. Så kan du grave ned en stor kobberplate i hagen og bruke den som jord uavhengig av husets elektriske jord (kan bruke 6mm). Blir ikke møje spenningsfall da og du får en jord som er adskilt fra husets elektriske jord.

erikk

Medlem
Ble medlem
15.05.2007
Antall liker
0

Nå begynner vi å snakke 8) 8)

Tror ikke jeg tar den helt ut denne gangen, men når jeg finner stedet hvor jeg har planer om ikke å flytte fra så kan det nok hende at den blir tatt et stykke ut.

Separat jordspyd/plate er forresten ingen dum idè. Mener jeg kom over noe engang i verden som mente at en slik separat jord som jordet alle burker i anlegget... eller var det skjermen på kablene ...... eller var det som erstatning for jordinga på strømtilførselen var supre greier.

Har noen nettadressa til de som leverer denne sikringsholderen og sikringer som ble omtalt hf nr2 i år. Har ikke bladet tilgjengelig her jeg befinner meg nå.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3

erikk skrev:
Jeg er på jakt etter HiFi løsninger. :D ;D :D Ikke standard kabler og sikringer.

Joda det blir nok 16A, og elektrikeren skal nok få lov til å koble skapet, og jeg har kjøpt det meste jeg trenger på Otra på Herøya.

Det er HiFi guddisen jeg er på jakt etter. "Riktige" løsninger for god lyd.
Og...
Jeg ønsker forslag på teknologi. Ikke diskusjon om slike ting er noe vits i, om det er hørbart osv.
Det er nok av slikt her inne på beslektede tråder.
Hei,

Hvis du er ute etter hifiløsninger så er det vel heller skjelden at man gjør så mye mer en å ha en dedikert kurs-16A til anlegget.
Skal du videre så kan du jo foreks gå fra uttak via foreks den nye PS audio powerplanten som regenerer strømmen helt "ren" til deg med diverse moder i tillegg.

Mvh
Geir

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1

min elektriker mente at jeg kunne sysle med noen strømfilterløsninger kontra det å ha skilletrafo fastmontert på en 16A-kurs.
ganske fornuftig føler jeg.

enig med trådstarter i at jeg skal dra på litt ekstra når jeg flytter dit jeg skal bo lenge.

erikk

Medlem
Ble medlem
15.05.2007
Antall liker
0

Kan du spesifisere noe nærmere når du snakker om strømfilterløsninger

J

Jurassic

Gjest

Er sikkert greit om trådstarter spesifiserer om han har IT eller TN anlegg i huset før man begynner å diskutere strømfilter.

erikk

Medlem
Ble medlem
15.05.2007
Antall liker
0

Jeg tror jeg skjønner hva du spør om :-[ og jeg har ingen idè om hva slags strøm jeg har ???

J

Jurassic

Gjest

For der er det forskjeller ser du.
På IT nett er ikke strømfilter det første som slår meg.
På TN nett derimot er det enklere å benytte strømfilter.

N

nb

Gjest

erikk skrev:
Nå begynner vi å snakke 8) 8)

Tror ikke jeg tar den helt ut denne gangen, men når jeg finner stedet hvor jeg har planer om ikke å flytte fra så kan det nok hende at den blir tatt et stykke ut.

Separat jordspyd/plate er forresten ingen dum idè. Mener jeg kom over noe engang i verden som mente at en slik separat jord som jordet alle burker i anlegget... eller var det skjermen på kablene ...... eller var det som erstatning for jordinga på strømtilførselen var supre greier.

Har noen nettadressa til de som leverer denne sikringsholderen og sikringer som ble omtalt hf nr2 i år. Har ikke bladet tilgjengelig her jeg befinner meg nå.
(Potensielt) to ulike jordpotensialer på samme anlegg er vel ikke spesielt lurt eller lovlig?

Skal ikke blande meg videre inn i diskusjonen, men jeg vil anbefale deg å bruke noen som faktisk vet hva de driver med. Det er ikke nødvendigvis veldig vanskelig å koble sammen noe, men det er en grunn til at det finnes regler for hva som er lov å gjøre og hva som ikke er lov å gjøre i et elektrisk anlegg. Selvsagt er det ingen garanti at vedkommende som utfører det har fagbrev, men det er i alle fall greit å ha det formelle på plass om huset ditt skulle finne på å brenne ned, gjerne av en helt annen grunn enn det egenmekkede/HiFi-tilpassede-elanlegget/bruk av komponenter som ikke er godkjent i Norge.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen

Enkel og god løsning er å trekke en PRj 2x4 kvadrat mellom sikringsskap og kontakter for anlegget. Denne sikres med 16A sikringer med C karakteristikk(treg for å tåle litt oppstartstrøm). BENYTT SAMMA JORD SOM ELLERS I RESTEN AV HUSET. Ellers kan du oppnå jorddifferensialer som er farlig. Har du 3 fase hovedsikringer velger du å hente strøm til kursen din fra den fasen som har minst støy. Som regel den med høyest spenning. Glem så strømmen, for da har du gjort det du kan innen rimelighetens grenser. Jeg har gjort dette og resultatet er godt. Likevel betyr det mye med gode nettkabler mellom min ISOTEK MINSUB G2 og komponenetene :mad:

Samleren (el.ing)(aut. L og S) ;D

R

Roysen

Gjest

Jurassic skrev:
Hvis du vil ta den litt ut, hva med å gå med 16 kvadrat til et lite sikringsskap i nærheten av anlegget og gå ut derfra med 2,5 eller 4 mm. Så kan du grave ned en stor kobberplate i hagen og bruke den som jord uavhengig av husets elektriske jord (kan bruke 6mm). Blir ikke møje spenningsfall da og du får en jord som er adskilt fra husets elektriske jord.
Sikringsskapet kunne kanskje være noe slikt: http://www.gcaudio.com/newsletter/2006_winter4.html
Kabling fra dette sikringsskapet til nettuttakene kunne kanskje være noe slikt: https://www.virtualdynamics.ca/content.php?id=127
For de virkelig strømkrevende forsterkerne kan kanskje dette være løsningen: http://www.stromgenerator.de/

;D

Mvh
Roysen

J

Jurassic

Gjest

Samleren skrev:
Enkel og god løsning er å trekke en PRj 2x4 kvadrat mellom sikringsskap og kontakter for anlegget. Denne sikres med 16A sikringer med C karakteristikk(treg for å tåle litt oppstartstrøm). BENYTT SAMMA JORD SOM ELLERS I RESTEN AV HUSET. Ellers kan du oppnå jorddifferensialer som er farlig. Har du 3 fase hovedsikringer velger du å hente strøm til kursen din fra den fasen som har minst støy. Som regel den med høyest spenning. Glem så strømmen, for da har du gjort det du kan innen rimelighetens grenser. Jeg har gjort dette og resultatet er godt. Likevel betyr det mye med gode nettkabler mellom min ISOTEK MINSUB G2 og komponenetene :mad:

Å ha 2 ulike jordpotensialer i samme rom er strengt tatt et tolkningsspørsmål. Hvorfor er det nødvendigvis farlig med 2 ulike jordpotensialer i samme rom? Hvordan måler man støy som spenning? Er det spenningen mellom fase og jord? Eller sase og Pen?

Hilsen han som ikke føler behov for å skilte med utdanning.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen

Har ikke noe med skilting å gjøre, men som en bekreftelse på at dette ikke er synsing. Hold deg til faget/tema og ikke introduser unyttige personangrep i mangel på noe annet. I nyere boliger er alle kurser og stikkontakter jordet og de har alle samme jordpotensiale. Ved å introdusere et nytt jordplan med plate i bakken vil det åpne for muligheten av at det er differensialer mellom jordplanene og igjen muligheter for at to komponenter som står innen samme rekkvidde er koblet til hvert sitt jordplan eks. ovn og forsterker og dermed vil kunne ha spenningsdifferensialer på chassis. Og så er det ulovlig da.....

Samleren

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11

Skal man følge forskrift skal man jo ikke ha flere potensialer i samme rom. det er derfor man har utjevningsforbindelser til vannrør, himlinger, ect......

McElektrikern

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11

Alt dette står i del 413 i Nek400:2006 er det vel.

McLaren

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.006

Når det gjelder selve ledning/kabelen er det enten RK/PN (enledere) eller skjermet kabel som gjelder.

For noen år siden var jeg medog tegnet elektrisk installasjon til et hjem for ei dame som led av strøm-intoleranse.

Vi målte da på kurser vilke forleggningstyper som strålte mest, dårligst var enleder dratt på vanlig måte i rør, kabel var en del bedre, men best var tvinnet enleder i rør.

Skulle tro at dette også har motsatt virkning med tanke på støy - at den tvinnede enlederen i rør også tar opp minst støy fra omliggende kilder.

Som det også skrives her, ville jeg gått for så stort tversnitt som mulig, gjerne 4mm2 på 16A sikring.

R

Roysen

Gjest

McLaren skrev:
Skal man følge forskrift skal man jo ikke ha flere potensialer i samme rom. det er derfor man har utjevningsforbindelser til vannrør, himlinger, ect......

McElektrikern
Sier du at det er lov å ha flere potensialer bare de ikke er i samme rom? Dersom jeg ønsker å bruke kobberplate i hagen som jord til alle kurser som benyttes i lytterommet (også belysning og varme), vil det være lov selv om alle andre rom i huset har et annet jord potensiale?

Mvh
Roysen

J

Jurassic

Gjest

Samleren skrev:
Har ikke noe med skilting å gjøre, men som en bekreftelse på at dette ikke er synsing. Hold deg til faget/tema og ikke introduser unyttige personangrep i mangel på noe annet. I nyere boliger er alle kurser og stikkontakter jordet og de har alle samme jordpotensiale. Ved å introdusere et nytt jordplan med plate i bakken vil det åpne for muligheten av at det er differensialer mellom jordplanene og igjen muligheter for at to komponenter som står innen samme rekkvidde er koblet til hvert sitt jordplan eks. ovn og forsterker og dermed vil kunne ha spenningsdifferensialer på chassis. Og så er det ulovlig da.....

Samleren
Det er ikke noe personangrep jeg har kommet med, så hårsår kan du ikke være på et diskusjonsforum. Nå har jeg forøvrig vært flere steder hvor det er ulike jordpotensialer i samme rom. Forøvrig anser jeg meg selv som ganske kompetent innen elektro så da er det vel ikke synsing fra min side heller? Noen NEK har jeg ikke brukt de siste 6 årene og her jeg er nå har jeg ikke noen NEK for handa heller så jeg får ikke slått opp på de paragrafene det henvises til, noe jeg beklager.

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.006

Jeg tror ikke på kontrørene fra nettselskapet hadde likt at man hadde to forskjellige jordsystemer i et hus.

Noe annet som kanskje kan være en ide er å legge opp en egen jordskinne i det aktuelle rommmet forbundet til hovedjord i sikringskapet med et stort tversnitt (50mm2) . Videre forbinde jordede stikk eller utstyr osv derfa.

Dette blir gjort i forskjellige installasjoner som er følsomme for jordingsproblemer - data-anlegg, signal-anlegg osv.

Problemet er vel at dette ikke er lett å få pent installert. Om det har noe å si er vel også usikkert, men du vil få en meget god jordforbindelse :)

R

Roysen

Gjest

Hva om man har to ulike inntak til huset med to målere og to sikringsskap? Kan de ulike strømaleggene operere på ulike jordforbindelser?

Mvh
Roysen

B

Back_Door

Gjest

Her er det mye fokus på jord..
Om man tilfeldigvis har et rom uten jord, er det vel egentlig ikke noe poeng i å legge opp til jord heller?
Jord ser jo ut til i mange tilfeller å forårsake flere problemer enn det løser.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11

Jurassic skrev:
Forøvrig anser jeg meg selv som ganske kompetent innen elektro så da er det vel ikke synsing fra min side heller? Noen NEK har jeg ikke brukt de siste 6 årene og her jeg er nå har jeg ikke noen NEK for handa heller så jeg får ikke slått opp på de paragrafene det henvises til, noe jeg beklager.
En elektriker uten NEK er jeg skeptisk til. En elektriker som står fast på FEB 91 hadde jeg ikke sluppet inn i huset mitt tror jeg. det har vært endel endringer samt det har kommet en ny nek med mye endringer på.

Tør jeg spørre deg om du bruker på moment nøkler på alle automater, koblingstykker og slike produkter?

Hvordan er sluttkontroll prosedyrene dine? Har du Eurotesteren til Elit for hånd i bilen så du passer på at kontiniutetsmålinger, RCD, IKmin og isolasjonsmåling?

Alle disse målingene samt samsmvars erklæringer skal sendes til kund etter at en jobb er utført?

Om du gjør dette så er vi like oppdaterte, men gjør du ikke dette, kikk på del 6 i nek 400 og oppdater deg litt der. Mulig du er flink jeg sier ikke noe på det, men man skal ikke ha flere forskjellige jordpotensialer i ett bygg/hus/rom. står svart på hvitt. berøringspenninger kan fort fremtre.

McLaren

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.006

Back_Door skrev:
Om man tilfeldigvis har et rom uten jord, er det vel egentlig ikke noe poeng i å legge opp til jord heller?
Dette er min erfaring også. Her i stua er alt ujordet.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen

McLaren skrev:
Jurassic skrev:
Forøvrig anser jeg meg selv som ganske kompetent innen elektro så da er det vel ikke synsing fra min side heller? Noen NEK har jeg ikke brukt de siste 6 årene og her jeg er nå har jeg ikke noen NEK for handa heller så jeg får ikke slått opp på de paragrafene det henvises til, noe jeg beklager.
En elektriker uten NEK er jeg skeptisk til. En elektriker som står fast på FEB 91 hadde jeg ikke sluppet inn i huset mitt tror jeg. det har vært endel endringer samt det har kommet en ny nek med mye endringer på.

Tør jeg spørre deg om du bruker på moment nøkler på alle automater, koblingstykker og slike produkter?

Hvordan er sluttkontroll prosedyrene dine? Har du Eurotesteren til Elit for hånd i bilen så du passer på at kontiniutetsmålinger, RCD, IKmin og isolasjonsmåling?

Alle disse målingene samt samsmvars erklæringer skal sendes til kund etter at en jobb er utført?

Om du gjør dette så er vi like oppdaterte, men gjør du ikke dette, kikk på del 6 i nek 400 og oppdater deg litt der. Mulig du er flink jeg sier ikke noe på det, men man skal ikke ha flere forskjellige jordpotensialer i ett bygg/hus/rom. står svart på hvitt. berøringspenninger kan fort fremtre.

McLaren
Dette er rett, det er hyggelig å møte fagfolk.

Men en ting er ikke tatt opp, og det er overspenningsvern. Jeg anbefaler alltid et finvern på kursen til HiFi systemet, og for å få denne til å virke skikkelig må jord også være representert.

Samleren

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0

MrSpock skrev:
Back_Door skrev:
Dette er min erfaring også. Her i stua er alt ujordet.
Håper dette stemmer da jeg har kjøpt hus uten jord i stuen.

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Antall liker
357
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15

Samleren skrev:

Det er sånn jeg har gjort det nå:) kan bare si at dette funker :)
Dynamikk-høyde-bredde... rommet mellom instrumentene osv ;D... ALT er kommet enda bedre på plass.. 8)

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen

Bra, det enkle er ofte det beste.....

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11

Jeg regner med at du svarer på mitt innlegg, Jurassic.

Takk for den samleren. man leker ikke butikk! Det er alt for mange som gjør dette og aktørene som ikke har fått sluttkontrollsystemet i bruk må skjerpe seg da de ikke følger forskrift.

McLaren

J

Jurassic

Gjest

McLaren skrev:
Jurassic skrev:

McLaren
Nå er jeg ikke noen bygnigselektriker så jeg har ikke noen eurotester i firmabilen eller noen firmabil for den sags skyld så du er nok mer oppdatert der enn meg. Men jeg har et gr. L fagbrev samt gyldig FSL kurs.
Men nå finnes det ganske avanserte anlegg hvor det er ulike jordpotensialer så det er vel aldri noen regel uten unntak.

Forøvrig har jeg tillegskompetanse utover å være elektriker men jeg ønsker ikke å flagge med utdanning for å oppnå integritet her på forumet.

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.006

Jurassic skrev:
Nå er jeg ikke noen bygnigselektriker så jeg har ikke noen eurotester i firmabilen eller noen firmabil for den sags skyld så du er nok mer oppdatert der enn meg. Men jeg har et gr. L fagbrev samt gyldig FSL kurs.
Men nå finnes det ganske avanserte anlegg hvor det er ulike jordpotensialer så det er vel aldri noen regel uten unntak.

Forøvrig har jeg tillegskompetanse utover å være elektriker men jeg ønsker ikke å flagge med utdanning for å oppnå integritet her på forumet.
Akkurat som meg :) Ingen firmabil, Gruppe L, gyldig FSL og tilleggskompetanse! Du skulle vel ikke jobbe i et nettselskap du også?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11

Jurassic skrev:
McLaren skrev:
Jurassic skrev:

McLaren

Jeg er da liderlig også service elektriker og samtlige jobber som blir utført blir grundig dokumentert med eurotester. samtlige ansatte hos oss har dette i bilene sine.

nå finnes det spesielle el anlegg for spesielle formål her i landet som går under andre paragrafer i NEK hvor et er beskrevet hvaslags bruk det er snakk om, men ett hifi oppsett i en norsk stue går ikke under disse rettnigslinjene slik jeg og sikkert flere andre her inne ser det.

Tar du ikke sluttkontroller når du er ute hos kunder altså???

McLaren

erikk

Medlem
Ble medlem
15.05.2007
Antall liker
0
Her er jeg borte fra tråden min en liten helg og så er den fullstendig forurenset av krangling om hvem som er mest og minst elektriker.
:mad: :mad: Hold opp med det :mad: :mad:

Tusen takk for mange innspill. Og bare for å ha det helt klart. Det er en elektriker som gjør jobben !!!!
Må innrømme at jeg har ingen aning om hva han har i bilen og jeg driter faktisk også i hva han har der.
Jeg er imidlertid på jakt etter kunnskap om emnet så jeg kan fortelle mannen, med bil som jeg ikke vet hva inneholder, om hva jeg ønsker meg installert.

Lurer på rådet om stort tversnitt i kabelen. Hvorfor det ? Med tversnitt ihht til normale regler ville jeg ikke tro at det blir noe spenningstap.

Synes det da virker mer fornuftig å se på skjermingen av kabelen for å redusere innstråling av støy fra omgivelsene selv om det jo er kilometervis med uskjerma "antenne" oppstrøms sikringsskapet.
Fra innleggene ville jeg tro at tvinna enledere med stort tversnitt burde være fine greier. For egen del ville jeg da også hatt en skjerm. Det må bli saker det :) :) :)

Sånn for å følge opp debatten rundt jordforbindelse fant jeg en god del her: http://www.npt.no/iKnowBase/Content/1048/veil_kabel-tv.pdf

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
deg om det men hadde jeg betalt en god slump penger til en håndtverker ville jeg iallefall hatt jobben gjort skikkelig.

dokumentasjonen er en viktig del av jobben og bør absolutt gjøres.

McLaren

Topp Bunn