Valg av PU til project RPM 10.1

AKA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
211
Antall liker
90
Torget vurderinger
6
Hei,

Har ganske nylig fått en Project RPM 10.1 i hus. På spilleren sitter en 10cc Evolution arm fra samme produsent: Pro-Ject Audio Systems

Er nå på jakt etter ny PU. Spiller i dag på en denon 103 jeg hadde liggende. Synes egentlig det låter svært bra, men skjønner det kan være en del å gå på mtp kvalitet og ikke minst matching. Er det noen som har erfaring med overnevnte spiller/arm og har gode forslag til PU? Har flere motvekter i ulike tyngde, så selve vekten på PUen spiller mindre rolle.

På forhånd tusen takk for innspill!

mvh

 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Hei AKA. Jeg fant denne "The Absolute Sound Review of the RM10
"...If you can stretch your budget to this level plus a good cartridge, like the Sumiko Blackbird, you will be rewarded with a surprising level of detail, bass articulation and control, and transparency. The result is a sound that sucks you further into the performance, offering blacker backgrounds, more weight and solidity in the bass, and a cleaner window onto the soundstage. The RM-10 gives one a glimpse of what a reference turntable system can do: Make you feel like the performers are in the room!"
 

AKA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
211
Antall liker
90
Torget vurderinger
6
Takk for tips! Etter litt Googling kan det se ut som Sumiko går igjen flere steder. Vet du hvem som fører dette merket i Norge? Finner rett og slett hverken importør eller noen utsalgssteder via nett.

mvh
 

AKA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
211
Antall liker
90
Torget vurderinger
6
Vet du hvem som fører dette merket i Norge? Finner rett og slett hverken importør eller noen utsalgssteder via nett.

mvh
Ser ut som Torggata er plassen for å se på Sumiko:)
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Bare hyggelig AKA. Jeg har en 9cc, og skal forsøke å finne en erstatter til Adikten som sitter på den. Jeg tenker i baner Soundsmith som har fått kjempekritikkere rundt om. Soundsmith Aida er den jeg lurer litt på, men har ikke helt klart for meg om den passer armen.
 
  • Liker
Reaksjoner: AKA

AKA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
211
Antall liker
90
Torget vurderinger
6
Bare hyggelig AKA. Jeg har en 9cc, og skal forsøke å finne en erstatter til Adikten som sitter på den. Jeg tenker i baner Soundsmith som har fått kjempekritikkere rundt om. Soundsmith Aida er den jeg lurer litt på, men har ikke helt klart for meg om den passer armen.
Er også nysgjerrig på Soundsmith etter å ha lest diverse omtaler på nett, inkludert stormende jubel fra Stereophile. Er vel Audioaktøren som har disse her til lands.
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Prismessig kommer Aida godt ut i forhold til Sumikoen, men det var dette med om den passer da?
 

AKA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
211
Antall liker
90
Torget vurderinger
6
På grunn av den lave massen i Project Armene (8.5g på 10cc evelution), anbefales høy "compliance" - 10 to 20 µm/mN eller enda høyere? Mitt spørsmål er om det ikke er den samlede massen til arm og PU som er avgjørende?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

Det er bevegelig masse på armen + pickup (+ skruene) som gjelder.

Les mer om emnet her, side 96:
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity44.pdf

Her er en kalkulator for utregning av resonansfrekvens:
Resonance Frequency

Ellers bør Soundsmith moving iron pickuper midt i blinken for spilleren
din. Jo dyrere PU, jo bedre lyd. Har du råd til en Aida, går du for den.
Medium (8,76 Hz) (eller høy (7,76 Hz)) compliance versjonen.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 
Sist redigert:

AKA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
211
Antall liker
90
Torget vurderinger
6
Tusen takk for fyldig svar,

Skal lese artikkelen nøye og forske videre! Soundsmith virker veldig interessant. Om jeg ikke skal strekke budsjettet helt til Aida, vil kanskje de noe rimeligere PUene fra samme produsent passe? Har også blitt anbefalt Ortofon Rondo Bronze: Products - Cartridges - MC Rondo Bronze

Hei.

Det er bevegelig masse på armen + pickup (+ skruene) som gjelder.

Les mer om emnet her, side 96:
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity44.pdf

Her er en kalkulator for utregning av resonansfrekvens:
Resonance Frequency

Ellers bør Soundsmith moving iron pickuper midt i blinken for spilleren
din. Jo dyrere PU, jo bedre lyd. Har du råd til en Aida, går du for den.
Medium (8,76 Hz) (eller høy (7,76 Hz)) compliance versjonen.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
AKA: Du har en av Lichteneggers beste! Har gode erfaringer både med Ortofon og Grado på Pro-Ject--Har du sett de nye Grado Referencene? Kanskje Platinum passer? Hvis ikke , har du 2M Black..
 

AKA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
211
Antall liker
90
Torget vurderinger
6
Takk for svar, Auditor! Skal sjekke ut Grado også. Fant for øvrig denne tabellen som jeg synes var nyttig når jeg, i full fart, skal se om det er verdt å lese videre om en pu: Cartridge Resonance Evaluator
 
Topp Bunn