Valg av pu til Linn Linto

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Har netopp kjøpt meg en Lp 12, ekos 2, Linn Linto riaa og benz LP pu samlet for en grei pris.
Har liten erfaring med mc puer, men etter hva jeg er blitt fortalt trenger Benz LP høyere last en hva Lintoen kan gi.
Litt surt å sitte på så kostbart utstyr uten å egentlig få hørt det.

Siden jeg er ganske ny med mc, tror jeg det vel er best å selge Benzen til fordel for en som matcher Lintoen.
Ser vel for meg noe i en rimeligere prisklasse en LP, da jeg synes det blir litt feil å starte i den enden.

Er det noen gode erfaringer der ute med denne riaan?
Noen ideer om hva en meget lite spilt Benz LP kan gå for?

Alle innspill blir mottat med stor takk.

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
56
Torget vurderinger
17
Lyra - de er produsenten bak Linn sin Akiva. Sjekk Rydy sin Helikon; den passer som hand i hanske til Linto.
Jeg har selv benyttet Lyra Lydian Beta med Linto med godt resultat.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Takker for kjapt svar
Vi er jo da oppe på samme prisnivå som Benz og jeg kan nesten ikke bruke mer enn hva jeg kan få for den.
Jeg var vel ikke klar over at LP og linto ikke passet overens når jeg kjøpte den og budsjettet er vel egentlig sprengt nok som det er. Hvis jeg kan få bedre lyd for en grei peng, kan jeg jo klatre meg opover i pu stigen med tiden.

Mulig jeg er på tynn is her, men en rimelig pu med rett last låter vel bedre enn en referanse pu med feil last?

Vurderer Linn klyde da denne skal passe både ekos og linto utmerker i følge linn selv, men blir litt skeptisk da mange der ute på weben dømmer den nord og ned.

Flere forslag der ute?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Med ditt platespillerutstyr, forsterkere, høyttalere etc så ville jeg vurdert en AT33EV til Lintoen jeg. Billig og knakende god. AT33EV passer utrolig godt til Linn/Naim/Spendor-lyden med sin åpne og friske men kraftfulle bouncy lydtype, og klarer seg med 150? last.

Pickuper er slitedeler uansett, og det skader ikke å ha flere å slite på.

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
56
Torget vurderinger
17
Vidar P skrev:
Med ditt platespillerutstyr, forsterkere, høyttalere etc så ville jeg vurdert en AT33EV til Lintoen jeg. Billig og knakende god. AT33EV passer utrolig godt til Linn/Naim/Spendor-lyden med sin åpne og friske men kraftfulle bouncy lydtype, og klarer seg med 150? last.

Pickuper er slitedeler uansett, og det skader ikke å ha flere å slite på.
Second that!
Jeg har også brukt OC9ML2 med godt resultat. AT gir mye value for pengene.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Sjekk ut denne hvis du ikke har gjort det alt: http://forums.linn.co.uk/bb/

Der kan du finne mange tips angående PU'er til din Ekos2. Vær obs på at headshellet i Ekos er lite og trangt så du er sikker på at PU'en passer inn fysisk.

Har aldri hørt Klyde, men har fått inntrykk av at dette er den minst populære av Linn PU'ene.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Da prøver jeg med en AT. Sett noen bilder av Audio-Technica AT-OC9 på ekos arm og det virker som det den skal passe fint.

Takker for tips karer :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Brukte en OC-9 i en Linn Ittok arm på 90-tallet. Låt OK det, men Benz LP er i en helt annen liga.
Hva med å beholde PU'en og bytte ut Linto'en i stedet?
Vet ikke hvor mange timer Benz'en din har gått, men re-tipping av Benz er relativt rimelig så den kan du ha i mange år. Ulempen er at det vistnok tar lang tid før den blir returnert, men da kan du jo bruke Adikt'en din i mellomtiden....

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Dersom jeg går for en AT er det ikke noe problem å sitte på LPen til bedre tider og eventuelt bytte ut lintoen.
Ser også det ligger en superline ute som muligens ville satt det hele på plass, så det er helt klart flere muligheter.
Ville for eksempel en stageline vert helt bak mål med LP da den fåes med 560ohm last?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
AT33EV er en helt annen pu enn førstegenerasjons OC9. Låter helt annerledes, mye bedre da den fyller alle hullene som ATOC9 hadde (især førstegenerasjon, da de to senere generasjonene har adressert dennes svakheter effektivt).

AT33EV er en langt mer fullkommen og moderne pu, og også en dyrere en i rekken fra AT. Det vil bli feil å sammenlikne OC9 (uansett generasjon) med AT33EV. Hos meg står den ikke mye tilbake for min DV XV-1S til nesten 50k på en LP12, ja det er nesten så jeg foretrekker AT'en på noen punkter. Den liker seg godt med laster rundt 500Ω, men også gjerne 1kΩ og mer. Noe mye lavere (høyere last) enn 150Ω og de fleste moderne pu'er liker seg ikke (med noen hederlige unntak fra Ortofon og noen få andre).

I Stageline og Superline trives AT33EV svært godt med det "vanlige" mc-kortet. I det hele tatt så hadde jeg gjort det enkelt for meg selv og kjøpt en slik jeg. Ferdig med det. Men jeg liker ikke Benz, synes de jamt over er for "sløve" og lite levende, så det er nok personlige preferanser inn i bildet. Uansett så kan man knapt tape noen penger på en slik pu, de er veldig populære pt og man får nok igjen det meste på bruktmarkedet om man mot formodning skulle mislike den. Jeg tipper at du vil elske den på ditt utstyr.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Sikkert riktig det, Vidar. Min OC-9 var førstegenerasjon, men var ganske grei til prisen den gang, selv om den var litt nedtur etter min Monster Alpha-1 som jeg hadde før den. De nye AT-ene er sikkert mye bedre og hvis de passer fysisk og elektrisk til armen skulle det gi et bra resultat.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
arnejustad skrev:
Dersom jeg går for en AT er det ikke noe problem å sitte på LPen til bedre tider og eventuelt bytte ut lintoen.
Ser også det ligger en superline ute som muligens ville satt det hele på plass, så det er helt klart flere muligheter.
Ville for eksempel en stageline vert helt bak mål med LP da den fåes med 560ohm last?
Superline er jo veldig anvendelig for det meste av PU'er som finnes og sikkert en veldig bra RIAA, selvom jeg ser at flere har byttet den ut til fordel for Linn Urika. Urika er ikke noe for meg da den bare har 75 ohms last, dessverre.
Har aldri prøvd 560ohm på LP, men kanskje det går. Men Stageline er vel egentlig et steg ned i forhold til din Linto vil jeg tro. Men dette vet sikkert Naim-gutta mer om.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig i betraktninger om AT FZ. Også om Linto. Den er bedre enn Stageline, ingen tvil om det! Det er i det hele tatt en nydelig riaa, med en smooth og bouncy lyd; Stageline virker billigere. Superline er igjen mye bedre. Men en annen historie.

Førstegenerasjon OC9 var veldig god til en latterlig lav penge den, men ikke noe for den som ønsket ekstra fylde og skala. Det ble litt lite "kjøtt på beinet" for noen, i noen sammenhenger (OBS; mye 90-talls hififorsterkere og -høyttalere var ikke akkurat veldig "feit" i klangen heller, så idag oppleves den muligens bedre for mange).

Jeg synes den var et varp til etpar tusen, og det var vel visserlig egentlig ikke mange andre budsjett-mc'er som hadde noe i nærheten av samme oppløsning, smoothness, detaljering, klangfargemangfold etc etc dengang. Senere generasjoner har blitt fyldigere og rikere, som trenden er innen hifi siden dengang, men man måtte gå for OC10 eller OC30 for ekstra fylde og rundhet.

AT33EV går den ekstra milen som gir en pu på et nytt nivå ift dagens OC9 også. Klangrikdom, skala, bounce, kraft i bunn og det hele er noe helt annet. Dette høres ut som en Linn Arkiv på slutten av 90-tallet, bare til en drøy tiendedel av prisen. Go for it :)

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Imponerende kunnskaper ute å går :)

Høres ikke ut som an ambefaling det er verdt å trosse. Jeg bestiller en Audio Technica AT33EV og ser hvordan det går.
Er det noen side som kan ambefales?

Igjen, tusen takk for saklige og gjennomtenkte tips.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
AT33ev er nå på plass, innspilt og finjustert. Fy faen!!!
Kan ikke få takket ekspertisen her på sentralen nok for "moralsk støtte" og valg av pu.
Leste ett meget bra linje her ett sted som gikk noe sånn her. spectacular unspectacular.
Dette gjalt riktignok ett anlegg noen hakk over mitt eget men synes dette er en meget passende beskrivelse av hva som foregår foran godstolen her jeg nå sitter.

Kjøpte like gjerne en samling på sanue 1000 skiver, så da er vel høsten og vinteren rimelig fullbooket for min del.

Takk for hjelpen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I den grad jeg var del av hjelpen med AT33EV så får jeg si takk for tilbakemelding. Det var som forventet en stor oppgradering på Benz LP i ditt system, om jeg forstår deg rett?

Selv synes jeg det er en helt fantastisk pu til en rimelig penge, står ikke mye tilbake for min DV XV1S til 15 ganger prisen i mitt system… faktisk synes jeg den er vel så bra på noen områder. Denne pu'en er et glimrende eksempel på hvor gode moderne pu'er har blitt, og hvor lite det har for seg å kjøpe brukte eldre highend pu'er.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Dine spådommer må vel sies å vere spot on Vidar! Benzen syntes til ha en helt annen agenda enn resten av systemet, mens ATèn vil jeg si nærmest understreker alt som er kult med Naim/Spendor.
Den bringer lytteren rett inn i musikken og alt som har med hi fi å gjøre blir brått glemt i det stiften treffer rillen.

Du hadde aldeles rett. Jeg elsker den ;D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
arnejustad skrev:
Benzen syntes til ha en helt annen agenda enn resten av systemet, mens ATèn vil jeg si nærmest understreker alt som er kult med Naim/Spendor.
Ikke glem at du ikke har hørt hvordan Benz'en skal spille når den er lastet riktig ;)
Jeg switchet til 100 ohm på LP'en min som et forsøk nå og alt liv forsvant. Låt flatt, kjedelig og uengasjerende.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Vel, jeg prøvde på 560 ohm med en stageline for å gi den en ny sjanse. Det ble litt mer sprut med denne, og helheten ble også en del mer engasjerende enn med Linto. Allikevell synes jeg AT33 sammen med Linto var desidert den komboen jeg likte best. Min samboer som også har lært seg og bli kresen på lyd syntes på sin side Benz på stageline var å foretrekke, så det blir vel en smaksak.
Personlig synes jeg Benzen var meget forførende og mektig , men ble i mine ører litt som konfektkake. Ingen ting galt med konfektkake alstå, men jeg foretrekker frukt ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Riktig matching er viktig for å få maks ut av komponentene. Naim Stageline er et entry-level phonotrinn og Benz LP er en high-end PU. Blir litt som å montere en Porsche-motor i en folkevogn ;)
AT'en i en Linto blir nok mere likeverdige.
Uansett, fint at du fant noe som passet ditt oppsett, men beskrivelsen av Benz'en leser jeg som beskrivelsen av kombinasjonen du prøvde og ikke av hva Benz LP kan prestere under mer optimale betingelser, les: phonotrinn som passer.

Nå høres det vel ut som jeg mener Benz LP er det eneste saligjørende, men det er ikke budskapet. Det som gjør at det hele blir litt unyansert er at det er flere som beskriver lyden i LP som ikke har gitt den mulighet til å vise sitt beste og forsvare prisnivået......

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Du har sikkert aldeles rett i at LP kan prestere langt bedre under optimale forhold. Forsøket med stageline var mer for erfaringens del enn noe annet. Uansett artig å ha prøvd. Er rett og slett så vannvittig fornøyd med ATèn at noen oppgradering av riaa er helt uaktuelt.
AT33 blir i denne omgang og overskuddet fra Benz salget gikk rett inn i platehylla. Har som prinsipp at dersom det blir penger igjen etter ett hi fi salg skal det gå til musikk :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Bra prinsipp. Uten noen velfylte platehyller med god musikk er ikke resten mye verdt :)

Topp Bunn