Valg av platespiller

Alexr80

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2012
Antall liker
36
Hei

Har for en liten stund siden begynt med vinyl.
Min far har utrolig mye plater og jeg begynner å få en god del selv.

Pr idag så bruker jeg en Rega Planar 3 med en Denon DL-304 pickup. Gir god lyd, men pickupen er en low-output MC pickup ifølge hifi kubben. Jeg må ha volumet så utrolig høyt på forsterkeren og noen plater får jeg ikke nok lyd ut av engang. Dyr pickup så den må nesten være bra.

Vurderer å bytte over til en Kenwood KD-500/550 som jeg også liker(aner ikke i farta hva slags pickup det sitter på denne)
Noen som har noen formening om hva man burde velge?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
DL304 er ein pickup med mange tiltalande eigenskapar, men du treng nok ein riaa som likar slike pickupar. Platespelarskifte løyser ikkje problemet, men ein annan pickup med høgre utgangssignal gjev kraftigare, susfri lyd, sjølv om dei på mange andre måtar er av ringare kvalitet enn DL 304. Ein MM-pickup eller high output MC er tingen. Men har du høge ambisjonar med tanke på lydkvaliteten, er ein ny riaa vegen å gå.

Alexr80

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2012
Antall liker
36
Hm,ok. Liker rega'en veldig godt. Får kanskje vurdere innkjøp av en riaa forsterker da. Pga plassproblemer her jeg bor så er platespilleren koblet inn i en Sony Reciver(som er en liten skadanle, men men).

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
En dedikert riaa som NAD PP-2 vil gjøre at du slipper å skru opp lyden så mye. Den koples mellom radioen (aux) og platespilleren. Den er kjent for å være god til prisen, og vil gi deg et løft i lydkvalitet. Den kan kjøpes hos Hifiklubben.

Topp Bunn