Valg av kajakk

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Har begynt å vurdere ny kajakk. Ønsker en kajakk med litt utfordring, samtidig som det må være mulig å kose seg på tur.
4 kandidater ser interessante ut:

  • Seabird Expedition HDPE-Sandwich
  • Prijon Kodiak/Barracuda
  • Hurricane Tracer
  • Valley Aquanaut

Ser at det er litt typeforskjeller her, men ....
Kommentarer og innspill mottas med interesse.
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Personlig foretrekker jeg Backe Gabrielsen XO :eek:
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
De alternativene du lister opp er som du sier ganske forskjellige. Selv har jeg padlet siden sommeren 2000 og byttet fra en Wilderness Cape Horn 170 til en Valley Aquanaut HV Pe i fjor sommer. Overgang til rorløs kajakk gikk uten problemer og Aquanauten virker som en gjennomført god konstruksjon som er morsom å padle.
Jeg vil anbefale deg å ta en titt på dette forumet: http://padleforumet.com og kanskje spesielt dette emnet: http://padleforumet.com/viewtopic.php?f=4&t=621
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
jahnmar skrev:
En elvekajakk derimot, kan man bruke til så mangt.... ;D
Hehe! ;D Ser morro ut! Den ene av de to elvekajakkene jeg hadde var en slik. Prøvde aldri på snø, men hadde den med hjem til vestlandet hvor jeg kommer fra og fikk lekt en del i bølger på bra størrelse. Morro det også med en slik en. Gikk etterhvert bort fra elvepadling og over på havpadling da det tok mye tid med transport til steder med ok padling. (Prioritering av fritidsaktiviteter.) Første gang jeg satte meg i en havkajakk så syntes jeg det var veldig ustødig sammenlignet med en elvekajakk hvor man sitter som "støpt" og kajakken reagerer "på den minste kroppsbevegelse". Har egentlig planer om å få paddet havkajakken min tilsvarende, litt mer usikker på om fruen kommer til å gjøre det med sin. (Hun har ikke drevet med elvepadling.)
 
J

jahnmar

Gjest
Du har rett i det med mye transport og tid, bortsett fra når det er bra med vann i arnaelven. (bor i Indre Arna utenfor Bergen) Men kan til tider være for voldsomt også, da drukningsfaren plutselig blir alt for stor. :eek:

Havkajakk ser ser veldig trivelig ut, men har aldri prøvd desverre....koster jo rikelig med penger disse plastbaljene.

Dette bildet er forøvrig tatt i går i den gamle hoppbakken ved Gullbotn, så det er faktisk stupbratt! ::)

Men fryktelig morro... ;D


EDIT: Sorry for OT trådstarter!
 

Vedlegg

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
... og litt mer tilbake på tema..
Vi har i dag en Reval RS og en Janautica Neptunia og er godt fornyøde med begge.
RS'en ble kjøpt inn da jeg skulle prøve ut havpadling pga et ødelagt kne, og jeg har ikke hatt tanker om å bytte den ut. Fruen gikk for en Neptunia når hun begynte å padle etter at vi møttes og er godt fornøyd med den.

F.eks. Seabird Desing Expediton som du nevner er absolutt en bra kajakk.
Kajak og fritid har vintertilbud på den og mange andre nå. Jeg ville dog ikke gått for HPE versjon men heller gått for glassfiber/kevlar ut fra mine preferanser. (Min søster som også padler ville sagt motsatt.. :))

Ellers så er http://www.padleforumet.com/ og http://www.kajakknett.no/ (på vei til å bli lagt ned) forum du også kan søke råd på.

Til sist må du selv vurdere hva du liker av skrogform/stabilitet, bredde/fart, str på sittebrønnsåpning, antall tørrom, ut fra mål/ambisjonsnivå for din bruk av kajakken.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Hvorfor foretrekker du glassfiber/kevlar?
Jeg er litt engsteligt for steiner, skjær og andre ting som kan skade båten.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
xerxes skrev:
Har begynt å vurdere ny kajakk. Ønsker en kajakk med litt utfordring, samtidig som det må være mulig å kose seg på tur.
4 kandidater ser interessante ut:

  • Seabird Expedition HDPE-Sandwich
  • Prijon Kodiak/Barracuda
  • Hurricane Tracer
  • Valley Aquanaut

Ser at det er litt typeforskjeller her, men ....
Kommentarer og innspill mottas med interesse.
En god kamerat av meg driver denne sjappa, her får du servise så det holder!
http://www.nomekajakk.no/
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Har tilbud om en RTM Ysak til en forholdsvis grei pris. Noen som har erfaring med denne?
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
xerxes skrev:
Hvorfor foretrekker du glassfiber/kevlar?
Jeg er litt engsteligt for steiner, skjær og andre ting som kan skade båten.
Hvis denne var til meg..?
Jeg foretrekker glassfiber/kevlar fordi det gir en helt annen følelse å padle synes jeg. Har også padlet diverse "plast"kajaker og synes de alle har vært opplevdes som dårligere (respons etc.) uavhengig av pris.

Kan også nevne at jeg padler kajakken min rett opp på strender etc. og kjenner andre som padler glassfiber rett opp på svaberg og går tørrskodd ut av kajakken.
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Jeg har en Ysak. Kjøpte den i 2000 og var vel egentlig godt fornøyd med den. Jeg synes ikke den kan måle seg med den jeg har nå, men det er vel derfor jeg byttet (til Valley Aquanaut). Nå bruker jeg Ysaken på hytta.

Negativt:
Litt høy bak cockpit (vanskeligere å rulle)
Kan få en del sjø over fordekket pga lite løft (lønner seg å pakke lett foran når man er på tur)
Litt trang for folk med lange føtter og stort skonummer.
Plasten kan være i mykeste laget

Positivt:
Tette luker
Stabil (men kanskje litt kjedelig?)
Bra med fester og liner
Solid ror (har gjort en reparasjon på pedalene)

Jeg tror egentlig den passer best til nybegynnere.
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Ja det er plast i størrelse HV. Plasten på Valleyen er mye stivere enn Ysaken. I tillegg er den isolerende, en slags sandwich med isolerende lag i midten. Dette reduserer kondens i cockpit når du padler i kjølig vær. Valleyen er litt lettere også. Lukene i Vallyen er også mye bedre enn de vanlige Kayaksportlukene. Mye lettere å lukke og er de er helt tette. Ulempen er at du må til Hvaler eller Bergen for å kjøpe de. Vi (kona og jeg) kjøpte våre hos God Tur i Bergen i fjor sommer. Vi fikk et bra tilbud og kunne hente båtene på hurtigrutekaia noen dager etter hjemkomst.
Når det gjelder testene i Padling så har de blitt bedre i de senere åra. Tidligere var de en smule servile, aldri noe negativt og stort sett alltid ble båtene betegnet som raskere enn gjennomsnittet. Jeg har ikke lest Ysaktesten siden den sto i bladet.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Loddet er kastet. Jeg prøver meg på RTM-en, så får vi se hvordan det går.
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Du blir sikkert fornøyd med den. Glemte å si at setet er godt. Jeg kunne sitte i timesvis i Ysaken uten å få vondt noen steder. I det mer luksuriøse setet i Wildernes Cape Horn 170 greide jeg knapt en time med rolig padling (turtempo) før ryggen verket. Treningsturer med høyere aktivitet gikk imidlertid bra.
Skal du på en lengre tur vil jeg anbefale deg å ta ut pedalene og se etter slitasje. Jeg reparerte faktisk mine pedaler med lim og solidcore kobberledning.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Ysaken har tjent meg vel. Etter 2-3 år med lite padling så klør det i fingrene etter å komme i gang. Nå vil kona ha en kajakk også. Noen forslag til en ikke alt for stor båt som oppleves stødig?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Du blir sikkert fornøyd med den. Glemte å si at setet er godt. Jeg kunne sitte i timesvis i Ysaken uten å få vondt noen steder. I det mer luksuriøse setet i Wildernes Cape Horn 170 greide jeg knapt en time med rolig padling (turtempo) før ryggen verket. Treningsturer med høyere aktivitet gikk imidlertid bra.
Skal du på en lengre tur vil jeg anbefale deg å ta ut pedalene og se etter slitasje. Jeg reparerte faktisk mine pedaler med lim og solidcore kobberledning.
Jeg har akkurat byttet pedalene (som jeg syns var ubrukelige til smartrack sine. Spent på å teste de.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Ysaken har tjent meg vel. Etter 2-3 år med lite padling så klør det i fingrene etter å komme i gang. Nå vil kona ha en kajakk også. Noen forslag til en ikke alt for stor båt som oppleves stødig?
Det ble en veldig pent brukt Hurricane Expedition til kona. Ikke testet enda. 🤗
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Da har helga resultert i vått kort for både meg og kona. Kurs hos redningselskapet i Horten, instruktør Stein Kynø. Veldig bra. De kjører for øvrig kurs til helga også.
Ein globetrotar i kajakk
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Kajakk er herlig. Har puslet med dette jamt de siste 10 årene. Stille og avslappende og du kommer lett inn på fugle og dyre livet og et og annet par som tror de er alene....

Siste årene har kajakken hengt i taket i garasjen. Melde meg inn i en klubb der jeg kan velge blant 25 kajakker alt etter vær og form. Har ikke sett meg tilbake - anbefales.
 
Topp Bunn