Valg av hodetelefoner til 3000kr.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Synes det er dårlig å invitere til diskusjon, men avfeie et argument uten å komme med noen begrunnelse. Det stopper jo opp diskusjonen og vi kommer ikke frem til noe som kan utvide horisonten vår her.

    Hvorfor blir det ikke identisk hvis Hz og dB er lik? Hva annet spiller inn?
    Instrumentets overtoner, det som tilslutt kalles klangfarger.

    En syntetisk sinustone vil være en annen sak.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Prøvde testfila til han duden på headfi, og skal si bassen i X1 fikk seg et realt hopp, ja, lol!

    Får vondt i nakken av all digginga her jeg nå vett, lol.

    Nå havner alt dyrt utstyr på bruktbørsen og NWAvguys amp kjøpes inn, lol.
     

    SD88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2013
    Innlegg
    124
    Antall liker
    47
    Sted
    Norge
    Prøvde testfila til han duden på headfi, og skal si bassen i X1 fikk seg et realt hopp, ja, lol!

    Får vondt i nakken av all digginga her jeg nå vett, lol.

    Nå havner alt dyrt utstyr på bruktbørsen og NWAvguys amp kjøpes inn, lol.
    lol... :p Må si at dette har utviklet seg til en meget spennende tråd. Lærerikt :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    lol :D Det går nok ikke så langt, litt bias får man tillate seg. Komponentene er i det minste pene å se på, lol.

    Men alvorlig talt, effekten av EQ var upåklagelig.
     

    SD88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2013
    Innlegg
    124
    Antall liker
    47
    Sted
    Norge
    lol :D Det går nok ikke så langt, litt bias får man tillate seg. Komponentene er i det minste pene å se på, lol.

    Men alvorlig talt, effekten av EQ var upåklagelig.
    Design og byggekvalitet står nok mye for prislappene rundt omkring, men igjen slik du skriver selv, det er pent å se på. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest på diverse forumer at visse hodetelefoner i high-end klassen ikke er verdt pengene (lyd messig), men at heller design og byggemateriale har mye av skylda for den høye prislappen. Men, noen ganger er det bare deilig å sitte med noe som koster skjorta og ser pent ut, selv om det kanskje ikke leverer helt opp til forventningene.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    En forsterker formidler ingen toner. Hodetelefonens membran gjør den jobben.
    Så når alt kommer til alt, så er din påstand at det eneste som er av betydning mellom forsterker og hodetelefon er frekvensresponsen til hodetelefonforsterkeren?

    Vi antar da at impedansen er godt matchet.
    Nå begynner det som JohnnyH sier og bli komplisert. Jeg er ingen lydingeniør, men slik jeg har forstått det så er det viktigste at output impedance på forsterkeren bør være så lav som mulig (helst under 10 ohm) og i tillegg ikke være mer enn 1/8 del av impedance på hodetelefonene.

    Så har din forsterker output impedance (der man plugger inn hodetelefonene) på 10ohm, bør hodetelefonene dine minst ha en impedance på 80ohm. En mismatch i form av for lite output impedance på forsterkeren, og høy impedance på hodetelefonene kan resultere i over dempet eller svak og lite detaljrik bass. Mens en for lik impedance vil redusere hodetelefonens membran evne til å dempe. Disse to mismatchene resulterer i et avvik fra en flat frekvensrespons på et gitt hertzområde. Er dette avviket i bassområdet som vist på bildet under vil lyden høres mer "mørk", "boomey" eller "bløt" ut, dvs. at den blir mer basstung fordi membranen ikke demper som den skal (for å oppnå en flat frequency responce).

    Eksempel på frekvenskurven til en Sennheiser HD590 som spilles fra en 10ohm impedance output kilde: Selv om hodetelefonen er innenfor 1/8 dels regelen, ser man her en liten endring i dB i frekvensområdet rundt 100hZ. Her har forsterkeren "farget" en en frekvensrespons som i utgangspunktet skal være flat i det samme område, og selv om det kun er snakk om èn dB så kan man høre forskjell. Det sies vel at ca. 6-10 dB tilsvarer en dobling av lyden.



    Hvis impedance output på forsterkeren er innenfor 1/8 av hodetelefonens impedance, og forsterkeren generelt har en lav output ohm (helst så lav som mulig, men under 10 er akseptabelt), så vil du i utgangspunktet ha en grei match for å oppnå en flat frekvensresponskurve mellom hodetelefon og forsterker. Det viktigste deretter er at forsterkeren er kraftig nok til å produsere så høy lyd som du ønsker. Eksempelvis trenger HD600 20Mw for å nå 110Db.

    For mye effekt i forsterkeren sammenlignet med hodetelefonen kan føre til "jitter" eller andre ulyder som er hørbar i elektronikken gjennom membranen. En dårlig match kan være at du ikke får spilt musikken din så høyt som du ønsker, eller at volumknappen blir for "sensitiv" ved at det blir ubehagelig høyt allerede lavt på volumjusteringen. Sistnevnt kombinasjon øker risikoen for at man kan høre "jitter" eller andre ulyder som man gjerne hører i desibelfattige områder i sangene og øker muligheten for å skade ørene og/eller hodetelefonens membran hvis man er uheldig eller uforsiktig. Skaden kan oppstå ved at forsterkeren tilfører membranen mere effekt enn den er lagd for, og kan resultere i at membranen ristes i filler ved at man "sprenger" den.

    I praksis vil en god match mellom hodetelefon og forsterker være at det blir ubehagelig høyt på maks volum, og at du oppnår det volumet du normalt sett ønsker å høre på når du justerer litt ned fra maks. Generelt vil man ha litt slingringsmonn i maks effekt for å ha litt ekstra å gå på når eksempelvis orkesteret trykker til etter et stille parti. Da kan dB sprenge kurven og komme veldig høyt i noen milisekunder, og har du ikke en forsterker som klarer å levere denne eksplosive effekt økningen vil du oppleve "clipping" som er uønskelig, men normalt ikke skadelig for hodetelefonen.
    Eksempel på "clipping" i effektkurven:


    Man ønsker gjerne at forsterkeren skal klare å levere disse høye effekt "peakene" uten å forårsake "clipping" selv om effekt snittet i sangen er vesentlig lavere. Normalt sett er det basstonene som blir rammet av clipping, da disse hZ tonene er dem som krever mest effekt for å skape.

    Det viktigste mener jeg er å ha hodetelefoner med en membran som klarer å formidle det forsterkeren leverer, ellers vil du ikke høre noen forskjell i sluttproduktet. Men har du disse to komponentene i orden så mener jeg du er langt på vei i jakten på en god musikkopplevelse, og det trenger ikke koste titusener av kroner. Det som koster er innkjøp av hodetelefoner som kan formidle forstekerens respons til en detaljrik, god og flat frekvensrespons fra 20hZ til 20KhZ.

    Det kan godt hende at dyre forsterkere er flinkere til å balansere spenning og ampere slik at de objektivt sett er bedre forsterkere, og at kostbare DAC er finner flere detaljer i lydbildet, og at gullkabler objektivt sett er bedre ledere enn kobberlegeringer, men når detaljene blir så små at vi kun kan måle forskjellene med instrumenter og vi med menneskelig hørsel ikke hører forskjell så blir det litt surplus to requirements hvis audio alene er målet.

    Eksempelvis var vinneren i dobbel-blind test av disse forsterkerne den lille på toppen til høyre. Og det i et eksperiment med audiofile deltaker subjekter som burde kjenne sin audio godt.



    På mange måter er mennesket det svakeste leddet i "kjeden". Det er i hvertfall mine tanker og erfaringer om headfi eller HiFi generelt.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    [...]
    Det er jeg også enig i, og jeg tar meg selv flere ganger i å endre EQ instillinger og "farge" lyden for å få det lille ekstra ut av enkelte låter slik at jeg oppnår en ordentlig goodfeel stemning, men som utgangspunkt mener jeg en bør etterstrebe nøytralitet da dette objektivt sett bør være det beste utgangspunktet til de fleste musikksjangerene. Poenget mitt er at hvis nøytralitet er målet kan en forsterker til 800 kr gjøre samme jobben som en forsterker til 5000,-, og dette er dokumentert i flere blindtester. Det samme prinsippet vil også være gjeldende ved farget lyd.


    Som fersking i gamet kan inntrykket fort bli at man må ha DAC og forsterker til titusener av kroner for å oppnå ekte "HiFi" og at det dyreste utstyret gir den beste lyden, men i realiteten er ikke audio så komplisert. Jeg tror mange leverandører av forsterkere, kabler og annet Hifi relatert utstyr tjener store penger på å opprettholde et slikt bilde av HiFi, og at mange ferskinger som bare vil ha mest mulig lyd for pengene som resultat ender opp med å overbetale for dyrt utstyr som rent lydmessig og objektivt sett ikke leverer bedre lyd enn en forsterker til en brøkdel av prisen.

    De vil subjektivt oppleve bedre lyd, men det skyldes psykologiske prosesser som forskjellige typer bekreftelse og forventningsbias, og ikke at man rent objektivt sett har fått så mye bedre lyd enn det man tidligere hadde. De psykologiske prosessene vil bidra til å opprettholde at dyrt utstyr gir den beste lyden, og det er liten tvil om hvem som kommer best ut av det.

    Jeg synes det er greit at de som vil delta i leken og har penger til det, får mye glede ut eksklusivt utstyr og opplever store forskjeller i kvalitet når de kobler til den nye 300B forsterkeren eller gullkablene, men jeg mener det er synd at mange som kun vil ha god lyd ender opp med å overbetale for å oppnå en audio opplevelse de kunne oppnådd for en brøkdel av prisen.
    Meget godt innlegg.

    I hifiverdenen er det en god del som ynder å fremstille en millimeter som en meter eller endog en kilometer.

    Ja, en del lures dessverre til å bruke mer penger enn nødvendig, men jeg tror også at en del (musikkelskere) flykter p.g.a. høye priser og hifiverdenens "galskap" og dermed går glipp av den fine opplevelsen de kunne fått med et godt, men høyst overkommelig oppsett.


    @Tittentei:
    Ros for flere gode innlegg før ovensiterte om og basert på erfaringsbasert kunnskap.

    Det er bra med (litt) ettertenksomhet oppe i all entusiasmen.


    @SD88:
    Jeg håper at du blir fornøyd både i første omgang og over tid. Det kan være på sin plass å atter sitere min far:
    • Man vender seg til det meste (misforstå dette positivt)
    • Sett pris på, bruk og nyt det du har
    Forøvrig: Misforstå oss rett. Vi forsøker kun å hjelpe deg, men kan sikkert til tider fremstå som litt (over)ivrige.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jitter

    [...]
    For mye effekt i forsterkeren sammenlignet med hodetelefonen kan føre til "jitter" eller andre ulyder som er hørbar i elektronikken gjennom membranen. En dårlig match kan være at du ikke får spilt musikken din så høyt som du ønsker, eller at volumknappen blir for "sensitiv" ved at det blir ubehagelig høyt allerede lavt på volumjusteringen. Sistnevnt kombinasjon øker risikoen for at man kan høre "jitter" eller andre ulyder som man gjerne hører i desibelfattige områder i sangene
    [...]
    Dette om jitter var nytt for meg, og foreløbig stusser jeg (vel).

    Jitter is the undesired deviation from true periodicity of an assumed periodic signal in electronics and telecommunications, often in relation to a reference clock source. Jitter may be observed in characteristics such as the frequency of successive pulses, the signal amplitude, or phase of periodic signals. Jitter is a significant, and usually undesired, factor in the design of almost all communications links (e.g., USB, PCI-e, SATA, OC-48). In clock recovery applications it is called timing jitter.[1]
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ^ det er så mye mer i lyd enn frekvensrespons, kjære deg. Bruk øra, ikke huet.
    Hvordan og hvorfor?

    Hvilke andre faktorer enn frekvensresponsen vil spille inn på hvordan membranene blir satt i sving og kontrollert?
    Noen faktorer:
    • Start og stopp
    • Dempefaktor
    • Forvrengning
    • Transientrespons
    • Ekko og resonans
    Se gjerne InnerFidelitys måleresultatskjemaer og Tyll Hertsens' kommentarer. InnerFidelity m.fl. måler ikke bare frekvensrespons. Ditto for fabrikantenes tekniske spesifikasjoner.

    Når vi kobler inn vår opplevelse, blir faktorer á la disse aktuelle:
    • Engasjement
    • Spilleglede
    • Tåviftefaktor
    • Bevegelsesfremmende
    • Gåsehudfaktor
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jitter, knitring, elektronisk støy etc. Noen forsterkere kan ha antydninger til denne støyen selv om den er en god match til hodetelefonen, men det har jeg foreløbig ikke opplevd innen Headfi, kun med høytalere. Ofte vil støyen være så lav at man må skru volumen på maks for at man skal høre den, men hvis du må skru volumet på maks for å høre knitring i stille områder i låta, så vil jeg ikke si at knitringen utgjør et stort problem eller ødelegger lydopplevelsen.

    Angående Tylls forsterkermålinger forundrer jeg meg over at det tar så lang tid å få igang et opplegg. Har holdt på ett par år med det han nå?
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Instrumentlære m.m.

    ^^ Noen gang hørt forskjell på fiolin, gitar eller orgel selv om de spiller samme tone? Og noen gang reflektert over hvorfor det høres så annerledes ut enn en ren sinus på samme frekvens?

    Ideen om at man kan eq-e seg til all verdens klanggjengivelser er like urimelig som at man kan eq-e en gitar til et piano.
    En D note på et piano vil ikke være samme Hz som en D note på en fiolin. Desibel vil også variere. 100,30 Hz på 80,53 desibel vil være den eksakt samme lyden uavhengig om lyden kommer fra et piano eller en basstromme. Nå vil ikke et piano eller en basstromme produsere samme tall i Hz og Db, men hadde de gjort det ville lyden vært helt totalt identisk lik.
    Du tar feil. En D er en D.
    En D note på et piano vil ikke være samme Hz som en D note på en fiolin. Desibel vil også variere. 100,30 Hz på 80,53 desibel vil være den eksakt samme lyden uavhengig om lyden kommer fra et piano eller en basstromme. Nå vil ikke et piano eller en basstromme produsere samme tall i Hz og Db, men hadde de gjort det ville lyden vært helt totalt identisk lik.
    Nå er det nå sånn at hvert enkelt tone er oppdelt i flere oktaver og der av vil eks tonen G eksistere i fler Hz områder.

    Siden min erfaring er mest fra gitar, vill en enkel test være tonen E som er tykkeste eller tynneste streng på gitaren være en E ved åpen = ikke nedtrykket streng og samme streng trykket ned i 12te band dette er lik en oktav av tonen E, en forutsetting er her at gitaren er riktig intonert, men det er et annet emne.

    Det som diskuteres her er klangfarger som er normalt harmoniske og disharmoniske toner som bestemmer et instruments sær klang, og derav og instrument typen, sånn ca.
    Selvfølgelig, men jeg tok det som en forutsetning at man legger det til grunn. 100,30 Hz på 80,53 Db vil selvfølgelig være en sammenhengende tone.
    Er dette appliserbart på hvordan en forsterker formidler toner? Tenker da ift. hvor fort de avtar m.v.?

    I såfall; er det være mulig å styre varigheten av og hvordan en tone avtar?
    Synes det er dårlig å invitere til diskusjon, men avfeie et argument uten å komme med noen begrunnelse. Det stopper jo opp diskusjonen og vi kommer ikke frem til noe som kan utvide horisonten vår her.

    Hvorfor blir det ikke identisk hvis Hz og dB er lik? Hva annet spiller inn?
    Instrumentets overtoner, det som tilslutt kalles klangfarger.

    En syntetisk sinustone vil være en annen sak.
    Her kom det endelig. Ditto gjelder for stemmer.

    Kammertonen er en enstrøken A (det finnes flere Aer, f.eks. to- og trestrøken). Den har alltid samme frekvens (Hz) og er endog ISO-standardisert, men overtonene kan variere. Dette har intet med lydstyrke å gjøre. Når man stemmer instrumenter er lydstyrke (normalt) ikke en faktor.


    "Do-Re-Mi" fra filmen Sound of Music med Julie Andrews (kun men bedre lyd). Legg merke til at "Do Re Mi Fa So La Ti Do" går fra do til do en oktav opp.

    På en gitar kan man spille visse toner på en åpen streng eller på en annen lukket streng. Dét lyder forskjellig. Det lyder også forskjellig om man slår an strengen nær kassehullet eller nær broen.

    Ditto gjelder for ansats, anslag, strengmateriale, plektertype, buestramming, munnstykkeboring, osv., osv., osv.

    JohnnyH har erfaring fra egen spilling. Det kan virke som om ikke alle andre har hverken det eller timer i instrumentlære. Dere burde besøke en instrumentbutikk på en stille langtorsdag el.l. Dét kan være lærerikt. Det er f.eks. stor forskjell i klangen på en åpen og dempet triangel, hvilket benyttes bevisst og kreativt. Symbalsenterforhøyningen (jeg husker ikke betegnelsen) lyder ganske annerledes enn slag nær periferien.

    Tonevarighet og lydstyrke
    Dette er nært forbundet med instrumentets natur:
    • En syntesiser kan holde samme tone og lydstyrke så lenge den har strøm og ikke går i stykker.
    • Lignende gjelder for belgdrevne og elektriske orgler. Ditto for hjulharper.
    • Strengeinstrumenter som spilles med fingre, plekter, hammere, o.l. har sterkest lydstyrke ved anslaget, og deretter avtar lydstyrken. Ditto for slagverk
    • Dette kan motvirkes/forlenges for elektriske gitarer
    • Buespilte strengeinstrumenter holder vel (egentlig) én buelengde(?)
    • Blåseinstrumenter har gjerne en noe svakere lydstyrke akkurat ved ansats, før den raskt tar seg opp og vedvarer til musikerens lunger er tømt. Det finnes teknikker for å forlenge tonen ytterligere.
    • En pizzicato-kontrabass + en tuba kan derfor kombineres for å utfylle hverandre.
    Variering av lydstyrke underveis for en tone avhenger også mye av instrumentets natur. Luftdrevne og buedrevne instrumenter har større fleksibilitet enn strengeinstrumenter der man slår an tonen på en streng og deretter fortrinnsvis kun kan dempe og stoppe tonen.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jitter

    Jitter [...]
    Benytter du en annen definisjon av jitter enn denne?:

    [...]

    Dette om jitter var nytt for meg, og foreløbig stusser jeg (vel).

    Jitter is the undesired deviation from true periodicity of an assumed periodic signal in electronics and telecommunications, often in relation to a reference clock source. Jitter may be observed in characteristics such as the frequency of successive pulses, the signal amplitude, or phase of periodic signals. Jitter is a significant, and usually undesired, factor in the design of almost all communications links (e.g., USB, PCI-e, SATA, OC-48). In clock recovery applications it is called timing jitter.[1]
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    InnerFidelitys hodetelefonforsterkermålinger vs. andre oppgaver

    [...]
    Angående Tylls forsterkermålinger forundrer jeg meg over at det tar så lang tid å få igang et opplegg. Har holdt på ett par år med det han nå?
    Han har mange jern i ilden, og skal balansere mange hensyn for bl.a. å holde et tilstrekkelig høyt besøksnivå. F.eks. er den store allmenheten (les mange lesere/stort volum) sannsynligvis mest opptatt av hodetelefonomtalene. Hodetelefonforsterkermålinger er sannsynligvis interessant for en langt engere krets.

    Forøvrig var han nesten i mål til jubileet 01.04.2013, men snublet til sin egen store irritasjon rett før målstreken.

    Forøvrig har eierselskapet reprioritert Tyll Hertsens' ressurser som redaktør for en kommende hodetelefonguide. Dette har han vært informativt åpen om. Noen planlagte aktiviteter er derfor nedprioritert inntil videre.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Ok.

    Nei din definisjon av jitter er mye av det samme som jeg legger i ordet.

    Jitter blir garantert noe Tyll måler i sine kommende forsterker-måling tester.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    InnerFidelitys hodetelefonforsterkermålinger

    Nei din definisjon av jitter er mye av det samme som jeg legger i ordet.

    Jitter blir garantert noe Tyll måler i sine kommende forsterker-måling tester.
    Jeg fant ikke noe om jitter hverken på måleresultatskjemaet eller i nedennevnte artikler, men det er mulig han kaller det noe annet?
    130401_AmpMeasurements_Graph_Example.jpg

     

    SD88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2013
    Innlegg
    124
    Antall liker
    47
    Sted
    Norge
    [...]
    Det er jeg også enig i, og jeg tar meg selv flere ganger i å endre EQ instillinger og "farge" lyden for å få det lille ekstra ut av enkelte låter slik at jeg oppnår en ordentlig goodfeel stemning, men som utgangspunkt mener jeg en bør etterstrebe nøytralitet da dette objektivt sett bør være det beste utgangspunktet til de fleste musikksjangerene. Poenget mitt er at hvis nøytralitet er målet kan en forsterker til 800 kr gjøre samme jobben som en forsterker til 5000,-, og dette er dokumentert i flere blindtester. Det samme prinsippet vil også være gjeldende ved farget lyd.


    Som fersking i gamet kan inntrykket fort bli at man må ha DAC og forsterker til titusener av kroner for å oppnå ekte "HiFi" og at det dyreste utstyret gir den beste lyden, men i realiteten er ikke audio så komplisert. Jeg tror mange leverandører av forsterkere, kabler og annet Hifi relatert utstyr tjener store penger på å opprettholde et slikt bilde av HiFi, og at mange ferskinger som bare vil ha mest mulig lyd for pengene som resultat ender opp med å overbetale for dyrt utstyr som rent lydmessig og objektivt sett ikke leverer bedre lyd enn en forsterker til en brøkdel av prisen.

    De vil subjektivt oppleve bedre lyd, men det skyldes psykologiske prosesser som forskjellige typer bekreftelse og forventningsbias, og ikke at man rent objektivt sett har fått så mye bedre lyd enn det man tidligere hadde. De psykologiske prosessene vil bidra til å opprettholde at dyrt utstyr gir den beste lyden, og det er liten tvil om hvem som kommer best ut av det.

    Jeg synes det er greit at de som vil delta i leken og har penger til det, får mye glede ut eksklusivt utstyr og opplever store forskjeller i kvalitet når de kobler til den nye 300B forsterkeren eller gullkablene, men jeg mener det er synd at mange som kun vil ha god lyd ender opp med å overbetale for å oppnå en audio opplevelse de kunne oppnådd for en brøkdel av prisen.
    Meget godt innlegg.

    I hifiverdenen er det en god del som ynder å fremstille en millimeter som en meter eller endog en kilometer.

    Ja, en del lures dessverre til å bruke mer penger enn nødvendig, men jeg tror også at en del (musikkelskere) flykter p.g.a. høye priser og hifiverdenens "galskap" og dermed går glipp av den fine opplevelsen de kunne fått med et godt, men høyst overkommelig oppsett.


    @Tittentei:
    Ros for flere gode innlegg før ovensiterte om og basert på erfaringsbasert kunnskap.

    Det er bra med (litt) ettertenksomhet oppe i all entusiasmen.


    @SD88:
    Jeg håper at du blir fornøyd både i første omgang og over tid. Det kan være på sin plass å atter sitere min far:
    • Man vender seg til det meste (misforstå dette positivt)
    • Sett pris på, bruk og nyt det du har
    Forøvrig: Misforstå oss rett. Vi forsøker kun å hjelpe deg, men kan sikkert til tider fremstå som litt (over)ivrige.
    Jeg forventet ikke å få mye tilbakemeldinger for å være helt ærlig. Mange her inne eier utstyr til flere titalls tusen kroner og når en person som meg kommer inn for å diskutere hodetelefoner til 3000 kroner, som jeg anser som fin sum med penger for et par hodetelefoner, hender det kjapt at man blir satt litt på sidelinjen. Men igjen så skjønner jeg hvorfor, hvis man er vandt til å høre på musikk gjennom utstyr til 20 000 kroner og mener at dette er det som skal til for å oppnå god lyd, så er det lett for å tro at andre "billigere" produkter er søppel iforhold. Dette har ikke vært tilfellet her, så det går fint :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Om hodetelefonkategoriens hjelpsomhet, prisgrenser, fokus m.m.

    [...]
    @SD88:
    Jeg håper at du blir fornøyd både i første omgang og over tid. Det kan være på sin plass å atter sitere min far:
    • Man vender seg til det meste (misforstå dette positivt)
    • Sett pris på, bruk og nyt det du har
    Forøvrig: Misforstå oss rett. Vi forsøker kun å hjelpe deg, men kan sikkert til tider fremstå som litt (over)ivrige.
    Jeg forventet ikke å få mye tilbakemeldinger for å være helt ærlig. Mange her inne eier utstyr til flere titalls tusen kroner og når en person som meg kommer inn for å diskutere hodetelefoner til 3000 kroner, som jeg anser som fin sum med penger for et par hodetelefoner, hender det kjapt at man blir satt litt på sidelinjen. Men igjen så skjønner jeg hvorfor, hvis man er vandt til å høre på musikk gjennom utstyr til 20 000 kroner og mener at dette er det som skal til for å oppnå god lyd, så er det lett for å tro at andre "billigere" produkter er søppel iforhold. Dette har ikke vært tilfellet her, så det går fint :)
    Hvis jeg ikke misforstår deg for mye, føler du deg (rimelig) godt mottatt. Dét er fint, og slik jeg ønsker det skal være.

    Jeg har tidvis tenkt litt på dette med nedre prisgrense for hodetelefonkategorien. Jeg har intet ønske om at den kun skal handle om hodetelefoner over 5-7000 kr. og det gjør den heller ikke, selv om vi nok ikke helt følger normalfordelingen for hodetelefonsalget i Norge. På den annen side ligger det i kortene at et hififorum besøkes av de som i hvert fall har en viss interesse for slikt. De som bare skal ha en hodetelefon, går i butikken og kjøper en. De litt grundigere tar først en rask titt på nettet og finner noen omtaler.

    Jeg tror i praksis vi (i hvert fall) har tre nedre prisgrenser i hodetelefonkategorien:
    • De som har hodetelefon som en viktig eller viktigste lyttemetode
      • Nedre grense er typisk noe under kr. 2000
    • De som har hodetelefon som et supplement når barn skal sove, sitter ved PCen el.l.
      • Nedre grense er kanskje rundt eller i underkant av kr. 1000
    • HFS-brukere som spør om hodetelefonråd for jogging, reise o.l.
      • Nedre grense kan være ganske lav avhengig av bruksområde og -hyppighet
    Den siste gruppen er nærmest allmenheten, og den første gruppen lengst unna.

    Vi som befinner oss i den første gruppen er (vel) skjønt enige om at man får mye god lyd allerede fra ca. kr. 2000. Sennheiser HD 650 (normalt ca. kr. 2500) er et velkjent eksempel.

    Jeg tror vi skiller oss betydelig mer fra de andre når det gjelder (fokus på) hodetelefonforsterker enn hodetelefon. Det finnes mange eksempler både på HFS og ellers der mennesker er villige til å kjøpe en (ganske) dyr hodetelefon, men ikke har noen tanke for hodetelefonforsterker eller hva de skal koble hodetelefonen til. De tror visst at ethvert "hodetelefontilkoblingshull" er OK. Dét er galt.

    Det er den første gruppen som er mest aktiv i hodetelefonkategorien. Det blir forståelig nok relativt få innlegg om hodetelefoner under kr. 1000 og ganske mange om de litt dyrere. Det samme gjelder de fleste hobbyforum og -tidsskrifter uansett om de handler om symaskiner, mote, fluefiske, våpen, biler eller båter. Vi skiller oss dog fra noen av disse ved at vi i all vesentlighet skriver om noe vi har råd til, og noen av oss kanskje endog kjøper. Ratioen er nok dårligere for tidsskrifter om yachter og fly, enn si tog, skip, militærutstyr, herskapshus og slott.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Om klang! Hva gjør instrumentene forskjellige?

    Denne er faktisk verdt å se, selv om den er for barn. Men vi er jo alle barn. Det er noen herlige slow-foreward bilder av kontrabasstrnger som vibrerer.

    Link: [URL="http://nrksuper.no/super/tv/vis/?vid=887022&pro=351"]NRK Super | Nett-TV
    [/URL]
    NRK Newton den 17. februar 2013: Selda besøker Oslo Filharmoniske Orkester for å finne ut hvordan lydene lages i de ulike instrumentene, og hvordan slike lyder blir til musikk. Hvorfor er det lett å høre forskjell på en trompet og en fiolin
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Instrumentklang

    ^
    Mycket bra! Jeg slutter meg til ardillas anbefaling. Det er vel anvendte minutter.

    Delen vi er interessert i er straks etter innledningen, og frem til litt før midten. Den viser bl.a. visuelt at lydbølgene fra en fiolin, trompet, fagott og pauker er forskjellige.
     

    SD88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2013
    Innlegg
    124
    Antall liker
    47
    Sted
    Norge
    [...]
    @SD88:
    Jeg håper at du blir fornøyd både i første omgang og over tid. Det kan være på sin plass å atter sitere min far:
    • Man vender seg til det meste (misforstå dette positivt)
    • Sett pris på, bruk og nyt det du har
    Forøvrig: Misforstå oss rett. Vi forsøker kun å hjelpe deg, men kan sikkert til tider fremstå som litt (over)ivrige.
    Jeg forventet ikke å få mye tilbakemeldinger for å være helt ærlig. Mange her inne eier utstyr til flere titalls tusen kroner og når en person som meg kommer inn for å diskutere hodetelefoner til 3000 kroner, som jeg anser som fin sum med penger for et par hodetelefoner, hender det kjapt at man blir satt litt på sidelinjen. Men igjen så skjønner jeg hvorfor, hvis man er vandt til å høre på musikk gjennom utstyr til 20 000 kroner og mener at dette er det som skal til for å oppnå god lyd, så er det lett for å tro at andre "billigere" produkter er søppel iforhold. Dette har ikke vært tilfellet her, så det går fint :)
    Hvis jeg ikke misforstår deg for mye, føler du deg (rimelig) godt mottatt. Dét er fint, og slik jeg ønsker det skal være.

    Jeg har tidvis tenkt litt på dette med nedre prisgrense for hodetelefonkategorien. Jeg har intet ønske om at den kun skal handle om hodetelefoner over 5-7000 kr. og det gjør den heller ikke, selv om vi nok ikke helt følger normalfordelingen for hodetelefonsalget i Norge. På den annen side ligger det i kortene at et hififorum besøkes av de som i hvert fall har en viss interesse for slikt. De som bare skal ha en hodetelefon, går i butikken og kjøper en. De litt grundigere tar først en rask titt på nettet og finner noen omtaler.

    Jeg tror i praksis vi (i hvert fall) har tre nedre prisgrenser i hodetelefonkategorien:
    • De som har hodetelefon som en viktig eller viktigste lyttemetode
      • Nedre grense er typisk noe under kr. 2000
    • De som har hodetelefon som et supplement når barn skal sove, sitter ved PCen el.l.
      • Nedre grense er kanskje rundt eller i underkant av kr. 1000
    • HFS-brukere som spør om hodetelefonråd for jogging, reise o.l.
      • Nedre grense kan være ganske lav avhengig av bruksområde og -hyppighet
    Den siste gruppen er nærmest allmenheten, og den første gruppen lengst unna.

    Vi som befinner oss i den første gruppen er (vel) skjønt enige om at man får mye god lyd allerede fra ca. kr. 2000. Sennheiser HD 650 (normalt ca. kr. 2500) er et velkjent eksempel.

    Jeg tror vi skiller oss betydelig mer fra de andre når det gjelder (fokus på) hodetelefonforsterker enn hodetelefon. Det finnes mange eksempler både på HFS og ellers der mennesker er villige til å kjøpe en (ganske) dyr hodetelefon, men ikke har noen tanke for hodetelefonforsterker eller hva de skal koble hodetelefonen til. De tror visst at ethvert "hodetelefontilkoblingshull" er OK. Dét er galt.

    Det er den første gruppen som er mest aktiv i hodetelefonkategorien. Det blir forståelig nok relativt få innlegg om hodetelefoner under kr. 1000 og ganske mange om de litt dyrere. Det samme gjelder de fleste hobbyforum og -tidsskrifter uansett om de handler om symaskiner, mote, fluefiske, våpen, biler eller båter. Vi skiller oss dog fra noen av disse ved at vi i all vesentlighet skriver om noe vi har råd til, og noen av oss kanskje endog kjøper. Ratioen er nok dårligere for tidsskrifter om yachter og fly, enn si tog, skip, militærutstyr, herskapshus og slott.
    Føler meg veldig godt mottatt. Kjempeforum dette :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Denne er faktisk verdt å se, selv om den er for barn. Men vi er jo alle barn. Det er noen herlige slow-foreward bilder av kontrabasstrnger som vibrerer.

    Link: NRK Super | Nett-TV

    NRK Newton den 17. februar 2013: Selda besøker Oslo Filharmoniske Orkester for å finne ut hvordan lydene lages i de ulike instrumentene, og hvordan slike lyder blir til musikk. Hvorfor er det lett å høre forskjell på en trompet og en fiolin
    Har sett dette sammen med sønnen min flere ganger. Som trompetist lærte jeg noe av å se dette innslaget. Anbefales.. :)
    Fine tråder dere (headfi-gruppen) lager. Hadde HFS generelt hatt like høyt kvalitet, kunnskapsnivå og diskusjonstone som dere har hadde det vært et helt annet forum.
    Takk for mange fine tråder og innlegg!
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Denne er faktisk verdt å se, selv om den er for barn. Men vi er jo alle barn. Det er noen herlige slow-foreward bilder av kontrabasstrnger som vibrerer.

    Link: NRK Super | Nett-TV

    NRK Newton den 17. februar 2013: Selda besøker Oslo Filharmoniske Orkester for å finne ut hvordan lydene lages i de ulike instrumentene, og hvordan slike lyder blir til musikk. Hvorfor er det lett å høre forskjell på en trompet og en fiolin
    Har sett dette sammen med sønnen min flere ganger. Som trompetist lærte jeg noe av å se dette innslaget. Anbefales.. :)
    Fine tråder dere (headfi-gruppen) lager. Hadde HFS generelt hatt like høyt kvalitet, kunnskapsnivå og diskusjonstone som dere har hadde det vært et helt annet forum.
    Takk for mange fine tråder og innlegg!
    Hør hør!

    Ja - Newton er et fabelaktig program - det er synd folk tror de må ha barn for å se det. Jeg innbiller meg hvertfall at de tror de må det :)
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Følelse av basstreng rulling.

    Synes introen på instrumentalen "Snapp" av Marius Müller fra albumet Seks demonstrerer rimelig godt bassgitarens strenge og instrument vibrasjoner.

    Jeg er dog litt usikker om lyden er like definert fra spotyfi.

    Men her er en link: Marius Müller – Snapp
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    En forsterker formidler ingen toner. Hodetelefonens membran gjør den jobben.
    Så når alt kommer til alt, så er din påstand at det eneste som er av betydning mellom forsterker og hodetelefon er frekvensresponsen til hodetelefonforsterkeren?

    Vi antar da at impedansen er godt matchet.
    Nå begynner det som JohnnyH sier og bli komplisert. Jeg er ingen lydingeniør, men slik jeg har forstått det så er det viktigste at output impedance på forsterkeren bør være så lav som mulig (helst under 10 ohm) og i tillegg ikke være mer enn 1/8 del av impedance på hodetelefonene.

    Så har din forsterker output impedance (der man plugger inn hodetelefonene) på 10ohm, bør hodetelefonene dine minst ha en impedance på 80ohm. En mismatch i form av for lite output impedance på forsterkeren, og høy impedance på hodetelefonene kan resultere i over dempet eller svak og lite detaljrik bass. Mens en for lik impedance vil redusere hodetelefonens membran evne til å dempe. Disse to mismatchene resulterer i et avvik fra en flat frekvensrespons på et gitt hertzområde. Er dette avviket i bassområdet som vist på bildet under vil lyden høres mer "mørk", "boomey" eller "bløt" ut, dvs. at den blir mer basstung fordi membranen ikke demper som den skal (for å oppnå en flat frequency responce).

    Eksempel på frekvenskurven til en Sennheiser HD590 som spilles fra en 10ohm impedance output kilde: Selv om hodetelefonen er innenfor 1/8 dels regelen, ser man her en liten endring i dB i frekvensområdet rundt 100hZ. Her har forsterkeren "farget" en en frekvensrespons som i utgangspunktet skal være flat i det samme område, og selv om det kun er snakk om èn dB så kan man høre forskjell. Det sies vel at ca. 6-10 dB tilsvarer en dobling av lyden.



    Hvis impedance output på forsterkeren er innenfor 1/8 av hodetelefonens impedance, og forsterkeren generelt har en lav output ohm (helst så lav som mulig, men under 10 er akseptabelt), så vil du i utgangspunktet ha en grei match for å oppnå en flat frekvensresponskurve mellom hodetelefon og forsterker. Det viktigste deretter er at forsterkeren er kraftig nok til å produsere så høy lyd som du ønsker. Eksempelvis trenger HD600 20Mw for å nå 110Db.

    For mye effekt i forsterkeren sammenlignet med hodetelefonen kan føre til "jitter" eller andre ulyder som er hørbar i elektronikken gjennom membranen. En dårlig match kan være at du ikke får spilt musikken din så høyt som du ønsker, eller at volumknappen blir for "sensitiv" ved at det blir ubehagelig høyt allerede lavt på volumjusteringen. Sistnevnt kombinasjon øker risikoen for at man kan høre "jitter" eller andre ulyder som man gjerne hører i desibelfattige områder i sangene og øker muligheten for å skade ørene og/eller hodetelefonens membran hvis man er uheldig eller uforsiktig. Skaden kan oppstå ved at forsterkeren tilfører membranen mere effekt enn den er lagd for, og kan resultere i at membranen ristes i filler ved at man "sprenger" den.

    I praksis vil en god match mellom hodetelefon og forsterker være at det blir ubehagelig høyt på maks volum, og at du oppnår det volumet du normalt sett ønsker å høre på når du justerer litt ned fra maks. Generelt vil man ha litt slingringsmonn i maks effekt for å ha litt ekstra å gå på når eksempelvis orkesteret trykker til etter et stille parti. Da kan dB sprenge kurven og komme veldig høyt i noen milisekunder, og har du ikke en forsterker som klarer å levere denne eksplosive effekt økningen vil du oppleve "clipping" som er uønskelig, men normalt ikke skadelig for hodetelefonen.
    Eksempel på "clipping" i effektkurven:


    Man ønsker gjerne at forsterkeren skal klare å levere disse høye effekt "peakene" uten å forårsake "clipping" selv om effekt snittet i sangen er vesentlig lavere. Normalt sett er det basstonene som blir rammet av clipping, da disse hZ tonene er dem som krever mest effekt for å skape.

    Det viktigste mener jeg er å ha hodetelefoner med en membran som klarer å formidle det forsterkeren leverer, ellers vil du ikke høre noen forskjell i sluttproduktet. Men har du disse to komponentene i orden så mener jeg du er langt på vei i jakten på en god musikkopplevelse, og det trenger ikke koste titusener av kroner. Det som koster er innkjøp av hodetelefoner som kan formidle forstekerens respons til en detaljrik, god og flat frekvensrespons fra 20hZ til 20KhZ.

    Det kan godt hende at dyre forsterkere er flinkere til å balansere spenning og ampere slik at de objektivt sett er bedre forsterkere, og at kostbare DAC er finner flere detaljer i lydbildet, og at gullkabler objektivt sett er bedre ledere enn kobberlegeringer, men når detaljene blir så små at vi kun kan måle forskjellene med instrumenter og vi med menneskelig hørsel ikke hører forskjell så blir det litt surplus to requirements hvis audio alene er målet.

    Eksempelvis var vinneren i dobbel-blind test av disse forsterkerne den lille på toppen til høyre. Og det i et eksperiment med audiofile deltaker subjekter som burde kjenne sin audio godt.



    På mange måter er mennesket det svakeste leddet i "kjeden". Det er i hvertfall mine tanker og erfaringer om headfi eller HiFi generelt.
    Litt meget velment korrigering av nødvendig effekt til å drive HD600, 20Mw = 20Megawatt = 20 000 000W vill mene 20mw = 20milliwatt er mer korrekt:cool:

    mvh Johnny
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Lurer på om ikke jeg skal kjøpe meg en god brukt analog (som jeg hører rykter om at skal være best) EQ, hmmm...
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    After just weeks with the X1 however, I went back to the 650 and there it was: that slow, sluggish sound that felt a little veiled. The X1 by contrast was a lot more snappy especially on the top end. A lot more airy than the 650, and very clear sounding.

    ...
    Again comparing it to the HD650, I still feel that the Senn scales up higher than the X1. It just have more resolution to it, despite the now “veiled” feel of the sound. Soundstage, though felt less open than the X1, is more proper on the 650 with better imaging and depth. Bass impact is still best on the 650, but the X1 comes very close in second place. So, not quite the end of the 10 years old Senn, but by the moment you add the other strengths of the X1, I think more people would find it easier to enjoy the X1 as it is a far less love/hate headphone than the 650.

    The Fidelio X1 by Philips | Headfonia
    ..
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Sitter og funderer på å lage en balansert kabel til Philips Fidelio X1.

    Den har avtagbar kabel via 3,5mm TRS som kobles til på den ene siden, så da er spørsmålet hvorvidt det vil være mulig å lage en balansert kabel?

    Kabelen vil altså måtte gå fra 3,5mm TRS (jack) til 4 pin XLR.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Balansert tilsier 4 ledere tvert igjennom

    I så fall måtte den benyttet en 3,5 mm TRRS kun for audiolytting. Balansert tilsier 4 ledere tvert igjennom.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Mm, det var det jeg mistenkte, så da må terminalen på X1 akseptere TRRS? Er det noe 3,5mm hunterminaler pleier å gjøre?

    Får vel vurdere å sende Philips en epost om dette.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    trrs.JPG
    nautrik-4-pin-xlr.JPG


    Må bruke disse to, så da er spørsmålet om terminalen på X1 aksepterer TRRS. Det er såvidt meg bekjent ikke noe problem å koble TRS til en TRRS terminal, det eneste som skjer er at begge groundene kortslutter, så de kollapser ned til TRS uten at det er noe farlig.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    TRRS

    Mm, det var det jeg mistenkte, så da må terminalen på X1 akseptere TRRS? Er det noe 3,5mm hunterminaler pleier å gjøre?

    Får vel vurdere å sende Philips en epost om dette.
    Kun hvis det er en 3,5 mm TRRS-hunn. Normalt benyttes den ekstra TRRS-lederen på hodetelefoner og ørepropper til (mono)mikrofonstøtte for telefoner. Da stopper (vel) den ene lederen ved mikrofonen(?)

    Det vil overraske meg om Philips har rigget en TRRS-hunn for ikkestandard, balansert kabling.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Balansert eller ikke balansert, det er spørsmålet

    [...]
    Det er såvidt meg bekjent ikke noe problem å koble TRS til en TRRS terminal, det eneste som skjer er at begge groundene kortslutter, så de kollapser ned til TRS uten at det er noe farlig.
    Da forsvinner dog balanseringen i.o.m. at kanalene (atter) får felles jord/retur.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Mm, det var det jeg mistenkte, så da må terminalen på X1 akseptere TRRS? Er det noe 3,5mm hunterminaler pleier å gjøre?

    Får vel vurdere å sende Philips en epost om dette.
    Kun hvis det er en 3,5 mm TRRS-hunn. Normalt benyttes den ekstra TRRS-lederen på hodetelefoner og ørepropper til (mono)mikrofonstøtte for telefoner. Da stopper (vel) den ene lederen ved mikrofonen(?)

    Det vil overraske meg om Philips har rigget en TRRS-hunn for ikkestandard, balansert kabling.
    [...]
    Det er såvidt meg bekjent ikke noe problem å koble TRS til en TRRS terminal, det eneste som skjer er at begge groundene kortslutter, så de kollapser ned til TRS uten at det er noe farlig.
    Da forsvinner dog balanseringen i.o.m. at kanalene (atter) får felles jord/retur.
    Ja, det vil overraske meg også dersom de har satt inn TRRS-hun for å tillate balansert kabel. Tenkte at det kanskje var standard å bruke TRRS-hun og la de kollapse ved bruk av TRS.

    Er klar over at balanseringen forsvinner ved kortslutning, men tenkte ift. at de kanskje hadde satt inn TRRS-hun selv om de bruker TRS-plugg på stock-kabelen.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn