Valg av CD-R plater - "Hipp som happ" hva man velger?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.654
Antall liker
7.722
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Skal kjøpe inn noen CD-R plater for å brenne ut en del album fra det digitale musikkarkivet mitt.
Er det hipp som happ hvilke CD-R plater jeg velger, eller er det forskjell på levetid på platene?

Antar at det lydmessig ikke er forskjeller så lenge brenningen har gått bra og det ikke er riper på den lesbare siden av platen..

Takker for svar :)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.654
Antall liker
7.722
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ser at Elkjøp selger noen ved navn Verbatim - Extra Protection til 59 kr for 25 stk
verbatim_cd-r_verbatim_52x_10p_80min700mb_spindel_extra_protection-21351354-frntl2.jpg

Ekstra beskyttelse høres jo fint ut det hvis det betyr lengre levetid og ikke bare er et salgstriks uten verdi..
Ser i alle fall at Verbatim også har CD-R utgaver som ikke påberoper seg ekstra beskyttelse..
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Verbatim er kjent for god kvalitet i hvert fall.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.654
Antall liker
7.722
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Leser på Verbatim sine hjemmesider at Extra Protection kun har ekstra beskyttelse på siden der du skriver med tusj, altså at den skal bedre tåle å bli skrevet på - men en vanlig CD/DVD-tusj bør vel alle tåle :)

Verbatim opplyser også følgende levetid på sine CD-R:
Extra Protection - ca 40 år
AZO CD-R - ca 100 år

Fyller 30 år i februar, så får vel ta en plate av typen AZO da - slik at CDene ikke tar kvelden når jeg fyller 70 :p
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.654
Antall liker
7.722
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for tips, men etter å ha lest meg opp på CDR-plater så er det ingen forskjell på CD-R plater dersom du skal brenne musikk for å spille av på en CD-spiller. De CD-R Audio platene trenger man kun dersom man har en CD-opptaker i et stereoanlegg/innspillingsstudio hvor man skal ta opp noe man spiller av i 1x-hastighet..

Bare et lite tips til andre :)
 
Topp Bunn