Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det ordnet seg!
    Vi fikk en beklagelse fra leverandøren, nye prosesserte filer som låt godt, samt råopptakene som vi manipulerte litt slik at vi syntes at de låt enda bedre enn leverandørens ferdigprosesserte, hehe.

    Jeg var på mitt livs første korøvelse i går (Defrost teller ikke der, de har jeg bare administrert). Jeg sang med bassene før pause og tenorene etter, for jeg var dønn usikker på registeret mitt etter nesten 20 år med særdeles sporadisk sangaktivitet. Prøvesynge måtte jeg også, etter øvelsen. Jeg er nå tenor. T2. De mener at med trening kan jeg kanskje synge T1 også. Du verden.

    Her min mors videoopptak av kultbandet Kjetil & Kjetil Også, fra min forrige sangopptreden i 2018, da fruen hadde femtiårslag:
    Det hører med til historien et opprørt «-Skal dere ikke synge?!» kvelden før og en telefonsamtale til Tigerstaden med replikkene «-Bring your guitar.» og «-Å faen.» og min febrilske venstrefingertrening i 20 timer etter det. De holdt nesten hele låta.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_4462.jpeg

    En fin ting med høsten er at vi kan gå rett ut på halmstubben på jordene med Ruffen løs, så han får løpt og snust og forhåpentlig skremt opp en trykkende fugl eller tre. På vei tilbake insisterer han på en tur opp på Jomfruhaugen (ikke spør, jeg vet ikke hvorfor den heter det), en av mange «øyer» i åkerlandskapet i Stange Vestbygd. Ruffen bryr seg ikke noe om utsikten, men jeg liker å se langt, sørvestlending som jeg er.
    iPhone12 Mini-foto fra Jomfruhaugen mot Helgøya og Neslandet med Bangsberget forleden morgen.

    Lite nytt på hififronten bortsett fra at det hankes inn en plate i ny og ne. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var på mitt livs første korøvelse i går (Defrost teller ikke der, de har jeg bare administrert). Jeg sang med bassene før pause og tenorene etter, for jeg var dønn usikker på registeret mitt etter nesten 20 år med særdeles sporadisk sangaktivitet. Prøvesynge måtte jeg også, etter øvelsen. Jeg er nå tenor. T2. De mener at med trening kan jeg kanskje synge T1 også. Du verden.
    ....
    O glede! Bravo!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pussig opplevelse å stå der og synge fra bladet/følge en stødig T2 ved siden av meg. Whoa, dette får jeg til, liksom.

    Koret er Storhamar Blandede, de er på kosenivå vil jeg si, men de har fra i høst en veldig dyktig dirigent i Heidi Granlund som underviser på Toneheim Musikkfolkehøgskole og som jeg kjenner fra tidligere. Hun har dirigert Defrost på et par øvelser mot at Thomas Caplin har gjort det samme med Toneheim-koret. Hun er også mor til Defrosts supersopran uten sikkerhetsnett (video av Elijah Rock fra NM er på vei) Det var på grunn av Heidi at jeg valgte Storhamar. Pedagogikk i direksjon er a og å om et kor skal trives og yte, ref. Defrost.

    Så får vi se om ny turnus på nyåret er forenelig med øvelser på onsdagskvelder. Jeg har en sykkelkompis i Hamar Domkor, og de synger selvfølgelig bare klassisk og øver på torsdager. Ny prøvesang i så tilfelle. Kjempeskummelt! men ikke før til neste år.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Whoa, dette får jeg til, liksom.
    Artig å høyra om kor-karrieren. Domkoret høyrest eigentleg ut som er heilt rett for deg ;)

    Kjenner at eg vert mildt misunneleg: Det er frustrerande å forstå musikk (hadde nær sagt i algebraisk form), i stand til å høyra ein del tekniske detaljar, men TOTALT ute av stand til å syngja åleine eller saman med andre. Endå vondare når folk dreg “dårleg til å syngja” → “umusikalsk”. Legg til at Sunnmøre er tjukkaste korland, som gjer at det tryggaste i ein kvar songsituasjon er å mima.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos: En Defrost-A2 på 15 vil svært gjerne ha med en venninne i koret. Venninnen er i kulturskolen og spiller blås av et eller annet slag i korps, så musikaliteten skulle være til stede. På prøvesang for en måneds tid siden viste det seg at hun ikke klarte å intonere. Avtalen er at de to øver sammen på stemmekontroll og intonasjon i høst (Arpeggioer til du spyr) og så kommer venninnen på en ny prøvesang på nyåret.
    Moralen er at det (forhåpentlig) hjelper å trene.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg så filmen A Star Is Born fikk min oppfatning av artisten Lady Gaga en skikkelig svensk reset. Her synger hun live sammen med tre gubber og bandet deres i New York for noen få dager siden. Music happening:
    As Stones songs go... Sweet Sounds of Heaven er en av de beste. Putt den på Exile.

    ...

    Den franske Audiophonics inline-triggerstyringen av av-på til effektforsterkerkabinettet mitt har paia etter ett års bruk. Skulle tro at det har tenkt som så at med all den flotte kjølingen trenger du ikke min hjelp lenger. I fart in your general direction.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tilbakekast til lørdag 7/10. Defrost Youth Choir framfører Biegga Luothe (Joik til fjällvinden) av Jan Sandström i klasse Ungdomskor A under NM for kor 2023.
    På med sikkerhetsbeltet!

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har skrytt av mikrofonene i iPhone12 Mini tidligere, og nå skryter jeg igjen. Så lenge dynamikken i det som framføres ikke er slik at inngangstrinnet må dempes underveis kan det bli riktig godt. Jeg tok opp denne fra galleriet i Kirche zum guten Hirten i Berlin i juni i fjor:

     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_4518.jpeg

    Mine foreldre var på besøk hos oss forrige helg. Det blir mye musikk-, kor- (Far synger i Frimurerlogens kor i Stavanger og Mor er i fanklubben) og haifaiprat med Far og meg. Jeg tok ham med ut til Taigakanten og alle Magnepan-panelene (…og 24 Seas L26LROY) hos Stig Erik Tangen søndag ettermiddag.
    Her sitter han i hifikinorommet og hører Harnoncourt og CMW gjøre Mozarts Requiem i 4.1 (SACD-rip).
    For ordens skyld: De små JBL-monitorene oppunder taket er til Atmos.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nydelig bilde der. Av en fin stund med et fantastisk konsertopptak. For det er vel den fra tidlig 2000 ?
    Jeg har ikke SACDen selv men kjenner opptaket. Noen syns det er vel dramatisk, jeg liker det både slik og sånn. Det koret er også helt supert. Tror jeg må skaffe sølvskiva ja.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er liveopptaket på DHM, ja.
    Mor fikk veske fra yngsteguttens UB. Sjekk Ideell UB på Insta. Hun har hatt 80-årsdag. Vi var også på konsert med den bråkete forsamling artister Elias Akselsen, Eli Kristin Hansveen, Anders Baasmo og Silje Nergaard. Og rakfisk fikk de og.

    Litt mer fra heime hos Stig Erik: Den synlige elektronikken i stueanlegget:
    IMG_4527.png

    Tandbergen er bare pynt, men Akaiens VU-metere danser. Signalvei:
    Squeezebox Classic. Analog ut til kassettspiller input (for VU-dans).Digital ut til
    Topping E50 Dac.
    Hypex FA123 plateforsterkere. Analog inn for det låter bedre enn digital inn på disse platene for samplingfrekvensen er noe helt eget for Hypex og sampleratekonverteren er ikke god. Delefiltere og EQ i DSP.
    Magnepan 1.6 uten interndelefilter. Delefrekvens 900 Hz. Spiller fullrange, eller så fullrange som en 1.6 kan. Plassert nesten helt ute ved sideveggen og vinklet ca. 45 grader.
    Magnepan 1.7 som basshøyttaler under 150 Hz. Diskant og delefilter frakoblet. Står ca vinkelrett på hovedhøyttaleren slik at man ovenfra ser en likesidet trekant sånn omtrent. Dempemateriale i hele trekanten.
    Pussig at det flyr. Men det gjør det, mens VU-meterene fra 1978 danser til.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Guttungen, altså han eldste av dem, han som kan synge på ordentlig, var på prøvesang i går for Kammerkoret Aurum, norgesmestere av året.
    I dag kom mailen: Han er inne og superlykkelig; Muligheten å synge videre i kor på utfordrende nivå er viktig for ham. Trondhjems Studentersangforening er gøy, men ikke utfordrende for en Defroster. Så får vi heller tåle at de ser ut som en stabel MBL.

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Anna gang kom kvikt, @Norlenning. Noen rettelser også.
    image0.jpeg
    Hovedhøyttalerne i Stig Eriks stueanlegg er Maggie 1.5 (med pene eikelister). Delefrekvens er 1500 Hz (ikke 900). De passive delefiltrene er som tidligere nevnt koplet bort, og de ruller av naturlig nedover.
    image1.jpeg

    Hello tiger! Basspanelene er noen stygge Maggie 1.6. Det er altså estetiske årsaker til at 1.5 er MT og 1.6 B. Greiene spiller flatt til 25 Hz.
    image2.jpeg

    «Trekanten» med til høyre en smal baffel mellom vegg og hovedhøyttaler, lydplate på veggen, og tykk akustikkplate på innsiden av basshøyttaleren.
    Dempeplater fra IKEA til høyre i bildet, fylt opp med akustikkplate innvendig. Lytteområdet har sidevegg til høyre men ikke til venstre.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det sto en gammel Yamaha surroundforsterker der når jeg hørte de. Overraskende bra lyd i det anlegget der
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det låt latterlig godt med Yamahaen, men bedre/fredeligere med de minste Hypex plateforsterkere og ombord-DSPen deres. Bare husk at det er analoginngangen som gjelder på dem. De låter ikke så bra på digitalinngangen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sang på min første korkonsert i går. Vi var vel 57 korister på scenen pluss de fem i Hamar Brassensemble. Storhamar kirke var full, kanskje fordi det var gratis inngang? Oppfordringen var Vipps til Frelsesarmeens julegryte. Jeg håper det ble tastet inn mange skjerver. Det så ut som at publikum koste seg og de fikk også et Finn din stemme-krasjkurs i trestemt framføring av John Lennons Happy Christmas. Vi har en framifrå dirigent.

    Etter konserten hadde vi juleavslutning med kaffe, kaker, og "tradisjonelle juleavslutningssanger". Et æresmedlem på 90 var invitert spesielt. Korforbundet delte ut fire 40-årsmedaljer og en 50-årsmedalje. Hun siste må ha startet i Storhamar Blandede som tenåring eller så holder hun seg godt. Hun ble også utnevnt til æresmedlem.

    Etterpåfølelsen? Tom Hulce forklarer:
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Velkommen innpå som voksen korsanger. Fin alder å begynne litt seriøst. Du har mange gleder foran deg.
    Jeg holder også på, såvidt tilbake etter covid, og har to utsolgte konserter med Lise Davidsen foran meg. Har ikke lov å røpe noe fra prøvene, men det spratt både tårer og gåsehud.

    Forresten , det oppsettet med Maggiene fascinerer meg, har lest om det før. Basspaneler med tjukk akustikkplate rett på gir meg ideer.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Må bare spør på nytt angående analog innganger vs digitalt på hypex. Er dette du har sammenlignet? Eller hørt hos andre? Synsing eller fakta? Spør for å lære. Jeg kjører digitalt, men blir glad hvis det finnes frukter å hente via analog😀 Setter gjerne inn en analog og tradisjonen pre hvis det er hensiktsmessig🤪
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stig Erik Tangen har prøvd. Han er i stand til å velge riktig.
    Frontenden i stueanlegget hans nå er en Squeezebox Touch og en Topping E50.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Juleprosjekter ja. Fikk et jeg ikke gleder meg til i dag tidlig. Skyvedøren til master bathroom (det kan vel kalles det når inngangen er fra soverommet?) mistet taket i den ene trinsen. Merde og brekkjern.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Crap. Alltid er det noe…🥵 Kom på at jeg har en MI 23,5 jeg kan teste..( på nytt) Har ikke testet den med å gå hele veien analogt til hypex. Kun via en ad converter.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Ser du fortsatt bruker Touch som lokalstreamer. Er ditt lokale diskotek på en NAS, eller har du koblet en Harddisk rett i Logitech'en? Spør fordi jeg ennå ikke har fått de nyere (rimelige) streamere til å fungere tilfredsstillende når det gjelder å søke i eget diskotek. Jeg har old school mappestruktur på min SSD med 1,5 terrabit musikk fordelt over små 6000 mapper.
    Steen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    LMS og biblioteket er på en stasjonær PC. Tidligere kjørte denne også delefilterne mot et RME Fireface UD-lydkort, en jobb som nå er overtatt av en MiniDSP Flex Eight.
    Jeg hadde også en grande plan om at Yamaha WXC-50 skulle overta jobben til Squeezeboxen, men den fikser ikke dype filstrukturer slik LMS kan.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Okay. Litt samme svar som jeg fikk av Periodelytter i en annen tråd. Må vel sette meg inn i hele LMS-greia likevel, men jaggu rart at det stadig er enklere å finne fram en gammel LP, enn å få en moderne streamer til å finne samme utgivelsen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg laget en komponist/verk/utøver-mappestruktur da jeg rippet greiene for 15 år siden. Den er enkel å bla i med LMS, og søkefunksjonen fungerer også.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg hadde også en grande plan om at Yamaha WXC-50 skulle overta jobben til Squeezeboxen, men den fikser ikke dype filstrukturer slik LMS kan.
    Trur du feilen låg i programvara til WXC-50 eller i Upnp-serveren du brukte? Etter litt (veldig mykje) eksperimentering er inntrykket mitt att det er veldig stor skilnad i korleis, og kor godt, ulike Upnp-serverar let deg bla etter tags, men at dei fleste taklar greitt å la deg navigera i eit fil/mappe-system.

    Ikkje for det: LMS verkar vera eit stabilt og velprøvd system (sjølv om det har Perl inni) og det er ingen grunn til å byta for å byta.

    Å bruka veldig mykje tid på å tagga og rydda i det digitale audioteket er strengt tatt for veldig spesielt interesserte.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mener at Yamaha gjorde det enkelt for seg og brukte Windows Media Player? Artist/Album fungerte fint. Dypere enn det virket ikke. Her i huset er det sånn at det bare er jeg som bruker det lokale biblioteket; Yamahaen er super på Spotify Connect.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Mener at Yamaha gjorde det enkelt for seg og brukte Windows Media Player? Artist/Album fungerte fint. Dypere enn det virket ikke.
    Det høyrest ut som eit ein openberr mistenkt, ja.

    Eg har hatt passe suksess med både MinimServer og Asset for å dela ut musikkbiblioteket (uavhengig av "control point"-programvara), men ingen av dei er heilt rett fram for klassisk musikk, og båe krev at ein legg ned ein stad mellom "litt" og "formidabel" innsats i tagging.

    Squeezebox var teke ut av produksjon då lasta cd-ane mine over på harddisk, så eg vurderte aldri LMS.

    Her i huset er det sånn at det bare er jeg som bruker det lokale biblioteket; Yamahaen er super på Spotify Connect.
    Høyrest veldig kjent ut.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fant dette perleslaktet skrevet av Norman Lebrecht hos The Evening Standard:
    Og da er det helt på sin plass med et relatert bilde.
    1705002952263.png
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn