Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.067
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Kanskje fordi mine høyttaleres spredningskarakteristikk og frekvensgang er slik at de utfasingene som oppstår og ser forjævlige ut med målemikrofon neglisjeres av øret?
    Og så er det jo også slik at jeg hører på musikk for å hygge meg, og det er greit å ha et sted til drinken (og lesebrillene) og leselys til libretto eller omslagsteks/teksthefte.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg er nå ikke så sikker på at det skjer så mye målbart eller hørbart jeg da.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    De synes kanskje ikke så godt på bildene, men det bordet står på sida av lytteposisjonen, og ikke i noen direkte refleksjonsbane mellom lytteposisjon og høyttaler. Lysestaker og kaffekopp er ikke store nok rent fysisk til å gi reflesjoner som kan måles eller høres. Da er nok LP-coveret jeg holder i henda verre....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Frontveggen med dipoler er nok et større problem i forhold til refleksjoner. Horn eller apekister med konstant spredning neste!

    Men fint med lavt bord godt under ørehøyde ja. Dog helst noe penere enn mitt :giggle:
    lyttestol og DIY benk (Liten).jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De tidlige refleksjonene bør ligge under -25 dB eller lavere hvis de ikke skal være hørbare. Uansett så viser ikke en ETC hele bildet, siden den primært viser det øvre frekvensområdet og er frekvensblind.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    De tidlige refleksjonene bør ligge under -25 dB eller lavere hvis de ikke skal være hørbare. Uansett så viser ikke en ETC hele bildet, siden den primært viser det øvre frekvensområdet og er frekvensblind.
    Nå er dette er rom som nesten er helt fritt for akustikktiltak...

    Og hvilket nivå på reflleksjoner som er hørbart avhenger også av hvilken tid de kommer etter direktelyden.

    3-s2.0-B9780123982582000210-f21-05-9780123982582.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.067
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du skrev apekister med konstant spredning, Orso.
    Disse dipolene er forøvrig mer konstantspredende enn det meste der ute.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Horisontal direktivitet (inndørs uten gating) av en apekiste og forøvrig helt uten vertikal lobing i motsetning til dipolene din. Ikke perfekt oppover i frekvens, men det kan forbedres på flere måter.

    C12 med 3C hor_polar_ inndørs_ingen gating til 110 deg.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.067
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Deilige hotspots der, Orso. Sikkert fin attack i elgitarene. Vanskelig å tillegge meningene dine særlig vekt om jeg legger spillelisten din da du var på besøk hos meg til grunn. Det var, om jeg husker riktig, ingenting der som var noe annet en rene studiokreasjoner gjort med nærmikrofoni.

    Please, kids, listen to unamplified live music just once! -Peter Aczel
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå er dette er rom som nesten er helt fritt for akustikktiltak...

    Og hvilket nivå på reflleksjoner som er hørbart avhenger også av hvilken tid de kommer etter direktelyden.

    Vis vedlegget 796446
    Nå snur du vel debatten på hodet. Jeg nevnte at refleksjonene fra frontveggen med dipoler nok var et større problem enn det bordet. Så viser du en måling og sier tja. Men den viser tydelig tidlige hørbare refleksjoner til tross for at den bare viser det øvre frekvensområdet.

    Men ja, hørbarheten til refleksjonene avhenger av både tid og hvordan nivået er i forhold til andre refleksjoner. F.eks kan refleksjoner så sent som etter 30-40ms være godt hørbare hvis de ligger for høyt i forhold til det andre, selv om nivået på ligger ganske lavt.

    Slik jeg ser det, så ville det være mer fornuftig i dette rommet og med denne plasseringen og hatt en høyttaler med bred spredning med lav baffelstep fremfor en dipol som gir tidligere hørbare refleksjoner fra frontvegg. Enda bedre vil kanskje være en både smal spredning og uten frontbidrag, men da blir det fort veldig stort. Just my 2 cents.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    orso sitt største mareritt. et orkester full av lobing, kamfiltereffekt og refleksjoner. låter helt forferdelig.
    For det første må man skille mellom levende musikk og musikk som avspilles på et anlegg.
    For det andre er det rommet du viser her svært godt akustiske behandlet. Så både kamfilter og refleksjoner er tatt hånd om her...

    Så her bommer du grovt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg tror man skal lete ganske godt for å finne den frontveggrefleksjonen hos Valentino. Saken er at høyttalerne er vinklet så mye at refleksjonsbanen havner 90 grader off-axis, og der er det ikke mye lyd.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det direktivitetsmålinger av disse høyttalerne? Helst vist som sonogram.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noe sånt burde vel gjøres i ekkofri omgivelser?
    Nærfelt inne i et litt større rom med plassering lengst fra flater blir rimelig korrekt et godt stykke ned i frekvens. Evt. kan man gate og miste oppløsning og frekvensområdet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.067
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De vil nok måle annerledes med og uten hette. Nok til å få de kamfilterallergiske til å bestemme seg for at det umulig kan låte bra.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.067
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @SiSt innom i kveld. Dipolprat (han prosjekterer 4-veis baffelløs) og musikklytting, dvs. vi kastet musikk på hverandre. Kjekk øvelse!
    Ble litt sykkelprat også.

    Sorry no spyshot.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.581
    Sted
    Hamar
    @SiSt innom i kveld. Dipolprat (han prosjekterer 4-veis baffelløs) og musikklytting, dvs. vi kastet musikk på hverandre. Kjekk øvelse!
    Ble litt sykkelprat også.

    Sorry no spyshot.
    Veldig hyggelig å være på besøk! Takk for kaffe, bestikkelser og trivelig selskap. Anbefales!

    Kult å få vist at kasser, innvendige resonanser, demping, forsterkninger etc er helt frivillig bare man har litt datakraft og mange nok forsterkerkanaler...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.067
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sendt en e-post til Donna! Donna Bodinet er Mrs. SOTA Herself. Tema oppgradering.

    Lørja er en Sapphire Series II anno sent 1980-tall med følgende oppgraderinger:
    Cosmos armbord i akryl
    Platematte i vinyl
    Series V motor og motorstyring
    Series V fjærer

    Det er to oppgraderingsmuligheter jeg ser:
    1) Series VI subchassis. Det skal være stivere, og i alle tillfeler ikke så krumt som det over 30 år gamle MDF-subchasiset som sitter i spilleren nå.
    2) Eclipse motorstyring. Quartzkontrollert med magnetsensorer på tallerken. Tror det er å ta det litt langt...

    Me fær sjau.

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.067
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Øh. Var en tur i kjelleren for å finne ileggsplater til spisebordet i stuen. Der står også noe gammel Rotel som fruen hadde med inn i ekteskapet, men hva?
    Jo, det kan se ut som at CD-spilleren er en budsjettklassiker:
    F9CA968F-8BA5-4300-951A-A57720665B0A.jpeg

    Det som er (litt) dritt er at jeg ikke har tilgjengelige innganger i anlegget. Yamaha WXC-50 har 1 optisk og 1 analog RCA inn. Må evt. kople fra grammofonen for å høre egenlyden dens.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.067
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så har Keefern endelig får mekket en video til 999. Det tok tre tiår.


    999 er åpningssporet på Main Offender (og @SiSt fikk den i trynet før helgen). Det er kanskje den kulest produserte rocknrollplaten jeg vet om. Det kommer snart en jubileumsutgave, men jeg har originalen og den er alltid på besøkstur sammen med Bach og Brahms og de.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.067
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @SiSt spilte et veldig kult Nick Cave-spor, Red Right Hand, da han var innom. Jeg kunne ikke huske å ha hørt det, jeg har liksom aldri helt stupt ned i det mørket.
    Anyway. Late to the party begynte fruen og jeg på Peaky Blinders nå i helgen. Der var ambolten, gitt!
    Musikken i den serien er ellers også 10/10.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.581
    Sted
    Hamar
    Red Right Hand er fantastisk. Har korte perioder med Nick Cave, men det er såpass lenge siden at jeg ikke har hørt de siste albumene.

    Murder Ballads, The Boatman´s Call og Let Love In er prima.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hmm... må høre litt Nick Cave nå kjenner jeg. Men den fabelaktige utsikten din er dårlig match for Cave vel? Må ha en "Cave" for å høre Cave... hehe...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.067
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Når kvelden kommer blir utsikten svarte natta.
    Ny boks på vei. Deler av den skal være Medical Grade, og det nå da være bra for galskapen.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.133
    Antall liker
    20.530
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tittei!

    Vis vedlegget 795473
    Rett ut av esken er hun ikke et like crazy sporingsmonster som gamle OC10 men +16 dB på HFN-plata er check på 2,0 g.
    Nå, du har haft lite tid med PTG-II.........
    Lengere oppe i tråden blev det snakket perspektiv.
    Hvordan opplever du lydbilde/3D/perspektiv på denne kontra OC-10?
    Spør, fordi PTG-II er den pickuppen, jeg har opplevd det største dybdeperspektiv på til i dag.
    Leter stadig efter pickup, som har samme "trøkk/dynamikk" som Sumiko Palo Santos, men perspektivet fra PTG-II :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.067
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vet du hva, jeg har kun spilt plater og A/B-testing går jo ikke.
    Får se til helgen om jeg kan få gjort meg noen tanker om det.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.581
    Sted
    Hamar
    Vi var forresten såvidt innom Matthew Halsall.

    Prøv disse:
    1646645055922.png


    1646645021373.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.067
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Se hva katten dro inn!
    Har snust etter en litt kjekkere phonoforsterker enn den stygge (i mine øyne, den ligger på brukten) Thorensen, og da en Lindemann Limetree Phono II dukket opp var søket over gitt! Prøver med 200 Ohm last først, så får vi se om jeg blir enig med meg selv om det eller 100 Ohm er å foretrekke.

    4E52987E-CC1C-4CE2-ACA6-5E2BDCD0BE3D.jpeg


    Det kan da umulig være nødvendig å bruke mer enn 1U høyde og 444 mm bredde på RIAA, hodetelefonforsterker og forforsterker, @Fosse?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn