Vøssfollgutta smaker på gress(vik)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
En liten forklaring er kanskje på sin plass ::)

Vøssfoll © JanR
1 fra Vestfold og 3 fra Østfold. Hvem...vel jeg var iaf med


Kommer mere etterhvert.....

/jan
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.463
Sted
Fredrikstad
JanR skrev:
En liten forklaring er kanskje på sin plass ::)

Vøssfoll © JanR
1 fra Vestfold og 3 fra Østfold. Hvem...vel jeg var iaf med


Kommer mere etterhvert.....

/jan
Det ble sanneligen en svært så kryptisk headline Jan ;D
Greit med en oppklaring ja...


Stue, og lytteplass stod klargjort for det jeg trodde var besøk av en blåsvenske(les Ørje), og en innflytta finnmarking. Nærmere bestemt HCS, og JanR.






Litt støysvak HiFi snop må til, samt masse kaffe, og kaldt drikke.






Overraskelsen var stor da det viste seg å være TO blåsvensker, og en fraflytta fredrikstad kar, som hadde tatt turen over fra Horten.

Da ble det besøk av JanR, Tore, Terje fra Audioaktøren, og HCS ;D






En skikkelig sosial østfoldgjeng altså. Terje er i mine øyne fortsatt godtatt som østfolding." Født østfolding, alltid østfolding" ;)




/Ruby
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Hehe syns tittel var fin jeg ;)
Og siden du bor på Gressvik....

Nuvel. Var utrolig artig at Terje hev seg med. Spontan - ugredd - vill i blikket, omtrent som oss andre mao ;D
Ikke minst trivelig å få hilse på Tore, nok en knakende kjekk rør og horn kæll.

Legge unger, ramler innom etterhvert.....

/jan
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.463
Sted
Fredrikstad
Trivelige østfoldinger, og praten satt løst.....

Det ble spilt masse musikk, med trykk på MUSIKK. Såkalte audiofile plater holder vi oss langt unna.


Det ble også befriende lite HiFi prat, men desto mer interessant var platevaskeren som Terje hadde med seg.








Dette er en helautomatisk vasker, som bruker destillert vann blandet med såpe/kjemikalier, og ultralyd i kombinasjon med doble roterende børster.

Begge sidene vaskes grundig, og tørkes samtidig, og prosessen tar omtrent 5 minutter.



Terje ga oss en rask demonstrasjon...






Tror HCS syntes den siste kaffeskvetten ble noe besk. ;D






Har testet platevaskeren i dag, på noen plater jeg hadde gitt opp å få rene, og må si meg meget imponert over vaskeresultatet.

Selvfølgelig.... slitte plater er fortsatt slitte etter vask, men fingermerker, flekker fra matrisen, skitt og støv forsvant uten problemer.


Kvaliteten på produktet(Tysk), og enkelheten i bruk gir 6 av 6 stjerner, men prisen er noe stiv. Rundt regnet 16k.

Nå skal det sies at denne prisen gjelder for en oppgradert versjon, med en rekke forbedringer...
Terje får her evt. forklare nærmere.



Som sagt hadde gutta mye å prate om, og kvelden ble en særdeles hyggelig, og uhøytidelig seanse...






Til slutt et oversiktsbilde av lytterommet.






Takk for denne gangen. Dette må gjentas. Har allerede planer.... :D



/Ruby
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Næmmen, fa... BLÅSVENSKE ;D.... Ja, du vært litt skremmt der Ruby, da vi troppa opp dobbelt så mange som du hadde trodd... Tross alt, vi oppførte oss nogenlunde pent. Spiste tilogmed opp nesten alt snopet du hadde satt frem.. 8)... Og altfor mye kaffe gjorde at klokka var iallefall 2 før Jon Blund dukka opp... Men trivelig, trivelig...

Lyden da ?? Hva skal en si.... For en horngubbe som meg var dette spennede. Stort rom , men meget god pinpointing. Høytalerne simplethen forsvant i rommet. Krefter var det nok av levert av BAT VK60. Og Klotz kabler gjorde ingen feil. Vinneren uansett var vinyl levert av Welltempered Classic på tross av en kompetent cd-rigg fra Musical Fidelity.Phono og pre var det amerikanske ARC som sto for. Artig og få komme til deg Ruby. Neste gang regner jeg med at kylling-retten din er klar... Skal prøve å ikke dra med meg dobbelt så mange da ... ;D. Takk for meg, kjempetrivelig på alle måter!
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Og nei, jeg drakk ikke ildvann , selvom det ser slik ut... :eek:
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er det sånn det ser ut med lyset på, altså. ;D

Den vaskeren har jeg siklet på før, men prisen er litt i overkant. Ruby: kanskje jeg stikker bortom deg med 2-300 plater en av dagene. ;)
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.463
Sted
Fredrikstad
HCS skrev:
Næmmen, fa... BLÅSVENSKE ;D.... Ja, du vært litt skremmt der Ruby, da vi troppa opp dobbelt så mange som du hadde trodd... Tross alt, vi oppførte oss nogenlunde pent. Spiste tilogmed opp nesten alt snopet du hadde satt frem.. 8)... Og altfor mye kaffe gjorde at klokka var iallefall 2 før Jon Blund dukka opp... Men trivelig, trivelig...

Lyden da ?? Hva skal en si.... For en horngubbe som meg var dette spennede. Stort rom , men meget god pinpointing. Høytalerne simplethen forsvant i rommet. Krefter var det nok av levert av BAT VK60. Og Klotz kabler gjorde ingen feil. Vinneren uansett var vinyl levert av Welltempered Classic på tross av en kompetent cd-rigg fra Musical Fidelity.Phono og pre var det amerikanske ARC som sto for. Artig og få komme til deg Ruby. Neste gang regner jeg med at kylling-retten din er klar... Skal prøve å ikke dra med meg dobbelt så mange da ... ;D. Takk for meg, kjempetrivelig på alle måter!
Vart litt skræmt ja ;D

Rett å slett en jæ.... trivelig, og uhøytidelig aften. Typisk østfoldingær...

Kyllinggryte, lapskaus, eller noe annet spennende. Vi finner på noe. :D


Gleder meg til en horn/rør aften i Ørje i nærmeste fremtid. ;)


Spellær best med lite lys på i stua vuttu Dazed. 8)


/Ruby
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
4.574
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Dær skulle jæ ha vøri karl ::)

Så ut til å være en en veldig hyggelig kveld.. Trur jaggu jeg snart må få en slik gjeng hit også snart, vært koselig :)

mvh
lassemann
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.463
Sted
Fredrikstad
lassemann skrev:
Dær skulle jæ ha vøri karl ::)

Så ut til å være en en veldig hyggelig kveld.. Trur jaggu jeg snart må få en slik gjeng hit også snart, vært koselig :)

mvh
lassemann
Nettopp. Skulle jo egentlig vært her du. Nå kan du ha det så godt ;D ;D


Besøk hos deg bør definitivt planlegges...
Mye spennende som har skjedd i det siste.



/Ruby
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Jo flere jo bedre, iaf så lenge det er sitteplasser ;)

Var en kjempehyggelig kveld i godt selskap. Og det gikk mest på juging, musikk snakk og ikke minst mye musikk :)
Og igjen, kjempemorro at Terje hang med. Tror han trenger å luftes litt oftere, godt å komme seg litt vekk fra butikk og styr. Og ikke minst morro at Tore hang med, alltid morro med mennesker som har ett relativt avslappet forhold til hardware og legger heller mere energi i musikk og kos.

Som HCS var innom lengre opp her så spiller de der Dynaudio Countour 1.3 tassene meget bra. Veldige gode på det som monitorer er gode på. Dvs plassert sånn som Ruby har gjort blir de helt borte - usynlig i lydbildet. Litt uvant for en med khorn, der blir man mere overkjørt av en vegg 8) Vinyl ett hakk vassere cd, imho. BAT VK-60, hørt VK-60 her hjemme på hønna og det spilte jævlig bra, en meget god og potent amp. Hadde ikke noe problemer i det hele tatt med Dynaudioene.

Artig å høre en av våre virkelig gode blues gitarister, Kåre Virud, igjen.
50 talls storband skiver er heller ikke å forakte :)

Platevaskeren ja, imponerende maskineri. Men vi kan sikekrt ta den diskusjonen i en annen tråd.

Tusen takk igjen Ruby for kaffe - smågodt og hyggelig selskap :)

/jan
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.927
Antall liker
27.630
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Aaahh, ser ut som en riktig kosekveld i Onsøy. :)

Virker som en gøyal liten tass den der platevaskeren og, må inspiseres!

Vennlig hilsen

Morten
 
V

vikeby

Gjest
Takk til Ruby for en flott kveld med masse god musikk. Er selv glad i jazz fra 50-tallet, og det var bl.a. skikkelig morsomt å høre Gerry Mulligan på barytonsax. Det var trøkk i oppsettet ditt Ruby. Mulligan stod fjellstøtt midt i lydbildet.

Platevaskeren som ble demonstrert av Terje er bare genial. Plate inn i vaskeren, trykke på knappen, og etter et par minutter er den klar til avspilling. Dersom man er den stolte eier av noen hundre plater, og en platespiller med ditto pickup, så burde denne vaskeren være et must. Rene riller=mindre knitring, men det aller viktigste er nok mindre nåleslitasje. Det er ikke bare knitringen som blir redusert. Det sorte blir mer sort for å si det litt flåsete. Mer ro i lydbildet ved avspilling av rene plater. Nye plater har også veldig godt av en tur i vaskeren før avspilling. Det sitter faktisk en del "skitt" i rillene etter produksjonen.

For undertegnede ble det konsumert uanstendige mengder sjokolade og kaffe. Men fankern au, litt må man jo unne seg i ungdommen.
Takk Ruby for en fin kveld.

Tore
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.463
Sted
Fredrikstad
Lagga skrev:
Aaahh, ser ut som en riktig kosekveld i Onsøy. :)

Virker som en gøyal liten tass den der platevaskeren og, må inspiseres!

Vennlig hilsen

Morten
Takker Lagga. Det planlegges en noe utvidet aften for østfoldingær i nærmeste fremtid. Da med mat, og tilhørende fludium. ;D

Vaskeren er rett og slett en genistrek. Punktum......


/Ruby
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.463
Sted
Fredrikstad
JanR skrev:
Jo flere jo bedre, iaf så lenge det er sitteplasser ;)

Var en kjempehyggelig kveld i godt selskap. Og det gikk mest på juging, musikk snakk og ikke minst mye musikk :)
Og igjen, kjempemorro at Terje hang med. Tror han trenger å luftes litt oftere, godt å komme seg litt vekk fra butikk og styr. Og ikke minst morro at Tore hang med, alltid morro med mennesker som har ett relativt avslappet forhold til hardware og legger heller mere energi i musikk og kos.

Som HCS var innom lengre opp her så spiller de der Dynaudio Countour 1.3 tassene meget bra. Veldige gode på det som monitorer er gode på. Dvs plassert sånn som Ruby har gjort blir de helt borte - usynlig i lydbildet. Litt uvant for en med khorn, der blir man mere overkjørt av en vegg 8) Vinyl ett hakk vassere cd, imho. BAT VK-60, hørt VK-60 her hjemme på hønna og det spilte jævlig bra, en meget god og potent amp. Hadde ikke noe problemer i det hele tatt med Dynaudioene.

Artig å høre en av våre virkelig gode blues gitarister, Kåre Virud, igjen.
50 talls storband skiver er heller ikke å forakte :)

Platevaskeren ja, imponerende maskineri. Men vi kan sikekrt ta den diskusjonen i en annen tråd.

Tusen takk igjen Ruby for kaffe - smågodt og hyggelig selskap :)

/jan
Takk for besøket Jan. Som du sier var det morro at Terje tok seg tid til å bli med. Trivelig, og sosial ex østfolding med masse tanker, og idèer.

Litt synd at jeg i farta glemte å ta bilde av Rød Mix gjengen, som til stadighet trakk ut i kulda for å diskutere hemligheter. ;D


Vil aldri bli horntrøkk i mitt oppsett, men det er et valg jeg har tatt.
Prioriterer holografi, og 3D, men vil likevel ha mest mulig trøkk, og dynamikk. Å få frem magien i musikken er 1 pri. :D

Syntes selv det spiller bra for tiden, og det gjenspeiles i innkjøp av uhorvelig mye ny musikk.


Vi har jo lagt flere gode planer Jan. Du kom med flere gode idèer. Vi fortsetter med de tankene. ;D


Prekæs!!!


/Ruby
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.463
Sted
Fredrikstad
vikeby skrev:
Takk til Ruby for en flott kveld med masse god musikk. Er selv glad i jazz fra 50-tallet, og det var bl.a. skikkelig morsomt å høre Gerry Mulligan på barytonsax. Det var trøkk i oppsettet ditt Ruby. Mulligan stod fjellstøtt midt i lydbildet.

Platevaskeren som ble demonstrert av Terje er bare genial. Plate inn i vaskeren, trykke på knappen, og etter et par minutter er den klar til avspilling. Dersom man er den stolte eier av noen hundre plater, og en platespiller med ditto pickup, så burde denne vaskeren være et must. Rene riller=mindre knitring, men det aller viktigste er nok mindre nåleslitasje. Det er ikke bare knitringen som blir redusert. Det sorte blir mer sort for å si det litt flåsete. Mer ro i lydbildet ved avspilling av rene plater. Nye plater har også veldig godt av en tur i vaskeren før avspilling. Det sitter faktisk en del "skitt" i rillene etter produksjonen.

For undertegnede ble det konsumert uanstendige mengder sjokolade og kaffe. Men fankern au, litt må man jo unne seg i ungdommen.
Takk Ruby for en fin kveld.

Tore
Der har vi "Nicket" ditt ja.
Må nok innrømme at det er jazz som spilles mest her i huset, og da spesielt de gamle gutta fra 40, og 50 tallet.

Gerry Mulligan er en av mine absolutte favoritter. Det samme gjelder Ben Webster med flere...


Skal bli artig å høre hvordan ditt rør/horn oppsett spiller. I følge HCS har du grom lyd.

Må innrømme at jeg har begrenset lytteerfaring med hornhøyttalere, så dette blir mildt sagt jæ... spennende...



Du får spikre en dato for gjenvisitt. :D


/Ruby
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Om jeg får spørre.. Ser antyding til en MF cd spiller.. Hvilken modell er det?

mvh Kai
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.463
Sted
Fredrikstad
kaap skrev:
Om jeg får spørre.. Ser antyding til en MF cd spiller.. Hvilken modell er det?

mvh Kai
Hei kaap.
Det er en Musical Fidelity MF 5.

Har testet den mot MF 5.5, men syntes MF 5 med Nu Vista rør spiller vesentlig bedre enn MF 5.5 som bruker 12AX7.

Vel å merke i mitt eget oppsett. :)


/Ruby
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Rubyred skrev:
Vel å merke i mitt eget oppsett. :)
Apropos det oppsettet: Skulle ikke det få sin egen anleggstråd? Du er på etterskudd, gode Rubyred! ;)

Jeg foreslår "Vill, Villere, Vikane" som trådtittel. :)
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.463
Sted
Fredrikstad
Dazed skrev:
Rubyred skrev:
Vel å merke i mitt eget oppsett. :)
Apropos det oppsettet: Skulle ikke det få sin egen anleggstråd? Du er på etterskudd, gode Rubyred! ;)

Jeg foreslår "Vill, Villere, Vikane" som trådtittel. :)
Har hatt det i tankene lenge Dazed, men enkelte ting tar lang tid her i huset ::).

Siden jeg bor godt utenfor allfarvei må det bli bli "Vill, Villere, VIKER". Vikene er laaang unna. Hele 10 kilometer. Så er det sagt... ;D


Du får ta deg en tur snart. Burde fått sjekka ut den vinyl vaskeren. Spellærn`te så gæli for tiden heller.


/Ruby
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Rubyred skrev:
Dazed skrev:
Rubyred skrev:
Vel å merke i mitt eget oppsett. :)
Apropos det oppsettet: Skulle ikke det få sin egen anleggstråd? Du er på etterskudd, gode Rubyred! ;)

Jeg foreslår "Vill, Villere, Vikane" som trådtittel. :)


Du får ta deg en tur snart. Burde fått sjekka ut den vinyl vaskeren. Spellærn`te så gæli for tiden heller.


/Ruby
Grov understatment ;)
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
:)

Hadde i sin tid en MF FCD, den hadde rør i utgangene, men den var sikkert en enklere modell..

 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Rubyred skrev:
Har hatt det i tankene lenge Dazed, men enkelte ting tar lang tid her i huset ::).
Jeg synes det går bra unna, jeg. ;)

Rubyred skrev:
Siden jeg bor godt utenfor allfarvei må det bli bli "Vill, Villere, VIKER". Vikene er laaang unna. Hele 10 kilometer. Så er det sagt... ;D
OK. beklager min mangelfulle kjennskap til geografien i "Den Andre Byen". ;)

Rubyred skrev:
Du får ta deg en tur snart. Burde fått sjekka ut den vinyl vaskeren. Spellærn`te så gæli for tiden heller.
Will do!
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.463
Sted
Fredrikstad
HCS skrev:
Rubyred skrev:
Dazed skrev:
Rubyred skrev:
Vel å merke i mitt eget oppsett. :)
Apropos det oppsettet: Skulle ikke det få sin egen anleggstråd? Du er på etterskudd, gode Rubyred! ;)

Jeg foreslår "Vill, Villere, Vikane" som trådtittel. :)


Du får ta deg en tur snart. Burde fått sjekka ut den vinyl vaskeren. Spellærn`te så gæli for tiden heller.


/Ruby
Grov understatment ;)
Hyggelig å høre HCS. Skulle gjerne hatt litt av eksplosiviteten til gode hornsystemer, men pose & sekk blir fort dyrt. ;D

Terje mente jeg burde se etter en god sub for å fylle på i de helt nederste oktaver. Høres ut som en god idè.

Er uansett ganske fornøyd med bassen slik det er nå. Har i tillegg noen naboer som krever litt hensyn. Men bare litt... ;)



/Ruby
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.463
Sted
Fredrikstad
kaap skrev:
:)

Hadde i sin tid en MF FCD, den hadde rør i utgangene, men den var sikkert en enklere modell..

Kjenner ikke til de forskjellige modellene, men er veldig fornøyd men min MF A5 CDP. Har hatt ganske mange cd spillere til utprøving, og denne fungerer best i mitt oppsett.
Sikker mange spillere som er bedre, men så lenge denne spilleren fungerer bra, så får det holde.

Skal jeg klage. så "rakler" det litt mye når skuffen går ut/inn, men det har vel ikke noe å si for lydkvaliteten. Til denne prisen kunne det vært gjort bedre. Uansett en knall cd spiller. :D



/Ruby
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.463
Sted
Fredrikstad
HCS skrev:
Kan anbefale subber ifra http://www.definitivetech.com/ . Også kallt "bondebassen". Lynkjapp, forholdsvis rimelig og lett å integrere. Fås kjøpt hos : http://www.lsound.no/Avdelinger/Produkter.aspx

Lykke til med naboene ;D
Takker for godt tips HCS. Skal definitivt sjekkes ut. :D

Nettopp fått nye naboer, så får vel være grei.
De har forøvrig ikke flyttet inn enda, men driver å pusser opp hele huset. Nytt kjøkken, nytt bad osv. Foreløpig er det de som bråker mest. ;D


/Ruby


/Ruby
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.463
Sted
Fredrikstad
En liten uhøytidelig test av Terjes patevasker.


Her er et "før" bilde av den værste plata jeg fant. (kjøpt brukt).






Her er samme plate etter vask.





Har nettopp spilt platen , og den er faktisk blitt ren.

Må si meg ganske imponert nå.


/Ruby
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Det må jeg si :D
Ikke så veldig overrasket for å være ærlig, det er en jævla god vasker det der.

Se å få'n hit !! ;D

/jan
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Lurer på om det ikke er samme vinylvasker som Terjetroll var så inbitt på at jeg måtte ta bilde av da jeg var innom der i fjor sommer?

 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Det var det jeg trodde :) Da var den antagelig så god som terjetroll mente.
 
Topp Bunn