Vår hobby dør ikke ut med det første....

Zatz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
70
Antall liker
0
Fjernkontroll eller kabler???? Tror jeg hadde faktisk gått for kabler den gang, fordi jeg ikke hadde fått noe utbytte av den på mitt ikke high end anlegg...hehe... :eek:

De som får støy eller dårlig lyd når de trykker på fjernkontrollen, så ville jeg tro at det er elektronikken i selve spilleren/forsterkeren som gjør utslaget, ikke fjerkontrollen.....

Beste tråden jeg har lest siden jeg har blitt medlem....hehe... ;D
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
I all "fairness". Dersom denne nye fjernkontrollen også inneholder ny mottaker, motor osv, så kan det kanskje påvirke lyden en smule.

Men dersom ikke....vel, da er det bare å trykke på "ASE" knappen (for den har vel det :eek:),..."Auto sound enhancer" og lene seg tilbake og bare la den oppgraderte lyden formelig stryke deg over kroppen som en vakker kvinne. zzzZZZZzzzz....
 
O

OldBoy

Gjest
I all "fairness". Dersom denne nye fjernkontrollen også inneholder ny mottaker, motor osv, så kan det kanskje påvirke lyden en smule.

Men dersom ikke....vel, da er det bare å trykke på "ASE" knappen (for den har vel det  :eek:),..."Auto sound enhancer" og lene seg tilbake og bare la den oppgraderte lyden formelig stryke deg over kroppen som en vakker kvinne. zzzZZZZzzzz....
Vi er da fulle av "fairness" her.

Hele denne tråden viser jo hvor søkende og fordomsfritt HFS-ekspertisen går tilverks når den møter en ny problemstilling. Gyver løs på de villeste teorier med full entusiasme. Og uten å fuske med grunnlagsmaterialet, som er populært i visse andre (medisinske) fagkretser. Nei, fakta på bordet, det er det som teller! Sannheten skal frem, koste hva det koste vil!

Og hvis teorien er at denne fjernkontrollen inneholder en forbedret mottager eller forbedret motor, må vi sjekke opp dette. Sprett opp en C32 og se selv med egne øyne (C32 bør vel bedøves først så vi ikke får fjernkontrollbeskyttelsen på nakken). Så bør jo fjernkontrollen testes på et komplett anlegg for virkelig å etterprøve de faktiske tekniske funnene, og etterprøve påstanden om lydforbedring. Vi må kanskje ha enda en C32 til dette formålet, for vi kan vel ikke regne med at den vi dissekerte fortsatt virker.

Min teori er imidlertid at "Auto-Sound-Enhancer", eller ASE, funksjonen bare er oppi hodene våre. I så fall stiller ikke jeg mitt hode til disposisjon for å teste den teorien. Der går grensen! Noen frivillige??
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Skjønner ikke at man gjør narr av denne annonsen. Som sagt vil etter all sannsynlighet fjernkontrollens tilstedeværelse i rommet og dens akustiske signatur, feks om den er skranglete (lett plast) eller tung og tett (metall), påvirke lyden som treffer ørene mer enn noe kabelbytte. Og 80% av HFS-medlemmene hører forskjell på kabler. For disse burde det være en lek å høre om fjernkontrollen er av plast eller et akustisk dødt materiale.
 
O

OldBoy

Gjest
Skjønner ikke at man gjør narr av denne annonsen. Som sagt vil etter all sannsynlighet fjernkontrollens tilstedeværelse i rommet og dens akustiske signatur, feks om den er skranglete (lett plast) eller tung og tett (metall), påvirke lyden som treffer ørene mer enn noe kabelbytte. Og 80% av HFS-medlemmene hører forskjell på kabler. For disse burde det være en lek å høre om fjernkontrollen er av plast eller et akustisk dødt materiale.
Selvfølgelig gjør vi ikke narr av annonsen.

Vi undres. Vi tenker. Vi lager hypoteser. Som seg hør og bør i et avansert og søkende fagmiljø, utfordrer vi hverandre. Og målet? Sannheten! Intet mer, intet mindre!

Vi nærmer oss snart grunnforskning her. Hva med en søknad til Forskningsrådet? Mange uprøvde akustiske teorier som må på plass, før vi kan svare på viktige spørsmål, ingen tvil om det.

Det er ikke utenkelig at fjernkontrollens tilstedeværelse i rommet kan være viktig. På samme måte som lytterens tilstedeværelse, ville jeg tro. Kanskje det blir enda bedre lyd dersom lytteren tar fjernkontrollen med seg ut av rommet? Kanskje lyden blir aller best hvis vi går så langt bort at vi ikke hører den?
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Hehe, som Løkken skriver, så vil denne fjernkontrollen ha en akustisk effekt. ALT du putter inn i rommet vil påvirke lyden i større eller mindre grad.

Men personlig: jeg hører IKKE forskjell på om fjernkontrollen ligger i sofaen, på salongbordet, ved siden av PCen eller oppå forsterkeren. Jeg hører heller ikke forskjell på om det ligger en bunke på CDer på gulvet foran CD-spilleren, eller om alle CDene står i hylla. Men selvsagt vil dette ha en viss effekt.

Derimot hører jeg tydelig om gardinene er trukket for eller ikke. Et fullt tørkestativ i stua har en gunstig effekt. En oljefyllt radioator mellom en høyttaler og lytteposisjon har en svært ugunstig effekt (varmens påvirkning av luften påvirker lydbølgene, akkurat som det påvirker lysbrytningen). Og hvis dama plutselig har skjøvet sofaen 15 centimeter bakover, så hører jeg det tydelig. Men dette er jo overhodet ikke mystisk.

MEN: Selvfølgelig vil kabler påvirke lyden! Dersom en liten fjernkontroll vil påvirke akkustikken, så vil selvsagt 2x3 meter tjukk høyttalerkabel også ha sin akustiske effekt. Ja, selv en meter lang signalkabel vil påvirke akustikken. Det er altså rimelig å anta at kabelens ytre utforming vil påvirke lyden, selv om "innmaten" ikke vil gjøre det. Ikke rart folk påstår å høre forskjell på tykke og tynne kabler

;D ;D
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Her må vi lytte oss fram! La oss bare håpe at ikke disse sneversynte måle-idiotene ødelegger denne rimelige måten å komme seg til "hifi-nirvana" på =)

-k
Ja. Vi kan jo ikke nekte for at folk hører forbedringer i lyden med en bedre fjernkontroll. Hvis det er mange nok subjektivister som hører de samme forbedringene, ser jeg for meg at dette etterhvert blir en "sannhet", og da nytter det ikke med målinger ;D ;D

MEN, hvis denne fjernkontrollen fungerer utelukkende på en forsterker som er helt annerledes, og mye bedre enn den andre forsterkeren - der fjernkontrollen ikke virker på, kan det jo hende at lyden blir indirekte bedre pga. bedre fjernkontroll ;-)

Jeg tror for øvrig at dette er bare tøys - hvis det er utelukkende fjernkontrollen vi snakker om her...

Vidar
 
O

OldBoy

Gjest
Hehe, som Løkken skriver, så vil denne fjernkontrollen ha en akustisk effekt. ALT du putter inn i rommet vil påvirke lyden i større eller mindre grad.
......Jeg tenker....

Har tenkt...Her mangler det helt åpenbart et symbol for Petter-Smart-lyspære i meldingsmenyen, men altså:

Hvis én er bra, må to være dobbelt så bra. Særlig hvis du slipper å kjøpe batterier til den ene. Den skal jo bare ligge der og fordoble den akustiske effekten.
 

Zatz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
70
Antall liker
0
Skjønner ikke at man gjør narr av denne annonsen. Som sagt vil etter all sannsynlighet fjernkontrollens tilstedeværelse i rommet og dens akustiske signatur, feks om den er skranglete (lett plast) eller tung og tett (metall), påvirke lyden som treffer ørene mer enn noe kabelbytte. Og 80% av HFS-medlemmene hører forskjell på kabler. For disse burde det være en lek å høre om fjernkontrollen er av plast eller et akustisk dødt materiale.
Hmmm... jeg tror faktisk ikke det ville vært hørbart eller målbart om jeg hadde en plast eller metall fjernkontroll på stue bordet mitt.... men at 80% hører forskjell på kabler tror jeg på!

Eventuelt om det skulle være hørbar forskjell så ville jeg tro at det var best å fjerne fjernkontrollen ut av rommet..... :eek: Eller kjøpe utstyr som ikke har fjern kontroll i det helle tatt, mottaker elektronikken i spiller / forsterker støyer nok noe, men ikke på grunn av fjernkontrollen....
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Vil min Sony prog. fjernkontroll i anodisert aluminium ha samme positiv effekt som primare'n eller har primare bevisst brukt vindtunnel/simuleringsprogramvare for å oppnå ønsket effekt? :)
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Hva med høyde i forhold til vekt hos nerden selv da? Vil det lønne seg å være høy og slank eller lav, firskåren og kraftig? Hva gjør dette med aerodynamikken?
 

Zatz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
70
Antall liker
0
Vil min Sony prog. fjernkontroll i anodisert aluminium ha samme positiv effekt som primare'n eller har primare bevisst brukt vindtunnel/simuleringsprogramvare for å oppnå ønsket effekt? :)
Ja, de har brukt vindtunnel og bølgebasseng.... :eek:
 

ErikMe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.01.2006
Innlegg
90
Antall liker
0
He he, leste denne tråden først nå.

Jeg la ut C32 til salgs på Lyd&Bilde og det med at lyden ble bedre var selvsagt en dårlig spøk.

Men det er en digg fjernkontroll. Veier nesten like mye som et billig dvd-reciever anlegg på en av de store El-kjedene.

mvh

Erik
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
He he, leste denne tråden først nå.

Jeg la ut C32 til salgs på Lyd&Bilde og det med at lyden ble bedre var selvsagt en dårlig spøk.

Men det er en digg fjernkontroll. Veier nesten like mye som et billig dvd-reciever anlegg på en av de store El-kjedene.

mvh

Erik
Hei og velkommen

Hifi-verdenen er full av slike dårlige spøker, din var faktisk en av de bedre... ;D
 
O

OldBoy

Gjest
He he, leste denne tråden først nå.

Jeg la ut C32 til salgs på Lyd&Bilde og det med at lyden ble bedre var selvsagt en dårlig spøk.

Men det er en digg fjernkontroll. Veier nesten like mye som et billig dvd-reciever anlegg på en av de store El-kjedene.

mvh

Erik
Medlemmer med humorisktisk sans er et aktivum for enhver forening. Dette var da ingen dårlig spøk. Tvert imot, en av de bedre. Hadde gått glipp av mye moro hvis det ikke hadde vært for deg.

Derfor: Hjertelig takk!!

P.S. Vurderte faktisk å kjøpe fjernkontrollen din, hvis det ikke hadde vært for at jeg har en kone som har et ørneblikk for denslags lettsynlige oppgraderinger. "Hva kostet DEN, da??" Da er det mye lettere å skifte ut én svart boks med en annen, det merker hun ikke.
 

ErikMe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.01.2006
Innlegg
90
Antall liker
0
Takker, er relativt nybegynner i denne "hobbyen".

Dog er jeg allerede litt nerd da jeg brukte en helg og masse penger på å kjøpe hjemmelagede høytalerkabler langt ute på landet i Danmark.

Hyggelig at det ble litt diskusjon rundt annonsen min. All reklame er god reklame :)

Bra forum !

mvh

Erik
 

Zatz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
70
Antall liker
0
Hyggelig at det ble litt diskusjon rundt annonsen min. All reklame er god reklame :)

Bra forum !

mvh

Erik
Hei Erik!

Er du fornøyd med Spa21 og DVD26....? Kjøper heller DVD spilleren din jeg? Send meg en PM hvis det er interessant? Har forresten C31 jeg....

Det var en bra tråd, helt til du kom inn her nå og ødla alt sammen, hehe.... ;D og nå er vel tråden DØD... ???
 
O

OldBoy

Gjest
Det var en bra tråd, helt til du kom inn her nå og ødla alt sammen, hehe.... ;D og nå er vel tråden DØD... ???
En skigard kan'kje vara evig, veit du.

Dessuten: det er ikke lett å mobbe en venn.

Tøffing er han også. Ikke lett å komme inn her på slutten av tråden vår og si at "Heisan, dette var jo min annonse!".

Vi får bare starte på nytt. Sisyfosarbeid kalles dét.
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Er den flink til å kontrollere basselektroner?
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Jeg burde nok kjøpe en slik - hvis den til og med kan gi bedre lyd så kan den sikkert også kontrollere Sound Project(DUX)-receiveren fra 1978.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
P.S. Vurderte faktisk å kjøpe fjernkontrollen din, hvis det ikke hadde vært for at jeg har en kone som har et ørneblikk for denslags lettsynlige oppgraderinger. "Hva kostet DEN, da??" Da er det mye lettere å skifte ut én svart boks med en annen, det merker hun ikke.
Det du trenger er denne ;D

 
B

bamsemann

Gjest
Hva med høyde i forhold til vekt hos nerden selv da? Vil det lønne seg å være høy og slank eller lav, firskåren og kraftig? Hva gjør dette med aerodynamikken?
Dette er jo klart som blekk i tom penn....

Selvfølgelig må vekta runde de 100kg, og helst litt bred over bakparti, grunnen til det er jo at da får du en veldig god sittestilling i spoten.

Høyden bør være ca 180, litt avhengig av sittehøyde.

Øre bør sitte ca mitt på skallen med en vinkel fra hodet på ca 30grader, briller skal alltid av ved seriøs lytting (her er det mange som fusker, fy på dere)

Knærne skal aldri! og da mener jeg aldri! krysses da det går utover 90graders regelen fra ryggen til stolen/sofaen. Husk dette.....

Haken må alltid ligge ca 10cm over øvre brystben, og må aldri droppes ned på brystet... det er katastrofe...

All denne kunnskapen jeg besitter på dette området tar det selvfølgelig 37,5 år med erfaring for å få, men dette kommer folkens....

Ta med dere disse gode råd på veien, så vil dere få et godt hi-fi liv...

M.V.H.

Orakelet...   8)
 
O

OldBoy

Gjest
Det du trenger er denne   ;D

;D

Hm...interessant....

Men det spørs om kona er teknologisk kompatibel med denne. Tror hun er innstilt med en annen frekvens, rett og slett.

Og så var det justeringen av "Auto-Sound-Enhancer"-funksjonen med dobbel lyshastighet......ble litt usikker nå, men tror at jeg bare MÅ ha det også.

Men hjertelig takk for tipset!
 
Topp Bunn