Forsterkere Utvikling forsterkere

erikm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2005
Innlegg
138
Antall liker
60
Torget vurderinger
1
Har hatt ulike klasse-d forsterkere i noen år nå, ncore og nå sist purifi.

Alt har hatt god lyd, men ingen voldsom forskjell i lyd mellom de.

Fikk kjøpt en stabel Adyton xp2d for småpenger av et studio i Oslo.

Prøver en nå, helt stille, på en 99db hornhøyttaler. Låter så likt de andre ampene jeg har at det er helt skummelt. Vi snakker om en 25-30 år gammel forsterker.

Nå bruker jeg en rme adi-2 til å tilte frekvens litt, men har det virkelig skjedd så lite? Er bare denne gamle Adytonen så bra?

mvh

Erikm
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Mange gamle forsterkere holder mål den dag i dag.

De kunne sine saker i gamle dager også. I det store og hele er forskjellen at man ikke trenger å grave så dypt i lommeboken i dag.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Blir vel egentlig ikke forbauset... utenom kl. D som har hatt en god utvikling, så er det ikke så mange måter å vri en klut på, - uansett hva dagens produsenter av svinedyrt bling påstår.... for ikke å snakke om nye rørforsterkere med fantasipris...
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.201
Antall liker
2.679
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Grunn conseptet for linær gain eller og switche ampene er vel ikke stort forandret
Dog har det kommet raskere komponenter og intelligente feks fet programmerbare likerettere , fet drivere , ultra gallium nitride fet
Bare for å nevne noen av uendelig mange ,,,,

Når aavik feks kan lage en klA med switch supply ,,, når augostini bruker de nyeste sanken LAPT (Linear Amplifier Power Transistor)
Når GAn systems bruker gan fet som switcher mHZ i D ampen ,, jo jeg synes det er spennede .

Jo at de kan forbedres av bare den grunn det tror jeg definitivt ,, PS er det noen som feks har fått med seg hvorfor både aavik og Dan bruker kobber i heat sinken sine ? : ) For å få noe som er bedre må hver stein snues :)

Kansje man en dag kan velge mellom en inntelligent klA amp med super lavt strømforbruk eller en D amps som switcher i 100mhZ der filtrene vil ha ubetydelig virkning .Mulig kan de og produseres i kommersielt utstyr uten for høy kost og kansje bli allemans eie ?
 
Sist redigert:
Topp Bunn