Utvide trådløst nettverk, hvordan?

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Bor i hus og har et altibox nettverk, som håndterer TV, internett og fasttlf. Det trådløse nettverket fungerer bra i 1. etasje, men signalstyrken duger ikke når jeg beveger meg opp i 2. etasje. Kunne ha tenkt meg å utvide tilgangen til Spotify, Squeezebox osv.
Hvordan får jeg utvidet det trådløse nettverket? (Har ikke greie på nettverk.)

Mvh.
atonal

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
569
Torget vurderinger
1
Kjøp en god ruter. En god moderne ruter idag skal ikke ha problemer med rekkevidden om det så er 3-4 etasjer opp.
Sett den opp med fast IP addresse 192.168.10.2 (DMZ'ipen til Altibox), eller konfigurer den som et aksesspunkt. Logg deg inn på konto på altibox sine sider og skru av WiFi på Altibox-ruteren.
Rene onsumer-repeatere er kun ubrukelige leketøy, og bortkastede penger. I tilleg kaster du vekk båndbredde. Jeg tipper at en repeater mot en altibox ruter gir max 5Mb/s effektiv båndbredde. Dessuten får man vel et nytt subnett med en repeater, som (kan) umuligjøre kommunikasjon mellom maskinene.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
atonal skrev:
og Linksys WRT610N likeså.
At denne får god omtale er for meg en gåte. Synes den lagger fælt jeg. Dessuten er den rimelig kresen på plassering synes jeg. Faktisk en av de routere jeg har har hatt som har fått reisepass fortest grunnet kresen dekning og tregt nettverk. Byttet til Buffalo og har aldri sett meg tilbake ;D

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Flageborg skrev:
1. Legg en Cat5 kabel fra Router i 1. etasje til denne boksen i 2.etg.

2. Installasjon av DLINK fra CD på PC tar 10 minutter - så er du på lufta

http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-bredband/DIR655/d-link-tradlos-router
Knallbra ruter med meget god rekkevidde men selv med denne for jeg ikke kontakt trådløst ned til treningsrommet (huset er langstrakt) . Siden jeg har cat5e kabel ned dit til min server satte jeg likesågodt opp ruter nr2 på samme subnet og laget ett eget trådløst nettverk her nede fungerer glimrende og alt er i kontakt med hverandre.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Byttet for en tid tilbake ut min d-link router (husker ikke type, men kostet rundt en tusenlapp) med en Time Capsule (samme som Airport extreme bare med innebygd HDD for automatisk backup) som har en dualband 802.11/n-router, og nå har jeg nett over hele eiendommen hvor det tidligere var dødt.

Har stort toetasjers hus og Time Capsule står pga kabler i kjelleren lengst unna alt så og si (derfor trøbbel med dekning for d-link), men nå har jeg full dekning over hele (!) og som om ikke det var nok så er det solid dekning helt bort til garasjen, annekset bortenfor huset og sågar til naboeiendommen. Mildest talt imponert.

http://www.apple.com/no/airportextreme/features/frequency.html

Vedlegg

300B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.12.2003
Antall liker
15
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Byttet for en tid tilbake ut min d-link router (husker ikke type, men kostet rundt en tusenlapp) med en Time Capsule (samme som Airport extreme bare med innebygd HDD for automatisk backup), og nå har jeg nett over hele eiendommen hvor det tidligere var dødt.

Har stort toetasjers hus og Time Capsule står pga kabler i kjelleren lengst unna alt så og si (derfor trøbbel med dekning for d-link), men nå har jeg full dekning over hele (!) og som om ikke det var nok så er det solid dekning helt bort til garasjen, annekset bortenfor huset og sågar til naboeiendommen. Mildest talt imponert.

http://www.apple.com/no/airportextreme/features/frequency.html
Samme erfaring her.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.828
Ja, var veldig fornøyd med toppmodellen til Netgear, men Airport Extreme har enda bedre rekkevidde.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Bruker en Netgear WNDR3700 og er fornøyd med den så langt. Har forøvrig en repeater liggende et sted som du kan få låne og teste ut hvor dårlig det blir, hvis du vil (du halverer båndbredden, hvis jeg har skjønt det rett).

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Har sagt det før, men gjentar det gjerne. Skal du kjøper router, så sjekk at den er kompatibel med OpenWRT,DD-WRT,Tomatoe eller annen firmware. Hvis du flasher routeren med denne firmwaren så får du funksjoner som kun finnes på bedriftsklasse routere. Blandt annet kan du justere sendestyrken. Har selv en Linksys 54 router og den knuser alt av andre routere jeg har prøvd både med oppetid,dekkning,sendestyrke.
Har 6 pc'er samt 5 telefoner og diverse spillkonsoll +++ kobblet opp på nettet via denne og har aldri hatt problemer
Linksys routeren koster rundt 500,- firmware er gratis.

N

nb

Gjest
stejorge skrev:
Har sagt det før, men gjentar det gjerne. Skal du kjøper router, så sjekk at den er kompatibel med OpenWRT,DD-WRT,Tomatoe eller annen firmware. Hvis du flasher routeren med denne firmwaren så får du funksjoner som kun finnes på bedriftsklasse routere. Blandt annet kan du justere sendestyrken. Har selv en Linksys 54 router og den knuser alt av andre routere jeg har prøvd både med oppetid,dekkning,sendestyrke.
Har 6 pc'er samt 5 telefoner og diverse spillkonsoll +++ kobblet opp på nettet via denne og har aldri hatt problemer
Linksys routeren koster rundt 500,- firmware er gratis.
Enig på prinsipielt grunnlag, jeg kjører selv Linksys flashet med dd-wrt, men det spørst om det er å anbefale for trådstarter når han sier "Har ikke greie på nettverk". Det er ikke vanskelig å flashe, men oppsettet av dd-wrt er en del mer komplisert enn konsument-firmwaren da det er fryktelig mye mer valgmuligheter.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Da kan jeg anbefale Tomato firmware, den er mye enklere en DD-WRT, jeg kjører denne selv, og den er ikke vanskeligere å sette opp en fabrikk firware.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
atonal skrev:
Har lest litt om d-link ruteren som er tipset om over, og noen opplever at den kneler og blir ustabil når den får mye datastrømmer å jobbe med. Kan være noen som bare har vært uheldige.
(D-Link DIR-655)
Det stemmer med min erfaring og flere jeg har snakket med.
Om den får litt tung routing å jobbe med (torrents f.eks.) så besvimer den. Jeg bruker min kun som switch og trådløs AP, det fungerer greit.
(Jeg har en Alix boks med m0n0wall i front som er 100% stabil.)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
569
Torget vurderinger
1
Om stock firmware er stabil, er det ingen som helst grunn whatsoever for en normal bruker å flashe med custom firmware og risikere å sitte igjen med død ruter. Det eneste man oppnår er litt andre valgmuligheter, ruteren blir ikke raskere. Man kan skru opp styrken ruteren sender med men dette er alltid av begrenset nytte. Custom firmware har en tendens til å inneholde bugs, da samme firmware skal støtte ørten forskjellige rutere, og ørten revisjoner av de samme ruterne. Og i 99% av tilfellene blir hastighet og dekning dårligere.

Kjøp deg en WRT610N v2. Denne er safe. Stabil, dual-band og med markedets beste dekning.
WNDR3700 er nesten like safe, men det har vært rapporter på dårlig radiodekning på denne i noen tilfeller.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Man skrev:
Om stock firmware er stabil, er det ingen som helst grunn whatsoever for en normal bruker å flashe med custom firmware og risikere å sitte igjen med død ruter. Det eneste man oppnår er litt andre valgmuligheter, ruteren blir ikke raskere. Man kan skru opp styrken ruteren sender med men dette er alltid av begrenset nytte. Custom firmware har en tendens til å inneholde bugs, da samme firmware skal støtte ørten forskjellige rutere, og ørten revisjoner av de samme ruterne. Og i 99% av tilfellene blir hastighet og dekning dårligere.

Kjøp deg en WRT610N v2. Denne er safe. Stabil, dual-band og med markedets beste dekning.
WNDR3700 er nesten like safe, men det har vært rapporter på dårlig radiodekning på denne i noen tilfeller.
Det var jo ganske bastant.

Det kan jo være at en faktisk har behov for andre funksjoner en stock fw.
Som mulighet for å bruke den som ren AP, DynDNS, tidsbegrensninger for ungene, mulighet for å legge inn statisk IP på router i stedet for på hver enkelt PC.
Bruker som sagt Tomato, og har enda ikke opplevd noen "bugs"
OG hastigheten og dekningen er blitt MYE bedre.
Har prøvd en drøss med routere fra Linksys/Belkin/D-Link men ingen har fungert så smertefritt som denne.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
569
Torget vurderinger
1
Det er hva trådstarter er på jakt etter som er viktig. Ikke om "Det kan være at en faktisk har behov for andre funksjoner en stock fw."
Når det er sagt så har stock WRT610N har alt du nevner og mer. Men foruten disse tingene er behovet for 99% av oss rett og slett en ruter som tåler å bli brukt til det man normalt bruker en ruter til, med suveren dekning.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Hatt tre stk wtr610 før jeg fikk en som virket. Og den hadde så dårlig dekning som ga den reisepass. Hadde hjelp fra Cisco for å sette opp nettverket da switchen trengte å twakes til mitt behov, så kompetansen burde ikke bestrides. Greit at noen har gode erfaringer med denne, men supergod er den ikke selv om den er ok å sette opp, noe de fleste andre er også.
Uansett lykke til med valget. Selv ville jeg nok sett på AirPort extreme da iallefall to har gode erfaringer med denne.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Tråden bare bekrefter hvor lite jeg kan om nettverk. Har gjennom årene vært en enkel bruker, har vært såre fornøyd med de ruterne/modemene som jeg har hatt, og det har fungert stort sett plug & play.

Avanserte funksjoner er bra, men det viktigste er stabilitet, dekning og hastighet.

Interessante ruter-kandidater er altså:
- WRT610N v2
- WNDR3700
- AirPort Extreme

I denne prisklassen er noen hundrelapper fra eller til ikke så viktig, bare produktet leverer. Skal sette meg ned og sjekke specs m.m.
Takk igjen, alle.

Mvh.
a.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.570
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Dlink dir855 bruker jeg. Er godt fornøyd.
Bruker Altibox løsningen som en ren "bridge" og kjører all trafikk shaping og tjenester gjennom routeren.
Jobber med dette til daglig og drifter blant annet 200 aksesspunkt. Vi har standardisert på Cisco. Men det koster og er jo absolutt ikke noe bedre for den almenne bruker.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
En liten update:

Skaffet meg Netgear WNDR3700, og i natt tok jeg meg tid til å holde på med dette mikk-makket. Satte altibox-ruteren i såkalt "bridge mode" og kjører signalet rett igjennom til Netgear`en. Det funker, og jeg har godt signal i hele huset (har ikke sjekket signalet i loft og kjeller, da).

Konklusjon: hurra!
Fortsatt god helg til alle.

a.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Kan jeg slenge inn et spørsmål her, jeg har en XP pc, på denne har jeg koblet et trådløst Linksys 600 nettverkskort, da har jeg routeren i andre enden av stuen sammen med modem.
Det hele kobles sammen med Mac adresse og WEP passord og fungerte perfekt inntil idag hvor et ubeskyttet nettverk dukket opp, og når pc`en våkner fra dvale kobler den seg automatisk til dette nettverk, den forblir ikke tilkoblet til mitt.
Jeg finder ingen innstillinger i nettverkskortet der kan "låse" den til mitt nettverk, så hvordan løser jeg dette?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.570
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
under "Administrere trådløse nettverk".
Da ligger sikkert det usikrede over ditt. Slett det usikrede i den listen.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Mener du kan gå inn på instillinger under trådløse nettverk og `egenskaper` mener jeg å huske så skal du vel kunne prioritere rekkefølgen hvilke nettverk du vil kople til....

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
niels skrev:
Kan jeg slenge inn et spørsmål her, jeg har en XP pc, på denne har jeg koblet et trådløst Linksys 600 nettverkskort, da har jeg routeren i andre enden av stuen sammen med modem.
Det hele kobles sammen med Mac adresse og WEP passord og fungerte perfekt inntil idag hvor et ubeskyttet nettverk dukket opp, og når pc`en våkner fra dvale kobler den seg automatisk til dette nettverk, den forblir ikke tilkoblet til mitt.
Jeg finder ingen innstillinger i nettverkskortet der kan "låse" den til mitt nettverk, så hvordan løser jeg dette?
Jeg kjører Windows XP og gjør det slik. Klikker:

Mine nettverksteder
Vis nettverkstilkoblinger
Trådløst nettverk
Vis tilgjengelige trådløse nettverk
Endre rekkefølgen for fortrukkede nettverkstilkoblinger

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Er litt usikker på dette. Finder ikke noen "Mine nettverksteder", men når jeg går inn i Nettverkstilkoblinger, og Vis Tilgjengelige Nettverk, da får jeg vite at windows ikke kan konfigurere denne enhet.
Linksys kortet viser jo tilgjengelige nettverk, men man kan ikke slette noen fra listen.
Også, når jeg kobler fra det usikrede nettverk og kobler til mitt eget må jeg hver gang skrive passord, selvom "husk dette nettverk" er huket av, det har bare skjedd èn gang at den koblet seg selv til uten passord.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.570
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ok - da bruker en annen styringsprogramvare for dette. Kanskje Intel sin avhengig av hvilken wlan kort og pc du bruker. Den jobben må gjøres i det grensesnittet evt. så må du endre "default" til windows sin styringsprogramvare.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
bambadoo skrev:
Ok - da bruker en annen styringsprogramvare for dette. Kanskje Intel sin avhengig av hvilken wlan kort og pc du bruker. Den jobben må gjøres i det grensesnittet evt. så må du endre "default" til windows sin styringsprogramvare.
Ja, evt. er det Linksys sitt. Jeg pleier å avinstallere slike 3.parts programmer og bruke Windows`eget, blir gjerne mindre krøll av det.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Edit: lastet ned wzc, og fandt en forklaring på hardware.no så jeg tror det virker nå.
Takk for hjelpen.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Er det virkelig noen som bruker produsenten av nettverkskortet / 3.parts programvare til dette?
Er jo nok å innstalere driveren, windows egen programvare er jo dønn stabil.
Ikke minst, mindre innstalert på pc`en er bra...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Fett. Har kjøpt meg en Netgear 3700 jeg og. Hadde en MSI greie som bare var snål...
Bra tråd!

mvh

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
RJEL skrev:
Er det virkelig noen som bruker produsenten av nettverkskortet / 3.parts programvare til dette?
Er jo nok å innstalere driveren, windows egen programvare er jo dønn stabil.
Ikke minst, mindre innstalert på pc`en er bra...
Dønn stabil? Da gjør jeg noe feil, må kanskje avinnstallere Linksys Wireless Manager programvaren. Idag da jeg vekket pc`en fra dvale koblet den seg automatisk til det usikrede igjen selvom jeg jo den 19/11 endret dette til at windows skulle ordne. Jeg måtte aktivere wzc igjen, og endre i nettverks egenskaper til at windows skulle kontrollere igjen.
Eller må jeg endre en innstilling her?

Vedlegg

Topp Bunn