Uttrykk & sånn

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Alt adopteres: Fleksnes's "dæijooo", Jespersens uteligger "ærre galt av meg å.." Bennys "ikke sant ?"

Under Gulf-krigen var uttykket "å knuse" på alles lepper og mye skulle knuses i media: knuse fienden, tallknusing, problemknusing etc.

Etter Georg Apenes's "massivt udugelig" brekes det nå i kor: Massiv bombing, massive konkurser, massiv oppfølging av prostitusjonsmiljøet osv.

Noen andre ?

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Vi breker i flokk. Sånn er det med den saken.. ;)

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Det sikreste tegn i dagens aviser på at man har med en hjelpeløs journalist å gjøre, er når han bruker uttrykket 'raser mot' i sine overskrifter. Noe mer begredelig babyspråk skal man lete lenge etter. Når jeg ser slikt så gremmes jeg og skifter nettside.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg vet ikke helt om dette går under "Utrykk" eller "& sånn":
"Hadde Ibsen vært i live idag, ville han ha snudd seg i sin grav".
"Takfare" (fare for snøras)
"Solberg kr 10/kg" (i bærsesongen)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.347
miljøvennlig ble et skikkelig koseord for bilbransjen, helt til det ble ryddet opp. Miljøvennlig er et av de mest misbrukte ordet i disse dager.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Gjestemedlem skrev:
Det sikreste tegn i dagens aviser på at man har med en hjelpeløs journalist å gjøre, er når han bruker uttrykket 'raser mot' i sine overskrifter. Noe mer begredelig babyspråk skal man lete lenge etter. Når jeg ser slikt så gremmes jeg og skifter nettside.
Jeg lurer på hvem i VG som har dette særegne forholdet til "døds-": Dødshotellet, Dødskræsj, Dødsbrann (der fikk VG forøvrig godt følge av andre aviser), Dødsstup ("Overlevde dødsstup" - var vel å strekke begrepet "døds-" vel langt).

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.560
Og "narko". Plutselig var det overalt, og det tidligere brukte "narkotika" var nesten ikke å se. Alt har blitt "narko". Hvor lenge til kan man lese om "ungdommer tatt med alko"...?

Schlägeren er selvsagt når man kan putte narko sammen med masse andre konstruerte tulle-overskriftsord; "narkodømt sexprest siktet for dødsmassakre" og liknende. ;D

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
;) venstresidens sans for detaljer i overskriftene:
- "Knivdrept" (på linje med dårlige restauranters menyer: Ovnsbakt, pannestekt...)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Og nå om dagen er jo alt "bærrre lækkert"..................

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.883
Torget vurderinger
0
Og så har vi alle de som synes det meste er så spennende.Jeg hater det ordet!!!

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.268
Torget vurderinger
1
Proaktiv (i disse krisetider...)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.347
Key Account Manager
Tittelen har de seneste par år blitt kraftig devaluert og er snart på vei ut i deler av næringslivet.

Kari Hellebust lagde ei fin lita vise på 80-tallet om at alt blir så mykje finare og flottare når det seiast på engelsk. :p

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
770
Torget vurderinger
1
Stort fokus.

Selv med gymnasfysikk må en forstå at fokuset da er heller uskarpt!

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Vi kjenner vel alle uttrykket "å komme som julaften på kjerringa".

Tror det var på Nitimen i fjor; programlederen forsnakka (?) seg og da ble det til at det kom som julenissen på kjerringa...

Likte igrunnen den nye versjonen bedre, ;)

Mvh

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Bruken av adjektivet 'svært' er blitt mote. Er ikke ordene 'meget' og 'veldig' gode nok lenger?

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Dette var da svært pirkete, eller?

Mvh

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.347
atonal skrev:
Bruken av adjektivet 'svært' er blitt mote. Er ikke ordene 'meget' og 'veldig' gode nok lenger?
Vi ønsker å distansere oss fra Kåre Willoch-epoken: "Nu går alt så meget bedre" ;D

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Espen R skrev:
atonal skrev:
Vi ønsker å distansere oss fra Kåre Willoch-epoken: "Nu går alt så meget bedre" ;D
Nu for tiden heter det vel "Det går likar no". :D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.347
I 2008 er definitivt vendepunktet kommet for hva som høver seg for bøyning av adjektiv.
Selv Kristin Halvorsen sier gøy - gøyere - gøyest. Da jeg gikk på skolen (og det er jo lenge siden) da fik vi pryl av norsklæreren hvis vi sa at "det er gøyere med Vic20, men gøyest med Commodore64". ;D

PS! Kunne vært morsomt med en liten kommentar fra en norsklærer på denne! ;D

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Det slurves også en del med forskjellen mellom "å stille spørsmål om" og "å sette spørsmåltegn ved", og så ender det opp med bastarden "å stille spørsmålstegn om".

Mvh

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Begrepet "forfordele" blir av svært mange brukt stikk motsatt av det det egentlig betyr. Noe som er på siden av det denne tråden handler om. Imidlertid får det meg til å tenke på en påstand - "Ord kommer til å få den mening journalister tror de har."
Noe som bringer innlegget rett tilbake på linje.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.347
"Du skal hegde på sovle!"

Sovel = pålegg
hegde = spare/nøysomhet

;D

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.566
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Genuint.

Sjelden kan man være så sikker på at noen ikke bryr seg en døyt, som når de sier at de er "geniunt opptatt" av noe.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Tubesnake skrev:
Legge seg flat.
Her vil jeg minne om bård Tuftes vidunderlige parodi på John G. Bernander i programmet "Tazte priv.". "E legger mæ flathetsorientert...." Grusomt morosamt!

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
Parametere har avgått ved døden. Polariteter gir seg fortsatt til kjenne.

Samhandling er vel det ordet jeg går i hakk over. Det samhandles mye. Krisehåndtering er snart obligatorisk, til tider virker det som om krisehåndteringsteamet ligger foran politi, brannvesen og ambulanser - og ordet har skutt seg fast i de merkeligste sammenhenger.

Vi hadde mye moro med å spille Buzzword Bingo i forskjellige forretningssammenhenger.

Man kan sikkert spille det samme med nyhetssendinger.

Sånn i global sammenheng.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
770
Torget vurderinger
1
toriamos skrev:
Begrepet "forfordele" blir av svært mange brukt stikk motsatt av det det egentlig betyr. Noe som er på siden av det denne tråden handler om. Imidlertid får det meg til å tenke på en påstand - "Ord kommer til å få den mening journalister tror de har."
Noe som bringer innlegget rett tilbake på linje.
Like før jul ville ikke samferdselsministeren forfordele sine sambygdinger på Vestlandet. Så det er ikke bare sjonnalistene.

Hørte også en samfunnstopp uttale i radioen, i fullt alvor: "Smaken er som baken, den er forskjellig". Jeg blir målløs.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.347
Kvalitetstid

(...som Audiophile-Arve nevnte i sitt siste innlegg) ;)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.140
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Delle skrev:
Vi kjenner vel alle uttrykket "å komme som julaften på kjerringa".

Tror det var på Nitimen i fjor; programlederen forsnakka (?) seg og da ble det til at det kom som julenissen på kjerringa...
........
eller "komme som kjerringa på julaften"
Det blir vel en prioriteringssak.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enkelte folks forståelse av innholdet i sammensatte uttrykk er fornøyelig; her har vi folk som har brukt disse uttrykkene hele sitt liv, men aldri tatt et sekund til å reflektere over deres mening og innhold.

Her er etpar eksempler jeg hørte av voksne intervjuobjekter på NRK radio;

- ..nei, jeg har ikke noen ny jobb sånn på stående hånd..

(Oppsagt arbeider på Rena Kartong hadde hverken jobb på handa eller på stående fot)

- ..disse menneskene brenner bukta si i begge ender..

(kvinne uttaler seg om vanskeligstilte og narkomane, som slett ikke har bukta og begge endene, men derimot brenner sitt lys i begge ender)

Legg merke til denne blandingen av forskjellige uttrykk til et nytt og meningsløst uttrykk; man hører det dagene lang, og jeg ler ofte av disse uttrykkene for min del iallefall.

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.347
Den skal tidlig krøkes som god fiskestang skal bli

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.054
En bekjent av meg som hadde det litt trasig fant trøst i ordtaket "Det er aldri så godt at det ikke er galt for noe"
Ellers så misliker jeg endel fotballuttrykk, slik som kvalik, slå en ball, spille flatt.......

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.760
Torget vurderinger
12
Synergi (og da alltid brukt ubetinget positivt)

Topp Bunn