Utstyrshysteri!

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.112
Sted
Nøtterøy
Var ute i marka her om dagen. Gikk en kjent turløype i mine hjemtrakter. Det jeg legger merke til er at utstyrshysteriet har bredt seg til turgåere også. Kan ikke folk gå seg en tur i marka uten å ha full gore-tex utrustning? Bergans fra innerst til ytterst? Og de kjempe gore-tex støvlene.
Fra før har jeg registrert at voksne folk ikke kan sykle lenger uten å ha utstyr på seg til en verdi av en fin bruktbil. Og for ikke å snakke om hvis du skal i alpinbakken. :p

Har vi et behov for å hevde oss eller har vi for god råd. Vi har har blitt et folkeferd full av utstyrshysterikere.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Og jeg som trodde overskriften omhandlet hifi ::) ::)

Har forresten samme erfaring når det gjelder snescooter og dertil klær.
Er du i nærheten enkelte "klikker" så ser de rart på deg hvis du ikke har klær til verdi på minst 3 gode( ganske nye) bruktbiler på deg

Mvh Jan I

S

slowmotion

Gjest
Folk er kanskje redde for ikke å "passe inn" ?

S

Slubbert

Gjest
Jeg bruker fortsatt skiutstyret jeg fikk til konfirmasjonen, det har fulgt meg mer enn halve livet. Kostet vel et par tusen den gang.

At rikmann-wannabes blåser store penger på skiutstyr, sykkelutstyr, golfutstyr, klokker, sko, klær og andre tullete statussymboler passer meg i grunnen helt utmerket, da blir det mindre prispress på ting som jeg er interessert i.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Samme i seilermiljøet også... har du ikke "riktige" seil, seilklær, jolle, påhenger så er du helt ute. Samme for båt også; du skal helst ha nyere båt av "riktig" type. Stiller du med en gammel båt, ja da er du en sånn raring som ikke engang har bar i båten heller... ;)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jan_I skrev:
Og jeg som trodde overskriften omhandlet hifi ::) ::)

Mvh Jan I
Det fine med utstyrshysteriet i hifi-verden, er at det avsløres så lett; låter det dritt så låter det dritt uansett pris/alder.

Det er det beste med hifi, du kan få akseptabel high-end lyd uten å ha det siste/dyreste!

N

nb

Gjest
Min private velstandsindikator var det stadig økende antallet folk i norske alpinbakker som hadde stæsj fra Arc'teryx. Pris på en jakke derfra: 5000 i Norge. 425 dollar i USA. Sportsbutikker i Norge har virkelig fete marginer ser det ut til.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
To årsaker skulle jeg tro. Når du trenger noe nytt blir det ofte slik at man kjøper det som er hypermoderne da butikken ofte ikke har annet. Jeg slet lenge på "gamle" ski av den brede typen som er fine å gå på fjellet med. Problemet er at disse ikke passer i de ferdige sporene som lages av løypemaskiner, skiene blir for brede. Gameldagse wirebindinger passer heller ikke inn i et slik opplegg da de "tar i kanten" på løypesporet, og tilslutt så får man jo ikke lenger tak i sko som passer, om man ikke velger å gå med militært utstyr da. Resultatet er at jeg måtte kjøpe "komplett pakke". Og da kommer vi også til det finurlige her. Det moderne utstyret har ikke på noen måte samme slitestyrke som det gamle. Man kan ikke bruke moderne skiutstyr "halve livet", utstyret går i stykker før du må noen måte kommer så langt! Ergo må man kjøpe nytt relativt ofte.

Det samme gjelder vel på antrekksiden også skulle jeg tro. Får man kjøpt noe annet enn Goretex i dag?

Den andre grunnen til dette fenomenet er vel et utslag av manglende selvtillit. Folk tør ikke stikke seg ut og være "anderledes". Bor du i det rette naboaget i Bærum "forplikter" det. Du kjøper ikke Skoda men MB fordi du tror at naboene forventer det. Ungene dine bruker dongeribukser til 1500,- paret. Ellers blir de mobbet, sier de i allefall!? Har en liten følelse av at denne nasjonen blir full av "nikkere" og folk som ikke tør hverken stikke seg ut eller ha en klar utvetydig mening om noe. Et utslag av et samfunn der en stadig mer omseggripende politisk korekthet synes å være målet. Når hadde vi sist i dette landet en virkelig politisk ideologisk debatt. Høyre og venstresiden krangler om busjettposter, men de politiske ideologiene ligger på mange måter i dvale. Vi er i ferd med å bli en nasjon av bløtdyr! Og som en konsekvens "må" alle ha det samme Bergansutstyret i skisporet. Hadde en "controller" ( fint nytt ord ) på rådhuset og han var komunist, god gammeldags kommunist. Vi var ravende uenige, men du verden så mange lærerike, givende, opplysende og horisontutvidende diskusjoner vi hadde. Trist at slike som han er en utdøende rase!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Kabeldragern skrev:
Samme i seilermiljøet også... har du ikke "riktige" seil, seilklær, jolle, påhenger så er du helt ute. Samme for båt også; du skal helst ha nyere båt av "riktig" type. Stiller du med en gammel båt, ja da er du en sånn raring som ikke engang har bar i båten heller... ;)
Hjelper ikke med ny båt heller om det er en Bavaria. ;D

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Matrialismen råder villt i dette landet.

Jeg motvirker dette bevisst/ubevisst.

Min bil er fra 92,fiskestang fra 85, dagstursekk fra 50tallet,sekken ser eg jo ikke selv,den er jo på ryggen,om andre skulle kommentere den så sier det mye mer om dem.
Tursykkel fra 80tallet,bor i et hus fra 1886.

Jeg får klær av min familie som de mener er "umoderne",som jeg bruker i flere år etterpå til friluftsliv.
Tror ikke kondisen blir bedre med Gore tex heller,kanskje noen tror det??

Spør meg en gang ka eg bruker penger på.Ingen premie til den som tipper det.

Helsing Arild.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Her er motorsykkel hobbyen en befrielse imo. Mitt inntrykk var at der var alle like velkommne enten de kjørte en gammel slitt 80-taller eller splitter ny hot plastrakett.
Var på en demo-dag hos den lokale suzuki forhandleren i fjor, og betjeningen gikk nesten av skaftet av begeistrelse når en fyr kom på en eldre kawasaki i mint condition. Gøy.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
thomand skrev:
Her er motorsykkel hobbyen en befrielse imo. Mitt inntrykk var at der var alle like velkommne enten de kjørte en gammel slitt 80-taller eller splitter ny hot plastrakett.
Var på en demo-dag hos den lokale suzuki forhandleren i fjor, og betjeningen gikk nesten av skaftet av begeistrelse når en fyr kom på en eldre kawasaki i mint condition. Gøy.
Litt av det samme innefor HiFi også. Vintage utstyr blir ikke sett ned på.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.241
Sted
Holmestrand
HiFifolk bør vel være forsiktig med å uttale seg om utstyrshysteri? Det er vel knappast et område hvor det er mer framtredende enn på HiFi? Det er jo også betegnende at mange her på HFS er opptatt av foto, sykkel, motorsykkel, bil etc. HiFifolk er "prylgubbar" som svenskene sier! Meg selv inkludert!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
xerxes skrev:
HiFifolk bør vel være forsiktig med å uttale seg om utstyrshysteri? Det er vel knappast et område hvor det er mer framtredende enn på HiFi? Det er jo også betegnende at mange her på HFS er opptatt av foto, sykkel, motorsykkel, bil etc. HiFifolk er "prylgubbar" som svenskene sier! Meg selv inkludert!
Enig! meg selv inkludert

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
xerxes skrev:
Jo det er så, men har ikke intrykk av at man "ser ned på" de som har annet eller eldre enn en selv. Og det er nå positivt om ikke annet.

Dessuten er det ikke så enkelt for oss som var ekorn i det forrige livet! Vi bare MÅ samle!! ;D

V

vredensgnag

Gjest
Andy skrev:
Var ute i marka her om dagen. Gikk en kjent turløype i mine hjemtrakter. Det jeg legger merke til er at utstyrshysteriet har bredt seg til turgåere også. Kan ikke folk gå seg en tur i marka uten å ha full gore-tex utrustning? Bergans fra innerst til ytterst? Og de kjempe gore-tex støvlene.
Fra før har jeg registrert at voksne folk ikke kan sykle lenger uten å ha utstyr på seg til en verdi av en fin bruktbil. Og for ikke å snakke om hvis du skal i alpinbakken. :p

Har vi et behov for å hevde oss eller har vi for god råd. Vi har har blitt et folkeferd full av utstyrshysterikere.
Eh ... stein ... glasshus, hmmm.

Ellers er vintage en fin måte å omgå hysterikerne på. Jeg har hatt en Jaguar E-type, som på en måte stilnet all diskusjon om hva som gjaldt av bil; og seilte en del år i en mint-condition mahogny Drake fra 1963 - den hadde helt egne "right of way" regler, virket det som. Alt vek unna (med unntak for danskebåten.)
Nylig kjøpte jeg en mint-condition Cherokee Jeep '98, som skal oppgraderes til å kjøre offroad - på ordentlig, med skidplates, høyere fjæring, litt større hjul, skikkelig støtfanger foran og bak, VHF.
Alltid moro på fisketur og jakt når folk er livredde for å få skraper i sine Q8er og Cayenne smykker. Blir litt meningsløst med en offroader du ikke tør kjøre opp på fortauskanten.

Stå imot. Og kjøp ski fra Rønning - mine har jeg hatt noen år nå, med M98 binding - den bindingen har gått ut av produksjon, så den blir du temmelig alene om, bare noen få igjen.
Skigåing er da ikke noe man gjør i spor?

Men nå begynner folk å skjønne vintage-knepet. Var på jakt etter en skikkelig tursekk, Alpinist eller tilsvarende fra Bergans, og så at gamle canvas Bergans-sekker nå selges for over 1000-lappen på finn.no! Må le.

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.410
Vintage en fin måte å omgå hysterikerne på? Pøh. Jaguar E Type er nevnt som ett eksempel, men hadde en Opel av samme årgang gitt samme kred? Neppe.
Utstyrshysteriet finner man overalt. Vi har blitt så selvsikre at vi tror vi er proffer i alt vi foretar oss og følgelig må ha utstyr deretter.

Ø

ØivindJ

Gjest
Vil nå ikke si at alt er hysteri. Slik jeg ser det er det f.eks ingenting som heter nybegynner ski, nybegynner gitar, ect. Bare bra og mindre bra. Lett å lære på og mindre lett å lære på (ikke alltid prisavhengig).

Bekledning til tosifret antall tusen derimot er hysteri. Selvsagt.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.112
Sted
Nøtterøy
Det er vel derfor idretter som hopp og skøyter ikke appellerer til ungdommen lenger. Det er altfor lite utsyr og stæsj.

V

vredensgnag

Gjest
Andy skrev:
Det er vel derfor idretter som hopp og skøyter ikke appellerer til ungdommen lenger. Det er altfor lite utsyr og stæsj.
Vet du hva de skøytene koster? Skia? Hoppdressen?

Et problem med hopp er vekthysteriet; og du skal være spesielt rar i hodet for å bruke livet på å snurre rundt en skøytebane med hodet ned i isen, trur eg. ;D

S

Slubbert

Gjest
Jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at absolutt alt jeg eier tilsammen er verdt under 250.000 kroner. 8)

V

vredensgnag

Gjest
Mulig jeg tar feil, men jeg likte å overta en E-type, sette den skikkelig i stand, og slik la den få et nytt liv - nå er den på andre hender.
Gjorde det samme med seilbåten - betalte for en full oppussing, og i stedet for å ende opp på et Skt. Hans-bål seiler den nå videre ...

En dag kommer datteren min til å overta mitt vintage stereo-anlegg, som også er reddet fra skraphaugen ved å være kyndig restaurert, osv. En hyggeligere måte å bruke penger på enn å få tre-fotsdilla på båt, eller måtte ha seneste bilmodell først.

Og ved å kjøpe ski til meg selv og venner fra Rønnings Treskifabrikk så er jeg med på å holde en tradisjon i live. Nice.

www.treski.no

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.848
Re: Marka,

Tror det er flere faktorer som spiller inn her.

Folk flest går mindre på ski og har mindre penger.

De som er skikkelig ivrige har dette som hovedhobby. Da er det forståelig at de er oppdatert.

De andre tar et skippertak i år. Det utstyret de brukte for 15 år siden er ikke lengre brukelig. Derfor har de nettopp kjøpt nytt. Til neste år sitter sistnevnte gruppe i sofaen og spiser pottitgull, men det er alltids noen som skal igang med et skippertak....

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.410
vredensgnag skrev:
Mulig jeg tar feil, men jeg likte å overta en E-type, sette den skikkelig i stand, og slik la den få et nytt liv - nå er den på andre hender.
Fullt forståelig, jeg hadde også likt det :) Men jeg må nok nøye meg med en litt mindre engelskmann.

V

vredensgnag

Gjest
Pink_Panther skrev:
vredensgnag skrev:
Fullt forståelig, jeg hadde også likt det :) Men jeg må nok nøye meg med en litt mindre engelskmann.
Var ikke så dyrt dengang, og nå er prisene på vei ned igjen.
På verdensbasis merker nå luksustilbyderne en skikkelig nedgang, det er blit YT med luksusræl.

I

ijustpop

Gjest
vredensgnag skrev:
Andy skrev:
Vet du hva de skøytene koster? Skia? Hoppdressen?

Et problem med hopp er vekthysteriet; og du skal være spesielt rar i hodet for å bruke livet på å snurre rundt en skøytebane med hodet ned i isen, trur eg. ;D
Det er lite vekthysteri blant yngre hoppere. Det er ikke det som er problemet. Det krever så mye fra foreldrene. Selv drev jeg med både hopping, langrenn og kombinert vinterstid (pluss orientering og fotball om sommeren), og pappa rakk såvidt å slenge i seg en rask middag før jeg skulle kjøres til hoppbakke eller skiløype - 3 og noen ganger 4 kvelder i uka. Hadde det kommet nysnø tråkket han og andre foreldre opp bakken med alpinski, var det ikke snø kjørte vi etter snøen. Hver lørdag og søndag hele vinteren stod han opp halv åtte og var med på konkurranser. Hjemme rundt 4. Han hadde ikke mye tid til hifi. I dag er jeg evig takknemlig, men den gang var jeg pisse nervøs og sikkert ikke noe særlig å kjøre rundt med hver eneste helg. Klart det er lettere å sende ungene på fotball- og håndbålltrening da. Ikke er fotballsko i nærheten av å koste det samme som ski heller.

Slike individuelle idretter er ikke for alle heller. Jeg bærer fortsatt med meg kulda og den redselen jeg følte hver gang jeg satte utfor ovarennet. Grua meg som en hund hver eneste biltur på vei til bakken også.
Skøyter drev jeg aldri med selv, men har enorm respekt for de unge som holder på. Tar andre valg enn klassekamerater og velger en idrett hvor prestasjoner og ens evner måles av alle på hver eneste trening. Det er tøft.

Når det gjelder utstyrshysteriet så er det meste av mitt sports- og friluftsutstyr sikkert 15 år gammelt. Fargene er ikke akkurat kulest i dag, men bruksmessig holder det fortsatt.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.532
Torget vurderinger
1
Ja vi er blitt kvalmende rike her i Norge. Du ser det i marka, på veien, i hjemmene og på hifiutstyret. Vi sløser og overforbruker som det nyrike folket vi er.

Men det er jo et hyggelig problem!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er vel strengt tatt ikke fri for utstyrshysteri...

Men jeg har i alle fall vett til å være hysterisk om ting jeg virkelig bryr meg om. Bilen som naboene faktisk ser, kostet 25.000,- Det samme gjorde platespilleren. Som statussymbol kan jeg knapt tenke meg noe mer ubrukelig.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.661
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg liker å bruke penger på
-konserter og konsert-reiser
-musikkinstrumenter & noter
-plater
-hifi
-fluefiskeutstyr
-kamerautstyr
-sports og trenings-utstyr
(sortert etter estimert forbruk)

Jeg hater å bruke penger på
-klær & sko
-dyre ferier
-bil
og sist jeg var hos en frisør var i 1991

Hva gjør det meg til? Sporty kulturell nerde-slubbert ?
Balansen er god nok for meg.

P

Parelius

Gjest
Utstyrshysteri er bare en inkarnering av eget selvbedrag.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
-plater
-hifi
-fluefiskeutstyr
-kamerautstyr

-klær & sko
-dyre ferier
-bil

Jeg valgte å gå inn i tråden på denne Jøgga.
Litt fordi det var nest siste innlegg da jeg leste, men også for noen ting felles ;D
Bruker dog penger på cd og vinyl (noe det skal brukes mer penger på nå)
Et område slår jeg deg grundig på, og det er sist jeg var hos frisør ;D
Det må ha vært før militæret i helt i begynnelsen av 70 åra, det har jo ikke vokst vilt siden da ::) klipper meg sjøl (DIY) og en får det som en vil ha det.
Jeg hater ikke å bruke penger på sko og klær, men bruker svært lite penger på det og garderoben er begrenset og merker har jeg lite greie på.
Når en da kan legge til at jeg ikke har brukt særlig med penger på ferie siden århundreskiftet, kjøpte bil sist i 95 og motorsykkel i 98, så er vi vel svært like der.

Når jeg da også kan legge til at selv din positivliste så er det vel bare hifi jeg deler der.
Dog bruker jeg noen kroner på cd og LITT vinyl, her skal det bli en forandring til mer pengebruk.
Er forsåvidt interessert i foto men ikke nok til at det har blitt noe dyrt utstyr kun et par Panasonic digitalkameraer (billigere en Leica ;) )

Hva i helvete bruker da jeg penger på? (utenom hifi da)
Det er ikke stort, men jeg har satset sterkt på å bli gjeldfri i de senere år, samt at jeg har spart til ny bil, som det stadig vekk forsvinner midler fra til hifi, det er noe jeg synes er veldig ok. for meg.

Det jeg verdsetter høyt er å bo kjekt og der er det plenty med headroom :D

Bil ::) Var vel mye mer opptatt av det tidligere, men med en som nå er over 14 år, og ikke nevneverdige planer for forandringer på hififronten, så blir det nok en ny bil på meg i hvert fall i løpet av 2010, det året er det sannsynligvis slutt på min MC karriere og jeg har lyst til å satse på noe litt sporty med 4 hjul, mye sikrere for gamlinger ;D
Planen er å beholde bilen (trenger i blant en med plass) selge/bytte tohjulingen med annet leketøy på 4 hjul.

Mener sjøl at jeg er så ujålete/snobbet som det går an å bli, selv om bildrømmen faktisk er en Mercedes SLK.
Det er IKKE for at jeg ønsker et statussymbol, jeg liker helt enkelt bilen godt, konseptet med enkel mulighet for kabriolet samtidig med tett varm bil ved dårlig vær, den er imo. pen og den er komfortabel, to seter er et mer en jeg har på mcen, noe som passer en eldre (ikke herre)mann som vel egentlig ikke vet hva han helt er, bortsett fra eldre ;D
Jeg ser paradokset med denne bilen og slitte sorte jeans og selvklippet delvis ufiks/rotete sveis ;D ;D.... Dog har jeg hår og faktisk godt med det også.

Status er totalt uviktig for meg, og få (lengre) reiser i mange år skyldes min andre hobby med fjær.

Selvfølgelig skal det heller ikke lånes til bil, som med alt annet leketøy.
Gjeld er imo bare greit til bolig, der har det til og med vist seg som oftest å være smart (om nødvendig).

Utstyrshysteri? Det er bare fjernt fra meg, selv om jeg er kvalitetsbevisst på det lille jeg har utenom hifi, men da mest tekniske ting.

Foto (mer før)
Litt fiskeutstyr (dårlig i senere år, dessverre, både med fisking og utstyr)
Leicakikkert.
Mac (selvfølgelig ;D)
Hvitevarer,TV og liknende så går jeg for kvalitet.

Jeg er nok en svært dårlig kunde for den generelle handelstand, noen få hifipushere har nok fått til salt i maten.
Ikke en gang polet drar inn for salt til maten fra meg, selv om jeg har handlet en god del rødvin der i mange år, så har de ikke tjent ei krone på meg ;D
Er det mulig da, jepp noen vet ;) , men nå er det slutt og de vil få til salt i maten fremover, så vidt det er ;)

Aldri har jeg røyka heller, annet enn fisk.
Aldri lånt fem øre av mine foreldre, derimot lånte fattern 10k av meg til bil i 70 åra en gang. 8)

Da jeg leste korrektur på dette før innlegg, så slo det meg at jeg kanskje er litt sjelden og anderledes. ::)
Det får stå sin prøve, jeg har valgt slik og trives med det.

Ser at Bærum er nevnt, jeg passer vel ikke helt inn i den beskrivelsen i hvert fall, men så er jeg innflytter også da, selv om det akkurat rundt meg er svært så folkelig.
Mvh.KW

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Bruk heller pengene på en vakker og behagelig kvinne.

S

Slubbert

Gjest
Folkens, folkens...

§ 140. Den, som offentlig opfordrer eller tilskynder til Iværksettelsen af en strafbar Handling eller forherliger en saadan eller tilbyder at udføre eller bistaa ved Udførelsen af en saadan, eller som medvirker til Opfordringen, Tilskyndelsen, Forherligelsen eller Tilbudet, straffes med Bøder eller med Hefte eller Fængsel indtil 8 Aar, dog i intet Tilfælde med høiere Frihedsstraf end to Tredjedele af den høieste for Handlingen selv anvendelige.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
KW skrev:
Jøgga skrev:
-plater
-hifi
-fluefiskeutstyr
-kamerautstyr

-klær & sko
-dyre ferier
-bil

Jeg valgte å gå inn i tråden på denne Jøgga.
Litt fordi det var nest siste innlegg da jeg leste, men også for noen ting felles ;D
Bruker dog penger på cd og vinyl (noe det skal brukes mer penger på nå)
Et område slår jeg deg grundig på, og det er sist jeg var hos frisør ;D
Det må ha vært før militæret i helt i begynnelsen av 70 åra, det har jo ikke vokst vilt siden da ::) klipper meg sjøl (DIY) og en får det som en vil ha det.
Jeg hater ikke å bruke penger på sko og klær, men bruker svært lite penger på det og garderoben er begrenset og merker har jeg lite greie på.
Når en da kan legge til at jeg ikke har brukt særlig med penger på ferie siden århundreskiftet, kjøpte bil sist i 95 og motorsykkel i 98, så er vi vel svært like der.

Når jeg da også kan legge til at selv din positivliste så er det vel bare hifi jeg deler der.
Dog bruker jeg noen kroner på cd og LITT vinyl, her skal det bli en forandring til mer pengebruk.
Er forsåvidt interessert i foto men ikke nok til at det har blitt noe dyrt utstyr kun et par Panasonic digitalkameraer (billigere en Leica ;) )

Hva i helvete bruker da jeg penger på? (utenom hifi da)
Det er ikke stort, men jeg har satset sterkt på å bli gjeldfri i de senere år, samt at jeg har spart til ny bil, som det stadig vekk forsvinner midler fra til hifi, det er noe jeg synes er veldig ok. for meg.

Det jeg verdsetter høyt er å bo kjekt og der er det plenty med headroom :D

Bil ::) Var vel mye mer opptatt av det tidligere, men med en som nå er over 14 år, og ikke nevneverdige planer for forandringer på hififronten, så blir det nok en ny bil på meg i hvert fall i løpet av 2010, det året er det sannsynligvis slutt på min MC karriere og jeg har lyst til å satse på noe litt sporty med 4 hjul, mye sikrere for gamlinger ;D
Planen er å beholde bilen (trenger i blant en med plass) selge/bytte tohjulingen med annet leketøy på 4 hjul.

Mener sjøl at jeg er så ujålete/snobbet som det går an å bli, selv om bildrømmen faktisk er en Mercedes SLK.
Det er IKKE for at jeg ønsker et statussymbol, jeg liker helt enkelt bilen godt, konseptet med enkel mulighet for kabriolet samtidig med tett varm bil ved dårlig vær, den er imo. pen og den er komfortabel, to seter er et mer en jeg har på mcen, noe som passer en eldre (ikke herre)mann som vel egentlig ikke vet hva han helt er, bortsett fra eldre ;D
Jeg ser paradokset med denne bilen og slitte sorte jeans og selvklippet delvis ufiks/rotete sveis ;D ;D.... Dog har jeg hår og faktisk godt med det også.

Status er totalt uviktig for meg, og få (lengre) reiser i mange år skyldes min andre hobby med fjær.

Selvfølgelig skal det heller ikke lånes til bil, som med alt annet leketøy.
Gjeld er imo bare greit til bolig, der har det til og med vist seg som oftest å være smart (om nødvendig).

Utstyrshysteri? Det er bare fjernt fra meg, selv om jeg er kvalitetsbevisst på det lille jeg har utenom hifi, men da mest tekniske ting.

Foto (mer før)
Litt fiskeutstyr (dårlig i senere år, dessverre, både med fisking og utstyr)
Leicakikkert.
Mac (selvfølgelig ;D)
Hvitevarer,TV og liknende så går jeg for kvalitet.

Jeg er nok en svært dårlig kunde for den generelle handelstand, noen få hifipushere har nok fått til salt i maten.
Ikke en gang polet drar inn for salt til maten fra meg, selv om jeg har handlet en god del rødvin der i mange år, så har de ikke tjent ei krone på meg ;D
Er det mulig da, jepp noen vet ;) , men nå er det slutt og de vil få til salt i maten fremover, så vidt det er ;)

Aldri har jeg røyka heller, annet enn fisk.
Aldri lånt fem øre av mine foreldre, derimot lånte fattern 10k av meg til bil i 70 åra en gang. 8)

Da jeg leste korrektur på dette før innlegg, så slo det meg at jeg kanskje er litt sjelden og anderledes. ::)
Det får stå sin prøve, jeg har valgt slik og trives med det.

Ser at Bærum er nevnt, jeg passer vel ikke helt inn i den beskrivelsen i hvert fall, men så er jeg innflytter også da, selv om det akkurat rundt meg er svært så folkelig.
Mvh.KW
Båt då? Har du ikkje båt, du heller? Ikkje ein liten ein eingong? Då må du vel ha ordna deg såpass at du kan låne båt av nokon?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
BBking skrev:
Bruk heller pengene på en vakker og behagelig kvinne.
Hvorfor ble jeg ikke overasket over at det var du som sa dette? :-\

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
Gjeld det som pengebruk på kvinner dersom ho får vere med i båten?
Nei! Men det at du har fått henne ombord er en sterk indikator på at du har brukt ofseleg mye penger på henne ( evt lovet å gjøre det ). Gir ord som bestikkelse, korupsjon eller avlat noen mening for deg? ;D

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Er til dels enig det er hysteri - og av og til er det ganske usmakeleg, men i Norge har vi faktisk råd til dette og jeg må si at det ofte er verdt pengane å kjøpe litt dyrare utstyr. Reknar meg sjølv som fri for hysteri, men..
Eksempel Fjelltur/alpinsenter/Topptur:
I gamle dager var det kun anorakk og vindbukse det gikk i. Var innom Vadmel nokken år, men så fikk eg kjøpt meg bukse/jakke Bergans, "pustande" med praktiske lommer, luftinger, kan åpne buksebeinet mm. Eg går aldri tilbake til "billig-skjit". Det fins alternativer til Bergans, men her blir det nok safing med kjente, dyre merker så lenge eg lever(trur eg)....

Til og med ullundertøyet har blitt betre. Formsydd ulvang er mykje meir behagelig enn en billigpakke fra Wistex

Ski - sjå utviklinga i skiverdenen (alpint) for 15 år sida fantes det ikkje innsving på skiene...

Verden går framover i tillegg til at vi har mykje meir penger enn før....

Hugs også at folk fles opplever bursdag og jul kvart år..

Topp Bunn