Utstyr - opplevelse - kompetanse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.272
    Antall liker
    22.722
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Valentino skrev:
    Linkwitz sier > 6ms, orso. Én meter eller mer.
    Har ikke erfart at det er nok med apekister.
    Kunne vært morro å prøve med apekister der spredningsegenskapene er veldesignet, f.eks. KEF Reference- og Revel Ultima2-seriene.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    orso skrev:
    Valentino skrev:
    Linkwitz sier > 6ms, orso. Én meter eller mer.
    Har ikke erfart at det er nok med apekister.
    Kunne vært morro å prøve med apekister der spredningsegenskapene er veldesignet, f.eks. KEF Reference- og Revel Ultima2-seriene.
    Helt klart. En foutsetning er sikkert at de måler svært bra off axis. De høyttalerne jeg har prøvd, har neppe vært gode nok der. Ellers så har man jo 6000 serien til JBL. ;) Billig high-end lyd. Vil heller ikke bli veldig dyrt i et multikanals oppsett med subwoofere.

    Lydarne:
    Teppet er ikke godt egnet til å dempe. Da får du kun 100% absorpsjon i diskanten. Skal det først dempes, så skal det gjøres mest mulig bredbåndet. Da unngår man at det låter dødt og kjedelig. Men det er sant at man mister ambiens. Samtidig vinner man også veldig mye. Litt smak og behag tror jeg.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.272
    Antall liker
    22.722
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer på en prikk, Man. Frem og tilbake er dobbelt så langt, pleier min far å si.  ;D
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    sant. I den konteksten ja.
    8cm her btw, takk gud for bassport i front..
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    1.281
    orso skrev:
    Denne blindtesten er bare helt utrolig. Den må leses.
    http://www.nousaine.com/pdfs/To Tweak or Not.pdf
    Selv jeg sliter litt med resultatet av den.
    Jeg fant fram til binomial formelen og prøvde å regne litt;

    http://en.wikipedia.org/wiki/Binomial_distribution

    http://stattrek.com/Tables/Binomial.aspx

    fikk ca. 10% sjanse for tilfeldig å få 11 eller mer riktige svar ut av totalt 16. Eller altså ca. 90% sjanse for at testperson A faktisk hørte reelle forskjeller og identifisert dem. Om jeg tolker bruken av binomial formelen riktig.
    Er 90% signifikant? Tja, 90% er 90%.

    For B som hadde 7 av 10 får en tilsvarende 18 - 82.
    C, D og G ser tilfeldige ut. E antagelig også (6 av 10), men han hadde de fem siste riktig; læring?
    F hadde 3 av 10 hvorav de 5 første feil. Kan det være en konsistent feil identifisering; mente det dårlige anlegget låt best, og identifiserte dette med noe konfidens? (3 av 10 er like sannsynlig som 7 av 10).

    Og ser man på hele gruppen samlet, får man 40 av 66 riktige, som det er ca. 5% sjanse for å oppnå tilfeldig.
    Edit; her har jeg telt 10 for lite totalt.

    Så jeg er ikke uten videre enig med artikkelforfatterens konklusjoner.
    Men kanskje gjør jeg en feil her?

    mvh
     
    N

    nb

    Gjest
    Som gruppe hadde de <b>35 riktige på 70 forsøk</b>, som er så gjennomsnittelig som det går an. Uvisst hvorfor A hadde 6 ekstra, så de må man nesten ta bort om man skal se på hele gruppen. Blir ikke signifikant om man tar de med heller.

    Så konklusjonene til forfatteren er forsåvidt ok, antagelsene du gjør om de andres score er typisk fy-fy i statistikken;) Det er selvsagt mulig at antagelsene dine er korrekte, men det er ikke noe i dette forsøket som tilsier at de er det. Sannsynligheten for 5 feil (eller 5 riktige) på rad er 0,5^5 = 3,125%. Sannsynligheten for å ha en rekke av 5 riktige (eller feil) i løpet av 10 forsøk er betydelig høyere. Sannsynligheten for at en av 7 i et slikt forsøk har en rekke av 5 riktige er enda høyere.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    1.281
    nb skrev:
    Som gruppe hadde de <b>35 riktige på 70 forsøk</b>, som er så gjennomsnittelig som det går an. Uvisst hvorfor A hadde 6 ekstra, så de må man nesten ta bort om man skal se på hele gruppen. Blir ikke signifikant om man tar de med heller.
    Beklager min feil. Telte 10 for lite på totalen (40 av 76).

    Men A med sine 11 av 16 er fremdeles interessant.
    Kanskje han demonstrerer veridien av en lenger test, læring og et trenet øre?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syns ikke 11/16 er nok egentlig, selv om det er sånn litt på grensa. 13/16 hadde begynt å ha blitt interessant.
    Jeg klarer 10/10 på CD vs Hi-rez som er 100% likt mastret. Forskjellen her vil jeg tro er objektivt sett veldig liten. Og dette med en phono-lakriskabler og surroundpre som preamp. (dog ny preamp er ventet til jul, som muliggjør XLR i hele kjeden, oioioi).
     
    N

    nb

    Gjest
    ch skrev:
    Men A med sine 11 av 16 er fremdeles interessant.
    Kanskje han demonstrerer veridien av en lenger test, læring og et trenet øre?
    Det er mulig at han klarer å høre en signifikant forskjell, han er som sagt helt i grenseland. Men husk også på at sannsynligheten for at en klarer "tilstrekkelig" antall riktige bare ved flaks øker ved antall testdeltagere. 7 deltagere er dog ikke særlig mange i den sammenheng - statistikken min er litt rusten, så jeg tar ikke på sparket hva sannsynligheten er for det. Men husk også på hva det faktisk er som testes her, ikke akkurat forskjellen på Rohidum eller ikke på pluggene;) Selv om han ene skulle vise seg å være signifikant, så er det på ingen måte noen seier for eksotisk HiFi for å si det slik...

    Sannsynligheten for å ha 5 eller 6 riktige på 6 forsøk er like under 11%. Sannsynligheten for å ha 6 av 6 er dog bare 1,5625%

    P (bare flaks) for X rette av 16 ser slik ut for de høyere scorene

    11 10,5%
    12 3.8%
    13 1.1%
    14 0.2%
    15 0.03%
    16 0.002%


    Skal man være virkelig selektiv i datautvalget, så er A's "winning streak" på de 9 siste forsøkene signifikant, han har 8 av 9 rikitge på slutten,sannsynligheten for at det er tilfeldig er bare litt over 2%
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg linker til en test som folk kanskje har sett før her inne. Home Theater AVs test av strømkabler.
    Akkurat denne testbeskrivelsen er et godt eksempel på hva kabeldebatten egentlig handler om.

    1. Autoritetsperson bygger opp et renommé, bl.a. for sine anmeldelser av interconnects, power cords, osv. Vedkommende har etterhvert et betydelig antall anmeldelser i offentligheten der han har beskrevet slike forskjeller.

    2. Vedkommende er så sikker på at slike forskjeller eksisterer at han foreslår gjennomføring av en ABX-test, etter vanntett protokoll.

    3. Testen gjennomføres, og autoritetspersonen skårer 4/10 - " my dog is still licking pie off my face."

    4. Siden testresultatet var så uventet (og testpersonene skåret 50/50 som gruppe og med kun én person på 7/10), så bruker autoritetspersonen stor energi på å så tvil om testen han selv var med på å gjennomføre. Hvert forsøk blir imøtegått av vedkommendes redaktør, som tjener Home Theater AV til ære.


    Det sier seg selv hva som står på spill. Ens ry - man har vært med på dansen rundt kabelkalven, er skråsikker på at man hører forskjell, så sikker at man med løftet hode går inn i en test "for å vise verden" - og så får man et brutalt møte med veggen.
    Kudos til både Lavigne og Severinus som rapporterte om den hodesmellen - det har de all ære av. Som Lavigne selv skriver har han fått noe å tenke over når det gjelder kabler.

    Dersom det ikke var gjennomført noen tester som viste forskjell mellom audiokomponenter, så er det en selvfølge at det er noe galt med abx-tester. Men man har mengder av tester som viser at mennesker hører forskjell og litt til, mellom komponenter og faktorer der det er forskjell. Folk er, f.eks., i stand til å høre meget små forskjeller i SPL, og i EQ - når de er der -- de husker dem til og med uten problemer, og rapporterer disse korrekt, utfallene blir signifikante og avslører forskjellene man ønsket å "måle."

    Så dette handler om at HiFi har malt seg inn i et hjørne, der mange risikerer å bli stående avkledd. Og derfor kjempes det så hardt for å delegitimere en testmetode som faktisk anvendes aktivt i utvikling av HiFi-komponenter.
    Siden denne diskusjonen har foregått siden slutten av 60-tallet, da en luring fant på å pakke noen kabler pent inn i stæsj og salgsprat, kan man bare fundere over hvor langt HiFi ville kommet om all den bortkastede energien (og ressursene) var brukt på utslagsgivende komponenter og interaksjoner.

    Resultatet ble 49%, som vel kan kalles 50/50.
    http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-blind-test-power-cords-12-2004.html
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En liten kommentar til disse som leter etter i datasettet etter at testen er gjennomført.

    Det blir litt som å selge 4 Millioner lottorekker på fredag, og etter at vinneren er kåret på lørdag, hevde at mannen som vant faktisk har evner som gjør at han kan forutsi lottorekken. Det sier seg selv at hvis man hevder at enkelte i gruppen har evner som strekker seg utover de andre - så bør dette flagges på forhånd. Jeg blir veldig imponert om noen kan fortelle meg navnet på vinneren i lotto i dag, det er ikke så imponerende å komme med det på søndag!

    Bakdelen med å gjøre gruppetester er at enkeltprestasjoner kan spises opp av den totale gruppens størrelse. Fordelen er at en glipp spiller mindre rolle. Har man stor nok gruppe, eller nok gjennomføringer så vil det å velge rett kabel i 51% av tilfellenene være statistisk signifikant bevis på at man hører forskjell på kabler - men da skal det som sagt utrolig mange gjennomføringer til!

    Mvh
    OMF
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    4. Siden testresultatet var så uventet (og testpersonene skåret 50/50 som gruppe og med kun én person på 7/10), så bruker autoritetspersonen stor energi på å så tvil om testen han selv var med på å gjennomføre. Hvert forsøk blir imøtegått av vedkommendes redaktør, som tjener Home Theater AV til ære.
    [/i]
    Om jeg ikke regner helt feil, så er sannsynligheten ca 85% for at en eller flere av 10 forsøkspersoner vil ha 7 eller flere av 10 riktige, så det forteller egentlig ikke så mye det heller...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Nå er denne tråden også blitt en blindtest-tråd. Samtidig har noen vekket Lavigne-tråden og misjonerer jaggu der også. Samtidig. Bevare meg vel.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.272
    Antall liker
    22.722
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I morgen skal jeg blindteste vin igjen. Går vel fem på som vanlig.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.272
    Antall liker
    22.722
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du mener at jeg er like god til å høre forskjell på vin som jeg er til å høre forskjell på kabler? ;D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Valentino skrev:
    Du mener at jeg er like god til å høre forskjell på vin som jeg er til å høre forskjell på kabler? ;D
    Eksakt! ;D ;D Kan man ikke høre antall druer, kan man likegodt drikke solbærsaft! ;D ;D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    impulse skrev:
    Nå er denne tråden også blitt en blindtest-tråd. Samtidig har noen vekket Lavigne-tråden og misjonerer jaggu der også. Samtidig. Bevare meg vel.
    Forskjeller og Testmetodikk - er navnet på denne seksjonen.

    Det var Pedal som vekket Lavigne-tråden, som jeg trodde lå i denne seksjonen, i går ble jeg klar over at den lå i Kabelhjørnet, og jeg har sluttet å delta i den. Men det lille jeg svarte var i forb. med en "ripe i lakken" som Pedal mente jeg var blitt påført.

    Du må gjerne be Høvdingen om å forvise de av oss som tillater seg en viss skepsis til enda en underseksjon.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ch skrev:
    Men A med sine 11 av 16 er fremdeles interessant.
    Kanskje han demonstrerer veridien av en lenger test, læring og et trenet øre?
    Nei, det er det ikke. Har du lest forskjellene i oppsettene? De er store. Legger man til grunn forskjeller folk beskriver her på sentralen med tilsvarende utstyr, så burde prosentdelen her ha lagt helt i taket på treffsikkerhet.

    Jeg stiller noen spørsmål ved blindtester:
    1. Om akustikken og rommet er bra nok
    2. Om det spilles lenge nok til at variasjoner i sporene kommer frem (men samtidig bør det heller ikke være for lenge)
    3. Om man sitter i sweetspot og ikke et helt lyttepanel spredt rundt i rommet

    I noen tester kan det virke som disse kriteriene ikke er oppfylt mens i andre er de det.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Du må gjerne be Høvdingen om å forvise de av oss som tillater seg en viss skepsis til enda en underseksjon.
    "Tabuer, helligbrøde og hatefulle ytringer"
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    orso skrev:
    ch skrev:
    Men A med sine 11 av 16 er fremdeles interessant.
    Kanskje han demonstrerer veridien av en lenger test, læring og et trenet øre?
    Nei, det er det ikke. Har du lest forskjellene i oppsettene? De er store. Legger man til grunn forskjeller folk beskriver her på sentralen med tilsvarende utstyr, så burde prosentdelen her ha lagt helt i taket på treffsikkerhet.

    Jeg stiller noen spørsmål ved blindtester:
    1. Om akustikken og rommet er bra nok
    2. Om det spilles lenge nok til at variasjoner i sporene kommer frem (men samtidig bør det heller ikke være for lenge)
    3. Om man sitter i sweetspot og ikke et helt lyttepanel spredt rundt i rommet

    I noen tester kan det virke som disse kriteriene ikke er oppfylt mens i andre er de det.
    Når det gjelder blindtester:

    Skikkelig akustikk er vel og bra. Enda viktigere, tenker jeg, er at man forsøker å minimere faktorer som gjør lytteopplevelsen mindre kjent. Det er snakk om små nyanser i lyd her. Poenget, tror jeg, er å forsøke å sikre at lytteforholdene er så like som de ellers pleier å være. Testing bør dermed finne sted i hjemmet til den som er utsatt for testen. Hjemmets akustikkforhold er kjente, pluss at man også reduserer faktoren som handler om selvusikkerhet og testpress.

    Kort fortalt handler dette om testens økologiske validitet. Dette tror jeg også vil øke treffsikkerhet, jfr. Rhesus` gode poeng om treffsikkerhet og konfidensintervall i en eller annen tråd.

    atonal.
     
    N

    nb

    Gjest
    atonal skrev:
    Når det gjelder blindtester:

    Skikkelig akustikk er vel og bra. Enda viktigere, tenker jeg, er at man forsøker å minimere faktorer som gjør lytteopplevelsen mindre kjent. Det er snakk om små nyanser i lyd her. Poenget, tror jeg, er å forsøke å sikre at lytteforholdene er så like som de ellers pleier å være. Testing bør dermed finne sted i hjemmet til den som er utsatt for testen. Hjemmets akustikkforhold er kjente, pluss at man også reduserer faktoren som handler om selvusikkerhet og testpress.

    Kort fortalt handler dette om testens økologiske validitet. Dette tror jeg også vil øke treffsikkerhet, jfr. Rhesus` gode poeng om treffsikkerhet og konfidensintervall i en eller annen tråd.

    atonal.
    Testen til Løkken her på sentralen oppfulgte alle kravene du skisserer her, der kunne hver enkelt teste i ro og mak så lenge vedkommende ønsket på eget oppsett. Scoren var temmelig begredelig til tross for det. Noen fikk muligens overload av Claptons "Layla", men de manipulasjonene som var gjort med enkelte av sporene burde være ekstremt lett skuring om man skal tro på lytterapporter som ellers legges frem her.
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    ElvisRuler skrev:
    Mitt problem med denne hobbyen er at den er så sjarmerende passiviserende - jeg er faktisk gjerne villig til å betale 40.000,- for et kamerahus, som lar meg være kreativ, men et stereoanlegg - som lar meg være passiv......

    Derfor er jeg svært kritisk med hensyn på min kvalitetsoppfatning og mine kvalitetskrav. Jeg krever god og mye lyd, jeg vil hensettes til rockekonserten eller operaen, jeg er uinteressert i om det er EQ, kabler eller lignende som bringer meg dit, men erfaring tilsier at det er det ikke. Derfor ser jeg med undring på en rekke av diskusjonene og kost/nytte vurderingene som ligger her i forumet. Hva er viktigst for den enkelte forumist, lytteopplevelser, tweeking, eller ren og skjær eieglede, som f.eks. frimerkelsamleren.....
    Det jo morsomt at enkelte tror at man blir bedre og mer kreativ fotograf med dyrest mulig utstyr. I så fall lurer man jo seg selv.

    Din egen parallell til Hifi-bransjen er i så fall slående.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    frans skrev:
    ElvisRuler skrev:
    Mitt problem med denne hobbyen er at den er så sjarmerende passiviserende - jeg er faktisk gjerne villig til å betale 40.000,- for et kamerahus, som lar meg være kreativ, men et stereoanlegg - som lar meg være passiv......

    Derfor er jeg svært kritisk med hensyn på min kvalitetsoppfatning og mine kvalitetskrav. Jeg krever god og mye lyd, jeg vil hensettes til rockekonserten eller operaen, jeg er uinteressert i om det er EQ, kabler eller lignende som bringer meg dit, men erfaring tilsier at det er det ikke. Derfor ser jeg med undring på en rekke av diskusjonene og kost/nytte vurderingene som ligger her i forumet. Hva er viktigst for den enkelte forumist, lytteopplevelser, tweeking, eller ren og skjær eieglede, som f.eks. frimerkelsamleren.....
    Det jo morsomt at enkelte tror at man blir bedre og mer kreativ fotograf med dyrest mulig utstyr. I så fall lurer man jo seg selv.

    Din egen parallell til Hifi-bransjen er i så fall slående.
    Hmmm, kan jo hende han er god da.....tror ikke Krogvold klarer å ta megabilder fra en mobiltelefon, noe forskjeller er det nok men ikke all verden
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.600
    Antall liker
    3.499
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Jeg linker til en test som folk kanskje har sett før her inne. Home Theater AVs test av strømkabler.
    Akkurat denne testbeskrivelsen er et godt eksempel på hva kabeldebatten egentlig handler om.

    1. Autoritetsperson bygger opp et renommé, bl.a. for sine anmeldelser av interconnects, power cords, osv. Vedkommende har etterhvert et betydelig antall anmeldelser i offentligheten der han har beskrevet slike forskjeller.

    2. Vedkommende er så sikker på at slike forskjeller eksisterer at han foreslår gjennomføring av en ABX-test, etter vanntett protokoll.

    3. Testen gjennomføres, og autoritetspersonen skårer 4/10 - " my dog is still licking pie off my face."

    4. Siden testresultatet var så uventet (og testpersonene skåret 50/50 som gruppe og med kun én person på 7/10), så bruker autoritetspersonen stor energi på å så tvil om testen han selv var med på å gjennomføre. Hvert forsøk blir imøtegått av vedkommendes redaktør, som tjener Home Theater AV til ære.
    Internett har medført en oppblomstring av hjemmesider som kniver om leserens gunst. Innenfor Hi-Fi har det poppet opp et utall internett-redaksjoner, med selverklærte eksperter. Sant å si har jeg ikke giddet å lese noe særlig av disse, men jeg registrerer at de er der ute i cyberspace. I dette tilfelle har vi tilsynelatende en ansvarlig redaktør som er sitt redaktøransvar bevist, og som går vedkommende skribent etter i sømmene. Bra.

    Apropos selvbestaltede eksperter som skamroser produkter til himmels, så har vi jo flere eksempler på det. Ikke minst Peter Aczel i nettmagasinet The Audio Critic som i fullt alvor påstod at Benchmark DAC var (kort fortalt) "verdens beste". Desverre så er Peter Aczel også ansvarlig utgiver, slik at hans BS ikke blir gjenstand for moderering av ansvarlig redaktør. Så langt er jeg enig med deg, Vredensgnag, at det er gått inflasjon i selvbestaltede internetteksperter.

    -------------------

    Når det gjelder resten av ditt innlegg, så finner jeg dette imidlertid å være anti-kabel propaganda av kjent merke. Du gir liksom aldri opp denne svartmalingen av audiokabler.
    Det sier seg selv hva som står på spill. Ens ry - man har vært med på dansen rundt kabelkalven, er skråsikker på at man hører forskjell, så sikker at man med løftet hode går inn i en test "for å vise verden" - og så får man et brutalt møte med veggen.
    Kudos til både Lavigne og Severinus som rapporterte om den hodesmellen - det har de all ære av. Som Lavigne selv skriver har han fått noe å tenke over når det gjelder kabler.

    Dersom det ikke var gjennomført noen tester som viste forskjell mellom audiokomponenter, så er det en selvfølge at det er noe galt med abx-tester. Men man har mengder av tester som viser at mennesker hører forskjell og litt til, mellom komponenter og faktorer der det er forskjell. Folk er, f.eks., i stand til å høre meget små forskjeller i SPL, og i EQ - når de er der -- de husker dem til og med uten problemer, og rapporterer disse korrekt, utfallene blir signifikante og avslører forskjellene man ønsket å "måle."

    Så dette handler om at HiFi har malt seg inn i et hjørne, der mange risikerer å bli stående avkledd. Og derfor kjempes det så hardt for å delegitimere en testmetode som faktisk anvendes aktivt i utvikling av HiFi-komponenter.
    Siden denne diskusjonen har foregått siden slutten av 60-tallet, da en luring fant på å pakke noen kabler pent inn i stæsj og salgsprat, kan man bare fundere over hvor langt HiFi ville kommet om all den bortkastede energien (og ressursene) var brukt på utslagsgivende komponenter og interaksjoner...
    Her sprer du om deg med usannheter. Du vrir på fakta slik at det skal passe med dine forestillinger.

    -Mike Lavigne sa mange ting i etterkant av den kabeltesten. Du kan ikke handplukke de fragmentene som passer deg. Det blir i hvertfall ikke sannferdig.
    -At små lydforskjeller hauses opp er ikke unikt for kabler. Det skjer også for høyttalere, forsterkere og signalkilder.
    -ABX tester er praktisk talt ikke-eksisterende innenfor instrument- og hi-fi industrien. Gjennom hundrevis av år har man utviklet bedre og bedre instrumenter på grunnlag av gehør. Instrumentmakeri er et håndtverk. Hi-fi industrien som vokste opp etter krigen har i all vesentlighet basert seg på samme prinsipper. Subjektive lyttevurderinger. Dette med å bruke ABX innenfor Hi-Fi er et påfunn fra skeptikere som deg. ABX er nærmest ikke-eksisterende i bransjen. "Alle" nyvinninger er kommet til uten bruk av ABX. Vi snakker om hundrevis av produsenter og tusenvis av modeller, historisk sett. I denne sammenheng kan du kanskje identifisere 5(?) tilfeller av ABX.
    -Forøvrig har Bob Stuart nylig forklart bransjen hvorfor typisk ABX er uegnet, i og med det såkalte "gullfisk-syndromet", som oppstår med hyppige og mange repetisjoner av samme musikksnutter.
    -Forøvrig er det små og store lydforskjeller på kabler. Det er noe de fleste highendere på HFS opplever, så nær som deg og en handfull andre her inne.

    Når du snakker om hvem som har satt sin prestisje på spill i spørsmålet om ABX og lydforskjeller på kabler, så anbefaler jeg deg å stikke fingeren i jorden. Ser man dine mange utfall mot kabler og kabelforskjeller her inne på HFS, så ser man et tydelig mønster. Den som har investert mest prestisje i denne saken er jo deg!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Selverklærte eksperter er en bedre betegnelse på de som ikke tror de ikke kan høre feil. Men det er ingen grunn til å tro at hørselen til hifi skribenter eller andre hifi folk er ufeilbar.
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    orso skrev:
    Selverklærte eksperter er en bedre betegnelse på de som ikke tror de ikke kan høre feil. Men det er ingen grunn til å tro at hørselen til hifi skribenter eller andre hifi folk er ufeilbar.
    og poenget ditt er.....
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Lettkjøpt og innesnødd retorikk. Ingen er da ufeilbarlige, men at man kan høre feil, ta feil eller vurdere feil betyr ikke det samme som at man ikke er dyktig, enten som lytter, sjafør, forelder eller hva det skal være. Også skribenter hører feil. Det er derfor vi lytter konsentrert og over lang tid. Er dere så unyanserte, orso og nb, eller er det bare en dårlig uke?
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    65finger skrev:
    nb skrev:
    65finger skrev:
    og poenget ditt er.....
    At tydligvis mange av de som tror de er dyktige lyttere faktisk ikke er det.
    Enkel måte å finne ut av det på er å teste blindt
    Ja, bortsett fra at blindtlytting ikke er nok. Det må i tillegg være ........og ....... xx antall ganger for at et resultat skal være "gyldig". Det er her noen av oss detter av lasset. Ja ja...man kan lage blindtesten akkurat som man ønsker etc......i teorien. Men det stopper seg selv i praksis, med tanke på antall repetisjoner.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    nb skrev:
    65finger skrev:
    og poenget ditt er.....
    At tydligvis mange av de som tror de er dyktige lyttere faktisk ikke er det.
    Enkel måte å finne ut av det på er å teste blindt
    Nettopp. Men her kjempes det med nepp og klør mot tester hvor man ikke ser hva man hører på. Klare forskjeller kommer selvfølgelig frem i blindtester.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Blindtester er ikke svaret på alt, orso. Det hadde du forstått om du hadde deltatt i noen av dem. Vi utfører blindtester i Fidelity,og gruppetesten av kabler høsten 08 ble utført blindt. Noen som har fått med seg det ?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    orso skrev:
    65finger skrev:
    nb skrev:
    65finger skrev:
    og poenget ditt er.....
    At tydligvis mange av de som tror de er dyktige lyttere faktisk ikke er det.
    Enkel måte å finne ut av det på er å teste blindt
    Nettopp. Men her kjempes det med nepp og klør mot tester hvor man ikke ser hva man hører på. Klare forskjeller kommer selvfølgelig frem i blindtester.
    Hvor har vdu det fra at det kjempes med nebb og klør mot blindtester?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    65finger skrev:
    orso skrev:
    65finger skrev:
    nb skrev:
    65finger skrev:
    og poenget ditt er.....
    At tydligvis mange av de som tror de er dyktige lyttere faktisk ikke er det.
    Enkel måte å finne ut av det på er å teste blindt
    Nettopp. Men her kjempes det med nepp og klør mot tester hvor man ikke ser hva man hører på. Klare forskjeller kommer selvfølgelig frem i blindtester.
    Hvor har vdu det fra at det kjempes med nebb og klør mot blindtester?
    Åååå, det er vel bare noe man har drømt opp.

    http://www.stereophile.com/news/050905debate/

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=38284.0

    Her brukes senator McCarthys høringer som eksempel på forfølgelsen de audiofile utsettes for:
    http://www.stereophile.com/historical/107/index.html

    Og her diskuterer Hydrogenaudio hvordan Bob Stuart - Don Quixote mot ABX vindmøllene - har misforstått ABX-testing.

    http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=67619&st=100

    Og man kunne fylt siden.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    impulse skrev:
    Blindtester er ikke svaret på alt, orso. Det hadde du forstått om du hadde deltatt i noen av dem. Vi utfører blindtester i Fidelity,og gruppetesten av kabler høsten 08 ble utført blindt. Noen som har fått med seg det ?
    Har dere fulgt ABX metoden?
    Er dere villige til å stille opp en i en arrangert blindtest?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    65finger skrev:
    orso skrev:
    65finger skrev:
    nb skrev:
    65finger skrev:
    og poenget ditt er.....
    At tydligvis mange av de som tror de er dyktige lyttere faktisk ikke er det.
    Enkel måte å finne ut av det på er å teste blindt
    Nettopp. Men her kjempes det med nepp og klør mot tester hvor man ikke ser hva man hører på. Klare forskjeller kommer selvfølgelig frem i blindtester.
    Hvor har vdu det fra at det kjempes med nebb og klør mot blindtester?
    Åååå, det er vel bare noe man har drømt opp.

    http://www.stereophile.com/news/050905debate/

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=38284.0

    Her brukes senator McCarthys høringer som eksempel på forfølgelsen de audiofile utsettes for:
    http://www.stereophile.com/historical/107/index.html

    Og her diskuterer Hydrogenaudio hvordan Bob Stuart - Don Quixote mot ABX vindmøllene - har misforstått ABX-testing.

    http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=67619&st=100

    Og man kunne fylt siden.
    Du har et poeng eller 100 ;D Jeg liker blindtester. mye mindre stress
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn