Utstyr for måling av romakustikk

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Har et bra anlegg, men tror jeg kan hente endel på å tilpasse lytterommet og flytte høyttalere.

Forslag til en rimelig løsning for akustisk måling?

Har selvsagt PC og tar gjerne tips på målemikrofon som ikke koster skjorta + ev. programvare, gjerne freeware :)

mvh Ole

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.395
Torget vurderinger
1
Sv: Utstyr for måling av romakustikk

Room EQ Wizard og Beringer EMC-8000

Dette er helt greit å bruke, hvor bra det er får andre svare på :)

Mvh

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Sv: Utstyr for måling av romakustikk

Roald skrev:
Room EQ Wizard og Beringer EMC-8000

Dette er helt greit å bruke, hvor bra det er får andre svare på :)

Mvh
Takk for svar.

1) Er det greit nok med et standard lydkort i PC eller trenges noe spesielt?
2) Ser ut til at denne mic'en trenger en mic preamp med matespenning, eller tar jeg feil? Hva er ca pris for dette komplett i så fall?
3) Bra at dette var freeware...erfaringer med hvor langt tid det tar å lære seg dette?

og sist; etter bruk av dette og ev. tilpasninger av høyttaler plassering, lytteposisjon etc. opplevde du noen vesentlig forbedring ?

mvh Ole

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.395
Torget vurderinger
1
Målemic ca 800kr lydkort med phantom spenning 1700-6000kr mic ledning og kabel til amp rca for digital eller analog 200kr.

Tar deg ca 10min så kan du ta målinger. Hva man får ut av disse har vel med erfaring å gjøre.

Det handler om tålmodighet og flytting, er ett ok hjelpemiddel men ørene har siste ordet.

Mulig jeg selger ett av mine lydkort.....

Mvh

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Er ikke Cara settet med mikrofon og programvare et godt alternativ? mener det koster 2k komplet

Forhandler er http://www.hoium.no/

Tom-Erik

O

omholt

Gjest
berxter skrev:
Jeg er også svært interessert i dette; jeg finner en Behringer Phantom strømforsyning: http://www.musiciansfriend.com/product/Behringer-MICROPOWER-PS400-Phantom-Power-Supply?sku=336830 til menneskepris, men stiller samme spørsmål som Ole: Er det nok med Mic, PSU og Mic-inngang på PC, eller må det mer til?

Bernt K
Holder selv på å skaffe meg måleutstyr, men er også litt usikker på hva jeg trenger. Det var billig phantom mating som du linket til, men spørsmålet er om det holder med tanke på å koble målemikrofonen? Det er jo svært få som har lydkort i PCen med mikrofontilkobling. En rimelig Behringer mikser vil i hvert fall gjøre jobben, men da må man bruke lydkortet i Pcen. Hører noen si at lydkort i PCen er bra nok til dette formålet, mens andre sier at man bør ha et skikkelig lydkort for nøyaktige målinger. Jeg vet ikke, men lurer på om jeg skal gå for et lydkort med phantom mating for sikkerhets skyld. Desverre så koster de en del.

Jeg bestilte nylig en Behringer ECM8000 til en ok pris her:
http://www.riff.no/butikk/product_info.php?products_id=148&from=kelkoo

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
756
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
E-mu 0404 usb har alt som behøves og i tillegg en etter sigende god dac (ak4396, samme som apl og squeezebox transporter). Koster 199$ i statene. 1925,- hos procom.no. 48v phantom til mic og usb 2.0 rett i maskin.
Room eq wizard fungerer helt greit. Som beinhard mac entusiast foretrekker jeg fuzzmeasure pro.

O

omholt

Gjest
stianG skrev:
E-mu 0404 usb har alt som behøves og i tillegg en etter sigende god dac (ak4396, samme som apl og squeezebox transporter). Koster 199$ i statene. 1925,- hos procom.no. 48v phantom til mic og usb 2.0 rett i maskin.
Room eq wizard fungerer helt greit. Som beinhard mac entusiast foretrekker jeg fuzzmeasure pro.
Dukket opp noen lydkort på bruktmarkedet. Avtalte kjøp med den ene selgeren og så viste det seg ved nøyere syn at det var akkurat dette lydkortet du nevnte. Så nå er det på vei i posten. Behringer mikrofonen må jeg derimot vente en stund på før den kommer. Spennende å sjekke DACen i lydkortet. Kanskje jeg kan bruke den til et anlegg på hytten til mine foreldre med en MP3 spiller og noen ok høyttalere. Eller kanskje den danker ut Marantzen....

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.787
Skal innom tigerstaden til uken, hvilke forhandlere i sentrum har akustikkmålingsutstyr?

T

theStig

Gjest
Jeg bruker Clio til akustiske målinger, det fungerer bra. Det kunne hatt et et noe lenger tidsvindu enn 160 ms på MLS målinger, men det dekker egentlig behovet i mindre rom.

Uansett hva du skaffer av måleutstyr bør det kunne måle:
ETC (Energy Time Curve - for å se på refleksjoner i rommet
Waterfall/decay - nyttig for å kunne identifisere stående bølger
Ekkofri høyttalerrespons - nyttig for å se om et problem er høyttaler- eller rom-relatert.

Frekvensgang kan alt måle som regel, men målemetodene er mange. Jeg foretrekker gated sinus for lave frekvenser (<200 Hz) og MLS for høyere frekvenser (>200 Hz).

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
theStig skrev:
Jeg bruker Clio til akustiske målinger, det fungerer bra. Det kunne hatt et et noe lenger tidsvindu enn 160 ms på MLS målinger, men det dekker egentlig behovet i mindre rom.

Uansett hva du skaffer av måleutstyr bør det kunne måle:
ETC (Energy Time Curve - for å se på refleksjoner i rommet
Waterfall/decay - nyttig for å kunne identifisere stående bølger
Ekkofri høyttalerrespons - nyttig for å se om et problem er høyttaler- eller rom-relatert.

Frekvensgang kan alt måle som regel, men målemetodene er mange. Jeg foretrekker gated sinus for lave frekvenser (<200 Hz) og MLS for høyere frekvenser (>200 Hz).
Kan CLIOWin kun brukes sammen med måleutstyr/lydkort fra Audiomatica? Virker sånn når en leser om det.

Topp Bunn