Utskiftingskløa gjør seg igjen gjeldende...

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Hei!
Jeg har en 5-6 år gammel Hegel H1 integrert stereoforsterker. Den spiller veldig bra sammen med et par Dynaudio stativhøytalere jeg har. Sammen med et par selvbygghøytalere jeg har i den andre stua med Seas Excel-elementer låter den noe lyst. Jeg har fått litt lyst til å bytte den ut slik at den kunne fått plass inne i stereobenken (åpen front) og ikke måtte stå oppå. Har flytta inn i hus og har nå fått to stuer så derfor jeg har begynt å vurdere litt utskifting. Aberet er at jeg har ikke så veldig store muligheter til å gå veldig mye opp i pris... Har dere noen tips til hva jeg kan se etter som spiller med godt trykk og som er underholdende å høre på? Spiller det meste av musikk, men lite klassisk eller opera. Mer blanding av Metallica, Nils Lofgren, Bruce Springsteen, Madrugada etc.

Hvor mye kan jeg ta for min forsterker og hva får man om man går opp max 3-5.000,- i mellomlegg?

Dette er spørsmål jeg burde kunnet svare på selv, men har vært litt lite aktiv på stereofronten de siste par-tre år så er ganske blank på alternative merker. Dengangen jeg kjøpte Hegelen var det Primare, Densen etc. som var gode alternativ husker jeg. Hvordan vil f.eks. en Krell KAV400 låte om man legger i litt for å gå opp i pris?

På forhånd mange takk for hjelpen!
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Hvis du liker lyden i Hegelen bør du kanskje ta en titt på H100 eller H200.
Disse er mindre spisse og lyse i lyden enn H1, har mye mer krefter å gå på, og har fortsatt Hegels flotte oppløsning og detaljering.
Men, det er nå engang du som skal like det, ikke jeg, så tipset må vel uansett være å høre selv.
Hverken Primare eller Densen er dårlige alternativer, nå heller.
Densen B130+ og Primare I32, er vel andre forsterkere du burde høre på, hvis du skal opp i den prisklassen.
Hvis ikke høyttalerne er alt for store, ville jeg tatt dem med på en lytterunde, hjelper lite at en forsterker låter fantastisk på et par høyttalere du ikke kjenner i butikken.
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Av disse forsterkerene har jeg erfaring med Densen (DM20/DM30) og Krell kav 400. Hvis jeg skulle valgt en av disse til dine Dynaudioer ville jeg nok valgt Krellen. Jeg mener du får mye igjen for å kjøpe en brukt Krell Kav 400.
Jeg har brukt den på Dynaudio Contour 3.4 og på Dynaudio 140 og lysdsignaturen passer etter min mening godt til Dynaudio. Jeg mener Krellen har vært den beste forsterkeren til Dynaudio høytalere som jeg han hatt, bortsett fra min nåværende forsterker. Det dkl da også sies at jeg også har prøvet Karan 180 på de uten å bli så fornøyd som med Krellen.
Finner du en, løp og kjøp, den er i en annen klasse enn de øvrige etter min mening.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
Nusse skrev:
Av disse forsterkerene har jeg erfaring med Densen (DM20/DM30) og Krell kav 400. Hvis jeg skulle valgt en av disse til dine Dynaudioer ville jeg nok valgt Krellen. Jeg mener du får mye igjen for å kjøpe en brukt Krell Kav 400.
Jeg har brukt den på Dynaudio Contour 3.4 og på Dynaudio 140 og lysdsignaturen passer etter min mening godt til Dynaudio. Jeg mener Krellen har vært den beste forsterkeren til Dynaudio høytalere som jeg han hatt, bortsett fra min nåværende forsterker. Det dkl da også sies at jeg også har prøvet Karan 180 på de uten å bli så fornøyd som med Krellen.
Finner du en, løp og kjøp, den er i en annen klasse enn de øvrige etter min mening.
Heisan :)

Jeg har ikke testa 400 XI men har erfaring med både KAV 300 IL og S 300 I og kan definitivt anbefale begge :D 300 IL har kanskje litt mer trøkk i bånn, mens 300 I er mer oppløst / definert i bånnregisteret :)

Mvh :)
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Kanskje jeg skal snuse litt mer på Krell :) Har på sikt lyst på et par Dynaudio Contour i hovedstua så det lover jo godt.
Hvordan er egentlig klangen på Krell KAV400 kontra Hegel H1? Kunne prøvd Hegel H100 også, men er litt lei av designet så frister litt å prøve noe annet. H1 kan bli litt spiss og lys, dette er løst på H100 altså?
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Jeg hadde sett meg om etter en brukt Plinius, kanskje i dyreste laget, men det er nå min mening...

Mvh
 
Topp Bunn