Utrolig fra Hegel

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Å skrive at en forsterker "banker" en annen synes jeg er utrolig unyansert, hvis slikt kommer på trykk i fagpressen må jeg si meg skuffet, nivået blir mer på linje med div. fora på nettet.
:eek:
Jeg har selv ikke hørt noen av forsterkerne.... ::)
;D Nei nei nei, nå må du gi deg da! Er det snakk om legejournalskriving eller formidling av subjektivitet? Skribenter må jo få lov til å ha en egen stil og sine virkemidler! Er du heldig testes forsterkeren i High Fidelity, så får du den samme subjektiviteten servert med litt mildere krydret saus og en kald måling til. ;)

Hell og lykke

Mvh
Sniff
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
niels...

Det stemmer,Bladelius Thor mkll kjøres som sluttrinn på frontene.Kjøres fra front pre-out fra Pioneer VSA AX 10 AI-S via Kimber KCAG RCA....Fungerer utmerket.
Balansert overføring fra Hegel CDP4A til Thor...
 
B

brand-x

Gjest
Interesant at KAV 400 fremdeles er en slik referanse for litt mere en høy kvalitet. Men dere som bruker denne for å verifisere HEGEL`s kvalitet må jeg få lov til å si noe uten å gjøre noen forbannet ang KAV`n.
STEREOPHILE som de fleste av dere med meg anser for å være "grundig" med hensyn til forståelig fakta m. bla. målinger (objektive) skrev i testen om ovennevnte at den ikke var ANBEFALT til ht laster under 4 ohm da den etter en stund ble så sinnsyk varm at den kuttet. Litt av ett kvalitetstegn må jeg si .
Her er i allefall HEGEL bedre og det er de vel generellt på driftsikkerhet. Hvilke krydder den tilkjennegir er vel heller en subjektiv smaksak.
Til orientering ligger testen av kav 400 på stereophile sitt arkiv. Kan leses av alle som er opptatt av subjektiv evaluering og objektiv fakta. anbefales generellt før man kaster seg inn i debatter som i hvertfall inneholder tekniske prestasjoner. God lesing folkens og gratulerer til HEGEL med ett nytt og sikkert kjempebra produkt.

mvh
brand-x
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Etter pressemeldingen å dømme, er det eneste revolusjonerende at forsterkeren spiller "varmt og rundt". Dette skal da av samme grunn gi en følelse av rørlyd. Jeg vet ikke hvilken erfaring dere har med dette, men det er ihvertfall ikke det første jeg tenker på når begrepet "rørlyd" nevnes.

Kald og analytisk lyd fra forsterkere har sikkert en sammenheng med bruken av bipolare transistorer. Få feks tak i en 25 år gammel Threshold, og hør om ikke dette er både varmt og rundt.
Jeg hadde Treshold stasis 400 i sin tid. Ikke hverken varm eller rund, men heller kald, rå og svært grovkornet i de høyere toner. Her var helt sikkert voldsom forvrængning ved raske pulser og som du sier har sikkert de bipolare transistorene skylden.

Forsterkerens evne til å gjenngi instrumentenes harmoniske egenart mener jeg danner grunnlaget for om gjenngivelsen virker varm eller kald. Grunnen kan være avrulling i frekvensområde. Det er alså ikke den forholdsvis høye forvrengningen som er utslagsgivende i rørforsterkere, men selve fordelingen i spekteret. Selv eldgamle kretsløsninger kan låte himmelsk med gode komponenter og ikke minst gode utgangstrafoer.

up
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Fidelity nr 19:

"Hegels 200 watter er på alle viktige punkter bedre enn min egen referanse, Krell KAV 400xi !"

"Og det er her og nå jeg kaster hemninger og diplomati over bord. For Hegel banker Krell, end of story!"

"Den er tett på å være for god til å være sann. Innertier til Team Holter!"
Synes det lukter Rognlien av denne ordbruken.. ;)
Sleiven
 

Heno

Medlem
Ble medlem
17.02.2006
Innlegg
21
Antall liker
0
Synes det lukter Rognlien av denne ordbruken.. ;)
Sleiven
Det stemmer det..... det var Rognliens uttalelser i Fidelity.
Og etter å har lest testen er jeg rimelig sikker på at denne står i racket så fort den kan leveres. Men jeg vil jo høre den først da....
 

Evo

Medlem
Ble medlem
18.03.2005
Innlegg
5
Antall liker
0
Forøvrig så har jeg hatt både Krell 300il, Bladelius Thor mk1 og Helgel H1 mk4. I nokså rask rekkefølge.

Av disse har Krellen den mest "eksklusive" lydsignaturen. Oppløst, varm og med bra og stram slam i bassen. Fremstår som med mest krefter.

Thor har den mest "naturlige" lydsignaturen. Den oppfattes som friskere og "ærligere". Bassen er mer volumiøs og "utflytende". Men nok av krefter her også.

Hegel H1 mk4 (fra november 05) har en litt (for) lys lydsignatur for mitt oppsett. Her får du klart mindre av alt. Mindre krefter, færre detaljer, dårligere oppløst og hardere lyd. Not my cup of tea, for å si det sånn.

Jeg savner Bladelius'en mest. Kjempeforsterker :D
 

Heno

Medlem
Ble medlem
17.02.2006
Innlegg
21
Antall liker
0
Nå er den på plass, Hegel H200, sammen med CDP2A og AV M3 Avantgarde. Og om noen skulle være i tvil, det spiller som en drøm, rett og slett.
Jeg skal ikke engang forsøke å beskrive hva jeg hører, men på lørdag satt jeg oppe til 5 om morgenen, og CDer jeg ikke har spilt på mange år fikk nytt liv.
Dyrt ja, men verd hver krone!!!!
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Grattis! Spanande produkt frå Hegel. Vonar eg får testa det ein gong.. Bra du er nøygd.
 
Topp Bunn