Utgangstrinn med strøm feedback- korleis fungerer det?

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Har sitte og grubla litt på noko:

Korleis blir strøm-tilbakekopla forsterkar linær på utgangen? Impedans og strøm går jo opp og ned som i ein berg- og dalbane på ein høgtalar. Ville då tru at spenninga over høgtalaren vil endre seg med impedansen, gitt at inn- signalet er konstant. Og dermed få ein forsterkar som er ulinær med frekvensen.

Kva har eg gått glipp av?
 

Vedlegg

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Kom igjen godtfolk, eg veit dykk kan....
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Husker jeg ikke helt feil er vel poenget å gjøre kombinasjonen forsterker/høytaler mer i lineær. I de områdene der høytalerimpedansen faller vil effektomsetningen øke, og dermed vil spenningsfallet over seriemotstanden (R2) øke tilsvarende. Dette gir i neste omgang økt negativ tilbakekopling, som så gir redusert utgangssignal etc.

Mvh
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
For min del: Jeg ser rett og slett ikke vitsen med strømstyrt forsterker - men først og fremst fordi jeg ikke helt forstår de lydmessige fordelene :)

Vidar
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Low-Q skrev:
For min del: Jeg ser rett og slett ikke vitsen med strømstyrt forsterker - men først og fremst fordi jeg ikke helt forstår de lydmessige fordelene :)

Vidar
Meiner på at det var Hr. Pass som meinte på at straum- tilbakekopling eigentleg er best. Kunne bare ikkje finne det igjen...
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
Ragnar Lian, som arbeidet i Seas og var med på å starte Scanspeak,
har snakket varmt om strømstyring av høyttalere.
Ta en google på "Vårluft om høsten".
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Strømtilbakekobling (current feedback) beskriver vanligvis noe annet enn det du har på skjemaet over.

1: Strømtilbakekoblede forsterkere
En forsterker laget for strømtilbakekobling har et inngangtrinn som er fundamentalt forskjellig fra en laget for spenningstilbakekobling. Inngangstrinnet har da en spenningsforsterkning på 1 og derved mye lavere miller-kapasitans enn et spenningsforsterkende trinn. Det kan gi svært høy båndbredde i feedback sløyfen. Det medfører også at den negative inngangen har svært lav impedans. Utgangen av en slik forsterker er ikke noe annerledes enn en en forsterker med spenningstilbakekobling.

2: Strømtilbakekobling
Den tegningen du har over viser en forsterker som er bygget som en strømkilde, og den har svært høy utgangsimpedans, og derfor svært lav dempingsfaktor. Den er uegnet til å drive konvensjonelle hifihøyttalere. Man kan lage en hybrid, med både litt strøm og spennningstilbakekobling. Da kan man designe inn en ønsket utgangsimpedans.

Strømstyring av høyttalere kan gi mindre forvrengning, men det medfører andre problemer med f.eks. frekvensgang.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Kan du teikne opp enkle skisser som viser prinsippene?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Typisk forsterker for spenningstilbakekobling:


Typisk forsterker for strømtilbakekobling:


Legg spesielt merke til at -IN inngangen på strømtilbakekoblet er en buffret +IN.
 

Vedlegg

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Det begynner å hjelpe litt...trur eg ;D

Er det slik at du så kopler til ein høgtalar med ein liten serie- resistans noko liknande det eg skisserte oppe i første bildet? Se bildet...

Og så er eg ikkje med på kvifor IN- impedansen blir liten i det nederste bildet, ein strømgenerator har jo optimalt Z=uendelig?
 

Vedlegg

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
slowmotion skrev:
Ragnar Lian, som arbeidet i Seas og var med på å starte Scanspeak,
har snakket varmt om strømstyring av høyttalere.
Ta en google på "Vårluft om høsten".
Det ligger et paper på AES om det også, var det du som linket til det?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
AAaF skrev:
Det begynner å hjelpe litt...trur eg ;D

Er det slik at du så kopler til ein høgtalar med ein liten serie- resistans noko liknande det eg skisserte oppe i første bildet? Se bildet...

Og så er eg ikkje med på kvifor IN- impedansen blir liten i det nederste bildet, ein strømgenerator har jo optimalt Z=uendelig?
Det er dette som skaper litt forvirring. Det som vises på tegningen er er forskerker som fungerer på en slik måte at forsterkeren jobber for at spenningen over motstanden skal være lik spenningen på + inngangen. I=U/R som kjent, så strømmmen i utgangen blir da V(+)/R1. Slik sett har den strømtilbakekobling. Men selve tilbakekoblingssignalet er et spenningssignal og ikke et strømsignal. Spenningen kommer av strømmen som går gjennom R1.

Selve forsterkertrinnet er ikke laget for strømtilbakekobling, det mangler en motstand mellom R1 og -, så dette er standard vare (spenningstilbakekoblet).
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.063
Antall liker
1.054
Sted
'
En alternativ måte å betrakte det på er å kortslutte lasten (RLoad), regne på kortsluttningsstrøm gjennom R1 og betrakte kretsen som transkonduktiv.

Når Aol >>>1 gir dette: gm = [(Vo/R1)/Vi] som gir 1/R1 {A/V}.
Acl med last blir da gm * RLoad = RLoad/R1

I eksemplet med R1=0.56 gir dette gm=1/0.56=1.79 A/V.
Og Acl når lasten er 8 ohm lik 8 * 1.79 = 14.3 v/v.

Utgangsresistansen blir tilnærmet lik R1 * Aol (open loop forsterkningen i kretsen)

Jan E Veiset
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
Snickers-is skrev:
slowmotion skrev:
Ragnar Lian, som arbeidet i Seas og var med på å starte Scanspeak,
har snakket varmt om strømstyring av høyttalere.
Ta en google på "Vårluft om høsten".
Det ligger et paper på AES om det også, var det du som linket til det?
I hvilken forbindelse?
Jeg har henvist til artikkelen av Lian før,
men det var en god stund siden.

;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Jeg husker ikke, det er ikke lenge siden, tror det var i forbindelse med en diskusjon rundt aktive høyttalere.
 

cfuttrup

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2019
Innlegg
91
Antall liker
60
Ragnar Lian, som arbeidet i Seas og var med på å starte Scanspeak,
har snakket varmt om strømstyring av høyttalere.
Ta en google på "Vårluft om høsten".
Hei

Er interessert i skriftet "Vårluft om høsten" av Ragnar Lian. Google gir bare 2 hits, den ene henviser til:

Lian, R., “Vårluft om høsten, current drive (?) m/tilbehør,”Presented at the meeting of the Norwegian AES group, Nov 1998

Er AES medlem og har spurt AES Norge, men Geir Kristoffersen har svaret at der har man ikke arkiver så langt tilbake i tid.

Er der noen her på Hifisentralen som kan hjelpe meg med å få tak i skriftet? Noen som kan grave dette frem?

P.S. Det er jeg som har skrevet en mini-biografi om Ragnar - første hitt på Google når du søker på Ragnar Lian.

Vennlig hilsen,
Claus Futtrup
 

cfuttrup

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2019
Innlegg
91
Antall liker
60
Hei

Har fått skriftet fra 'slowmotion' - mange takk!

Vennlig hilsen,
Claus
 
Topp Bunn