Utgangsspenning pickup

Espino

Medlem
Ble medlem
13.11.2020
Innlegg
12
Antall liker
5
Sted
Skåtøy
Torget vurderinger
1
Uten å tenke alt for mye har jeg bestilt ny pickup - en Ortofon 2M Blue. Denne ser jeg nå her en utgangsspenning på 5.5 mV, mens den gamle (Ortofon OM10) har 4 mV. Vil det ha noen praktisk betydning typ forvrengning el. - at forforsterkeren får for mye guffe inn? ("Guffe" er kanskje ikke riktig ord når vi snakker om millivolt, men dere skjønner sikkert hva jeg mener...)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Uten å tenke alt for mye har jeg bestilt ny pickup - en Ortofon 2M Blue. Denne ser jeg nå her en utgangsspenning på 5.5 mV, mens den gamle (Ortofon OM10) har 4 mV. Vil det ha noen praktisk betydning typ forvrengning el. - at forforsterkeren får for mye guffe inn? ("Guffe" er kanskje ikke riktig ord når vi snakker om millivolt, men dere skjønner sikkert hva jeg mener...)
Det tror jeg går helt fint.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Databladet sier 200 millivoltVolt for 0,25 % THD. Bernt.
 

Espino

Medlem
Ble medlem
13.11.2020
Innlegg
12
Antall liker
5
Sted
Skåtøy
Torget vurderinger
1
Databladet sier 200 millivoltVolt for 0,25 % THD. Bernt.
Takker for info Bernt, men du snakker nå med en (nesten) idiot når det gjelder elektronikk. Hva betyr de dataene? Jeg vet ikke engang hva THD betyr... (Ja, jeg skulle ha fulgt med bedre i fysikktimene på skolen, jeg skjønner det nå...) Men for å spisse spørsmålet litt mer: Bør jeg heller kjøpe en annen pickup? Etter hva jeg skjønner kan EC-1 modifiseres på phono-inngangen for å justere følsomheten, men det vil jeg jo helst slippe. Hva er det optimale her? Takker for innspill!
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
😃👍 Dette går helt fint.
med 40x det signalet du vil få er thd fortsatt ned på 0,25%
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.478
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
5,5 mV er en helt kurant utgangsspenning for en mm-pu. Electrocompaniet er jo ikke kjent for å feilkonstruere ting. Det bør gå helt greit.

mvh
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
THD er engelsk for Total Harmonic Distortion, altså på Norsk betegnelsen for harmonisk forvrenging. Tviler på at du ville fått dette forklart i fysikktimen uten å ha en lærer som er Hififreak, men det er den type forvrenging som er eldst og enklest å måle. Og som det er nevnt har du en margin som er ekstremt god. Du sender et signal inn på forsterkertrinnet og måler hva forsterkertrinnet "legger til" av overharmonisk forvrenging. Jo høyere overtoner, jo værre høres det ut for våre ører, Stort sett. På gitarforsterkere "liker" vi lyden av harmonisk forsterking og synes det høres "tøfft ut". Da snakker vi om MANGE prosent. Electrocompaniet var blant de første som tok hensyn til Transient Intermodulasjon forvrenging på midten av 70-tallet. I tillegg finnes IM forvrenging. Og sikkert noe vi ikke har funnet enda.

VH. Bernt
 

Espino

Medlem
Ble medlem
13.11.2020
Innlegg
12
Antall liker
5
Sted
Skåtøy
Torget vurderinger
1
Kult. Jeg nærmer meg forståelse. Så det Bernt refererer til med databladet vil si at det går an å "guffe" inn 200 mV uten å få mer forvrengning enn 0.25%? Da skjønner jeg at problematikken min er ganske marginal, ja. Hvis jeg forstår det riktig er det da i den andre enden av skalaen det ligger fallgruver; med MC pickuper som er helt nede i 1 mV og deromkring? Da brukte vi jo i gamle dager div. stepup løsninger for å komme opp i hørbare nivåer... Men er det sånn at det ikke er noe problem oppover i mV? (Med mindre man finner en pickup med over 200mV...) Hvordan håndterer forforsterkeren dette? I mitt tilfelle, betyr det at fra endring fra 4 til 5,5 mV vil det si at jeg med litt mindre snurr på volumknotten får samme volum ut? At forsterkningen er lineær, for å si det sånn. Er det så enkelt? (Kan tenke meg enkelte eksperter ler seg fillete nå, men jeg har lært engang at det ikke finnes dumme spørsmål...)
 
Topp Bunn