Utgangseffekt kontra strømforbruk på nettet..

M

Mulelid

Gjest
Når det står f.eks 250 Watt bakpå en forsterker tror mange at den er på 2 x 250 Watt. Finnes det en tommelfingerregel for dette? Selv lærte jeg at man kan dele dette på 2 for å få totalen på forbruket, men.........'
250 Watt/2/2 = 62,5 Watt, men da er det vel bare cirka?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
tror det da dreier seg om strømforbruk. I flg en artikkel i fidelity kan du da dele på to kanaler og gange med 0.6 for å få forsterkerens teoretiske max effekt, om jeg husker det rett. Dette gjelder for transistor forsterkere

B

brand-x

Gjest
Og så har du igjen sånn ca. 54% etter att du trukket fra det som går til varme. I beste fall..... ja. det dreier seg om maks strømforbruk.. Roar Moen PATOS har redegjort ganske greit for dette med watt og strømforbruk. En klasse d vil her benytte ca. 94% eller for presist svar spør snickers-is han kan dette med digitale og effektforbruk/watt.

mvh
brand-x

M

Mulelid

Gjest
Noe som tilsier at alle de 1000+ Watterne på QXL ikke yter mer enn 2- 300 W? :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.442
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det finnes ingen formel eller regel som gjør at en kan beregne utgangseffekten basert på oppgitt effektforbruk fra nettet. Ikke på kommersielle produkter.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Men man kan beregne sannsynlig utgangseffekt.
Hvis en surroundreceiver er oppgitt til 5*100W, og trekker maks 350W fra nettet, så skal det ikke mye til for å skjønne at den oppgitte effekten bare er tull. :)

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Eller man kan beregne maks teoretisk kontinuerlig ut-effekt. En brukbar kondensatorbank tillater jo høyere peak-effekt.

B

brand-x

Gjest
Hei Mulelid !

Jeg henviste til en redegjørelse av Roar Moen PATOS, han har redgjort sånn passe generellt for dette med skrytewatt og reelle watt. Har ikke sjekket men gå inn på hjemmesiden til PATOS der finner du kanskje noe. Jeg husker desverre ikke hvilket blad det var i, men det er sikkert noen her på forumet som kan henvise til hvilket. En a/b konstruksjon har ca. 54% effektitet resten går til varme, en klasse D har rundt 94% og en PWM ca.85% (switch-mode) en klasse A har mindre enn 50% der går veldig mye bort i varme.
Hvis en konvensjonell A/b trekker maks 500 watt og er oppgitt til 2x200 stemmer ikke dette i forhold til FTC-normen, men her er også målemetoden for hvordan dette er målt en faktor. Noen måler dynamisk effekt(DIN) og denne sier ingenting det påstås også at RMS heller ikke er mye å forholde seg til mens derimot FTC- normen er den mest korekte. Jo større strømtrekk det er fra nettet jo bedre er det hvis du tenker konvensjonelle forsterkere og da holder jeg KLASSE-D utenfor. Ideelt burde en forsterker kunne doble strømtrekket etterhvert som impedansen halveres. dvs 200-400-800 watt i henholdsvis 8-4-2 ohm. For å få dette til må den altså kunne trekke tilsvarende mengde fra nettet +++, men dette kan variere etter hvilke type forsterkeri den jobber som. Men husk att dette med watt ikke sier så mye om kvaliteten. Det er bedre med en 50watter som har strømkapasitet enn en 150watter som ikke har det.

mvh
brand-x

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.442
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Men man kan beregne sannsynlig utgangseffekt.
Hvis en surroundreceiver er oppgitt til 5*100W, og trekker maks 350W fra nettet, så skal det ikke mye til for å skjønne at den oppgitte effekten bare er tull. :)
Men dette er ingen beregning. Kun en antakelse. Trolig riktig tenkt også. Men lite presist svar.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.442
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Ideelt burde en forsterker kunne doble strømtrekket etterhvert som impedansen halveres. dvs 200-400-800 watt i henholdsvis 8-4-2 ohm.
Ikke sikkert at dette ville vært ideelt i det hele tatt. Fortsett .......................... se hvor du havner.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Ike sikkert at dette ville vært ideelt i det hele tatt. Fortsett .......................... se hvor du havner.
Uendelig! Heldigvis har vi Z-ut :)

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
OK Audiomix. Man kan ikke beregne nøyaktig effekt når man ikke vet noe om kondensatorbanken, men jeg mener at formelen max strømforbruk/antall kanaler*0,54 gir en antakelse om max kontinuerlig effekt når alle kanaler blir drevet samtidig. Jeg mener videre at denne antakelsen ofte er riktigere enn oppgitt effekt fra produsent.

I eksempelet ovenfor vil det bli 350/5*0,54 som er 37,8W per kanal. Så hvis vi sier at den levererer ca 5*35 reelle watt (FTC@8Ohm), så er nok det mer riktig enn 5*100W som produsenten oppgir. Da ser jeg bort fra "dynamiske watt", "musikalsk effekt" og lignende som enkelte produsenter oppgir.

Er du enig i det eller er jeg helt på jordet?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.442
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Du er nok godt innenfor 16-meteren og ikke langt ute på jordet. Men det er håpløst å beregne slikt. En vet lite om hvilke andre forhold som spiller inn. Mye elektronikk i slike bokser. Alt bruker effekt og trekker den totale virkningsgraden ned. Egentlig er ikke dette så viktig. Problemet er at nesten alle blir lurt. Skal en være sikker på hva forsterkeren gir ut, så må en måle effekten. Så får en bekreftet at en er lurt.

B

brand-x

Gjest
Audiomix !

Jeg er litt enig og litt uenig fordi i det perfekte liv vil en slik stigning i strømtrekk føre til att forsterkeren aldri får pusteproblemer i dynamikkforløpet. Det er jo også slik att flytter vi debatten over til amper eks. 10 i 8 ohm skal den doble i 4ohm(20a) 2ohm(40a) Hvis man i tillegg tar med att den dynamiske impedansen i en høyttaler kan variere fra 1,6 ohm til over 30 ohm skjønner man att det å kunne levere er uhyre viktig for gjengivelsen.
Se på de største KRELLène hvordan forløp de har på strømleveranse.. Det er rimelig brutalt..

mvh
brand-x

M

Medlem 1792

Gjest
Utenom å måle effekt forbruket fra nettet så kan kanskje inntakssikringen i en forsterker gi en pekepinne på hvor mye den kan trekke av strøm? Mine 300 watts mono-blokker har hver en sikring på 10 amp./250 volt. Det står også bak på forsterkerne at de har ett ”Powerconsumption” på 1000W, jeg vet ikke om dette er på max. eller på ”tomgang”.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Hvis det er på tomgang må de blive skikkelig varme da.....1000 watt er mye.
Min Thule bruker også 1000 watt på max.

M

Mulelid

Gjest
Brand-x: Bare å se på en del annonser, så ser du hva jeg mener.. 400 Watt fra noen bittesmå pc-høyttalere med tilhørende subwoofer med 5" element.. Hehe.. :)

M

Medlem 1792

Gjest
Hvis det er på tomgang må de blive skikkelig varme da.....1000 watt er mye.
Min Thule bruker også 1000 watt på max.
Ja de blir veldig varme :p, rett og slett plagsomt på sommeren.

T

timc

Gjest
Utenom å måle effekt forbruket fra nettet så kan kanskje inntakssikringen i en forsterker gi en pekepinne på hvor mye den kan trekke av strøm? Mine 300 watts mono-blokker har hver en sikring på 10 amp./250 volt. Det står også bak på forsterkerne at de har ett ”Powerconsumption” på 1000W, jeg vet ikke om dette er på max. eller på ”tomgang”.
Dersom det hadde vært 1000w på tomgang tror jeg ikke spørsmålet hadde vært nødvendig ;)

Det er 1000W maks. Om det er maks peak eller kontinuerlig blir en annen sak.

Mvh

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
Er redd de trekker 1000w med en gang du slår på powerknappen ja.  De skal jo operere i klasse A. Har maken selv. Jeg måtte bytte sikring på kursen ifra 10 til 16 A da 10 amperen gikk bare jeg slo de på :eek: Økonomiske er de ikke  ;D men det blir ikke godlyd i stua før du merker det på strømregningen og god lyd ja det har de  :D

M

Medlem 1792

Gjest
Er redd de trekker 1000w med en gang du slår på powerknappen ja.  De skal jo operere i klasse A. Har maken selv. Jeg måtte bytte sikring på kursen ifra 10 til 16 A da 10 amperen gikk bare jeg slo de på  :eek: Økonomiske er de ikke  ;D men det blir ikke godlyd i stua før du merker det på strømregningen og god lyd ja det har de  :D
Ja, de skal spille I klasse A opp til 100W og så klasse AB fra 100W til 300W.
Jeg har egen 16 amp. kurs til anlegget. Jeg måtte sette på en og en forsterker med litt mellomrom ellers så gikk sikringene hos meg også. Men etter at jeg byttet ut de standard nettkablene med SupraLorad kabler og plugger så har det aldri vært noe problem med at sikringen går når jeg setter på forsterkerne. Kan det ha noe med bedre kontakt i plugger/større tverrsnitt på nettkablene tro?
Når det gjelder lyden og kreftene i disse så tror jeg det ikke er mange til samme pris som kan konkurrere.

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
SP-991 trekker IKKE 1kw kontinuerlig.

Mvh
Hvorfor går da en 10 A sikring når du slår de på ??? men ikke med 16 A. og hvor mye trekker de kontinuerlig da ??

T

timc

Gjest
Fordi softstartkretsløpet ikke er "snilt" nok.....Kondensatorer kan motta store mengder strøm på kort tid. Det er dette som slår ut sikringen når du slår på. Om det skjer eller ikke avhenger av hvor på Sinusen spenningen i veggen befinner seg i øyeblikket.

Kontinuerlig trekk på dem mener jeg ligger på rundt 250-350w pr blokk.  991 har uansett ikke nok kjølekapasitet til å takle 1000w på tomgang.

Mvh

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
Fordi softstartkretsløpet ikke er "snilt" nok.....Kondensatorer kan motta store mengder strøm på kort tid. Det er dette som slår ut sikringen når du slår på. Om det skjer eller ikke avhenger av hvor på Sinusen spenningen i veggen befinner seg i øyeblikket.

Kontinuerlig trekk på dem mener jeg ligger på rundt 250-350w pr blokk.  991 har uansett ikke nok kjølekapasitet til å takle 1000w på tomgang.

Mvh
Strøm måleren flyr rundt som et helv......når de er slått på ihvertfall og de blir såpass varme at man kan nesten ikke ta på dem. Men jeg har ikke koplet noe ampermeter i serie med dem ;) Uansett de funket ikke sammen med 10 ampere sikring.

T

timc

Gjest
Ja de blir varme. Men dersom de hadde gått med 1kw på tomgang hadde levetiden blitt rimelig kort. For sammenligning kan du se på Pass Labs XA200 som leverer 200W i ren klasse A. Disse avsetter rundt 600W på tomgang, og ligger på opp mot 60 grader. Så ser du hvor alvorlig mye kjøleribber som skal til.

PS: Dersom 991 hadde gitt 300W i klasse A så hadde 1kw kontinuerlig vært et fornuftig tall.

Mvh

Topp Bunn