Utfordringer med resonans oppatt i PU

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Antall liker
688
Torget vurderinger
1
Utfordingen er at høytallerne (Buchardt S-200) står på samme hylle som min Rega Planar 2, rb250, Elys2 MM.
Dette er gjort grunnet et kompromiss mellom hustru og meg. Derfor kan jeg heller ikke ha høyttalerne på stativ eller platespiller på veggen. Jeg har RIAA Phono Box DS der man kan kutte de laveste frekvensene - Det er gjort.

Konsekvensen er at jeg ikke kan bekymringsløst skru opp volumet fordi PU tar opp resonans fra høyttalerne. Først ikke hørbart, men membranen begynner å svinge, etter mer volum = et klassisk feedback.
Jeg har prøvd det meste av dempeføtter, gummislanger, halve squashballer og Vibra Absorbent. Daglig fungerer dette godt, men når pappa har stua for seg selv og vil plage naboen litt, så blir det dessverre mest CD.

Så jeg er på jakt etter gode kjerringråd som (dessverre) ikke innebærer høytallerstativ eller veggstativ til platespilleren. Finnes det noe absorberende materiale jeg kan ha under platespilleren eller høyttallerne? På forhånd takk.

Mvh

Morten

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Antall liker
688
Torget vurderinger
1
Takk for svar Laban. Jeg har det på RIAA-trinnet og bruker det. Tar dessverre ikke hele utfordringen.

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.898
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Det finnes endel forskjellige plattformer i handelen...jeg mener jeg så en som bestod av to plater hvor den øverste var magnetisk avkoblet fra den underste. En slik løsning vil gjøre platespilleren nærmest immun mot bevegelser som kommer via rack o.l.
Aberet med en slik løsning er at det er vanskelig å gjennomføre i praksis (les: det blir fort dyrt), de jeg har sett mener jeg startet på rundt 6 kkr og det er en stund siden så det er mulig de er blitt enda dyrere siden da.
Jeg har også sett endel diy som tar for seg disse problemene, og hvor dette er løst med magnetisk avkobling fra underlaget.

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.898
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Utfordingen er at høytallerne (Buchardt S-200) står på samme hylle som min Rega Planar 2, rb250, Elys2 MM.
Dette er gjort grunnet et kompromiss mellom hustru og meg. Derfor kan jeg heller ikke ha høyttalerne på stativ eller platespiller på veggen. Jeg har RIAA Phono Box DS der man kan kutte de laveste frekvensene - Det er gjort.

Konsekvensen er at jeg ikke kan bekymringsløst skru opp volumet fordi PU tar opp resonans fra høyttalerne. Først ikke hørbart, men membranen begynner å svinge, etter mer volum = et klassisk feedback.
Jeg har prøvd det meste av dempeføtter, gummislanger, halve squashballer og Vibra Absorbent. Daglig fungerer dette godt, men når pappa har stua for seg selv og vil plage naboen litt, så blir det dessverre mest CD.

Så jeg er på jakt etter gode kjerringråd som (dessverre) ikke innebærer høytallerstativ eller veggstativ til platespilleren. Finnes det noe absorberende materiale jeg kan ha under platespilleren eller høyttallerne? På forhånd takk.

Mvh

Morten
Slik jeg leser åpningsinnlegget er det meste forsøkt, foruten flytende (magnetfelt) plattform, alternativt kan spilleren henges fra taket på en egen plattform (siden den ikke kan settes på en vegghylle)!?

Jeg har tro på en slik plattform-løsning (ikke den fra taket) og så vel faktisk her på sentralen en som hadde laget seg en utrolig fin variant (skal se om jeg finner tilbake til den, om ikke annet så for inspirasjon).

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
2.173
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Trur kanskje du finner noen oppheng"" i denne videoen :D

Sist redigert: