Ute etter ny pickup til Rega RP6

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Ettersom det viser seg at den medfølgende Exact pickupen har begynt å skape seg, er jeg ute etter en en god oppgradering hvor vidt det lar seg gjøre innenfor ett stramt budsjett. Har valgt å legge meg på rundt 5000,- Jeg innser at jeg neppe vil greie å få en pickup som gaper over alt av sjangrer perfekt, da jeg hører på veldig mye. Men hovedsaklig rock og metall må den kunne håndtere uten å bli for pågående og masete i toppen. jeg har jo vært veldig fornøyd med Exact lyden i grunn, og det er den eneste jeg har brukt på Rega`en. Har ellers brukt Shure M75 m. Jico SAS nål veldig mye på bla Dual 701 og 1219, og liker veldig lyden den leverer med de spillerene når sant skal sies.

Har allerede ordnet med en spacer for armen som håndterer 2,4,6 og 8mm økning på armen, kom tilfeldigvis over en Millennium Anlageblock som sikkert vil være til god hjelp ved armjustering :rolleyes:

Ellers har jeg muligens en god deal på en Pro-Ject RPM 9.2 EVO spiller m. Ortofon 2m Bronze for hånd, om jeg vil prøve noe nytt (og bedre?) :p

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Notert =)

Hvem fører ett godt utvalg av pickuper her i Norge?

Skal nevnes at jeg i dag, enda sitter på ett rimelig V-LPS2 trinn + ekstern PSU, så ikke det mest justerbare trinnet med andre ord :p

Sist redigert:

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Den har jeg kikket på, og noe inni meg vil ha den altså. Ikke noe problem å få tak i relativt kjapt heller :) Men lit "varm" klang er jo koselig, kanskje Black heller mer mot det nøytrale ? Men den blir jo lovpriset flere steder, så det er nok uansett ikke ett bomkjøp.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Ortofon 2M Black eller Audio Technica AT-150mlx går du aldri feil med. Dyna DV-10X5 blir likt av mange. Eller Audio Technica AT-OC9/iii eller AT-33xx.

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Nydelig :)

Går mot ukesfri nå etter helgen, så får lese meg opp og se hva som er å oppdrive innenfor landets grenser, eller om må belage meg på import av noe slag. Førstnevnte hadde selvsagt vært å foretrekke :) Evt. om noen har noen god og rimelige sider å bestilla fra utlandet, så hadde det blitt satt pris på!

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Tror det ska mye til om du ikke synes din RP6 ikke passer med 2M Black. Den er jo laget til å passe en Rega-arm perfekt. Og skulle du mot formodning ikke like den er den enkelt å selge:)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg er knallfornøyd med denne på RB700-arm (kommer til å kjøpe en til)

AT33PTGII.jpg

Kjenner ikke personlig til RIAA-trinnet du bruker nå.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.012
Sted
Kongsberg
Hei.

På Rega RP6 finner man igjen "standardarmen" RB-303 - identisk med den man finner på RP3.
Dette er en fantastisk arm til prisen, men den er ikke like stram i lagrene som de dyrere armene
fra Rega som har selekterte lager (RB-800/RB-1000/RB-2000). Dette innebærer at det kan lønne
seg å velge en noe mykere pickup (medium compliance) til denne armen og spilleren.

Videre kan det nevnes at RP-6, liksom alle Regaspillerne, har en meget stram gjengivelse av de
nederste oktavene, noe som kan oppfattes som lyst i klangen. RIAAen din trekker litt den samme
veien, så det vil være fornuftig å velge en pickup med en litt varm klangkarakter.

Mitt førstevalg for denne spilleren ville vært Sound Smith Aida (medium compliance), men siden
den fullstendig sprenger budgettet ditt (Kr. 12.000,-) ville jeg sett på Sound Smith Carmen
(medium compliance) som fortsatt er litt over budgett (Kr. 5.800,-) men som bør passe ut fra
alle kriterier du spesifiserer.

Cris Andres forslag om Ortofon 2m Black er også meget fornuftig. Dette er kanskje det beste
kjøpet som finnes der ute (over disk i Norge) med den fantastiske Shiabataslipingen som sikrer
suveren sporing av platene dine. Noe kjøligere (mer nøytral) enn Sound Smith Carmen i klang-
karakteren, men ikke kald eller hard. Dessuten passer den visuelt perfekt til armen.

Begge forslagene så langt har høyt utgangsignal og vil derfor fungere godt sammen med MM-
inngangen på RIAAen din, og derfor sannsynligvis få det beste ut av denne...

Pickuper med lavt utgangsignal (MCer) er vanligvis stivere i opphenget og bør unngåes på
denne Regaarmen, men Audio Tecknica AT-33PT-G som emotikon foreslår er et av unntakene
(compliance = 20 / ved 10 Hz). Men skal du velge en pickup fra Audio Tecknica ville jeg heller
gått for AT-33EV som med sitt aluminiumskantilever er noe varmere i klangkarakteren enn PT-G
med sitt boronkantilever. Billigere og lettere tilgjengelig er den også...

Lykke til.
Gunnar Brekke

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.339
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Ettersom jeg tidl brukte en Dynavector 20xl på Rega P3.24 med meget godt resultat får det bli min anbefalning! den bikker vel kanske budsjett med noen hundre lapper.

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Takk takk!
Har ikke funnet anledning til noen dypdykk og breie undersøkelser enda, så det er hyggelig at folk enda kommer med erfaring og anbefalinger :)

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Noen vil sikker riste på hodet, og andre vil nok kanskje trekke på skuldrene..noen vil kanskje tom. gi en tommel opp også for alt jeg vet. :rolleyes:

Men i dag valgte jeg rett og slett å gå mot strømmen og bare prøve. Har montert på en Denon DL-103R pickup, mest sansynlig kjent for de aller fleste. Som kjent er dette en rimelig tung satan, og absolutt på grensen hva man bør montere på denne armen her. Mere masse skal visst denne trives bra med, og det finnes alltid tiltak jeg kan prøve ut med spilleren min fremover. Etter justering etter beste evne med det jeg hadde tilrådighet var det med stor spenning jeg lente meg tilbake og lot nålen falle..

Jeg har ikke hørt Regaen spillere mer livlig enn det den gjør i dette sekund altså, her er det Rock`n Roll som FENGER og SVINGER altså. Jeg liker det jeg nå hører og med skikkelig justering (Test LP og Millennium Anlageblock på vei i posten) så kan det neppe bli verre.

Tenker å eksperimentere med enten headshell lodd og ett tyngre motvektslodd (eller begge?) på sikt, men nå tror jeg saktens at jeg har funnet meg nok morro å henge fingrene i i tiden fremover :) Men hjertelig takk til alle som har bidratt her inne, tråden vil komme til sin rett når jeg ønsker å prøve noe nytt igjen!

Nå har jeg kjøpt meg litt ekstra betenkningstid ihvertfall 8)

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.501
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Har en Dynavector Dv20xl på RP6 og er storfornøyd. Spiller alt fra spenstig world, klassisk, jazz til svartmetall.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Har du en god deal på Project spilleren.. kjøp den.Den gir nok aller mest tilbake for investerte penger.
Mvh Kenneth

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.309
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Noen vil sikker riste på hodet, og andre vil nok kanskje trekke på skuldrene..noen vil kanskje tom. gi en tommel opp også for alt jeg vet. :rolleyes:

Men i dag valgte jeg rett og slett å gå mot strømmen og bare prøve. Har montert på en Denon DL-103R pickup, mest sansynlig kjent for de aller fleste. Som kjent er dette en rimelig tung satan, og absolutt på grensen hva man bør montere på denne armen her. Mere masse skal visst denne trives bra med, og det finnes alltid tiltak jeg kan prøve ut med spilleren min fremover. Etter justering etter beste evne med det jeg hadde tilrådighet var det med stor spenning jeg lente meg tilbake og lot nålen falle..

Jeg har ikke hørt Regaen spillere mer livlig enn det den gjør i dette sekund altså, her er det Rock`n Roll som FENGER og SVINGER altså. Jeg liker det jeg nå hører og med skikkelig justering (Test LP og Millennium Anlageblock på vei i posten) så kan det neppe bli verre.

Tenker å eksperimentere med enten headshell lodd og ett tyngre motvektslodd (eller begge?) på sikt, men nå tror jeg saktens at jeg har funnet meg nok morro å henge fingrene i i tiden fremover :) Men hjertelig takk til alle som har bidratt her inne, tråden vil komme til sin rett når jeg ønsker å prøve noe nytt igjen!

Nå har jeg kjøpt meg litt ekstra betenkningstid ihvertfall 8)

Støtter deg der. Kjører selv en Denon DL110 på min Rega P3. Brukt kjøpt kombo, og første "nye" platespiller på mange mange år og banker min gamle Technics ettertrykkelig. Når det låter bedre enn tilsvarende innspilling på CD og Wimp kan det ikke være dårlig ;)

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Artig :)

Men benytter du deg av tyngre motvektslodd enn det originale som følger spilleren ? Loddet på min spiller klokker vel inn 100g, det hadde vært interessant og testet tyngre lodd.

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Har du en god deal på Project spilleren.. kjøp den.Den gir nok aller mest tilbake for investerte penger.
Mvh Kenneth
Jeg satte foten ned og lot den passere, knallpris var det! Men tok meg ikke den frihet og legge det antall lapper ut på dagen rett og slett :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Denon DL-103R er en av de fineste PUer jeg har eid:) Men den krever tung arm, og høy last. Den måler helt flat responskurve på 47.000 ohm:cool:, men de færreste Riaa har den muligheten på MC-inngangen. Jeg fikk nytt liv i den da jeg økte fra 250 ohm til 1000 ohm. Tung arm, og så høy last som mulig, for best utnyttelse av DL-103R.

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Mvh Kenneth
Jeg satte foten ned og lot den passere, knallpris var det! Men tok meg ikke den frihet og legge det antall lapper ut på dagen rett og slett :)
like greit. Savner ikke min 9.1 fra Pro-ject, RP6 er knallgod spiller og utentvil den som har best vfm av dagens Rega spillere.

Sist redigert:

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Denon DL-103R er en av de fineste PUer jeg har eid:) Men den krever tung arm, og høy last. Den måler helt flat responskurve på 47.000 ohm:cool:, men de færreste Riaa har den muligheten på MC-inngangen. Jeg fikk nytt liv i den da jeg økte fra 250 ohm til 1000 ohm. Tung arm, og så høy last som mulig, for best utnyttelse av DL-103R.
Ja det var dette intrykket her jeg hadde i forveien av når eg monterte pickupen. Men jeg ble satt ut av hvor godt det hele låt ut av esken og rett på spilleren slik den står. Jeg er uansett stuck på 100ohm last på trinnet jeg har nå, men om det bare kan blir bedre og bedre så er det vel bare å gi seg over og se frem til villhesten er temmet :cool:

Hvilken arm/spiller brukte du pickupen på ?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Flott at du liker den, for den er virkelig god. Selv om den har sfærisk nål er det av en meget god kvalitet, sies det. Og den blir bedre og bedre etter 20-30 timer. På 100 ohm låter den kjedelig ift 1000 ohm, for å si det sånn:)

Jeg brukte den mest på Isokinetik Silvermelody SM750-armen jeg har nå, med Jelco 12g headshell. I tillegg limte jeg på en Isokinetik spacer på toppen av DL-103R. Spaceren gir ca. 4-5g ekstra vekt (tror jeg det var) pluss at spaceren har gjenger. Det gjør den utrolig mye enklere å justere inn på armen, og man slipper fiklingen med muttere. Og spaceren motvirker også resonanser, som det er litt av i huset på DL-103R.

Jeg tror jeg garantert kommer til å kjøpe en 103R igjen i fremtiden, som et tillegg til min London Decca:)

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.309
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Artig :)

Men benytter du deg av tyngre motvektslodd enn det originale som følger spilleren ? Loddet på min spiller klokker vel inn 100g, det hadde vært interessant og testet tyngre lodd.
Tror det er en standard konfigurert RB300 arm, men som sagt kjøpt brukt så jeg er ikke 100% sikker på om loddet er byttet, men ser ikke slik ut.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.565
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Vedr. de nevnte PU`r i tråden (Dynavector, Audio Technica og Denon). Er det noen i fedrelandet som fører disse, eller er det utenlandske web-shop`s som gjelder?

Edit: HFK har vel noe Denon

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.012
Sted
Kongsberg
Vedr. de nevnte PU`r i tråden (Dynavector, Audio Technica og Denon). Er det noen i fedrelandet som fører disse, eller er det utenlandske web-shop`s som gjelder?
Hei.

Dynavector:......Planet Snapa - PlanetSnapa | Sorry, no low-fi
Denon: ............Hi Fi Klubben - https://www.hifiklubben.no/tilbehor/platespillertilbehor/
Audio Technica: Her må du på nett for å kjøpe MCene mens noen av MMene tas inn av
......................Scandec - http://www.scandecsystemer.no/

mvh
Gunnar Brekke

• Liker
Reaksjoner: ptb

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.232
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei.

Dynavector:......Planet Snapa - PlanetSnapa | Sorry, no low-fi
Denon: ............Hi Fi Klubben - https://www.hifiklubben.no/tilbehor/platespillertilbehor/
Audio Technica: Her må du på nett for å kjøpe MCene mens noen av MMene tas inn av
......................Scandec - Scandec Systemer AS

mvh
Gunnar Brekke

Audio Technica: Hifistasjonen AS

• Liker
Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.565
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Hifistasjonen AS hadde jo ikke alt for fulle hyller da;)
Får ta en tlf. å høre om best/lev.tider.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.565
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Til info. så har også Audio Norge Dynavector i butikken.

Topp Bunn