Det er et gjensidig avhengighets forhold mellom kapital og arbeidskraft vet du.
Der hensyn og respekt bør gjelde begge veier...
Det er der jeg faller av lasset.
For oss som ikke har nevneverdi kapital, har vi fått utlevert en stykk capita. Dette kan vi leie ut til de vi måtte ønske. Hvis mitt capita mot formodning skulle være verdifullt for andre så stiller jeg sterkt og kan stille større krav til gjenytelser - basert på avkastningen som kommer av min capita og eiernes kapital (bl.a.)
Jeg har ingen illusjoner om eiernes hensyn og respekt, jeg tror de utnytter mitt hode (og legeme) på samme måte som vi som jobber utnytter deres kapital. I den grad man behandler hverandre respektfullt kan det sannsynligvis forklares med egennytte. Den vanligste modellen er at eierne tar risikoen, mens arbeiderne jobber til fast pris. Det betyr at eierne kan miste alt eller vinne stort, mens arbeiderne er sikret lønna si og ingenting mer eller mindre (så lenge det er drift).
Noen finner det hensiktsmessig å la de ansatte ta del i risikoen ved forskjellige bonus/opsjonsordninger, men det er viktig å merke seg at man da i praksis får mindre lønn, mer risiko og dermed større mulighet til å vinne stort eller ikke gjøre det. Jeg er enig i denne måten å gjøre ting på da jeg tror det skaper eierskap, men det er opp til eiere og arbeidere om de ønsker en slik avtale.
I mine øyne må eierne gjerne være kirkegjengere, drittsekker, kompetente eller lasaroner. Jeg vil selvsagt ha større tillit til en bedrift som fremstår som proff og framtidsrettet enn noen som ikke gjør det. Men min "stemmeseddel" i så måte er hvor jeg velger å jobbe, ikke avisskriverier. Hvis eierne prioriterer å gi lederen 2 mill i lønn og meg minstelønn så kan jeg da ikke klage på det? Det står dem ganske så fritt å signalisere på den måten hvem som er viktig for dem og hvem som ikke er det. Men selvsagt får de ikke min lojalitet og jeg vil bytte hest ved første anledning?
Det er forøvrig interessant hvordan det gikk med den papirfabrikken....
-k