På tur og reise Ut i natauren - i Oslo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    For noen år siden ble jeg med relativt nyinnkjøpt racersykkel taklet av trikkeskinnene nederst i Kongsveien og brakk høyre hånd. Da begynte jeg med løping. Etter å ha løpt litt for mye en stund fikk jeg problemer med knærne og begynte da å gå en del. For ikke å få kneproblemer igjen har jeg fortsatt med hurtig gange som en del av mosjonene. Når man først begynner å gå rundt i Oslo så oppdager man ganske mye man kanskje ikke visste om. Man tar som regel en annen rute mellom A og B en om man kjører bil eller reiser kollektivt så man får sett en god del av byen og om man studerer kartet litt of følger turstier så oppdager man også etter hvert at Oslo har overraskende mange friområder hvor man kan få en fin dose natur uten å forlate byen. Det er selvsagt ikke som i marka, men det er uansett litt eksotisk, det er grønt og trivelig, lufta er merkbart friskere og fuglene kviterer til tross for at man ofte hører byens lyder i bakgrunnen da man sjelden er langt unna det man vangligvis ser på som by.

    Nuvel - i dag fikk jeg gjennomført en tur jeg har sett meg ut for en stud siden. Ideen er essensielt å følge Alna-elva, Oslos lengste elv så langt det går og være mest mulig inne i ymse friområder: Elva forsvinner under bakken litt overfor Kværnerbyen så derfra ble det å ta seg hjem til Nordtrand fremfor å gå ned til fjorden for å se utløpet - det er strengt tatt ikke spesielt spennede uansett.

    Her er hele dagens rute - start godt nord på Ammerud og hjem til Sæter-området på Nordstrand. Totalt 24.5 kilometer og det tok 4 og en halv time.

    hele_ruta.JPG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Første del,og det som stengt tatt var utgangspunktet for ideen er et langt, nesten helt sammenhengende grøntområde fra helt nord på Ammerud, via Grorud stasjon og gjennom Alnaparken. Her følger man i all hovedsak Alnaelva som ligger åpent nesten hele strekningen.
    covidistan.JPG


    Her starter vi.

    20210606-IMG_0836.jpg

    Rett så trivelegt. Ganske tidlig om morgenen så ikke særlig folksomt, noe det forsåvidt aldri ble på dagens utflukt. Det er overraskende lite folk i mange av disse friområdene.
    20210606-IMG_0837.jpg


    Litt lokal kunst kan man få med seg.

    20210606-IMG_0839.jpg
    Klabakken bru - bygget omkring 1790 og en av landets eldste bevarte steinhvelvsbruer. Denne var i sin tid på Den trondheimske kongevei. Broen er fredet og den er forsterket med armert betong på toppen for å tåle trafikkbelastningen.



    20210606-IMG_0840.jpg

    Fosser finnes det også i Oslo. 20210606-IMG_0842.jpg


    Det er gjort mye jobb med tilrettelegging.

    20210606-IMG_0844.jpg

    Det er trivelig på Furuset også. Dette er i Alnaparken og bildet er tatt ganske nøyaktig midt mellom to av Norges mest trafikerte veier - E6 og Østre Aker vei.

    20210606-IMG_0845.jpg
    Sumpområder er det også her. Og hester på beite. I følge infoplaktaen har norge seks naturlig hjemhørende amfibiearter og fem av de er påvist i Alnaparken.

    20210606-IMG_0847.jpg

    Rett bak tretoppene her ligger et av Oslos fæleste steder - IKEAs selvbetjeringslager.

    20210606-IMG_0848.jpg

    Ute på asfalten igjen da vi nærmer oss Alnabruterminalen. Som vist kan de å bygge ordentlige gang- og sykkelveier i Oslo når man vil og har plass.
    20210606-IMG_0849.jpg
     

    Vedlegg

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Neste del er den dølleste - den går nesten i sin helhet langs og gjennom Norges logistikksentral - Alnabruterminalen. Jeg har inntrykk av at en hel del ikke helt har tenkt over at den faktisk finnes, og inntil i dag var jeg faktisk ikke klar over hvor svær der er. Den er diger. Siden det var søndag i dag var aktiviteten et sted rundt null, men områdets størrelse, antall parkerte lastebiler og containere gir et inntrykk av volumene som går gjennom her daglig.

    godstermial.JPG

    Ikke alle arbeidsplasser som har sitt eget bussopp.

    20210606-IMG_0851.jpg

    Containere er ikke spesielt pent å se på.
    20210606-IMG_0853.jpg


    Et lite avbrekk i denne jungelen av asfalt, containere og lastebiler. Det er ikke bare hjemmesnekkere som driver opp prisene på Cu-impregnerte terrassebord for tiden. Også Oslo kommune har sin del av ansvaret.

    20210606-IMG_0854.jpg

    På vei ut av området passerer vi Hells Angels - klubbhuset i Oslo. Arkitekturen tilsier at de ikke er spesielt sugne på innsyn.

    20210606-IMG_0855.jpg

    Motorveien må krysses på gangbru. Det er ikke bare i US of A det er mange kjørefelt ved siden av hverandre.

    20210606-IMG_0856.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Vi fortsetter mot sentrum

    smalvollen.JPG

    Så er det dags for litt triveligere omgivelser igjen - Smalvollen.

    20210606-IMG_0859.jpg

    Dette er eneste stedet hvor Alnaelva får bre seg fritt på en relativt flat åpen slette og da gjør den som elver pleier - nemlig å bukte seg frem og tilbake og danne elvesvinger. Infoplakaten sa at den gamle sjøbunnen som nå er underlaget her er svært næringsrik og følgelig er det frodig her.

    20210606-IMG_0861.jpg

    Etter et kort intermezzo til Bryn er det klart for en av Oslos virkelige perler - Svartdalen.

    svartdalen.JPG

    Her følger stien Elva og det er litt mer futt i elva her grunnet terrenget.

    20210606-IMG_0862.jpg

    Den observante leser kan se på kartet at det går en sti nærmere elva enn der jeg gikk til å begynne med, men da jeg har gått den mange ganger før valgte jeg den andre for å se hvordan det var der - den langs elva er rimelig nok den fineste av de.

    20210606-IMG_0863.jpg

    Det er godt tilrettelagt her.

    20210606-IMG_0864.jpg


    I enden av stien her kommer man til Svartdalsparken og her forsvinner elva under jorda og blir der til den renner ut i fjorden.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Vi fortsetter mot Ekeberg

    ekeberg.JPG

    Etter nok en transportetappe på asfalt opp mot Brannfjell/Ekeberg kommer man på ny inn på stien.

    20210606-IMG_0865.jpg

    Den leder i første omgang til friområdene på Ekeberg hvor man kan spille frisbeegolf om man driver med denslags. Videre her kan man gå opp på Brannfjell hvor det er fint. Her er det en streking som er belyst og her blir det også kjørt opp skispor om snøforholdene tillater det, noe de sjelden gjør.

    20210606-IMG_0867.jpg

    Men jeg skal ikke til Brannfjell, turen går videre til Ryen Varde og et langt, om ikke helt sammenhengende skogbelte som går i skråningene ned mot E6 fra Nordstransplatået.

    nordstrand.JPG

    Her er det fin sti.

    20210606-IMG_0868.jpg

    Etter hvert går stien nedover mot E6. På det nærmeste er motorveien bare noen få meter unna.

    20210606-IMG_0870.jpg

    Videre har bymiljøetaten fellt mange store grantrær - man kan jo lure på hvorfor, derfor er det satt opp skilt som forklarer at det i den ekstremt tørre sommeren 2018 var det i tillegg til tørken barkebiller på ferde med det resultat at mange store grantrær døde De er sagt ned av sikkerhetsgrunner og de har satt igjen høye stubber da fugl og flaggermus liker seg i slike.

    20210606-IMG_0871.jpg


    I skråningene ned mot E6 var det også i sin tid hoppbakker - hele fire stykker. Siste renn ble arrangert i 1972 før byggingen av E6 satte en stopper for skihoppingen i området.
    20210606-IMG_0873.jpg


    Det er bratt ned her - E6 skimtes gjennom trærne.

    20210606-IMG_0875.jpg

    Ut i sivilisasjonen en liten stund.

    20210606-IMG_0877.jpg

    Da kan det etter hvert passe med et pitstop, selv om det er litt vel sent med nistepausen når man er hjemme om en halvtime. Planen var å spise tidligere men passerte ikke noe sted som serverte mat. På tur er det uansett viktig å smake på den lokale maten. 4.3 av 5 stjerner på Google gir greie odds for å komme seg hjem uten større mangeproblemer.

    20210606-IMG_0878.jpg

    Så siste strekning på tur - friområdet på Lambertseter. Jeg bor ikke så langt unna her men like vel gikk det flere år før jeg oppdaget dette området. Her er det også flombelysning som gjør at det funker året rundt.

    20210606-IMG_0879.jpg

    Endestasjonen ble på Sæter Torg ikke så langt hjemmenfra.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hers 1 4 U.....

    Trailer

    Hele
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Fantastisk tur, Weld. Det beviser at man ikke må reise langt avsted for å oppleve noe nytt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fin tur og gode bilder, Oslo er en fantastisk fin storby, med natur både i og rundt bebyggelsen.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ja, dette var en fiin tur med flott beskrivelse! Er Oslo gutt, men lite kjent i dette området skjønner jeg.

    En annen lignende tur er «selvsagt» Akerselva opp, men med en forlenging for de som er glad i grus, natur og bakker:
    Dvs.følge Akerselva hele veien opp til utløpet, med badestopp ved Nydalen eller Sagadammen på Kjelsås, deretter gå opp til Maridalsvannet/demningen. Derfra noen få hundre meter på asfalt opp til Langsetløkka.
    Derfra har du to valg: Videre rundt hele Maridalsvannet og ende opp på Sognsvann for buss eller bane hjem, eller min favoritt og hjemmeområde -fra Langsetløkka opp til Linderudkollen, videre til Trollvannstua, og endelig opp til Grefsenkollen med sin fantastiske uterestaurant og utsikt. (Det er her «Over Oslo» konsertene arrangeres)
    Hjemover kan man gå ned og over Kjelsås, til trikk/buss/tog om man er sliten.
    Vært kult om du kunne dokumentere denne også, om du tar turen:)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    En annen lignende tur er «selvsagt» Akerselva opp, men med en forlenging for de som er glad i grus, natur og bakker:
    Dvs.følge Akerselva hele veien opp til utløpet, med badestopp ved Nydalen eller Sagadammen på Kjelsås, deretter gå opp til Maridalsvannet/demningen. Derfra noen få hundre meter på asfalt opp til Langsetløkka.
    Derfra har du to valg: Videre rundt hele Maridalsvannet og ende opp på Sognsvann for buss eller bane hjem, eller min favoritt og hjemmeområde -fra Langsetløkka opp til Linderudkollen, videre til Trollvannstua, og endelig opp til Grefsenkollen med sin fantastiske uterestaurant og utsikt. (Det er her «Over Oslo» konsertene arrangeres)
    Hjemover kan man gå ned og over Kjelsås, til trikk/buss/tog om man er sliten.
    Vært kult om du kunne dokumentere denne også, om du tar turen:)
    Utført - i alle fall langt på vei.

    Da det ble både øl til grillmesteren og vin til biffen i går så passet det med en passe sløv tur på en 14-15 km i nedoverbakke så jeg tok nesten tilsvarende rute men i motsat retning. Visste ikke at det gikk buss til Grefsenkollen, men det gjør det altså, men kun i helgen.

    Nuvel. Planen ble da å starte på Grefsenkollen, gå ned til Oset hvor Akerselva starter og så følge den ned til den renner ut i fjorden. Akerselva er i svært liten grad lagt i kulvert og overbygget, eneste unntak av betydning er under bussterminalen og Oslo S helt nederst.


    rute.JPG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Fra Grefenkollen er utsikten upåklagelig.
    20210613-IMG_0886.jpg
    Jeg synes turen ned til elveoset herfra var litt teringkast tre, muligens fordi jeg gjorde et suboptimalt veivalg - jeg finnes ikke kjent i området og det er ofte svært mye ulike sier i områder såpass nærme bebyggelsen. Det er dog rimelig bratt ned så man kan heller ikke gå hvorsomhelst. Jeg kom først ut i slalombakken. Ikke spesielt pent, men det er heller ikke så ofte man labber gjennom et alpinanlegg om sommern så hvorfor ikke?

    20210613-IMG_0887.jpg

    Idyllisk ved Trollvann.

    20210613-IMG_0888.jpg

    Tror det er første gang i Oslo jeg ser en vei som er støttet av tømmerstokk som er støttet av planke som er støttet i et tre.

    20210613-IMG_0889.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Etter litt sti, litt vei og litt frem og tilbake kom jeg meg ned til Oset hvor Akerselva renner ut fra Maridalsvannet. Akerselva er strengt tatt bare siste del av et vassdrag på over 50 km som starter langt inne i Nordmarka ved Puttmyrene.
    20210613-IMG_0891.jpg

    Området var ganske slitent og forurenset lenge, men på 90-tallet ble det etablert miljøpark her, det ble tilrettelagt for ferdsel langs elva. Det er registrert over 100 fuglearter og etter at vannkvaliteten har blitt forbedret har det også blitt ganske variert liv i vannet - det er påvist 15 fiskearter og et rikt bunnliv også.

    Den øvre delen av stien er lengst fra folk og følgelig er det minst folk her. Etter hvert ble det rett så folksomt, det er et populært turområde og det går gjennom tett befolkede områder.'

    20210613-IMG_0893.jpg

    Det bades i finværet.
    20210613-IMG_0894.jpg

    Infrastruktur sett underfra.

    20210613-IMG_0896.jpg

    Det deles ikke ut noen premie for å gjette hvilken vei isbreen har skurt over dette berget.

    20210613-IMG_0897.jpg

    Elva er tidvis rolig og beveger seg kanpt.

    20210613-IMG_0898.jpg

    Andre steder er det bra fart i den.
    20210613-IMG_0899.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det er i følge infoplakaten 11 fosser langs turveien. Den aller høyeste fossen i Akerselva, Bjølsenfossen, visstnok også kallt lille Niagara er det knapt noen som har sett da den ligger inn i et utilgjengelig område . Jeg har ikke sett den, men det stod om den i Aftenposten for litt siden. Det er visst planer om å få vist den frem, men det er som mye annet et såørsmål om penger og prioriteringer. Bilde fra Aftenposten:
    bjolsenfossen.jpg

    Det er mye industrihistorie langs elva og mye av bygningene står fortsatt selv om industrien er borte for lenge siden.

    20210613-IMG_0900.jpg

    Riksvei 150, bedre kjent som Ring 3 sett underfra.

    20210613-IMG_0902.jpg

    Langs Akerselva kan man også gå på BI, som er bygget i bakgrunnen her. Der kan man lære hvorfor industrien som den som lå langs elva må flyttes til et lavkostland, men kan lære hvordan man legger opp et incentivprogram for ledelsen via opsjoner eller hvordan man gjør en leveraged buyout. Hvorfor man her betaler realtivt mye for noe som stort sett er gratisk i Norge er det uvisst om man lærer.

    20210613-IMG_0904.jpg

    Hvorfor trene ute i sola når man kan drive med crossfit innendørs? Litt nedenfor her var det for øvrig tre fyrer i bar overkropp som hadde en økt på spinningsykler utendørs mens en instruktør rope til de. Det så, rimelig nok, temmelig dumt ut.

    20210613-IMG_0906.jpg

    En ganske kul bru, denne kan jeg ikke huske å ha lagt merke til før selv om jeg har vært i området noen ganger.


    20210613-IMG_0907.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Dette var nytt for meg, Arbeidermuseet. Det var ikke veldig mye der inne. Det var gratis å titte innom, det ville vært litt ufint å ta betalt for dette synes jeg.

    20210613-IMG_0914.jpg

    Men det var en fin illustrasjon av hva som en gang lå langs elva av industri.

    20210613-IMG_0912.jpg

    Her er det rimelig heftig når det er stor vannføring i elva, noe det rimelig nok ikke var i dag.

    20210613-IMG_0910.jpg

    Hadde Dante lagt "Den gudommelige komedie" til Oslo ville dette vært hvor det stod "La alt håp fare I som her treder inn". Om noen noensinne inviterer deg med på Walmans salonger vil jeg på det sterkeste anbefale å sporenstreks finne på noe annet slik at det dessverre ikke passer. Her inne er alt jævlig. Maten, undeholdningen, sannsynligvis selskapet. Alt. Styr unna.

    20210613-IMG_0916.jpg

    Av og til kan man lure på hva arkitekter og plan og bygg har røyka opp gjennom tidene. Hva om vi slenger opp en frittstående blokk på 17-18 etasjer her?

    20210613-IMG_0917.jpg

    En elsparkesykkel der den hører hjemme, i alle fall marinert lenge nok til at den ikke virker før det ryddes opp.

    20210613-IMG_0919.jpg

    En av de kulere huskene i Oslo.

    20210613-IMG_0920.jpg

    Det er mange gangbroer for å krysse elva.

    20210613-IMG_0921.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Fra industrikultur til kulturindustri. Det er mye kunst, kultur media & sånn som har tilholstted i de gamle industrilokalene langs Akerselva.
    20210613-IMG_0925.jpg

    Nedre Foss Gård er restaurert til fordums stolthet. Også på ny etter en noe ugunstig hendelse med en fettbrann på kjøkkenet. Her var det for øvrig mølledrift frem til 1985.I bakgrunnen skimtes Studentsiloen - de gamle kornsiloene er omgjort til studentboliger.

    20210613-IMG_0926.jpg

    Blå. En gang en av Europas mest anerkjente scener for elektronisk jazzmusikk. I dag noe mer bredspektert musikkprofil og noe forhøyet risiko for å bli skutt om man skulle gå dit.

    20210613-IMG_0928.jpg

    Mat må man ha. Røykt kylling, slaw og mac & cheese på Way Down South - hardcore amerikansk BBQ-sted. Det kan se om som en noe moderat mengde mat, men den mac & cheesen har energiinnhold ca som plutonium. En friskt humlet IPA har man også fortjent.

    20210613-IMG_0929.jpg

    Litt usikker på hvorfor dette bildet hang akkurat her på en bro, men jeg lærte i det minste hva som var Norges første streik.

    20210613-IMG_0934.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Ankerbrua med bronseskulpturer med motiv fra norske folkeeventyr.

    20210613-IMG_0932.jpg

    I området her, kalt "Eika" var tidligere sikreste sted å gå i Oslo om man ville kjøpe hasj. Jeg vet ikke hvor de som driver med slikt holder til nå om dagen, men det er ikke her i alle fall.

    20210613-IMG_0937.jpg

    Noen har rigget seg til under Nybrua ser det ut til.

    20210613-IMG_0938.jpg

    Padle kajakk kan man også i nedre del.

    20210613-IMG_0939.jpg

    Mot barcode over jernbanesporene. Elva går under litt til høyre for denne broen, men man ser rimelig nok ikke noe til den i dette området.

    20210613-IMG_0941.jpg

    Noen har en høne plukke med boligmarkedet i Oslo. Eller noe slikt, det var ingen kontekst her, kun dene plakaten.

    20210613-IMG_0942.jpg

    Det bærer mot slutten. Oslofjorden skimtes i bakgrunnen.

    20210613-IMG_0943.jpg

    Her kommer elva ut igjen på sydsiden av Oslo S.

    20210613-IMG_0944.jpg

    Og her er det slutt. Ferskvann blir til brakkvann som blir til saltvann. Misfosteret Lamba til venstre og baksiden av operaen til høyre.


    20210613-IMG_0945.jpg
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Der ja! Dette var gøy å se og vel dokumentert:giggle:(y)
    Få dager til jeg og junior starter bilturen/ferien til Oslo, hjemlengselen ble ikke dempet;)

    Litt kronglete på toppen der ved Grefsenkollen ja, kan være lurt å gå langs veien det lille stykket ned til Trollvann.
    Derfra går jeg gjerne over til Linderudkollen hoppområde, før grusveier ned til Langsetløkka, videre forbi Kjelsås skole og Teknisk museum rett ved der badebildene er tatt ved Sagadammen.

    Også en god idé å starte fra topp, er jo rene bakkeløpet fra bånn.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.678
    Takk, veldig gøy og følge med på turen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Litt kronglete på toppen der ved Grefsenkollen ja, kan være lurt å gå langs veien det lille stykket ned til Trollvann.
    Derfra går jeg gjerne over til Linderudkollen hoppområde, før grusveier ned til Langsetløkka, videre forbi Kjelsås skole og Teknisk museum rett ved der badebildene er tatt ved Sagadammen.
    Det lille stykket gjennom boligområdene der oppe bekrefter i alle fall min tese om at det er få, om noen, steder i Norge man kan ha større behov for firehjulstrekk enn i Oslo. Det var faen meg bratt, smalt og svingete et par steder der til bilvei å være. De som bor der får fin utsikt, men hvor de drar for å lære ungene å sykle må foglarna veta.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det ER akkurat der undertegnede lærte å sykle, opp og ned Grefsenåsen der jeg er oppvokst til Trollvann og videre.
    Med ski på ryggen om vinteren opp til slalom bakken eller ned til løkka på langrenn.
    Gamle biler på 70-80 tallet, gjerne med bakhjulstrekk og ingenting annet en rallyfart for å komme opp.
    AP dominans i området, tok lang tid før SUV ble stuereint der oppe.
    Men nabo øverst i veien, i et svært kråkeslott med basseng var fruktgrossist med lager på Økern og tjente godt.
    Han kjøpte en rød og en blå 280GE, og hadde SL som sommerbil. Mye misunnelse blant fedrene i strøket, hehe!

    Sorry avsporing :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg hadde tenkt å fullføre denne trilogien med Oslos store elver for lenge siden, men slik ble det ikke før i dag. Tok turen langs Lysakerelva - som i stro grad definerer grensen mellom Oslo og Viken vest i Oslo. Det er ikke rare turen - GPSen sa 8 kilometer og jeg brukte 1 time og 40 minutter i svært moderat tempo. Til tross for at det i utgangspunktet er klokkeren nedoverbakke, man følger tross alt en elv som av rent gravitasjonstekniske årsaker nødvendigvis må renne nedover er det overraskende kupert - Garmin sier 169 høydemeter oppover og 333 nedover.

    Her er ruten

    ruten.JPG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det hele starter på Bogstad. I gamle dager var campingplassen her visstnok stedet å dra om man trengte en polsk maler, snekker, flislegger eller altmuligmann med et avslappet forhold til mva for å gjøre stadarden på sine hardt tilkjempende BOA mer i tråd med rådende trender. Slik er det neppe fortsatt, men ikke helt mitt bord.

    Her finnes også mulligheten til å ødelegge en ellers utmerket spasertur med tullball - som å spille golf

    IMG_1516.jpg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg har ikke vært her på nesten 15 år og ble overrasket over hvor stor vannføring det er i denne elva. Det har ikke regnet veldig mye de siste dagene men det er bløtt i bakken og vannet må et sted. Lysakerelva er det enste sammenhengende vassdraget som ligger åpent - både Alnaelva og Akerselva har store deler som er langt under bakken i sentrum, men her ute i mer perifere strøk ligger den fritt.

    IMG_1517.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det er - ennå - ikke innført bompenger for fotgjengere så vi sniker oss elegant forbi bomstatsjonen uten å bli fakturert.

    IMG_1518.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det har opp gjennom årene vært mye næring langs elva. Mølle, sagbruk, spinneri og vannkraft. Ingen ting av dette er igjen nå rimelig nok. Nå er det et rekreasjonsromåde for lokalbefolkningen. I følge en av informasjonsplakatene er det et rikt dyre- og planteliv langs elva og det er registrert 27 rødlistede arter her.

    Fosser er det også flere av, som denne

    IMG_1521.jpg

    Det er godt tilrettelagt for turgåing. Dette er sannsyneligvis den mest eksponerte turen det er mulig å ta i Oslo. Stien går i stor grad i en svært bratt dalside og den går til dels høyt over elva i bunnen. Det har vært noen dødsfall her opp gjennom årene av ulike årsaker. Stien kan være sleip i vått vær og det er ikke vanskelig å se for seg at med en del uflaks er det mulig å ramle utfor på et ugustig sted. Imidlertid er det satt opp rekkverk langs store deler av strekningen.

    Ich bin ein Geländer am Strome: fasse mich, wer mich fassen kann! Eure Krücke aber bin ich nicht.

    IMG_1523.jpg

    Her er det på øyemål i alle fall 50 høydemeter ned til elva og det er omtentt loddrett fall

    IMG_1527.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Enda en foss på strekningen

    IMG_1529.jpg

    I rundt en times tid så ser man omtrent ikke tregn til sivilisasjonen på begge sider. Elvedalen er så bratt at det ikke er nevneverdig sikt til ting som måtte befinne seg på begge sidene og det jevne bruset fra elva gjør også at man ikke merker noe til trafikkstøy og andre urbane lyder.

    IMG_1525.jpg

    Etter hvert som man kommer nedover dalen flater terrenget ut og elva blir betydelig roligere. Er en del steder det kunne være fristende å ta seg en dukkert om sommeren, men det advares om sterk strøm

    IMG_1531.jpg


    Jarfossen- den målt i fallhøyde største fossen på strekningen med et fall på 22 meter. Den som synest kraftledningen som går over fullstendig ødelegger naturidyllen får et medlemsskap i Natur og Ungdom i premie



    IMG_1533.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Granfossen med et fall på litt over 12 meter. Må innrømme at jeg finner det noe problematisk å tro at denne har lavere fall enn Jarfossen på forrige bilde, men Jarfossen er kanskje en sum av flere fall rett etter hverandre mens Granfossen tar alt i en omgang.

    Her sett fra born ovenfra

    IMG_1537.jpg

    Og nedenfra

    IMG_1538.jpg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Herfra og ned til veis ende ved Lysakerstasjon var turen ganske døll. Ikke mer enn en drøy kilometer men grunnet noe byggearbeid var ruten delvis lagt om så den gikk for det meste langs trafikert vei.

    Etter en ettermiddags innsats og en sjelden ekspedisjon til Oslos vestkant er det behov for å opprette både kaloribalansen og den generelle balansen i livet, og i et merkelig tilfelle av sirkulær inspirasjon fra @Dr Dong så er det rimelig å rette kompasskursen mot Cafe Fiasco ved Oslo S. Der er det liten risk for at noen stusser på at man er ganske svett, har ryggsekk og en lett skitten turbukse. De har rikelig utvalg i øl og en av Oslos aller beste burgere til en helt kurant penge (148 kroner for alle burgervariantene)

    IMG_1540.jpg

    Et av livets sjeldne tilfeller der reklamen holder hva den lover

    IMG_1541.jpg
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    446
    Antall liker
    689
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Kult og fint format!
    jeg frister meg til å så et frø om mulig ny tematikk for andre turer siden du nå konseptuelt er tom i Oslo-området.
    hvor fritt får du ferdet i kystlinjene på de forskjellige øyene ulvøya, ormøya og malmøya , Bygdøy samt Fornebu/Snarøya?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    hvor fritt får du ferdet i kystlinjene på de forskjellige øyene ulvøya, ormøya og malmøya , Bygdøy samt Fornebu/Snarøya?
    Ikke veldig,,. jeg prøvde meg en gang på en del av Kyststien ute på Nesodden men det var litt skuff siden det er såpass mye begyggelse i strandsonen der. Har sett meg ut en strekning helt ytterst på Hurumlandet som ser lovende ut, det skal også visstnok være den fineste delen av hele kyststien. Der er det i det minste minimalt med begyggelse.

    Holder meg mest i Østmarka på tur til vanlig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn