Usynlige kabler

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Hei alle på forumet, lenga siden jeg har vert innom men etter flere opplevelser med crystal cable måtte jeg bare.
Det begynte med att Morten på NAT overtalte meg til å prøve
Crystal Cable sin standard signakabel, må si att jeg hadde ikke noe særlig tiltro til noe så tynt utseende, var jo vant med kabler av tykkere format. Men etter å ha prøvd de var det umulig for meg å sende de tilbake, renaisance audio måtte bare vike plassen. Maken til forbedring av å bytte kun en komponent i annlegget har jeg ikke vert borti tidligere. De blå olje-fylte sølvkablene fra renaisance audio har jeg lenge holdt for å være en svært god kabel til prisen men nå hørte jeg detaljer i mellomtonen og diskant som jeg ikke ante var der, bassen ble strammere og bedre definert og det ble ikke mindre av den.
Musikkerne fremsto i et større rom med mer luft rundt og stillere, mørkere bakgrunn. Etter noen måneder var inntrykket fremdeles det samme, kunne det tenkes att høytalerkabler fra
Crystal ville øke lytteoplevelsen enda mer, desverre for lommeboka så kunne de det. Etter å ha lånt ett sett i en uke avløste de renaisance der også. Opplever det som att de tonalt ikke legger til eller trekker fra noe, det er bare musikk. Siden veggen bak annlegget mitt er lys så er kablene visuelt usynlige også. De er jo veldig tynne og lyse nesten hvit av farge, det er bare så vidt att jeg skimter de når jeg sitter i stolen ca 3 meter unna. Er nå blitt så begeistra for disse kablene att strømkabler er bestilt til både forsterker og cd spiller. Dersom det er flere på forumet som har erfaringer med Crystal ville det være interesant og høre om. Lytte opplevelser er jo veldig subjektive greier. Om det tekniske ved kablene vet jeg lite, kun att lederene er veldig tynne (som et menneske-hår) men att de er laget av en legering av sølv der gull ved en slags mettalurgisk-prosess ( fint ord det der) presses in i sølvet under høyt trykk og fyller tomrommet mellom sølvmolekylene og
derfor blir i stand til å overføre kraftige strømmer uten tap.
Om noen har noe mer utfyllende der så tas det i mot med takk.
Mvh Crystal fan
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Ja, jeg har også denne kabelen.... ;D

Men det du må huske på her, Zappern - er at de forskjellene du opplever bare skjer inne i hodet ditt. Egentlig er ikke superkabelen fra Crystal noe bedre enn en hvilken som helst lakriskabel.
Sorry - men sånn er det bare!

Men det kan vi sikkert leve lykkelig med begge to!! ;D
 

FSB

Medlem
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
8
Antall liker
0
Jeg kan ikke finne noe info om Crystal Cable på NAT sine hjemmesider. Hvis jeg går inn på Crystal cable sine hjemmesider kommer jeg til www.interceptor.dk som nærmeste forhandler. Her er prisene derifra:

Signalkabler:
Crystal Connect Piccolo RCA 1 meter 4.895,00 DKK
Crystal Connect Micro RCA 1 meter 4.895,00 DKK
Crystal Connect RCA 1 meter 7.895,00 DKK
Crystal Connect XLR 1 meter 7.895,00 DKK
Crystal Connect Reference RCA 1 meter 14.995,00 DKK
Crystal Connect Reference XLR 1 meter 14.995,00

Hvilken er det du har?

Jeg er litt nyskjerrig på disse 'skolissene'. ;D
 
L

Lydtekniker

Gjest
Jeg kan ikke finne noe info om Crystal Cable på NAT sine hjemmesider. Hvis jeg går inn på Crystal cable sine hjemmesider kommer jeg til www.interceptor.dk som nærmeste forhandler. Her er prisene derifra:

Signalkabler:
Crystal Connect Piccolo RCA 1 meter 4.895,00 DKK
Crystal Connect Micro RCA 1 meter 4.895,00 DKK
Crystal Connect RCA 1 meter 7.895,00 DKK
Crystal Connect XLR 1 meter 7.895,00 DKK
Crystal Connect Reference RCA 1 meter 14.995,00 DKK
Crystal Connect Reference XLR 1 meter 14.995,00
Åfyttirakkern :) Hadde jeg hatt 30.000 spenn å oppgradere anlegget mitt for, hadde jeg heller brukt de på akustiske forbedringer i lytterommet enn to en-meters XLR-kabler :) Et par bassfeller og noen diffusorer på harde, flate vegger kan gjøre underverker for akustikken, koster ikke på langt nær så mye, og har målbare og åpenbare resultater. Pynte opp i rommet gjør de og.
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Åfyttirakkern :) Hadde jeg hatt 30.000 spenn å oppgradere anlegget mitt for, hadde jeg heller brukt de på akustiske forbedringer i lytterommet enn to en-meters XLR-kabler :) Et par bassfeller og noen diffusorer på harde, flate vegger kan gjøre underverker for akustikken, koster ikke på langt nær så mye, og har målbare og åpenbare resultater. Pynte opp i rommet gjør de og.
Hvor får man tak i slike? Skal snart flytte, så da kan det jo bli aktuelt å gjøre noe med akustikken.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Hvor får man tak i slike? Skal snart flytte, så da kan det jo bli aktuelt å gjøre noe med akustikken.
Acoustic Sciences Corporation lager anerkjente produkter til dette, Høium Hifi har agenturet på disse i Norge, meg bekjent.

Silentsource har tilsvarende produkter.

I tillegg fører Prolyd i Oslo en del produkter innen akustisk demping og kontroll. Det er også mulig å lage produktene selv, om man er nevenyttig og kan litt matematikk. De består stort sett av plank, mineralull og filt :)

Ellers er det bare å søke på diffusorer, bassfeller, absorbenter o.l. på google eller tilsvarende.
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Utfodrer dere kabel gutter:
Vi møtes et sted hvor det finnes et anlegg av høy klasse. Dere tar med deres signalkabler, jeg tar med mine signalkabler, som egentlig er mikrofonkabel til 12 kr pr. meter.
Så setter vi på en sang som spilles om igjen og om igjen.
Mens vi bytter kabel underveis. Dere vet ikke hvilken som er min eller deres.
Så kan dere fortelle meg når det var best lyd, og når det var dårligst lyd. Enkelt og greit. ER det stor forskjell, så bør dere ikke ha noen som helst problem å få "tolv rette" på tolv forsøk.
Tør dere? Tar noen utfordringen?

Leif Arild
Kabel-skeptiker
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Åfyttirakkern :) Hadde jeg hatt 30.000 spenn å oppgradere anlegget mitt for, hadde jeg heller brukt de på akustiske forbedringer i lytterommet enn to en-meters XLR-kabler :) Et par bassfeller og noen diffusorer på harde, flate vegger kan gjøre underverker for akustikken, koster ikke på langt nær så mye, og har målbare og åpenbare resultater. Pynte opp i rommet gjør de og.
Er ikke reference kabelen det er snakk om her, men "standard" utgaven. I mitt eget anlegg holder det også med en kabel....altså rundt 8 lapper.
Vel anvendte penger! ;D
 
L

Lydtekniker

Gjest
Er ikke reference kabelen det er snakk om her, men "standard" utgaven. I mitt eget anlegg holder det også med en kabel....altså rundt 8 lapper.
Vel anvendte penger! ;D

Fortsatt for mye penger for en skeptiker som meg ;)

Forøvrig fin artikkel om diffusorer og bassfeller på Oslo Audio Society-siden du har link til nederst!
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
Hei alle på forumet, lenga siden jeg har vert innom men etter flere opplevelser med crystal cable måtte jeg bare.
Det begynte med att Morten på NAT overtalte meg til å prøve
Crystal Cable sin standard signakabel, må si att jeg hadde ikke noe særlig tiltro til noe så tynt utseende, var jo vant med kabler av tykkere format. Men etter å ha prøvd de var det umulig for meg å sende de tilbake, renaisance audio måtte bare vike plassen. Maken til forbedring av å bytte kun en komponent i annlegget har jeg ikke vert borti tidligere. De blå olje-fylte sølvkablene fra renaisance audio har jeg lenge holdt for å være en svært god kabel til prisen men nå hørte jeg detaljer i mellomtonen og diskant som jeg ikke ante var der, bassen ble strammere og bedre definert og det ble ikke mindre av den.
Musikkerne fremsto i et større rom med mer luft rundt og stillere, mørkere bakgrunn. Etter noen måneder var inntrykket fremdeles det samme, kunne det tenkes att høytalerkabler fra
Crystal ville øke lytteoplevelsen enda mer, desverre for lommeboka så kunne de det. Etter å ha lånt ett sett i en uke avløste de renaisance der også. Opplever det som att de tonalt ikke legger til eller trekker fra noe, det er bare musikk. Siden veggen bak annlegget mitt er lys så er kablene visuelt usynlige også. De er jo veldig tynne og lyse nesten hvit av farge, det er bare så vidt att jeg skimter de når jeg sitter i stolen ca 3 meter unna. Er nå blitt så begeistra for disse kablene att strømkabler er bestilt til både forsterker og cd spiller. Dersom det er flere på forumet som har erfaringer med Crystal ville det være interesant og høre om. Lytte opplevelser er jo veldig subjektive greier. Om det tekniske ved kablene vet jeg lite, kun att lederene er veldig tynne (som et menneske-hår) men att de er laget av en legering av sølv der gull ved en slags mettalurgisk-prosess ( fint ord det der) presses in i sølvet under høyt trykk og fyller tomrommet mellom sølvmolekylene og
derfor blir i stand til å overføre kraftige strømmer uten tap.
Om noen har noe mer utfyllende der så tas det i mot med takk.
Mvh Crystal fan
Kos deg med følelsen. Penger er bare noe oppskrytt som får folk i ubalanse.
Jeg er mer bekymret av at Fru Zappern også fikk samme følelsen. Det stemmer ikke helt med min kabelskepsis. Hva var det du lokket med?...bortsett fra å høre på kabelen?
Når du får disse nettkablene, jeg hørte rykter om at de skal tåle en del Ampere og er syltynne, he- he...tar du sjansen på et forsøk, tilkoble en ren ohmsk last , en varmovn som yter 2000W ?

En annen ting, som en annen tråd, kan du legge ut noe om dine erfaringer med disse Gallo Ref3 høyttalerne, så kan jeg prøve en "second opinion" etterpå?...jeg tør ikke starte.
Jeg tror mange er interesert i flest mulig subjektive oppfatninger når det er et nytt aktuelt produkt på markedet.
mvh
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Ja, jeg har også denne kabelen....  ;D

Men det du må huske på her, Zappern - er at de forskjellene du opplever bare skjer inne i hodet ditt. Egentlig er ikke superkabelen fra Crystal noe bedre enn en hvilken som helst lakriskabel.
Sorry - men sånn er det bare!

Men det kan vi sikkert leve lykkelig med begge to!!  ;D
Kan du definere lakriskabel?
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Jeg kan ikke finne noe info om Crystal Cable på NAT sine hjemmesider. Hvis jeg går inn på Crystal cable sine hjemmesider kommer jeg til www.interceptor.dk som nærmeste forhandler. Her er prisene derifra:

Signalkabler:  
Crystal Connect Piccolo RCA 1 meter  4.895,00 DKK
Crystal Connect Micro RCA 1 meter  4.895,00 DKK
Crystal Connect RCA  1 meter  7.895,00 DKK
Crystal Connect XLR  1 meter  7.895,00 DKK
Crystal Connect Reference RCA 1 meter  14.995,00 DKK
Crystal Connect Reference XLR 1 meter  14.995,00

Hvilken er det du har?

Jeg er litt nyskjerrig på disse 'skolissene'. ;D
Jeg har standard signal rca,  det vil si Crystal connect. standard høytalerkabel også strømkablene er standard. Hadee ikke råd til reference.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Kos deg med følelsen. Penger er bare noe oppskrytt  som får folk i ubalanse.
Jeg er mer bekymret av at Fru Zappern også fikk samme følelsen. Det stemmer ikke helt med min kabelskepsis.  Hva var det du lokket med?...bortsett fra å høre på kabelen?
Når du får disse nettkablene, jeg hørte rykter om at de skal tåle en del Ampere og er syltynne, he- he...tar du sjansen på et forsøk, tilkoble en ren ohmsk last , en varmovn som yter 2000W ?

En annen ting, som en annen tråd, kan du legge ut noe om   dine erfaringer med disse Gallo Ref3 høyttalerne, så kan jeg prøve en "second opinion" etterpå?...jeg tør ikke starte.
Jeg tror mange er interesert i flest mulig subjektive oppfatninger når det er et nytt aktuelt produkt på markedet.
mvh
Jo vi får høre om Morten på NAT er med på et ekspriment, innbrenning av kabel med komfyren som last. Lokkemiddel var ikke nødvendig for fru Zappern kom ned i stua når jeg testa signal kabelen og lurte på om jeg hadde gjort noe med annlegget, for det spiller bedre nå, sa hun. Kommer mer om Gallo etter hvert, en audio fortapt broder i ånden skal låne de i helgen og da spiller vi på DP6.4 DPfortrinn E-companiet sin dac og Sony driv-verk. Så følg med Vidar.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Åfyttirakkern :) Hadde jeg hatt 30.000 spenn å oppgradere anlegget mitt for, hadde jeg heller brukt de på akustiske forbedringer i lytterommet enn to en-meters XLR-kabler :) Et par bassfeller og noen diffusorer på harde, flate vegger kan gjøre underverker for akustikken, koster ikke på langt nær så mye, og har målbare og åpenbare resultater. Pynte opp i rommet gjør de og.
Nå var det ikke fult så billig, desverre. Høytalerkablene drar 35000 så er det + signal og strømm, kunne jo fått nytt møblemang også.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Utfodrer dere kabel gutter:
Vi møtes et sted hvor det finnes et anlegg av høy klasse. Dere tar med deres signalkabler, jeg tar med mine signalkabler, som egentlig er mikrofonkabel til 12 kr pr. meter.
Så setter vi på en sang som spilles om igjen og om igjen.
Mens vi bytter kabel underveis. Dere vet ikke hvilken som er min eller deres.
Så kan dere fortelle meg når det var best lyd, og når det var dårligst lyd. Enkelt og greit. ER det stor forskjell, så bør dere ikke ha noen som helst problem å få "tolv rette" på tolv forsøk.
Tør dere? Tar noen utfordringen?

Leif Arild
Kabel-skeptiker
Nå forutsetter jo dette att man skulle høre på ett annlegg man ikke kjenner i et rom man ikke kjenner, høres litt tvilsomt ut.
Er ikke meningen å være uhøflig men jeg ville ikke ta så mye brydderi bare for å få deg til å se (høre) lyset, er jo ikke noe vanlig kabel Jesus heller.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
"Får den bæste kabel i væla, ær den såm je har nå"
Hadde vel heller investert disse pengene i komponentene ellers!
Men: det er mange som syns at kabler til 10k hever lyden mer enn 10k i komponenter! Jeg er ikke blant disse!...........
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
"Får den bæste kabel i væla, ær den såm je har nå"
Hadde vel heller investert disse pengene i komponentene ellers!
Men: det er mange som syns at kabler til 10k hever lyden mer enn 10k i komponenter! Jeg er ikke blant disse!...........
Har vel brukt borti 10k på bedre deler i rørsleden for å få den som jeg liker det. men å lage en super kabel selv klarer jeg ikke.
Personlig er jeg ikke bare det ene eller andre men ber både og.
Alt må stemme, men tro meg. Det har vært mange år med mye prøving og mye feiling. En god kabel Hjelper deg å høre hva resten av annlegget ditt gjør. Synes det er topp om andre kan løse sine problemer lettere eller billigere en meg.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Siden ingen har dukket opp med mer fakts om disse kablene så har jeg leitet litt selv, fant ikke så mye men her noe.
Sølvleder med gull innpresset, lederen er dekket med ett stoff som heter kaption og et lag carbon. Utenpå dette er det lagt en sølvbelagt skjerm (sto ikke vilket material som var under sølvet). tilslutt er det hele dekket med ett lag Kapton et dyrt material som påstås å ha bedre egenskaper en feks teflon.
Om nå noen skulle finne denne kabelen som metervare til 25kr på weben da må dere si fra. Spøk til revolver det er krevende produksjons teknikk og dyre materialer som bidra til att denne kabelen blir dyr. Ja og to ledd i distrubusjonen bidrar selfølgelig okså, men en god kabel er det banna bein. Og finner jeg en bedre til prisen eller billigere da bytter jeg.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg har ikke så mye data å fylle inn med her, bortsett fra at jeg VAR kabelskeptiker, dvs jeg tvilte sterkt på at det gikk an å få noe særlig mer musikk ut av kabler i høy prisklasse enn i lav..så jeg kjøpte Xindak AC-03 kabler fra Kina, og var storveis fornøyd. De så bra ut(i mine øyne) og ga det Løkken kaller en "feel good"-opplevelse. Etter det har jeg byttet ut det meste i oppsettet, til bedre og mer oppløst signalkilde, ditto pre og en særdeles transparent og nøytral effektforsterker.(den har sine svakheter, men den er så transparent at ALT av endringer i kjeden høres lett, inkl rørbytte i cd-spiller f.eks).

Så ga Morten meg et sett Crystal Cable en dag..."test dem Ole, se hva du syntes". Det syntes jeg jo var morsomt(jeg ante ingenting om disse, og spurte ikke heller da), så jeg tok de med hjem, åpnet esken og tenkte "yeah, right...dette må jo være en spøk". Så satte jeg de mellom cd-spiller og pre, og satte meg ned for å lytte...sterkt tvilende, men nysjerrig...vel, det var litt småsjokkerende. For jeg hørte også ting jeg ikke hadde hørt før, detaljer i hele frekvensområdet, bedre definisjon rett og slett. Det virket rett og slett som om det kom MER musikk enn før, og volumnivå måtte justeres ned for å få samme lydtrykk som tidligere. Det var rett og slett imponerende, og min uvitenskaplige skepsis måtte vike for uvitenskaplig persepsjon ;D Desverre, for det var langt mer behagelig å ha den andre posisjonen(økonomisk mener jeg).

Jeg tror ikke på at kabler endrer lyd as such(dvs at du kan legge inn klangegenskaper i en kabelstump), men at noen leder bedre og renere enn andre, slik at det som kommer fra signalkilden er så rent og lite forpurret som mulig, det tror jeg på. Og det er det jeg tror skjer her. Jeg ville uansett ikke hatt en kabel som endret klangbalanse, var mørk eller lys - hvis noe slikt fantes. Jeg ville ha noe som transporterte mest mulig informasjon fra signalkilde til pre, og fra pre til effekt.

Jeg bestilte 2 sett Crystal Cable Piccolo samme dag ;D, de gir ingen "feel good"-opplevelse, patetisk tynne snører som det er - men det ble langt mer musikk fra Meridianen med dem, og det er jo det viktigste.

The best cable is no cable, eller i nærheten. Crystal er i nærheten i mine ører.
Skulle ønske høyttalerkablene var billigere!

O.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Hei alle på forumet, lenga siden jeg har vert innom men etter flere opplevelser med crystal cable måtte jeg bare.
Det begynte med att Morten på NAT overtalte meg til å prøve
Crystal Cable sin standard signakabel, må si att jeg hadde ikke noe særlig tiltro til noe så tynt utseende, var jo vant med kabler av tykkere format. Men etter å ha prøvd de var det umulig for meg å sende de tilbake, renaisance audio måtte bare vike plassen. Maken til forbedring av å bytte kun en komponent i annlegget har jeg ikke vert borti tidligere. De blå olje-fylte sølvkablene fra renaisance audio har jeg lenge holdt for å være en svært god kabel til prisen men nå hørte jeg detaljer i mellomtonen og diskant som jeg ikke ante var der, bassen ble strammere og bedre definert og det ble ikke mindre av den.
Musikkerne fremsto i et større rom med mer luft rundt og stillere, mørkere bakgrunn. Etter noen måneder var inntrykket fremdeles det samme, kunne det tenkes att høytalerkabler fra
Crystal ville øke lytteoplevelsen enda mer, desverre for lommeboka så kunne de det. Etter å ha lånt ett sett i en uke avløste de renaisance der også. Opplever det som att de tonalt ikke legger til eller trekker fra noe, det er bare musikk. Siden veggen bak annlegget mitt er lys så er kablene visuelt usynlige også. De er jo veldig tynne og lyse nesten hvit av farge, det er bare så vidt att jeg skimter de når jeg sitter i stolen ca 3 meter unna. Er nå blitt så begeistra for disse kablene att strømkabler er bestilt til både forsterker og cd spiller. Dersom det er flere på forumet som har erfaringer med Crystal ville det være interesant og høre om. Lytte opplevelser er jo veldig subjektive greier. Om det tekniske ved kablene vet jeg lite, kun att lederene er veldig tynne (som et menneske-hår) men att de er laget av en legering av sølv der gull ved en slags mettalurgisk-prosess ( fint ord det der) presses in i sølvet under høyt trykk og fyller tomrommet mellom sølvmolekylene og
derfor blir i stand til å overføre kraftige strømmer uten tap.
Om noen har noe mer utfyllende der så tas det i mot med takk.
Mvh Crystal fan
Nesten så jeg er fristet til å spørre om å få låne kablene for å måle dem :)
Kan jeg det?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Maura er på Nannestad?
Jeg flytter til Stavanger om noen få dager, ellers skulle du fått lånt mine...det er vel ikke verre enn at du kan få lånt et par kabler av NAT? Hadde vært spennende å se målinger av dem vs "normalt konstruerte" kabler.

O.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Acoustic Sciences Corporation lager anerkjente produkter til dette, Høium Hifi har agenturet på disse i Norge, meg bekjent.

Silentsource har tilsvarende produkter.

I tillegg fører Prolyd i Oslo en del produkter innen akustisk demping og kontroll. Det er også mulig å lage produktene selv, om man er nevenyttig og kan litt matematikk. De består stort sett av plank, mineralull og filt :)

Ellers er det bare å søke på diffusorer, bassfeller, absorbenter o.l. på google eller tilsvarende.

Jeg kjøpte svarte pledd fra Jysk til 39,- stk. Fungerer bra lydmessig og gjør filmrommet svart.....
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Nesten så jeg er fristet til å spørre om å få låne kablene for å måle dem :)
Kan jeg det?
Må tilstå att jeg er skeptisk til å låne bort ting men om jeg var med selv så kanskje. Hvor lang tid tar målingene og hvordan og med hva skal de utføres?
 
Topp Bunn