Rørutstyr Ustabil rørbias; Dårlige rør?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Syntes lyden begynte å bli merkelig de siste dagene så jeg prøvde å måle bias på utgangsrørene på min ARC VT100MKII. Biasen stabiliserer seg ikke men varierer mye kontinuerlig. Er dette et normalt symptom på dårlige rør (de burde være på slutten av levetiden) eller er det noe mer alvorlig (grøss!)?

Nye utgangsrør er forøvrig bestillt.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.257
Antall liker
9.486
Torget vurderinger
2
Antar at du stiller inn negativ forspenning (bias)i -VOLT, og måler hvilestrømmen som en spenning over en fast motstand.
Stereo Setup 2001

Har du JJ rør forundrer det meg ikke -uansett alder-, en det andre fabrikanter er nok et rørbytte verdt et forsøk.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Antar at du stiller inn negativ forspenning (bias)i -VOLT, og måler hvilestrømmen som en spenning over en fast motstand.
Stereo Setup 2001

Har du JJ rør forundrer det meg ikke -uansett alder-, en det andre fabrikanter er nok et rørbytte verdt et forsøk.
Jepp, måler over en motstand. Det er Svetlana 6550c rør.

Ellers takk for svar. Var urolig for at det kunne være noe mer. ARC VT100MKII gjør meg nervøs....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Din forsterker er ikke verdens enkleste og jeg kjenner ikke alle detaljene.
Hvis du måler den negative forspenningen til g1 og den er stabil, er det sannsynlig at rørene nærmer seg slutten hvis strømmen varierer.
Med konstant forspenning skal altså rørstrømmen også være konstant.
Har du noen ide om hvor lenge rørene har spillt?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Din forsterker er ikke verdens enkleste og jeg kjenner ikke alle detaljene.
Hvis du måler den negative forspenningen til g1 og den er stabil, er det sannsynlig at rørene nærmer seg slutten hvis strømmen varierer.
Med konstant forspenning skal altså rørstrømmen også være konstant.
Har du noen ide om hvor lenge rørene har spillt?
Nå vet ikke jeg hvor man måler den negative forspenningen men målt over motsanden (der biasen måles) varierer spenningen mye og fluktuerer hele tiden. Den skal være 130mV men varierer fra 0 (negativ og om jeg ikke husker feil) til 135mV.

Jeg teller ikke timer men vil nok tro at det er over 1000 timer; gjerne 2000, men aner ærlig talt ikke. Tror røra er fra 2007.....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvis du måler mellom katode (p 8) og g1 (p 5) ser du hva som er "bias" spenningen. Den negative forspenningen som bestemmer strømmen i røret.
Veldig rått tippet rundt -50V.
Det du måler er spenningsfallet over en kjent motstand som katodestrømmen går gjennom. Det gir deg strømmen.
Ikke nødvendig å gjøre dette så komplisert.
Hvis spenningen du måler mellom pinne 8 og pinne 5 er konstant og det du måler over nevnte motstand varierer, er det noe ustabilt i røret.
Mål også g2 spenningen (p 4) og anodespenningen (p 3). I de to siste målepunktene er det HØY spenning.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Den blå gløden i rørene er forøvrig helt fraværende nå....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Da var nye rør satt inn og alt er bare fryd. Bias er stabil så det var nok rørene ja. Takk og lov...
 
Topp Bunn