Usmakelig radioreklame

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Tok bilen til jobb i dag og hørte en radioreklame på P4.
Startet med ei flyvertinne som ønsket velkommen til Gardermoen og alle asylsøkere vil motta gratis bussbillett så de kan melde seg som asylsøkere dersom de ønsker. Og flyvertinnen har i det minste ei søt stemme og det har ikke hun som overtok etterpå med noe rasistisk propaganda.

Er folk virkelig så smålige og enkle at de lar seg lokke av den reklamen?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Du har ikke beskrevet problematikken godt nok til at jeg forstår problemet. Tipper uansett at svaret på spørsmålet ditt til slutt blir "ja".

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
Startet med ei flyvertinne som ønsket velkommen til Gardermoen og alle asylsøkere vil motta gratis bussbillett så de kan melde seg som asylsøkere dersom de ønsker. Og flyvertinnen har i det minste ei søt stemme og det har ikke hun som overtok etterpå med noe rasistisk propaganda.

Hva er det reklame for?

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Anonym skrev:
Er folk virkelig så smålige og enkle at de lar seg lokke av (........)
Svaret på dette vil for noens vedkommende alltid være et rungende JA.

Mvh

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
totte skrev:
Anonym skrev:

Hva er det reklame for?
Reklame for at FrP skal stoppe innvandring til Norge, flyvertinnen blir avløst av Siv Jensen.

I og for seg greit at de reklamerer på radioen men jeg synes denne er over kanten.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Hva er det som er usmakelig? Innholdet i reklamen, formen på reklamen, eller det at noen faktisk sier det høyt så folk hører det?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Det at flyvertinnen sier til passasjerene at de får gratis bussbillett så de kan melde seg som asylsøkere i Oslo hvis de vil.

Synes det er en spekulativ reklame hvor de bruker sterke virkemidler som ikke er reelle.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.110
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Det at flyvertinnen sier til passasjerene at de får gratis bussbillett så de kan melde seg som asylsøkere i Oslo hvis de vil.

Synes det er en spekulativ reklame hvor de bruker sterke virkemidler som ikke er reelle.
Nå ble jeg litt nysgjerrig:
Betyr det at potensielle asylsøkere pent må betale bussbilletten inn til Oslo selv?

mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
Reklame for at FrP skal stoppe innvandring til Norge, flyvertinnen blir avløst av Siv Jensen.

I og for seg greit at de reklamerer på radioen men jeg synes denne er over kanten.
Ubetalelig. Dette sier mye om FrP og hvilke mennesker partiet appellerer til og hva de liker. For en gjeng.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Anonym skrev:
Startet med ei flyvertinne som ønsket velkommen til Gardermoen og alle asylsøkere vil motta gratis bussbillett så de kan melde seg som asylsøkere dersom de ønsker.
Beskrivelsen virker å være presis. Det er ikke så lenge siden dette ble beskrevet i detalj av TV2.

Så vidt jeg vet får de dekket bussbillett inn til Oslo, der de kan melde seg for politiet. Hvis de vil.

Her er noen som vil

Rasistisk? Neppe, men nå for tiden skal jo alt som forstyrrer idyllen være rasistisk da, så hvem vet?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.220
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Våkn opp!
En del av denne gjengen kastet passet i dass, før de landet, og vet ikke hvem de er eller hvor de kom fra.
Og kan dermed ikke returneres...

Arne K

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Cobra2 skrev:
Våkn opp!
En del av denne gjengen kastet passet i dass, før de landet, og vet ikke hvem de er eller hvor de kom fra.
Og kan dermed ikke returneres...

Arne K
Og derfor må vi automatisk la dem bli, uten å stille et eneste kritisk spørsmål?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Skulle vært retur med første fly tilbake dit de landet fra.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
LydMekk skrev:
Skulle vært retur med første fly tilbake dit de landet fra.
og så kunne de gjerne sendt noen forummedlemmer på det samme flyet.....

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.904
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
P4 er vel Lyden av Norge, ja. Men hva er den radiokanalen som kommer opp som -NORGE- på RDS da? Noen som vet? Er det Kongen?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
tkr skrev:
Nå ble jeg litt nysgjerrig:
Betyr det at potensielle asylsøkere pent må betale bussbilletten inn til Oslo selv?

mvh
Nei, de får sikkert bussbiletten refundert hos NAV.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.780
Sted
Østfold
Rasistisk? Handler det ikke om invandring på generelt grunnlag? Hva er rasistisk med det egentlig? Vet du egentlig hva rasisme er Anonym?

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Hør kun på NRK så slipper dere reklame fra tullepartier! ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Snickers-is skrev:
Rasistisk? Handler det ikke om invandring på generelt grunnlag? Hva er rasistisk med det egentlig? Vet du egentlig hva rasisme er Anonym?
Det at menneskers rettigheter i samfunnet avhenger av rase er rasisme.

Hva med retten til ås øke asyl, vurdert den opp mot radioreklamen?

Vet du hva rasisme er Snickers-is?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hva med alle de som kommer til Norge og søker "asyl" ene og alene pga. pengestrømmen i dette landet og mulighet til å tjene på en mnd det de ville tjent i hjemlandet på ett år?

Skal vi ta imot alle disse også Anonym? Er du virkelig så lettlurt og påvirkelig?

Enkelte bydeler i Oslo er helt mørklagte.

Våre fengsler er fyllt av ca. 80% utlendinger.

På tide å sette foten ned.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
LydMekk skrev:
Hva med alle de som kommer til Norge og søker "asyl" ene og alene pga. pengestrømmen i dette landet og mulighet til å tjene på en mnd det de ville tjent i hjemlandet på ett år?

Skal vi ta imot alle disse også Anonym? Er du virkelig så lettlurt og påvirkelig?

Enkelte bydeler i Oslo er helt mørklagte.

Våre fengsler er fyllt av ca. 80% utlendinger.

På tide å sette foten ned.
Jeg ønsker ikke å avspore min egen tråd og jeg er ikke helt sikker på hvilken linje jeg ønsker når det gjelder innvandringspolitkikk.

Derimot ønsker jeg ikke å leve i et etnokrati.

Jeg ser enkeltpersoner som er helt mørklagte, det er værre enn en mørk bydel.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Overdreven norsk nisselue-snillisme er farlig IMO.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Anonym skrev:
Helt riktig. Derfor er det ikke rasisme å sende hjem asylsøkere som ikke oppfyller kriteriene for asyl i Norge. Mørk hudfarge er ikke nok.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
BBking skrev:
Anonym skrev:
Helt riktig. Derfor er det ikke rasisme å sende hjem asylsøkere som ikke oppfyller kriteriene for asyl i Norge. Mørk hudfarge er ikke nok.
Her er vi på linje.

Men alle som påberoper seg å være flyktning har rett til å søke asyl.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.282
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
P4 er vel Lyden av Norge, ja. Men hva er den radiokanalen som kommer opp som -NORGE- på RDS da? Noen som vet? Er det Kongen?
Kan ikke være feil bare det er på DAB...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.780
Sted
Østfold
Anonym skrev:
Snickers-is skrev:

Jeg foreslår at du gjengir reklamen i sin helhet så kan andre forholde seg 100% til innholdet. Så langt virker det for meg som om du har et inderlig ønske om at dette skal være rasisme.

Ja, jeg vet utmerket godt hva rasisme er, men jeg sitter fortsatt med inntrykk av at for deg handler det om opprinnelsesland, religion, kultur osv, noe du helt sikkert vet er galt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Snickers-is skrev:
Anonym skrev:
Snickers-is skrev:

Jeg foreslår at du gjengir reklamen i sin helhet så kan andre forholde seg 100% til innholdet. Så langt virker det for meg som om du har et inderlig ønske om at dette skal være rasisme.

Ja, jeg vet utmerket godt hva rasisme er, men jeg sitter fortsatt med inntrykk av at for deg handler det om opprinnelsesland, religion, kultur osv, noe du helt sikkert vet er galt.
Forventer at man angriper ballen og ikke mannen.

Radioreklamen er ikke direkte rasistisk men jeg regner med at folk ser for seg at det er enkelte raser som skal stoppes og når det er snakk om en politikk som fører til diskriminering av enkelte raser er det pr definisjon rasisme.

At du og dine meningsfeller tolker reklamen annerledes og konkluderer med at den ikke er rasistisk forundrer meg ikke og det er greit for meg men videre angrep på meg som person vil jeg ha meg frabedt.

Har bare hørt reklamen en gang og har gjengitt den etter beste evne, dersom noen husker den bedre enn meg eller har et lydklipp av den så ønsker jeg gjerne at den legges ut her i tråden.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Hvem her ville vært lykkejegerasylsøker i Norge fremfor å være i den situasjonen man er? Det usympatiske med FrP er at retorikken handler om å appellere til følelsen av at vi lider for at de får det så mye bedre enn fortjent, men det er ikke nødvendigvis noe rasistisk i det, som om det hjelper.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor folk vil utsette seg selv for radioreklame overhodet. Det er jo lydforsøpling av verste slag. Velger man å høre på slikt har man seg selv å takke om det dukker opp noen sinte frpere istedet for shampoopushere av og til.

Ta med musikken selv eller hør på NRK så sparer man sinnet for mye forurensing.

G

Gjestemedlem

Gjest
totte skrev:
Det usympatiske med FrP er at retorikken handler om å appellere til følelsen av at vi lider for at de får det så mye bedre enn fortjent, men det er ikke nødvendigvis noe rasistisk i det, som om det hjelper.
Det er på mange måter litt som et barn som får en fin julepresang og blir glad, helt til halvbroren får en som koster noen kroner mer.. da blir det gråt og tenners gnissel og en dyp sorgtung følelse av den uendelige urettferdighet dette representerer, og en misfornøydhet med giveren som kunne behandle dem på denne måten. Men mest av alt et sinne rettet mot halvbroren som slett ikke fortjener denne dyre gaven... og er de ekstra sint så romsterer det nå skumle planer i de små grå om hvordan man skal ta fra ham gaven.. eller ødelegge den, slikt at retterdigheten skjer fyllest og alt igjen er vel.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
totte skrev:
Hvem her ville vært lykkejegerasylsøker i Norge fremfor å være i den situasjonen man er? Det usympatiske med FrP er at retorikken handler om å appellere til følelsen av at vi lider for at de får det så mye bedre enn fortjent, men det er ikke nødvendigvis noe rasistisk i det, som om det hjelper.
-og for å fullføre: Det usympatiske med fremskrittspartister er dette appellerer til dem.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.780
Sted
Østfold
totte skrev:
Dette er en spissformulering som faller på sin egen urimelighet. La oss si at vi gjorde det enklere å være lykkejegerasylsøker. Hva ville da skjedd? Tror du ikke det ville blitt en ytterligere samfunnsbyrde?

Jeg er enig med FRP i en ting, og det er at det er statistisk sett uforholdsmessig mange kriminelle blant innvardrerne. Det er en klart høyere andel kriminelle i innvandrermiljøene enn det er i de aktuelle opprinnelseslandene. Det er DET som er problemet, ikke innvandrere som sådan.

Imidlertid er det jo veldig kjekt å bruke "rasisme-argumentet" mot FRP på basis av dette, noe jeg synes er urettferdig. Skal man debattere politikk må man forholde seg til de faktiske forhold, ikke dikte opp følelser og hensikter som ikke er der.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Snickers-is skrev:
totte skrev:
Imidlertid er det jo veldig kjekt å bruke "rasisme-argumentet" mot FRP på basis av dette, noe jeg synes er urettferdig. Skal man debattere politikk må man forholde seg til de faktiske forhold, ikke dikte opp følelser og hensikter som ikke er der.
Det er en forskjell mellom å dikte og tolke.
Diktning er en løgn mens en tolkning ikke er det selv om den ikke nødvendigvis er treffende/riktig.

Det at du ikke tolker ting likt som meg betyr ikke at en av oss er en løgner.

Vidar

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Snickers-is skrev:
totte skrev:
Dette er en spissformulering som faller på sin egen urimelighet.
Hvor ligger formuleringens egen urimelighet som den faller på?

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
133
Normenn er naive og dumsnille.
Klart vi skal ta i mot asylsøkere, men vi må samtidig stille krav til dem.

Mannen til en venninde av min søster er jøde. De skulle feire julaften for første gang sammen med hennes foreldre. De har som tradisjon å spise ribbe. Men siden han er jødisk tilbø de seg å ha kalkun i steden.
Hvorpå han svarer at dette er "problemet" med normenn. De er ikke tro mot kulturelle tradisjoner. "Her har dere spist ribbe i over 30 år, så skal dere gi avkall på dette på grunn av meg?"

Hadde vi vært klare på hva som er norsk kultur. Og ikke vist oss "svake" (for det er slik vi blir sett) ved å gi avkall på våre tradisjoner, hadde det ikke vært så mye oppstuss rundt disse frp utsagnene.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Helt OK radioreklame

Nex skrev:
Normenn er naive og dumsnille.
Klart vi skal ta i mot asylsøkere, men vi må samtidig stille krav til dem.

Mannen til en venninde av min søster er jøde. De skulle feire julaften for første gang sammen med hennes foreldre. De har som tradisjon å spise ribbe. Men siden han er jødisk tilbø de seg å ha kalkun i steden.
Hvorpå han svarer at dette er "problemet" med normenn. De er ikke tro mot kulturelle tradisjoner. "Her har dere spist ribbe i over 30 år, så skal dere gi avkall på dette på grunn av meg?"

Hadde vi vært klare på hva som er norsk kultur. Og ikke vist oss "svake" (for det er slik vi blir sett) ved å gi avkall på våre tradisjoner, hadde det ikke vært så mye oppstuss rundt disse frp utsagnene.
jøder har alltid vært intelligente og tilpasningsdyktige, problemet er hovedsakelig trygdemisbrukende muslimer som mangler kultur, utdannelse, tror ubesløret kvinner er horer som kan voldtas, og at de rettmessig kan bestjele og svindle såkalte vantro (dvs ikke-muslimer).

Topp Bunn