Uskjermet kabel for XLR til Jack

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har nesten uten unntak brukt Mogami-kabler som signalkabler ifm DIY prosjekter. Vekslet mellom Neglex 2549, 2532 og 2552.

Nå har jeg tenkt å lage uskjermede kabler. Det vil si 3 ledere uten skjern og XLR til Jack.

Hvilke kandidater vil dere anbefale å teste ut?

Pluggene bli som før Neutrik Gullbelagt..
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Massiv leder PTFE 0.32mm² Sølvbelagt kobber

Litt nye taker her for meg. Dette er Single core og 0.32mm2. Blir ikke dette stivt og lite robust mht bøying?
De låter bra som single-ended m. skjerm, så har tro på, at de også gjør som balanserte uten skjerm.
0,32mm2 er ikke veldig kraftigt og ikke så veldig stivt. M.h.p. robusthet, kan de jo avlastes i pluggene. M.h.p. bøyning.....
Hvor mange ganger må du bøye de, om de er plugget i og virker etter hensikten?? ;)
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Når det gjelder plugger, så har jeg brukt utelukkende gullbelagt. Er det noen grunn for at jeg nå ikke skal endre til sølvbelagt?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.482
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har 300m med multitråd av den samme alphawire liggende her. Sølvbelagt kobber med ptfe isolasjon. Befinner seg på Lørenskog.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Når det gjelder plugger, så har jeg brukt utelukkende gullbelagt. Er det noen grunn for at jeg nå ikke skal endre til sølvbelagt?
Om du liker å ta plugger ut, rense, et par ganger i året, så fint det.
Sølvplugger korroderer, det gjør ikke gullbelagte ;)
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Så på denne kabelen:
6714 BK005 - Tvunnet ledning mPPE 0.52mm² Fortinnet kobber Svart EcoWire® 30.5m, Alpha Wire

Er mPPE isolasjon og fortinnet kobber en Okay sak?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Så på denne kabelen:
6714 BK005 - Tvunnet ledning mPPE 0.52mm² Fortinnet kobber Svart EcoWire® 30.5m, Alpha Wire

Er mPPE isolasjon og fortinnet kobber en Okay sak?
Om du ikke lider av neuroser, da kan du jo gå for hva som helst ;)
Selv ville jeg klart ha valgt forsølvet kobber over fortinnet kobber til signalkabel.
Samme med teflon (PTFE) over MPPE. (MPPE, which stands for modified polyphenylene ether, is a thermoplastic
that is inherently lighter and tougher than traditional PVC)
Har ikke prøvet, men tenker at Bambadoo´s er noe mere velegnet til formålet ;)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.482
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er denne jeg har i 22awg
Har også masse i 20awg. Veldig fine å jobbe med de kablene
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
For en stund siden lagde jeg et par XLR til XLR av Single Core forsølvet kobber og flertrådet forsølvet tråd. Husker ikke tykkelse eller fabrikat av tråden, men dette låt svært bra. Kablen ble gitt bort ifm et salg.

1680006063438.png
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.791
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kan dere forklare rationalet bak å lage en slik kabel? Teknisk altså. :)
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Kan dere forklare rationalet bak å lage en slik kabel? Teknisk altså. :)
Det kan jeg ikke forklare, men jeg fikk en veldig klar og åpen topp! Dvs ikke pågående , men klar. Solgte 2 veldig dyre og annerkjente kabler like etter.

Husker jeg fikk problemer med å holde geometrien på denne kabelen. Grublet lenge hvordan jeg skulle få til dette med de samme egenskapene.

Husker jeg også testet en bred maskeringstape hvor jeg limte SC-kordelen på hver sin side og i midten. Omtrent sånn. Den var vel så par med spiralen. Da hadde jeg ikke isolasjon på trådene heller. Den var følsom mekanisk sett. Spesielt ved pluggene, men det gikk på et hvis og så definitivt ikke bra ut.

1680008134417.png


Syns å spore at det er geometrien som er førende for resultatet.
 
Sist redigert:

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Slik jeg ser det .Vi er jo inni folks preferanser .
Kabel inter connecting /interfacing " av 2 hi fi komponenter . Valget av leder matrielet er ikke like gyldig IMO

Av erfaring synes jeg SS med lyst klingende til nøytralt utstyr seg imellom bør være kobber og single stranded , de kan gjerne være paralelle , kobber har en egen evne til naturlig gjengivelse der ingen frekvenser stikke seg ut .
Dette bidrar subjektivt til at det føles som mer bass mektig IMO

Selv snudde jeg hver enn stein " for å finne bassen i mitt SS utstyr " Etter er faring av min siste dac fra silver til kopper , ble hele kjeden min rehooket til single strand kopper , belden eller neontech

Som min beste DIY kabel x 8 twisted uten sjerm ,,, (laget av lederene i en IBM specca kabel belden 2 x 2 )
Allerede 20 årsiden , jeg laget usjermede roll twisted eller twinned av disse i 2 / 4 /6 og til sist x8 som bildet


Interfacing noe rør utstyr vs SS imo kan det av og til være helt rett og bare det med silver plated kopper single strand , eller ren sølv

Bildet
my equalizers " sist testet med min nye transport / dac kom den regn bue farvede rolled twisted x8 kabel best ut
Det har ikke alltid med hvor mye kabelen koster , men bruke litt av erfaringen man har høstet opp igjennom . )

IMO
my  equalizers .JPG
 
Sist redigert:
Topp Bunn